پیام مازند
دپوی خودروها در بنادر و مزارع؛ پای زن پورشه سوار در میان است
چهارشنبه 19 شهريور 1399 - 10:37:47
پیام مازند - بازار / بنادر و حاشیه مزارع مازندران به پارکینگ خودروهای لوکس و وارداتی مبدل شده، خودروهایی گران قیمت که با گذشت سال ها هنوز جواز خروج از گمرک را دریافت نکرده اند.
دپو و توقیف خودروهای لوکس و وارداتی در انبار گمرکات مازندران همواره خبرساز بوده و در بین این خودروها، پورشه، بنز، بی ام، آزارا و غیره به دیده می شود که هنوز جواز خروج را دریافت نکردند.
از سال 92 تاکنون پرونده دپو و توقیف خودروهای لوکس در انبار و محوطه گمرکات و بنادر مازندران مفتوح است و در این سال 76 دستگاه خودرو گران قیمت وارداتی به نوشهر وارد شد که تعدادی از آنان در محوطه بندر توقیف مانده است.
علی یوسفی منش مدیرکل گمرکات نوشهر و ناظر گمرکات مازندران در این زمینه به خبرنگار بازار می گوید: پرونده خودروهای لوکس و وارداتی به سال 92 برمی گردد که 76 دستگاه خودرو گرانقیمت و خارجی از طریق بندر و گمرک نوشهر وارد شده است.
وی با اظهار اینکه تعدادی از خودروها به دلیل حجم بالای موتور 2500 سی سی، وارداتشان ممنوع است، افزود: این تعداد خودروها که شامل آزارا، بی ام، بنز و غیره می شود با گذشت سال ها در بندر دپو شده است.
وی با بیان اینکه برای ترخیص خودروهای لوکس تاکنون پیگیری های زیادی صورت گرفته است، گفت: سال گذشته برای تعیین تکلیف خودروها سازوکاری تعیین شد و طبق قانون باید این خودروها به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده شود.
سال گذشته برای تعیین تکلیف خودروها سازوکاری تعیین شد و طبق قانون باید این خودروها به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده شود
یوسفی منش با عنوان اینکه هنوز نسبت به جمع آوری خودروهای لوکس مانده در بندر اقدام نشده است، یادآور شد: با توجه به اینکه سطح زیادی از بندر توسط این خودروها اشغال شده باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود.
ریشه یابی پرونده خودروهای لوکس و وارداتی پای یک بانوی روستایی را به این مسئله باز می کند، بانویی روستایی که با کارت بازرگانی یک بارمصرف دردسرهایی برای خود ایجاد کرده و 700 دستگاه سواری پورشه به نام او به کشور وارد شده و برخی نیز در بنادر مازندران دپو شده است.
ماجرا از این قرار بوده که برخی ها برای مالیات ندادن و پرداخت نکردن عوارض گمرگی، با اجاره کارت های بازرگانی یکبار مصرف اقدام به واردات کالاهای میلیاردی از جمله خودروی لوکس کرده اند.
خانم م – د فقط طی سه سال از سال 90 تا 93 اقدام به ورود 600 دستگاه خودرو سواری لوکس از طریق کارت بازرگانی یکبار مصرف کرده است که برخی از آن از طریق بنادر نوشهر وارد شده است. آزرا، هیوندا گرانجور، تویوتا لنکروز، پورشه از جمله خودروهای لوکسی است که توسط این بانو و با کارت های بازرگانی اجاره ای وارد شده است.
در حال حاضر سطح وسیعی از محوطه بندر نوشهر توسط خودروهای لوکس و وارداتی اشغال شده است و به گفته یداله جعفری مدیر سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مازندران این خودروها به زودی از این محوطه جمع آوری می شوند.
وی درگفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه خودروهای لوکس دپوشده به انبار سازمان در ساری و تنکابن منتقل می شوند، محدودیت فضا و مکان را مشکل اصلی برای انتقال ذکر کرد.
دپوی خودرو از بندر تا مزرعه
درحالی تعدادی خودروهای لوکس و گران قیمت به دلایل مختلف از جمله عدم پرداخت حقوق گمرکی و مالیاتی در مازندران دپو شدند و اجازه خروج ندارند که در حوالی مرکز مازندران و شهرستان بابل، دپوی دو هزار دستگاه خودروهای نوساخت شرکت ایرانخودرو در پارکینگ آن در جوار مزرعه کشاورزی خبرساز شده است.
مسئولان و متولیان شرکت ایران خودرو، کمبود قطعات را دلیل دپوی صدها دستگاه خودرو صفر پشت تپه ای در جوار زمین کشاورزی در بابل مطرح کردند.
سید امید حسینی نژاد مدیرعامل شرکت ایران خودروی مازندران درباره ماجرای دپوی خودروهای صفر در انبار و پارکینگ این شرکت به خبرنگار بازار می گوید: روزانه 150 دستگاه خودرو در این شرکت تولید می شود و روزانه 100 دستگاه از تولیدات پس از تکمیل قطعات بین خریداران توزیع می شود.
روزانه 150 دستگاه خودرو در این شرکت تولید و 100 دستگاه از تولیدات پس از تکمیل قطعات بین خریداران توزیع می شود
حسینی نژاد با اظهار اینکه در حال حاضر دو هزار و 300 دستگاه خودرو تولیدی به دلیل کمبود قطعات ناقص مانده است، شیوع کرونا را سبب تعطیلی یکماهه برخی شرکت های قطعه ساز ذکر کرد و گفت: این مسئله سبب شد تا خودروهای ناقص در پارکینگ پی رجه وجود داشته باشد.
وی شمار تولیدات این شرکت را در سال جاری 12 هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: شیوع کرونا در حمل خودروها نیز مشکلاتی ایجاد کرده است و خودروهای سنگین کمتری برای بارگیری خودرو به شرکت مراجعه کرده اند.
شرکت ایران خودرو مازندران روزانه 150 دستگاه خودرو تولید می کند و ابلاغ مصوبه نیروی انتظامی مبنی بر عدم خروج خودروهای بدون پلاک از شرکت از جمله دلایل دپوی تعدادی از خودروها در شرکت ایران خودرو به شمار می رود.
از سوی دیگر درحالی کمبود قطعات خودرو دلیل دپوی خودروهای صفر در بابل مطرح می شود که مازندارن رتبه چهارم تولید قطعات خودرو در کشور را عهده دار است اما مشکلاتی نظیر وثایق بانکی، تامین نقدینگی و سرمایه درگردش، مطالبات معوق شرکت های خودروساز سبب تعطیلی برخی از تولیدکنندگان قطعات خودرویی شده است.
این درحالی است که قطعه سازان می گویند به دلیل عدم پایبندی خودروسازان به تعهدات و پرداخت مطالبات سبب شده تا شمار زیادی از قطعات تولیدی در کارخانه ها بماند و زنگ زند.

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/146754/دپوی-خودروها-در-بنادر-و-مزارع؛-پای-زن-پورشه-سوار-در-میان-است
بستن   چاپ