پیام مازند

آخرين مطالب

پایگاه مشروطه خواهی بابل در آستانه فروپاشی مقالات

پایگاه مشروطه خواهی بابل در آستانه فروپاشی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - خانه تاریخی شیخ کبیر در بابل که اولین پایگاه مشروطه خواهی این شهرستان محسوب می‌شود در آستانه فروپاشی است و مسئولان میراث فرهنگی هم نبود اعتبار لازم را علت رهاشدگی این بنای نامی عرصه سیاست می‌دانند.

خانه تاریخی شیخ کبیر که 150 سال قدمت دارد، در همسایگی مسجد محدثین این شهر واقع است و در تاریخ 18 بهمن سال 1393 به شماره 211 31 در فهرست آثار ملی ثبت شد.
بازدیدهای میدانی خبرنگار ایرنا در روزهای اخیر نشان می دهد که بخشی از سقف این بنا فرو ریخته کل بنا در معرض تخریب کامل قرار دارد.
این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجاریه با با آجر و مصالح ساروج و آهک ساخته شده است، اما تعمیر بخشی از نمای بیرونی این خانه تاریخی با بتن در سال های اخیر هم سبب شده تا نمای آن چنان زشت جلوه کند که کسی متوجه تاریخی بودن آن نشود. با این وصف سقف خانه شیخ کبیر شیروانی و سفال بام است و زیر سقفش هم چوب به کار رفته است. درب و پنجره این بنا نیز از جنس چوب نماکاری شده و در قالب بناهای دوران قاجاریه است.
شیخ کبیر و خانه تاریخی
شیخ کبیر در سال 1242 هجری قمری در یک خانواده مذهبی و روحانی در بارفروش (بابل فعلی) دیده به جهان گشود و پدر وی ملا صفرعلی بابلکناری از علمای خطه بارفروش بود. این عالم بزرگ که 102 سال از خداوند عمر گرفت، دارای فرزندی نبود و در سال 1344 هجری قمری در بارفروش درگذشت. وی در زمان حیاتش برای کسب علوم دینی به نجف اشرف عزیمت کرد و در محضر استادان خود شیخ محمد صالح برغانی حائری و برادر شهید ثالث ، ملا محمد تقی غروی اصفهانی و شیخ محمد حسن نجفی اصفهانی در نجف به درجه اجتهاد نائل شد.
شیخ کبیر بعد از رسیدن به مرحله اجتهاد همزمان با آغاز مشروطه خواهی در ایران در حدود سال 1325 هجری قمری و 1285 هجری شمسی به بارفروش برگشت و از همین سال به همراه شیخ سلمان سیف‌الاسلام در بابل منزل خود را به جریان اصلی مشروطه مشروعه خواهی بابل و مازندران تبدیل کرد به گونه ای که تمامی تلگراف ها از پایتخت در خصوص مشروطه مشروعه خواهی و تمامی تلگراف ها از علمای نجف به مازندران و بابل به همین خانه ارسال می شد.
حضور سه پادشاه ایران در خانه شیخ کبیر
به نوشته کتاب " نگین محدثین شرح حال شیخ کبیر" ، خانه شیخ کبیر محل جلوس سه پادشاه ایران بود و ناصرالدین شاه در سال 1292 هجری قمری در سفری که به بارفروش داشت در منزل شیخ کبیر حضور یافت. محمدعلی شاه قاجار دومین پادشاهی بود که در سال 1329 هجری قمری 1290 هجری شمسی به منظور استرداد تاج و تخت بر باد رفته از روسیه وارد گنبد شد و روز 12 مرداد سال 1290 هجری شمسی وارد ساری شد و سپس برای جلب نظر شیخ کبیر برای تصاحب پادشاهی به منزلش رسید که از شیخ جواب منفی دریافت کرد . رضاشاه پهلوی هم چندین مرحله زمانی که سردار سپه و نخست وزیر بود به منزل شیخ کبیر سفر کرد.
تخریب بناهای تاریخی در بابل کم سابقه نیست و دستکم طی پنج سال گذشته دو بنای مهم تاریخی این شهر تخریب شد . بسیاری از فرهنگ دوستان بابلی این پیشنهاد را مطرح می کنند که خانه شیخ کبیر می تواند به موزه مشروطه تبدیل شود.
حامد ابراهیم زاده بازگیر نویسنده کتاب نگین محدثین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : خانه شیخ کبیر این ظرفیت را دارد که همانند تبریز و دیگر شهرها که خانه تاریخی خود را به موزه مشروطه تبدیل کرده‌اند، به موزه مشروطه مشروعه در مازندران تبدیل شود .
وی افزود : بسیاری از اسناد تاریخی ، عکس‌ها و کتاب های تاریخی در خصوص مشروطه خواهی در بابل وجود دارد که می‌توان با مرمت این خانه و تبدیل آن به موزه در این خانه نگهداری شود که زمینه جذب گردشگر هم فراهم می شود .
این پژوهشگر اظهار داشت: متاسفانه بخشی از سقف خانه تاریخی شیخ کبیر تخریب شده است که اگر هر چه زودتر مرمت نشود خسارت زیادی به این بنای تاریخی وارد می شود .
وی ادامه داد : با توجه به اینکه خانه تاریخی شیخ کبیر وقفی است و در حال حاضر مدیریت اوقاف بابل رویکرد مثبت فرهنگی برای حفظ آثار تاریخی دارد بهترین زمان برای آغاز مرمت این خانه محسوب می شود .
ابراهیم زاده گفت: از زمانی که این خانه تاریخی ثبت شده میراث فرهنگی یک ریال برای مرمت و نگهداری این بنا هزینه نکرد که این امر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست .
مرمت خانه شیخ کبیر نیاز به اعتبار 300 میلیون ریالی دارد
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بابل هم به خبرنگار ایرنا گفت : ارائه طرح مرمت برای خانه شیخ کبیر حدود 300 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد که اداره کل میراث فرهنگی باید در سر فصل اعتبار خود قرار دهد تا این کار انجام شود .
میثاق جعفریان افزود : انتظار ما این است که اداره اوقاف بابل چند بنای تاریخی وقفی را طی یک نامه به ما معرفی کند که ما بتوانیم همزمان این سه بنای تاریخی را به اداره کل معرفی کنیم تا برای ارائه طرح برای آن سرفصل اعتبارات در نظر گرفته شود.
شهرستان بابل دارای 200 اثر تاریخی است که از این تعداد 95 اثر به ثبت ملی رسیده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل به خبرنگار ایرنا گفت :با توجه به اینکه خانه تاریخی شیخ کبیر وقفی است و از طرف دیگر این بنا به ثبت ملی رسیده است لذا بازسازی آن نیازمند ارائه طرح از سوی میراث فرهنگی است .
حسن برزگر افزود : اوقاف بابل برای بازسازی این بنای تاریخی مشکل اداری یا محدودیت مالی ندارد بلکه منتظر ارائه طرح از سوی میراث فرهنگی هستیم.
وی ادامه داد : با توجه به اینکه خانه تاریخی شیخ کبیر وقفی است اجرای نیت واقف هم باید مدنظر قرار گیرد و میراث فرهنگی طرحی را ارائه کند که درآمدزایی هم برای این بنای تاریخی لحاظ شده باشد .
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل اظهار داشت: در صورت ارائه طرح از سوی میراث فرهنگی بابل بلافاصله بازسازی و مرمت این بنای تاریخی با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی آغاز خواهد شد و این امر زمینه خوشحالی دوستداران میراث فرهنگی را فراهم می کند .

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/99507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور