پیام مازند

آخرين مطالب

دیدن، آرزویم نیست سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایلام- از صدای قدم هایم متوجه ورودم می شود و برای ادای احترام به میهمان می ایستد، حس قوی شنیداریش را زمانی درک می کنم که با وجود اینکه چند سال پیش در یک نشست او را دیده ام ولی سریع مرا به اسم صدا می زد و به من خوش آمد می گوید.

به گزارش ایرنا، اینجا تنها کتابخانه تخصصی نابینایان ایلام است که مناسبت به 23 مهرماه روز جهانی عصای سفید مرا به اینجا آورده، مسئول آن رقیه شفیعی از روشندلان اهل شهرستان ایوان استان ایلام حدود چهار سال است در این مکان به همنوعان خود خدمت می کند.
کتابخانه ای که با حمایت مالی شرکت سامسونگ راه اندازی و بیش از 220 روشندل زن و مرد اهل ایلام به عنوان عضو از خدمات آن استفاده می کنند.
قبل از گفت وگو با شفیعی، نگاهی گذرا به کتاب های موجود در قفسه ها می اندازم، کتاب های مختلفی که با نظم خاصی چیده شده اند از آثار جلال آل احمد گرفته تا کتاب های آموزشی، شعر، داستان و ... و صفحاتی که همگی سفیدند و نقطه نقطه که من چیزی از آنها متوجه نمی شوم.
شفیعی از نابینایان مطلق اما موفقی است که با تحصیلات کارشناسی ارشد از دانشگاه ایلام در این کتابخانه علاوه بر معرفی و اهدا کتاب به نابینایان هم آموزش رایانه می دهد و هم خط بریل!
متولد سال 64 و فرزند چهارم خانواده است که بصورت مادرزادی نابینا متولد شده و به گفته خودش زمانی متوجه نابینایی اش می شود که کودک است و با همسن و سالهایش در حین بازی نمی تواند آنها را کامل ببیند و اشیاء را تشخیص دهد.
خواهر کوچکترش مریم هم نابینای مطلق اما حافظ کل قرآن کریم است که تاکنون در چند دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب رتبه های برتر جهانی شده است.
او می گوید: تا 12 سالگی اندکی می توانستم اشیا را تشخیص دهم ولی با وجود اینکه خانواده ام برای درمانم تلاش زیادی داشتند ولی بعد از آن بینایی اندکی را که داشتم نیز از دست دادم و نابینای مطلق شدم.
او ادامه داد: با وجود معلولیتی که داشتم ولی دوران ابتدایی را در مدرسه شبانه روزی اصفهان گذراندم و سپس برای ادامه تحصیل به زادگاهم ایوان برگشتم و در یک مدرسه عادی از طریق معلم رابط تحصیلاتم را ادامه دادم.
وی گفت: کتاب های درسی من از نوع بریل بود و برخی مواقع با تاخیر بدستم می رسید بخاطر همین با کمک خواهر و معلمم درس ها را ضبط می کردم و به دلیل علاقه زیادی که به تحصیل داشتم شاگرد ممتاز کلاس شدم.
شفیعی می گوید: در کنکور سراسری موفق شدم در دانشگاه ایلام رشته فلسفه و کلام قبول شوم و به دلیل اینکه دانشجوی ممتاز بودم مقطع ارشد را نیز بدون کنکور در همان دانشگاه گذراندم.
با اینکه چشمانش چیزی را نمی بیند ولی امید در آنها موج می زند، آنقدر با اراده و روحیه بالا صحبت می کند که من را برای ادامه مصاحبه ام مشتاق تر می کند.
او تاکید کرد: در مقطع ارشد برای نوشتن پایان نامه با مشکل مواجه شده بودم تا اینکه از طریق یکی از اساتید دانشگاه قم که نابینا بود تازه فهمیدم می توانم با استفاده از نرم افزار مخصوص نابینایان هم از تلفن همراه و هم از رایانه استفاده کنم.
شفیعی ادامه می دهد: استفاده از نرم افزار مخصوص رایانه آنقدر کارهایم را برایم راحت کرده بود که هم در زمینه تحصیلی و هم شخصی توانستم از آن استفاده های زیادی و دوستانم را هم راهنمایی کنم.
وی گفت: در کنار تحصیلم به دلیل علاقه زیادی که به رایانه پیدا کردم موفق شدم با شرکت در کلاس های آموزشی فنی و حرفه ای مدارک رایانه را هم دریافت و حتی آموزش های رایانه هم به دیگران بدهم.
وی اضافه کرد: به دلیل علاقه زیادی که به کتاب و مطالعه داشتم سال 93 درخواست فعالیت و راه اندازی نخستین کتابخانه نابینایان را دادم که بعد از یکسال موفق شدم در این فضا مشغول بکار شوم.
او می گوید: خدمات این کتابخانه فقط در زمینه اهدا کتاب نیست، من بر اساس توانایی که دارم هم آموزش خط بریل را به نابینایان می دهم، هم آموزش های رایانه ای و هم کمک به تهیه کتاب های صوتی!
درک این همه توانایی توسط یک نابینا که در زندگی هیچگاه تصویری را با چشمانش ندیده برای من به عنوان فردی سالم کمی غیر قابل باور و درک است اما آنچه در پشت این همه اراده رقیه شفیعی وجود دارد امید به زندگی است که او را به عنوان توانخواهی موفق تا این مرحله از زندگی پیش برده است.
روشندلی که بر خلاف بسیاری از توانخواهان که بخاطر نقص جسمیشان گوشه نشینی را در زندگی انتخاب می کنند با وجود اینکه هیچگاه دنیا را ندیده ولی با حضور در دنیا شعار معلولیت محدودیت نیست را به معنای واقعی تحقق بخشیده و الگویی برای سایر توانخواهان است.
از او در خصوص زندگی شخصی و چگونگی انجام کارهایش می پرسم که می گوید: تاکنون سعی کرده ام تمام کارهای شخصی ام را خودم انجام دهد و تنها کارهایی که بینایی صرف نیاز دارد مثل خرید کردن را با کمک دیگران انجام می دهم.
او می گوید: هرچند نصب نرم افزارهای پول شناسی، رنگ شناسی و نرم افزار چشم های من باش، ویژه نابینایان که بر روی گوشی همراه نصب می شود تا حد زیادی به ما نابینایان کمک می کند که به دیگران کمتر نیاز داشته باشیم.
او یکی از مشکلاتی که موجب شده استقلال کامل در محیط بیرون از خانه نداشته باشد را عدم مناسب سازی فضاهای عمومی عنوان می کند که سبب هراسش از حضور تنها در محیط خارج از خانه شده است.
او می گوید: در ذهنم توانایی تصویرسازی چیزی ندارم چون هیچگاه هیچ تصویری را ندیده ام و همه دنیای پیرامونم را با صدا و لمس کردن حس کرده ام.
شفیعی ادامه می دهد: اگرچه چهره اعضا خانواده بویژه مادرم را بر اساس شنیده های دیگران در ذهنم ساخته ام ولی می دانم با واقعیت بدون شک تفاوت زیادی خواهد داشت.
توانایی دیدن دنیا، در ذهنم جواب آرزوی شفیعی است ولی او می گوید: بنظرم آدم ها زمانیکه چیزی دارند برای از دست ندادن آن تلاش می کنند و وقتی چیزی ندارند برای بدست آوردن آن طبیعی است که تلاشی نخواهند کرد و من هم چون از ابتدای توانایی دیدن نداشته ام دیگر شوقی برای بدست آوردن آن ندارم.
او می گوید: آرزوی من سعادت و سربلندی و موفقیت های بیشتر در زندگی ام است و هیچگاه دیدن، آرزویم نیست.
15 اکتبر مطابق با 23 مهرماه روز جهانی عصای سفید نامگذاری شده است.
2 هزار و 379 نابینا در استان ایلام تاکنون شناسایی و از خدمات بهزیستی برخوردارند که از این تعداد یک هزار و 439 نفر مرد و 940 نفر نیز زن هستند.
گزارش: آزاده خرم
7171/6119

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/98900/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال