پیام مازند- حسن هدایتیشیرسوار، در آئین افتتاحیه اتاق کارآفرینی پایدار با بیان اینکه در زمانی قرار گرفتهایم که نقش فرهیختگان دلسوز و متعهد به کشورمان و آرمانهای انقلاب بیشتر از پیش مهم و تعیینکننده است، افزود: همه به جهت جایگاه سازمانی و مسئولیتی که آن را پذیرفتیم، متعهد شدیم شکوفایی حال و آینده این کشور را تامین کنیم.
وی تصریح کرد: بیشتر به دلیل نداشتن تعاریف صحیح و مدلهای کاری مناسب و عدم استقرار نظامهای مدیریت دانش، مدیریت پروژه، استاندارد، صلاحیت حرفهای، چهارچوب صلاحیت ملی و آموزش و تربیت شایستگیمحور یا صلاحیتمحور توفیق کمی به دست میآید.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی مرکز بابل با اشاره به نقش دانشگاهها در زمینهسازیهای پیشرفت با طرح چند سوال، گفت: باید پرسید در وضعیت کنونی چالشهای ما در برابر تربیت نسل آینده برای توسعه چیست و آیا ما میتوان تضمین کرد که در تربیت نسلی جدید و خود راهبر که توان افزایش کیفیت زندگی را با تمرکز بر ارزشها و توسعه داشته باشند، موفقیت به دست آمده است.
هدایتی خاطرنشان کرد: به دلیل نداشتن مدیریت دانش در کشور، با داشتن این همه پژوهشکده، دانشگاهها، اندیشکدهها، چندین سال است که به دور خود میچرخیم و بارها چرخ را از اول اختراع میکنیم و تجربیات ارزشمند افرادمان را به باد میدهیم.
ویژگی دانشگاههای نسل چهارم
وی با اشاره به اینکه هر بار در نشستها، نسلهای دانشگاه را برشمرده و ویژگیهایشان را با هم مقایسه کردیم، گفت: برای این امر شاخصهایی مشخص شده است اما در عمل مدلی برای پیادهسازی ارایه داده نشد و در این سردرگمی همه ادعای دانشگاه نسل چهارم دارند؛ در صورتی که هنوز در اول راه مدیریت دانایی هستیم و حتی دقیقاً برای پیادهسازی ماموریتمان نقشه راه صحیحی دیده نمی شود.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی مرکز بابل افزود: دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که مسائل جامعه و مردم را حل کند، در واقع با داشتن زیرفناوریها و زیرساختارهای مدیریت دانش و پروژه و با برخورداری از متخصصان اجازه میدهد که مردم جامعه، صنعت، دولت و مردم در یک پیچش چهارگانه برای حل مسائلشان به آنها مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: دولت، سازمانها، شرکتهای تولیدی، خدماتی، موسسات مالی، افراد خیر، NGO ها، کسبهها، همه عوامل بازارهای متعدد برای حل مسائلشان به آنجا میروند.
نقش دانشگاه نسل چهارمی در مازندران؟!
هدایتی افزود: امروز در مازندران، کارخانه چوب و کاغذ در حال تعطیل شدن است، سوال اینجا است کدام دانشگاه از دانشگاههای مادر استان تا دانشگاههای دیگر و علمی کاربردی و غیره به فکر نجات آن صنعت هستند و یا اصلا برای این کار آمادگی دارند.
دانشگاه علوم پزشکی دغدغهای برای رفع فجایع زیستبوم ندارد
رئیس دانشگاه علمی کابردی مرکز بابل با اشاره به وضعیت پسماند بابل، گفت: زبالهها در لندفیلهایی مانند انجیلسی بابل به صورت فاجعهای وحشتناک انباشته میشوند و امثال انجیلسی در هر شهر این استان زیستبوم ما را به خطر انداخته و تهدیدی بسیار جدی برای همین الان و آینده هستند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاهها مخصوصا دانشگاههای علوم پزشکی چه دغدغهای دارند و وقتی که به آنها مراجعه میکنیم و عمق فاجعه را یادآور میشویم طوری عمل میکنند که انگار هیچ ربطی به آنها ندارد و هیچ مسئولیتی متوجه آنها نیست.
