پیام مازند

آخرين مطالب

یک استاد دانشگاه در مازندران:

انتقال آب بین منطقه ای در دنیا منسوخ شده است علمي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - یک استاد دانشگاه در مازندران، انتقال آب بین منطقه ای را در دنیا منسوخ شده دانست و گفت: انتقال آب دریای خزر فاجعه ای جبران ناپذیر به بار خواهد آورد.

عبدالرضا بابایی استاد دانشگاه  با اشاره به تایید انتقال آب دریای خزر به سمنان توسط رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: رئیس سازمان محیط زیست کشور علیرغم نظرات و نتایج کارشناسان خبره حوزه محیط زیست و نظر کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران مبنی بر عواقب غیرقابل جبران انتقال آب دریاچه خزر به سمنان، موافقت با اجرای این پروژه و شروع فاز عملیاتی آن طی یک ماه آینده را به وزارت نیرو اعلام کرد.
استاد دانشگاه و معاون سمای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با بیان اینکه انتقال آب خزر تنها یک موضوع بین استانی نیست، بلکه موضوعی ملی و منطقه‌ای است، گفت: بدون شک دریاچه خزر متعلق به تمام ایرانیان و کشورهای ساحلی خزر بوده و اقدامات غیرعلمی و نادرست نه تنها مردم، مناطق مختلف در ایران را دچار آسیب خواهد کرد.
بابایی با اشاره به اینکه این طرح غلط با تبعات بیش از فاجعه دریاچه ارومیه موجب تغییر در شرایط اقلیمی منطقه خواهد شد، گفت: متخصصان معتقدند که انتقال آب بین منطقه‌ای در تمام دنیا منسوخ شده و انتقال آب دریاچه یا رودخانه‌های بزرگ موجب تخریب محیط زیست هم در مبدا و هم در اراضی زراعی و باغات و جنگلها، مراتع، آبخیزها، رودخانه ها و هم در مقصد خواهد شد.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل مخالفت ما این است که انتقال آب دریاچه خزر، هم مردم مازندران و هم مردم سمنان را طی چندین سال آینده دچار مشکلات اساسی خواهد کرد، ادامه داد: اگر آب را از مبدأ به مقصد انتقال دهیم در مقصد مورد نظر باعث ایجاد امید فراوان و در طول زمان جمعیت آن منطقه افزایش یافته و درپی آن، مقصد مورد نظر مهاجر پذیر شده و نیاز به تامین آب در منطقه افزایش می‌یابد.
بابایی افزود: از یک سو مازندران یک استان صنعتی نیست حیات و معیشت مردم به زیر بخش های مختلف کشاورزی وابسته است و از سوی دیگر هم اکنون هم زمین‌های زراعی مازندران با کمبود آب روبرو هستند.
وی با بیان اینکه اگر انتقال آب خزر به سمنان عملیاتی شود، مردم مازندران با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه خواهند شد، افزود: این مهم پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و اعتراضی آن گریبان مسئولان استان را خواهد گرفت.
بابایی با اشاره به اینکه در «برنامه ششم توسعه» انتقال بین حوزه‌ای آب دریاچه خزر به منطقه مرکزی کشور بلامانع اعلام شد، گفت: اما در دی ماه 1395 با مقاومت مردم و رای مخالف نمایندگان مجلس، این لایحه حذف شد، علاوه بر آن مرکز مطالعات راهبردی رئیس جمهوری هم این طرح را زیر سوال برده است.
وی با بیان اینکه فارغ از موضوعات ملی، با انتقال آب دریاچه خزر ما با تبعات حقوق بین‌المللی روبرو خواهیم بود، ادامه داد: آنچه که مهم است، انتقال گسترده آب دریاچه خزر توسط یک کشور و آن هم بدون جلب رضایت دولت‌های همسایه ساحلی خزر نه تنها با حقوق بین‌المللی دریاها مغایر است.
بابایی افزود: چنین اقدامی، روش غلطی را پیش روی دیگر کشورهای ساحلی باز خواهد کرد و آن‌ها نیز اقدام به انتقال آب در استان‌های خود خواهند کرد که فاجعه محیط زیستی در سطح منطقه و جهانی را به بار می‌آورد.
وی اظهار کرد: اگر به ماجرای انتقال آب خوش‌بینانه و در چارچوب منافع ملی و مردمی بنگریم، قطعا در آینده با تنش آبی بین استان‌های دیگر روبرو خواهیم شد و در آن هنگام علاوه بر صدور مجوز برای سمنان، باید مجوزهای دیگری جهت انتقال آب به استان‌هایی همچون خراسان شمالی، اصفهان و ... را صادر کنیم.
بابایی با اشاره به اینکه خرداد سال جاری همایشی تخصصی با عنوان «ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان» با حضور آقایان کواکبیان، کردوانی و اختری در دانشگاه سمنان با حضور دانشجویان برگزار شد، گفت: در آن جلسه، سخنرانان بر دستاوردهای انتقال آب و همچنین عدم آسیب‌رسانی به محیط زیست در مازندران تاکید ویژه‌ای داشتند.
وی با بیان اینکه مسئولان استانی، نمایندگان مجلس و جامعه دانشگاهی در غفلت به سر می‌برند و واکنش موثری از سوی آنان مشاهده نمی‌شود، ادامه داد: بدون شک اگر این طرح وارد فاز عملیاتی شود، معیشت مردم و محیط زیست مازندران با فاجعه‌ای جبران ناپذیر روبرو می‌شوند و آیندگان از بی‌کفایتی و بی تفاوتی مدیریتی خواهند نوشت و ما را نخواهند بخشید.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/98845/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد