پیام مازند

آخرين مطالب

جایزه پیشکسوتان و منتقدان به جشنواره تئاتر مازندران اضافه شد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - با تشکیل دو هیأت داوران منتقدان و پیشکسوتان در سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران، علاوه بر آثار برگزیده توسط هیأت داوران، 2 اثر برگزیده از نگاه پیشکسوتان و منتقدان نیز معرفی خواهند شد.

مسئول کانون منتقدان انجمن هنرهای نمایشی مازندران صبح امروز در نشست خبری این رویداد از در نظر گرفتن 2 جایزه علاوه بر جوایز هیأت داوران برای این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: با توجه به این که هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران در این دوره کانون‌های مختلف تئاتری را تشکیل داده است، تصمیم گرفته شد که در جشنواره امسال با توجه به تعدد آثار و نزدیکی نمایش‌ها از نظر کیفی به یکدیگر، جدا از آثار برگزیده توسط هیأت داوران، کانون پیشکسوتان و کانون منتقدان تئاتر مازندران نیز جوایزی را اهدا کنند.
علیرضا سعیدی کیاسری افزود: با نظر کانون منتقدان تئاتر مازندران، نورالدین روشن‌ضمیر طبری، رضا امیرصالحی و مصطفی غفاری ساروی به عنوان داوران کانون منتقدان تمام آثار را بررسی خواهند کرد و در نهایت یک اثر را به عنوان نمایش برگزیده انجمن منتقدان تئاتر مازندران معرفی می‌کنند. همچنین کارگردان برتر و نویسنده برتر از نگاه کانون منتقدان تئاتر مازندران نیز انتخاب و تقدیر خواهند شد.
وی درباره جایزه پیشکسوتان جشنواره نیز گفت: کانون پیشکسوتان تئاتر مازندران نیز یک اثر را با نظر 9 تن از پیشکسوتان تئاتر مازندران معرفی خواهد کرد.
به گفته مسئول کانون منتقدان انجمن هنرهای نمایشی مازندران، صفرعلی اوجانی، اسفندیار بهاری، محمدرضا ضمیرپور، هوشنگ رضایی، محمد منصوری، مهشید روحانی، محمد جونیان، اللهیار هزارجریبی، جهانفر کاویانپور و حمیدرضا گل‌محمدی تواندشتی، اعضای هیأت داوران پیشکسوت جشنواره تئاتر مازندران هستند.
سعیدی کیاسری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر چرایی برگزار نشدن نشست‌های نقد و بررسی آثار در این دوره از جشنواره هم گفت: با نظر شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر استان، امسال تصمیم بر این شد که به جای برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های نقد و بررسی، از زمان موجود این بخش‌ها به منظور اضافه شدن یک اجرا برای هر نمایش استفاده شود.
مسئول کانون منتقدان انجمن هنرهای نمایشی مازندران افزود: معمولا به دلیل فاصله کم بین نمایش‌ها، بسیاری از هنرپیشگان و اعضای گروه‌ها در ساعات برگزاری کارگاه‌ها یا نشست‌های نقد و بررسی یا مشغول آماده کردن دکور نمایش‌های خود بودند یا این که به خاطر خستگی اجرای نمایش‌هاشان زمان کافی برای حضور در این برنامه‌ها را نداشتند. به همین دلیل این نشست‌ها با حضور بخش اندکی از مخاطبان و هنرمندان برگزار می‌شد. بنابراین تصمیم گرفته شد که به جای این نشست‌ها، به هر اثر 2 فرصت اجرا داده شود که اجرای نخست معیار داوران جشنواره است و اجرای دوم برای داوری ملاک قرار نمی‌گیرد.
داوران مرحله نهایی
رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران نیز در این نشست خبری درباره داوران مرحله نهایی سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران نیز گفت: امسال نیز مانند دوره‌های اخیر سعی کردیم ترکیبی از دانش و تجربه و بومی بودن را در هیأت داوران جشنواره داشته باشیم تا آثار با نگاه‌های متنوع بررسی شوند.
یاسر محمودی برنتی افزود: پس از بررسی گزینه‌های متعدد برای داوری، امسال حسین کیانی مدرس برجسته تئاتر، مهتاب نصیرپور بازیگر شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون و محمدرضا غفاری از کارگردانان و مدرسان مازندرانی تئاتر به عنوان داوران بخش نهایی جشنواره انتخاب شدند.
دبیر سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران با اشاره به راهیابی 11 نمایش به بخش مسابقه این جشنواره و حضور یک نمایش به عنوان مهمان ، اظهار داشت: با حمایت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تامین مالی حضور بیش از 10 نمایش در بخش نهایی جشنواره انجام شد و از ابتدای مرحله بازبینی تصمیم بر این شد که در صورت بالا بودن تعداد آثار قابل قبول برای حضور در بخش نهایی، محدودیت دوره‌های قبل را نداشته باشیم.
برپایی نمایشگاه و جشنواره پوستر تئاتر
محمودی برنتی از در نظر گرفتن نمایشگاه پوستر تئاتر برای این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: برای افزایش انگیزه در گروه‌ها و طراحان پوستر نمایش‌ها و تاکید بر اهمیت پوستر در تئاتر، امسال یک نمایشگاه پوستر تئاتر از نمایش‌های سراسر استان نیز در روزهای برگزاری جشنواره برپا می‌شود که در آن تعدادی از پوسترهای مربوط به نمایش‌های امسال و سال گذشته به نمایش در می‌آید.
وی افزود: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه حمایت‌های خوبی که از جشنواره داشت، این قول را هم داد که برای داوری پوسترهای راه یافته به نمایشگاه جشنواره و تعیین و تخصیص هدیه به برگزیدگان مبلغی به ستاد جشنواره اختصاص یابد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران گفت: طراحان و گروه‌هایی که پوستر نمایش‌های اجرای عموم شده پارسال و امسال را به دبیرخانه جشنواره فرستادند در این جشنواره آثارشان به نمایش در می‌آید و در نهایت با نظر داوران، به پوسترهای برگزیده جایزه اهدا خواهد شد.
محمودی برنتی افزایش تعداد گروه‌های این دوره از جشنواره را یکی از امتیازات این دوره از جشنواره تئاتر استان برشمرد و افزود: امسال سه شهر پل‌سفید، نکا و چالوس برای نخستین بار در بخش نهایی جشنواره تئاتر مازندران نماینده دارند که این موضوع فرصتی برای بیشتر دیده شدن ظرفیت‌های تئاتری مازندران در بزرگترین رویداد تئاتری مازندران است. همچنین برای نخستین بار در بخش نهایی جشنواره تئاتر مازندران 8 شهر نماینده دارند که اتفاق خوشایندی برای تئاتر مازندران به شمار می‌آید.
حضور نمادین در تالار نیمه‌کاره ساری
دبیر سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران اشاره‌ای به برنامه‌ریزی برای بازدید از تالار فرهنگی هنری مرکزی در حال ساخت ساری در روز افتتاحیه نیز کرد و گفت: یکی از مشکلات مهم تئاتر مازندران به ویژه برای برگزاری جشنواره‌ها نداشتن فضای مناسب جشنواره است که با تکمیل تالار مرکزی ساری این کاستی برطرف خواهد شد. تکمیل این مجتمع فرهنگی یکی از نیازها و خواسته‌های اساسی هنرمندان مرکز استان و حتی سایر شهرهای مازندران است.
وی افزود: روز دوشنبه پس از حضور گروه‌ها در گلزار شهدای شهر ساری، قرار است همراه با اعضای گروه‌ها بازدیدی از این تالار نیمه‌کاره داشته باشیم تا در اقدامی نمادین درخواست هنرمندان تئاتر شهرستان‌های مختلف مازندران برای تکمیل این مجموعه را اعلام کنیم.
خبرنگار ایرنا در این نشست به دبیر جشنواره پیشنهاد داد تا به منظور هنری‌تر شدن این مطالبه اهالی تئاتر، در زمان بازدید نمایشی محیطی توسط یکی از گروه‌های نمایش مازندران در مقابل تالار مرکزی نیمه‌کاره ساری با همین موضوع اجرا شود که این پیشنهاد مورد استقبال و موافقت دبیر جشنواره قرار گرفت.
تاکید بر حمایت مالی بخش دولتی و خصوصی
محمودی برنتی با اشاره به تاکید استاندار مازندران برای برنامه‌ریزی به منظور حمایت بخش خصوصی از جشنواره تئاتر استان و انجمن هنرهای نمایشی اظهار کرد: قرار شد سه شرکت صنعتی مطرح استان حمایت‌هایی را از تئاتر مازندران داشته باشند که در صورت تحقق این وعده، بخش مهمی از مشکلات مالی تئاتر استان حل می‌شود.
وی از تاکید معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران بر حمایت فرمانداران شهرستان‌های دارای نماینده در بخش نهایی جشنواره تئاتر استان خبر داد و افزود: در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره که با حضور و به ریاست معاون سیاسی امنیتی استاندار برگزار شد، به 8 فرماندار که شهرستان‌های تحت مدیریت‌شان در جشنواره نماینده دارند، تاکید شد که از نمایش‌ها حمایت کنند و کمک‌هزینه‌ای را در اختیار انجمن نمایش بگذارند.
افزایش نمایشنامه‌های نویسندگان مازندران
مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر مازندران نیز در نشست خبری جشنواره از رشد تعداد نمایشنامه‌های نوشته شده توسط نویسندگان مازندرانی در این جشنواره خبر داد و گفت: یک اتفاق خوب این دوره از جشنواره تئاتر استان مازندران این است که 7 نمایش بر اساس متون نوشته شده نویسندگان مازندرانی تولید شده است. معمولا در جشنواره‌های استانی جای خالی نمایشنامه‌های تولید شده توسط نویسندگان آن استان کمتر دیده می‌شود.
رضا عمرانی‌نسب افزود: از 22 اثر متقاضی شرکت در جشنواره با نظر هیات انتخاب متشکل از بهزاد صدیقی، اصغر خلیلی و فاطمه مکاری 11 اثر برای بخش مسابقه و یک اثر در بخش ویژه از تئاتر معلولان روی صحنه می‌رود.
نمادهای بومی در تندیس جشنواره تئاتر مازندران
پوستر و تندیس سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران را مهرناز مشرفی هنرمند طراح و گرافیست مازندرانی طراحی و تولید کرده است که در هر دو اثر، از نمادها و نشانه‌های بومی مازندران بهره زیادی گرفته است.
مشرفی در نشست خبری جشنواره گفت: از ابتدای کار که قرار شد پوستر و تندیس جشنواره را طراحی کنم، اولویت و دغدغه‌ام این بود که پوستر و تندیسی داشته باشیم که بتواند فرهنگ، اقلیم و بوم مازندران را نشان دهد و مخاطب غیر بومی در مواجهه با آن بتواند مازندران را در پوستر و تندیس ببیند.
وی افزود: در پوستر سعی کردم که از شالیزارهای مازندران الهام بگیرم و در تندیس هم از نقش‌های اساطیری سقاتالارهای مازندران الگو گرفته‌ام.
این طراح و گرافیست مازندرانی گفت: در نقش به کار گرفته شده برای تندیس سی‌ویکمین دوره جشنواره تئاتر مازندران به هیچ وجه تصویری از نقاشی سقاتالارها کپی نشده است. بلکه با الهام از نقوش موجود در سقاتالارهای استان سعی کردم به طرح و نقشی برسم که در عین بومی بودن، بتواند استقلالی بصری نیز داشته باشد.
وی افزود: با استفاده از چوب در اثر و رنگ‌های سبز و آبی تلاش کردم که تندیسی بومی و به روز و همچنین مرتبط با هنر نمایش طراحی کم که مورد تایید برگزارکنندگان جشنواره نیز قرار گرفت.
آثار راه یافته
3 نمایش «انتخاب» از گروه «پاپیون» به نویسندگی «حسین ذوالفقاری» و کارگردانی «حمید ناطقی»، «جنگآل» اثر گروه «خش» به نویسندگی و کارگردانی «علی قاجاری» و «طالب» از گروه «ایثار» به نویسندگی و کارگردانی «تورج زایدلی» از ساری، 3 نمایش «آقای کانگ» از گروه «پرسونا» به نویسندگی و کارگردانی «سهیل شیخ‌متولی»، «بقا» از گروه «وارش» نوشته «افشین ‌نبی‌پور» با کارگردانی مشترک نبی‌پور و «محمدرضا شجاعی» و «تولد هیجده سالگی» از گروه «ایرانشهر» به نویسندگی و کارگردانی «سارا فرخی» از آمل 6 نمایشی هستند که از 2 شهر به بخش نهایی جشنواره راه یافتند. البته نمایش «تولد هیجده سالگی» اثر «سارا فرخی» به عنوان مهمان در بخش نهایی جشنواره روی صحنه می‌رود و در بخش رقابتی حضور ندارد.
«پانما» از گروه «باران» به نویسندگی «مجید کاظم‌زاده مژدهی» و کارگردانی «مسلم خردمند» از چالوس، نمایش «تنت تازیانه‌ای است که زلفش را در باد بی‌زمان رها کرده است» از گروه تئاتر «معاصر» به نویسندگی «مجتبی دهدار» و کارگردانی «داریوش شافی» از تنکابن، «سیل ساکن تفکرات اذهان بیخودی ناآرام» از گروه «دوشان» به نویسندگی «نیما دهقانی» و کارگردانی «سبحان قربانی» از بابلسر، نمایش «چند پاراگراف عشق» از گروه «اتللو» به نویسندگی و کارگردانی «حامد کریمی» از قائمشهر، نمایش «پس از برخورد جسم سخت به سر» از گروه «چمباتمه» به نویسندگی «سجاد داغستانی» و کارگردانی «مهدی ملکی» از پل‌سفید و «خواب در فنجان خالی» از گروه «تابش» به نویسندگی «نغمه ثمینی» و کارگردانی «احمد خدادی» از نکا نیز 6 نمایش دیگری هستند که برای حضور در بخش نهایی جشنواره انتخاب شدند.
سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران از 20 تا 23 آبان به میزبانی ساری با دبیری «یاسر محمودی برنتی» برگزار می‌شود.
برچسب‌ها
مازندران جشنواره تئاتر

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/99826/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران