پیام مازند

آخرين مطالب

در نشست کانون زنان بازرگان مازندران مطرح شد

الگوی نوین غیرمالی، توسعه بخش بازار مشاغلی خانگی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نشست کانون زنان بازرگان مازندران با هدف حمایت از طرح اقتصادی سرپرست زنان خانوار با حضور معاون امور زنان و خانواده استانداری، رییس اتاق بازرگانی استان، رئیس کانون زنان بازرگان مازندران، مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی، کارگزار طرح تکاپوی اداری کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مسئول ترویج جهاد کشاورزی، نمایندگان صندوق‌های خرد زنان روستایی و بانوان فعال اقتصادی استان در سالن جلسات اتاق بازرگانی مازندران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، روفیا مجیدی معاون امور زنان و خانواده استانداری در ابتدای این نشست با بیان اینکه تولید کنندگان، تا حد امکان از وام گرفتن جلوگیری کنند، اظهار کرد: با وام گرفتن نه تنها کاری برای تولید انجام نمی‌گیرد بلکه تولید کننده را بدهکار کرده و بیکاری را افزایش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار مازندران، 123 صندوق زنان روستایی از رامسر تا گلوگاه با 5 هزار نفر نیرو وجود دارد، گفت: علیرغم فعالیت خوب تولید کننده‌ها اما در بخش عرضه به دلیل نا آگاهی از نحوه بسته‌بندی شرایط مطلوب نیست که لازم است جهاد کشاورزی با دعوت از آنان دوره آموزشی بر پا کند تا تولید کنندگان با شیوه بسته‌بندی مناسب و مورد پسند کشورهای دیگر آشنا شوند.
معاون امور زنان و خانواده استانداری مازندران تصریح کرد: فرش ابریشم تولیدی یکی از بافنده‌های قائمشهری با نازلترین قیمت به مبلغ 16 میلیون تومان به فروش رسید حال آنکه در تهران همان فرش به مبلغ 120 میلیون تومان فروخته شد بنابراین اداره بازرگانی می‌تواند در این زمینه واسطه برای فروش اجناس شود.
مجیدی با بیان اینکه باید آموزش‌های رایگان در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد، یادآور شد: مشاغل خانگی نیاز به پشتیبان دارند در این راستا دولت می‌تواند صفر تا صد مواد اولیه را در اختیار تولید کننده قرار دهد و سپس محصول را بدون واسطه به فروش برساند، در این صورت هم دولت و هم تولید کننده به سود خواهند رسید.
وی خاطرنشان کرد: فروش محصولات نیاز به شبکه سازی دارد که اگر این ممکن انجام شود که بسیار سریع به تولیدات خود خواهیم رسید.
مشاغل خانگی را یکی از حقوق بانوان در مازندران است
عبداله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در ادامه این نشست مشاغل خانگی را یکی از حقوق بانوان در استان دانست و افزود: بانوان می توانند مانند تشکل های دیگر از خدمات اتاق بازرگانی استان در راستای وظایف نظام و دولت استفاده کنند.
وی بیان کرد: اگر افرادی که از شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند، درخواست‌ها، برنامه‌ها و صندوق‌های مشخصی داشته باشند، خدمات و وظایف اتاق بازرگانی نیز واضح‌تر بوده و ما بهتر می‌توانیم مددیار این افراد باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران استفاده بهینه از ظرفیت بانوانی که اندیشه‌های بزرگ دارند را وظیفه اتاق بازرگانی استان دانست و تاکید کرد: بانوان در حوزه‌های مختلف بسیار فشرده‌تر از آقایان کار می‌کنند و ما به این باور رسیدیم که بانوان می‌توانند خلاء کشور در این زمینه را پر کنند و باید به آنان اتکا کنیم.
مهاجر یادآور شد: اگر محصولات تولیدی بانوان ظرفیت صادرات داشته باشد اتاق بازرگانی این آمادگی را دارد که پاسخگویی بانوان توانمند بوده تا بتوانیم حمایت‌های لازم را برای این قشر زحمتکش انجام دهیم.
توانمندسازی محصولات بانوان برای عرضه در بازار جهانی
مریم نصیری رئیس کانون زنان بازرگان مازندران، با بیان اینکه تعدادی از زنان روستا عضو صندوق‌های روستایی برای فروش محصول خود دچار مشکل هستند، اظهار کرد: توانمندسازی محصولات بانوان برای عرضه در بازار جهانی هدف کانون اتاق بازرگانی است.
وی با بیان ظرفیت مشخص محصولات عرضه شده در این صندوق‌ها افزود: ساماندهی و استانداردسازی محصولات می‌تواند کمک شایانی به قشر بانوان استان کند که این امر در سایه مشارکت همه برای دستیابی به هدف مشترک یعنی استقلال و توانمندسازی زنان محقق می‌شود.
رئیس کانون زنان بازرگان مازندران ادامه داد: پیشتر با همراهی بانوان استانداری و ارگان‌های دیگر مدت یک سال و نیم ابتکاری در حوزه فرش انجام شد که ثمره آن ایجاد بخش خصوصی برای بانوان بود، که چنین فعالیت‌هایی نیاز به برنامه ریزی دارد.
جهاد دانشگاهی مجری طرح‌های مشاغل خانگی در مازندران است
رمضان مهدی‌زاده مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران، در این نشست با بیان اینکه سه طرح مبتنی بر کمک‌های بدون مالی، در سال های 95_ 96 اجرا شده است، گفت: آسیب شناسی مشاغل، سال 89 به تصویب رسید و این طرح، با الگوی نوین غیرمالی طراحی شد که توسعه بازار، استاندارد سازی، کیفیت سازی شبکه از محوریت‌های این موضوع بوده است.
وی جهاد دانشگاهی را مجری طرح های مشاغل خانگی معرفی کرد و افزود: شناسایی مشاغل خانگی اولویت استان است که بر این اساس 120 هزار نفر در فاصله سال‌های 90 تا 98 متقاضی این مشاغل بودند که 75 درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند.
مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: این طرح در بخش‌های کشاورزی شامل پرورش ماهی، محصولات زراعی، عرقیات گیاهی است و در بخش صنایع دستی فرش، جاجیم، گلیم و صنایع چوبی را شامل می‌شود و هدف ما این است که با تمرکز روی مشاغل خانگی چند اولویت را انتخاب کرده، آن‌ها را به کمک شبکه‌سازی مورد بررسی قرار دهیم.
مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: شناسایی متقاضیان و پشتیبان‌ها و عاملین توسعه، نیازمند مشارکت تشکل‌ها و دستگاه‌های اجرایی است تا بتوانیم با این اقدام مخاطب هدف را شناسایی کنیم.
وی با بیان اینکه 380 نفر تحت پوشش معاونت امور بانوان استانداری مازندران بوده و 2 هزار نفر نیز از طریق وزارت کار ساماندهی خواهند شد، گفت: اگر شبکه‌سازی عاملین توسعه و پیشران‌ها شکل بگیرد، فضای بهتری را در آینده پیش رو داریم.
مدیر تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران یکی از مزیت‌های این طرح را اجرای ملی و کشوری آن دانست و بیان کرد: تمام 31 استان کشور، توسط جهاد دانشگاهی موظفند، شبکه مزیت استان را شکل دهند که در مازندران نیاز با همراهی همه تشکل‌ها است بنابراین زمانی وارد میدان خواهیم شد که دسترسی به عاملین توسعه و متقاضیان علاقمند به حضور در طرح را داشته باشیم.
مهدی‌زاده تصریح کرد: با تمرکز بر بازاریابی پیش از شروع اشتغال می‌توان به‌راحتی محصولات را به فروش رساند و باید اذهان را از وام‌های اشتغال و خود اشتغالی پاک کنیم.
