پیام مازند
ششمین جشنواره انجیر گلوگاه به پایان رسید اما جای صنایع تبدیلی همچنان خالیست
چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 10:32:55
پیام مازند - ششمین جشنواره مرغوب ترین انجیر ایران در روزهای گرم و پایانی مردادماه 1398 در شهرستان گلوگاه برگزار شد. این جشنواره از 24 تا 28 مردادماه به مدت 5 روز با برپایی 90 غرفه در مجاورت ساحل گلوگاه برقرار بود.
به گزارش ایسنا مازندارن، قصه آوازه انجیر گلوگاه به آنجا برمی گردد که علی اکبر ایران نژاد حدود 30 سال پیش حدود یک هزار اصله نهال انجیر را در ابتدای جاده گلوگاه به دامغان و در دو طرف جاده جنگلی توسکا چشمه کاشت تا مردم شهرستان گلوگاه و گردشگران از این میوه شیرین و بهشتی در فصل گرم تابستان استفاده کنند و اینگونه حدود 30 سال است که اگر هر فردی چه بومی و چه غیربومی در روزهای مردادماه به گلوگاه برود قطعا کام شیرین و خاطره ای خوش با خود به یادگار خواهد داشت.
علی اکبر ایران نژاد فراتر از وظیفه انسانی خود عمل کرد با عشق و همتی ستودنی هر روز به نهال ها سرکشی می کرد و اگر جای یک نهال را خالی می دید دوباره و سه باره جای آن نهال جدید می کاشت و همه نهال های انجیر را آبیاری می کرد تا به درختانی بارور تبدیل شوند و ثمره شیرین آنها را به چشم ببیند؛ از سوی دیگر 6 سال پیش اداره های جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد، شهرداری و فرمانداری گلوگاه؛ جشنواره انجیر را در این شهرستان برپا کردند تا گلوگاه را بعنوان برند مرغوب ترین انجیر ایران معرفی کنند و البته از مزایای برگزاری این جشنواره افزایش سطح زیرکشت باغات انجیر این شهرستان بوده است به گونه ای که در حال حاضر 150 هکتار از اراضی شهرستان گلوگاه به کشت باغات انجیر اختصاص دارد که 110 هکتار آن بارور و 40 هکتار غیربارور و تازه تاسیس است.
اما اکنون میوه انجیر تنها میتواند یک شغل فصلی برای مردم این شهرستان باشد و ایجاد اشتغال پایدار مستلزم احداث صنایع تبدیلی انجیر است البته در طی 6 سال اخیر سرمایه گذاران متعددی برای اخذ مجوز صنایع تبدیلی انجیر به این شهرستان مراجعه کردند اما هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است و انگار باید همچنان منتظر ماند تا صنایع تبدیلی انجیر گلوگاه بتواند جان تازه ای به این شهرستان بدهد شهری که شغل اکثر مردم آن دکل بندی و کشاورزی است و بسیاری از مردم و جوانان جویای کار این شهرستان از سر ناچاری و برای بیکار نماندن و امرار معاش به شغل سخت و پرمخاطره دکل بندی روی می آورند.
از سوی دیگر یکی از ویژگی هایی که می تواند یک جشنواره را در اذهان مردم ماندگار کند و موجب افزایش تعداد بازدیدکنندگان از غرفه های نمایشگاه و فروش بالاتر و در نتیجه رونق اقتصادی شود؛ انتخاب یک مکان ثابت و دائمی برای جشنواره است درحالی که مکان برگزاری جشنواره انجیر گلوگاه در طی 6 سال اخیر 4 بار تغییر کرده است و از آنجایی که شهرستان گلوگاه در مسیر جاده مشهدالرضا و عبور زائران قرار دارد و همچنین جاده گلوگاه به دامغان این شهرستان را به فلات مرکزی ایران متصل می کند هر ساله مسافران و گردشگران زیادی از این شهرستان عبور می کنند که باید این گردشگران را جذب کرد و جشنواره انجیر می تواند ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر در فصل تابستان باشد اما تغییر مکان برگزاری جشنواره موجب می شود که بازدیدکنندگان سال گذشته نتوانند در سال جاری محل برگزاری جشنواره را پیدا کنند و این سردرگمی موجب کاهش تعداد بازدیدکنندگان و فروش غرفه ها می شود.
امسال از میان 90 غرفه فقط 10 تا 15 غرفه به فروش انجیر و فرآورده های آن می پردازند و مابقی غرفه ها پر شده از صنایع دستی و ترشی های گوناگون، که این امر موجب شده بازدیدکننده به محض ورود به نمایشگاه به دنبال غرفه انجیر بگردد و انتخاب آنها محدود و تنوع بسیار کم است.
یکی از بانوان غرفه دار در ششمین جشنواره انجیر گلوگاه در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد که سال گذشته هزینه اجاره غرفه از مردم گلوگاه 200 هزار تومان و از غیربومی ها 400 هزار تومان بوده است اما در سال جاری هزینه اجاره غرفه برای گلوگاهی ها 400 هزار تومان و غیربومی ها 800 هزار تومان اعلام شد و به دلیل این افزایش دو برابری اجاره؛ بسیاری از باغداران و فروشندگان انجیر که در سال های گذشته در این جشنواره غرفه دار بودند امسال از اجاره غرفه پشیمان شدند.
یکی دیگر از غرفه داران ششمین جشنواره انجیر گلوگاه اظهار داشت: با توجه به اینکه مکان برگزاری جشنواره هر سال تغییر می کند تعداد بازدیدکنندگان و به تبع میزان فروش محصولات غرفه ها کاهش پیدا کرده است. از آنجایی که اکثر مردم شهرستان گلوگاه یا باغ انجیر و یا حداقل یک درخت انجیر در حیاط منزل خود دارند و یا به چیدن انجیر در جاده توسکاچشمه مبادرت می کنند و تعداد کمی از مردم بومی این شهرستان از خریداران محصولات غرفه های این جشنواره هستند و اکثرا مسافران و گردشگران از این جشنواره بازدید و خریداری می کنند به همین دلیل باید مکان ثابت و دائمی برای این جشنواره انتخاب شود تا گردشگران بدانند که هر سال باید به چه مکانی مراجعه کنند.
به گزارش ایسنا، یکی دیگر از اصول نانوشته در برگزاری نمایشگاه های مختلف همیشه این بوده است که قیمت محصولات عرضه شده در نمایشگاه ها و جشنواره ها از قیمت بازار 20 الی 30 درصد پایین تر باشد اما به طور مثال در ششمین جشنواره انجیر گلوگاه قیمت هر یک کیلوگرم انجیر تازه خوری 10 هزار تومان و قیمت هر یک کیلوگرم شیره انجیر 50 هزار تومان بوده است که با قیمت عرضه در بازار برابری دارد.













گزارش از: مریم یخکشی خبرنگار ایسنا مازندارن
انتهای پیام

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/93708/ششمین-جشنواره-انجیر-گلوگاه-به-پایان-رسید-اما-جای-صنایع-تبدیلی-همچنان-خالیست
بستن   چاپ