وضعیت پسماند بابل اسفبار است
هدایتی با ابراز تاسف از وضعیت کنونی پسماند بابل، گفت: سالیان متمادی هست که این فاجعه مسکوت مانده از اعماق زمین منطقه وسیعی را آلوده کرده که اگر صدها سال تلاش کنیم نمیتوانیم آنها را به اول خود بازگردانیم.
هدایتی با تقدیر از زحمات کادر دانشگاهی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، گفت: تلاشهای اساتید دانشگاه صنعتی نوشیروانی و رئیس بنیاد نخبگان مازندران، ستودنی است اما این اعمال بسیار کم است و تا مادامی که منجر به حل صحیح مساله نشود باید شبانه روز برای حل این معضل کار کرد.
وی در ادامه افزود: دانشگاه علمی کابردی مرکز بابل پس از درک این مسئله مهم اقدام به تشکیل کنسرسیومی از شرکتها و افراد توانمند و انجام مطالعات عمیق که هم اکنون به ما توان طراحی و ساخت اینسینریتورهای نسل جدید و مطابق با استانداردهای WHO در ظرفیتهای مختلف، برای انهدام زبالههای خطرناکی که به هیچوجه نبایستی بازیافت بشوند را داده است و این یک نمونه از رویکرد حل مساله در مرکز نوآوری مدرنسازی کسب و کار علمی کاربردی بابل هست.
ایجاد اتاق کارآفرینی پایدار در بابل
هدایتی با بیان اینکه مسئله دوم کارآفرینی است، افزود: تقریباً از سال 1385 که کلمه کارآفرینی وارد ادبیات کسب و کار کشورمان شد، سخنرانیهای زیادی شنیده و پایاننامهها و مقالههای زیادی تولید و منشر شد اما در عمل هیچ مدلی برای عملیاتی کردن و تغییر وضعیت غیرکارآفرینانه به کارآفرینانه پیاده نشده است.
وی تصریح کرد: ما مسیر عبور از اقتصاد التقاطی و اقتضایی به اقتصاد مدیریت شده و سپس طراحی مدلی برای انتقال از اقتصاد مدیریت شده به اقتصاد کارآفرینانه را در دستور کار نداریم و همچنان ارزش پول ملی در حال سقوط است و هیچ معجزهای از تعامل دانشگاهها با دولت و مردم نمیبینیم چرا که اصلا این مدل طراحی نشده و بالطبع شکل هم نگرفته است و اینک همکاری سلیقهای وجود دارد.
هدایتی در ادامه با تاکید بر اینکه کارآفرینی در اصل تقاطع فرصت و ظرفیت است، گفت: ظرفیتی را که از قبل در تربیت افراد، در ایجاد بنگاههای مناسب و مدرن، توسط خودشان با ایجاد محیط توانمندساز از مدرسه تا دانشگاه بسازیم و آنها را قادر به شکار فرصت و عملآوری آن و تولید ارزش بنماییم.
رئیس دانشگاه علمی کابردی مرکز بابل افزود: یکی از این شرکتها، اتاق کارآفرینی با راهکار هشت بخشی را طراحی و پیاده سازی کرده است و محیطی برای توانمندسازی دانشجویان و مردم این منطقه مهیا شد که امیدوارم از امروز مورد استفاده دانشجویان و مردم این منطقه قرار گرفته و کیفیت زندگی آنها را افزایش دهد.
هدایتی تصریح کرد: مرکز نوآوری مدرن سازی کسب و کار نگرشی جدید برای پیاده سازی تئوری رشد از پایین است.
http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/78605/کدام-دانشگاه-مازندران؛-نسل-چهارمی-است؟!