تبدیل و تجمیع سرمایه برای رهایی از مرداب بانک‌ها
محمود مهدی‌زاده کارگزار طرح تکاپوی اداری کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران نیز گفت: تا زمانی که بهره بانکی هزینه تولید ثابت باشد در تولید دچار مشکل خواهیم شد.
وی با بیان اینکه از دهه 40 کشور ماه گرفتار مرداب بانک‌ها شده است و هیچ کس نتوانسته مانع این فعل شود، تاکید کرد: اکنون 40 درصد صنایع از آنِ بانک‌هاست و اگر تبدیل و تجمیع سرمایه انجام نشود تولید کشور به جایی نخواهد رسید.
کارگزار طرح تکاپوی اداری کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران شبکه نداشتن را عامل اصلی نبودن در بازار صادرات دانست و افزود: در صندوق رفاه زنان شبکه سازی و تجمیع باید صورت گیرد و حتما قبل از شکست، باید تبدیل سرمایه انجام شود.
مهدی‌زاده با اشاره به اینکه اگر قرار بود وام برای کشور اشتغال‌زایی کند اکنون باید از کشورهای هند و پاکستان نیروی انسانی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: پول و سرمایه در این سیستم بانکی کشور نابود شد زیرا روز به روز بر تعداد بانک‌ها اضافه می‌شود.
وی تصریح کرد: چرا وقتی مهارت اتصال در بازار پایدار وجود ندارد، بانک پول‌های عظیم به دست مردم می‌دهد بنابراین با تولید پیوسته و تبدیل و تجمیع سرمایه می‌توان تولید خوبی برای کشور داشت در غیر این‌صورت با شکست مواجه خواهیم شد.
زنان روستایی؛ در جامعه نقش‌های موثر زیادی دارند
معمایی مسئول ترویج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه زنان روستایی در جامعه نقش‌های زیادی دارند، اظهار کرد: زنان به عنوان مقام تصمیم گیرنده احتیاج به آموزش، توانمندسازی و دیده شدن دارند که نقش‌های آن‌ها در تربیت فرزندان و در تولیدات محصولات کشاورزی و غذایی موثر است.
وی با اشاره به اینکه زنان در جامعه با تنگنا مواجه هستند، تاکید کرد: در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌های خوبی برای بانوان صورت گرفته و هدف ما حمایت و شناساندن ظرفیت‌های صندوق بانوان در زمینه رشد و ارتقای آن‌ها است که این امر نیاز به حمایت اتاق بازرگانی دارد.
مسئول ترویج جهاد کشاورزی مازندران از تعدد بانوان کار آفرین در ساری خبر داد و گفت: مطابق آمار اعتبارات آن‌ها در مدیریت جهاد کشاورزی ساری فعالیت شش صندوق است که از این تعداد 2 صندوق در قالب تعاونی زنان روستایی شکل گرفتند.
معمایی درباره تنوع کار آفرینی صندوق‌های اعتباری بانوان توضیح داد: اولین صندوق در زمینه سبزی و سورتینگ مرکبات با 33 نفر عضو، صندوق دوم در منطقه آبگیر روستای میانکلا در زمینه پرورش گل و گیاهان زینتی با 38 نفر عضو، سومین صندوق در منطقه هولار با کشت پیاز، زعفران، سبزی، صیفی جات، پرورش مرغ بومی با 30 نفر عضو، صندوق چهارم در دودانگه با زمینه فعالیت پرورش گل محمدی، گلاب، زعفران، گیاهان دارویی با 23 نفر عضو، مواردی هستند که بانوان توانا از این ظرفیت استفاده کردند.
وی به آموزش‌های لازم و ادامه‌دار در زمینه ترویج کشاورزی از زمان احداث صندوق‌ها اشاره کرد و یادآور شد: این شش صندوق آبروی زنان روستایی است که این امر انگیزه را بین زنان روستایی زیاد خواهد کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/99244/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع