پیام مازند
از درگیرشدن مغز تا استفاده از شکلات تلخ و انگور تا نور ماوراءبنفش برای مهار کرونا
چهارشنبه 12 آذر 1399 - 13:24:00
پیام مازند - خبرگزاری آریا- با نزدیک شدن به 10 ماهگی ویروس کرونا ، هر روز یافته ها و اقدامات جدیدی در رابطه با شناخت و مهار این بیماری مرگبار در دنیا انجام می شود اما جولان کرونا در کشورها ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در ماه اخر پاییز سال 99 هستیم و با نزدیک شدن به 10 ماهگی کرونا و جهانی شدن آن هر روز یافته های جدیدی از این ویروس منحوس در دنیا اعلام می شود و اقدامات جدیدی برای مهار آن انجام میشود ولی هنوز حضور این بیماری به قوت خود باقی است و مرگ و میر زیادی را موجب شده است.
در همین رابطه دیلی میل نوشت که تحقیقی جدید نشان می‌دهد ویروس کرونا پس از استنشاق شدن و گرفتار شدن در مخاط بینی، می‌تواند به مغز انسان برسد.این نخستین دلیل ثابت شده ای است که نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند از طریق مسیر مخاطی اعصاب مغز را مبتلا کند.طی شیوع همه گیری کووید 19 مشخص شد ویروس کرونا فقط دستگاه تنفسی را آلوده نمی‌کند بلکه به اختلالات عصبی نیز منجر می‌شود. در همین راستا محققان آلمانی 33 بیمار فوت شده در اثر ابتلاء به کووید 19 را کالبد شکافی و مخاط پشت بینی (منطقه بالای دهان و جایی که گلو به حفره بینی متصل می‌شود) را بررسی کردند. همزمان با این اقدام آنها از بافت مغز نیز نمونه برداری کردند.
مواد ژنتیکی ویروس کرونا در بخش اعظم مخاط حفره بینی وجود داشت اما پروتئین‌های اسپایک SARS-CoV-2 در بافت مغز رصد شد. این پروتئین‌ها به سلول‌ها می‌چسبند و آنها را مبتلا می‌کنند.
دکتر فرانک هپنر یکی از مؤلفان ارشد این تحقیق از Charite-Universitatsmedzin برلین می‌گوید: هنگامیکه ویروس وارد مخاط بویایی می‌شود از ارتباطات نوروآناتومی مانند اعصاب بویایی استفاده می‌کند تا به مغز برسد.
محققان به عنوان بخشی از این تحقیق برای نخستین بار با میکروسکوپ الکترونی از ذرات ویروس کرونا در مخاط عکس گرفتند. اما هنوز مشخص نیست ویروس چگونه به مغز می‌رسد و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.این تحقیق در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.
پیش‌بینی بیولوژیکی از ادامه کرونا تا یکسال و نیم آینده
از طرفی یک استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره زمان پایان بحران کووید19 می گوید: طبق مدل‌های بیولوژیکی‌ که محققان در دنیا ارائه کردند، طول این بحران حدود دو سال و نیم است و تا یکسال و نیم دیگر ادامه دارد.
دکتر حسین قناعتی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کرونا ویروس قوی‌ای نیست و بسیار راحت از میان می‌رود؛ اما مشکل اصلی‌ای که با این ویروس داریم این است که دوره بی علامتی آن بسیار زیاد است و شدیداً واگیردار است.
به گفته وی هر کشوری در مواجهه با کرونا برخوردی داشت. مثلاً در آلمان مردم با دولت هماهنگی بسیاری داشتند یا کره جنوبی به دلیل استفاده مناسب از آی‌تی و اعمال اقتدار شدید توانست بیماری را کنترل کند.8 اسفند از طرق مختلف اعلام کردیم که نیاز به اعلام «لاک داون» وجود دارد که این موضوع رخ نداد. بعدتر در فروردین این قرنطینه اعمال شد که بعد از تقریباً یک ماه مجدداً جامعه به حال خود رها شد و نتیجه آن را می‌بینیم.
قناعتی با بیان اینکه «اگر میزان کنترل اجتماعی به کمتر از 10 درصد برسد، یک مبتلا ممکن است 406 نفر را بیمار کند»، افزود: اگر فاصله اجتماعی تا 75 درصد رعایت شود، این میزان به 2.5 نفر می‌رسد.

بستن   چاپ