میراث فرهنگی شناسنامه یک کشور است
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام مازند - ایسنا/مازندران یک کارشناس گردشگری معتقد است: میراث فرهنگی حکم شناسنامه کشور است یعنی اگر روزی شناسنامه خودمان را از دست دهیم، هویت خود را از دست دادهایم بنابراین با از دست دادن میراث فرهنگی، هویت کشور از بین خواهد رفت.
محمدرضا اورمزدی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه ایران با 8 هزار سال تاریخ و تمدن 2500 ساله یکی از کشورهای تاریخی جهان است که بیشترین تعداد آثار ثبت شده را در سازمان یونسکو دارد، اظهار کرد: ایران تقریبا بیش از یک میلیون و 300 هزار اثر تاریخی و بیش از یک میلیون و 600 هزار شی ثبت شده دارد.
وی تصریح کرد: ایران در تعداد آثار یونسکو یک سر و گردن بالاتر از کشورهای دیگر است که در حوزه منطقه غرب آسیا و خاورمیانه قرار گرفتهاند و این افتخار بزرگی برای کشورمان بوده که در زمینه شعر و ادبیات موسیقی هنر حرفی برای گفتن دارد.
این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه برای ارزشگذاری میراث، کاری از طرف مسئولان صورت نگرفته که باعث مغفول ماندن آن شده است، گفت: وزارت میراث فرهنگی که حفاظت آثار فرهنگی را بر عهده دارد، یک وزارتخانه پژوهشی است یعنی نیازمند اهتمام جدی مسئولان در زمینه پژوهش میراث بوده که متاسفانه به این بخش توجه نشده است.
اورمزدی با اشاره به اینکه جاذبهها به دو دسته طبیعی و تاریخی تقسیم میشوند، افزود: از این حیث جاذبههای تاریخی شامل تاریخی فرهنگی و تاریخی تمدنی است که متاسفانه این جاذبهها در حال از دست رفتن است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی مثل تحریم، اقتصاد تک محصولی و وابستگی نفت که در کشور وجود دارد اگر از آنها رهایی پیدا کنیم، صنعت گردشگری امروز میتواند نجات بخش شود.
میراث و گردشگری نیازمند یک طرح جامع مدون هستند
این کارشناس گردشگری تاکید کرد: طرح جامع در گردشگری میتواند افق گردشگری کشور را تا چند دهه بررسی کند اما در ایران چشم اندازی در سال 1404 مطرح شد که آن هم فقط در حد شعار است در حالی که کشورهای همسایه مثل امارات و ترکیه در این امر خیلی راحت در جذب توریسم کسب درآمد میکنند.
اورمزدی عنوان کرد: به عنوان مثال کشور ترکیه با یک شهر تاریخی استانبول میزبان گردشگران زیادی است در حالی که ایران، شهرهای تاریخی مثل اصفهان، شیراز، یزد و کرمان را دارد چراکه طرح جامع مدون گردشگری باید در این زمینه تحقق پیدا کند.
گردشگری نیازمند ذهن برنامهریز است
وی با اشاره به اینکه معماری کهنی در جوار دریای خزر وجود دارد، یادآور شد: این معماری سنتی، بومی و جلگهای میتواند در زمینه گردشگری موثر باشد به عنوان مثال چگونگی زندگی مردم در گذشته، آداب و سنن برای گردشگر جاذبه ساز است بنابراین در نیازمند ذهنی هستیم که بتواند برنامهریزی، سیاستگذاری و تدوین استراتژی را در دستور کار قرار دهد.
انتهای پیام
-
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵:۴۱
-
۲۲ بازديد
-
-
پیام مازند
لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/99961/