پیام مازند
40 درصد منابع کتابخانه ای مدارس مازندران فرسوده است
چهارشنبه 29 آبان 1398 - 13:23:52
پیام مازند - ساری- ایرنا- معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران گفت که از مجموع سه میلیون و 600 هزار جلد کتاب موجود در کتابخانه های مدارس استان بیش از 40 درصد آن فرسوده و غیرکاربردی است.

محمد شعبانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کتاب ها به دلایل مختلف از جمله فرسودگی و کهنگی محتوا، پیشرفت تکنولوژی، شکل ظاهری کهنه و عدم برخورداری از مبانی جدید درسی برای دانش آموزان غیر قابل استفاده است.
وی به روز نشدن بموقع به خاطر بی توجهی مدیران و مسئولان مدارس در گذشته را علت اصلی فرسودگی این منابع دانست و گفت: فرسودگی محتوایی و ظاهری کتاب های کتابخانه مدارس منجر به بی انگیزگی دانش اموزان در استفاده از کتاب های غیر درسی می شود و آسیب جدی به فرهنگ کتابخوانی وارد می کند که باید در سنین پایین در دانش آموزان نهادینه شود.
معاون آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت که از حدود چهار هزار مدرسه استان فقط یکهزار و 100 مدرسه یعنی معادل 25 درصد دارای کتابخانه فعال هستند.
وی افزود: از همین میزان کتابخانه فعال، تعداد 500 کتابخانه در چهار سال اخیر فعال شدند و تا پیش از آن به دلایل مختلف از جمله نبود برنامه ریزی غیرفعال بودند.
شعبانی گفت: در مقطع ابتدایی شکل کتابخانه ها متفاوت است و کتابخانه ها به صورت کلاسی دایر می شود به این صورت که کتاب های غیردرسی متناسب با هر مقطع در درون کلاس جمع آوری و به دانش آموزان متقاضی ارائه می شود.
وی این مدل کتابخانه داری را به علت فراهم کردن فرصتی مستقل برای خواندن و امکان یادگیری در داخل و بیرون از کلاس، برای دانش آموزان ابتدایی مناسب دانست و گفت: تاکنون استقبال خوبی نیز از این شیوه شده است.
شعبانی افزود: در این شکل از کتابخانه ها نیازی به کتابدار نیست و دانش آموزان از منابع موجود در کلاس می توانند استفاده کنند.
او همچنین گفت که برخی از مدارس استان در مناطق کم دانش آموز هستند که استقرار کتابخانه را توجیه پذیر نمی کند اما برپایی کتابخانه های کلاسی می تواند مانع از محرومیت دانش آموزان برای دسترسی به کتاب بشود.
معاون آموزش و پرورش مازندران مهم ترین دلیل خاموشی چراغ کتابخانه های مدارس مازندران را حذف کتابداران عنوان کرد و گفت: با خروج کتابداران از کتابخانه های مدارس از یک دهه گذشته عملا این بستر غنی علمی و فرهنگی بدون متولی شد و کتابها نیز به درون انبارها منتقل شدند.
پست کتابدار از ساختار مدارس سا 86 حذف شد.
شعبانی با اشاره به کمبود نیروی انسانی افزود: در چند سال اخیر برای فعال سازی کتابخانه های مدارس استان سعی شد از ظرفیت مدرسه ، شورای دانش آموزی و خود دانش آموز برای اداره کتابخانه ها و فعال سازی آن استفاده شود که تاکنون موفقیت آمیز بوده است.
وی از دیگر دلایل غیر فعال شدن کتابخانه های مدارس مازندران را عدم به روز رسانی منابع موجود عنوان کرد و گفت: باید منابع کتابخانه ای بخصوص در مدارس با پیشرفت تکنولوژی و علم بروزرسانی شود که متاسفانه این مهم در سالیان گذشته انجام نشد.
استان مازندران در سال تحصیلی جدید بیش از 537 هزار دانش اموز دارد که در حدود چهار هزار مدرسه و 22 هزار کلاس درس در حال تحصیل هستند.
7335/1654

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/100376/40-درصد-منابع-کتابخانه-ای-مدارس-مازندران-فرسوده-است
بستن   چاپ