پیام مازند

آخرين مطالب

سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی راهی برای توسعه اشتغال اقتصادي

  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - ساری- نشست یک روزه هم اندیشی افزایش ترانزیت در بنادر کشور به میزبانی بندرامیرآباد در هتل مروارید بهشهر برگزار و کارشناسان و سرمایه گذاران بر سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی به منظور ایجاد اشتغال تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، ایران اسلامی با بهره مندی از پهنه دریایی از شمال تا جنوب کشور از مزیت و ظرفیت های مناسبی در توسعه دریایی برخوردار است و در این بین دریای خزر در شمال ایران و در مجاورت با سه استان گیلان، مازندران و گلستان موقعیت مناسبی را برای دسترسی به دریا فراهم کرده است.
استان مازندران با جمعیت بیش از سه میلیون نفری و وسعت 24 هزار کیلومتری و همچنین دارا بودن 338 کیلومتر در ساحل دریای خزر ، جایگاه ویژه ای در بخش دریایی دارد.
مازندران در کنار وجود ظرفیت های ساحل و دریا، با دارا بودن رتبه های برتر در تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع تبدیلی، نیازمند توجه بیشتر به بخش صادرات، توسعه حمل و نقل و ایجاد اشتغال است.
در این بین توجه به حمل و نقل ریلی توسط کارشناسان و دغدغه مندان این حوزه، یکی از راهکارهای مهم برای ترانزیت کالا و توسعه این بخش و نیازمند توجه ویژه مسوولان است تا زمینه ای برای رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در منطقه باشد.
کارشناسان و سرمایه گذاران در نشست یک روزه هم اندیشی افزایش ترانزیت ریلی در بنادر به میزبانی بندرامیرآباد در هتل مروارید بهشهر با بررسی مزیت ها و معایب استفاده از حمل و نقل ریلی،تجزیه و تحلیل مسایل اقتصاد خرد و کلان و بیان سیاست گذاری های مختلف در این بخش، به بیان دیدگاه های مختلف خود در این بخش پرداختند.
صنعتگران، سرمایه گذاران و کارشناسان حوزه های مختلف حمل و نقل کشور، حمل و نقل ریلی را راه علاج برای توسعه صادرات، کاهش هزینه و امنیت کالا عنوان کردند که باید با توسعه این بخش، به آینده ای روشن برای صادرات و ترانزیت کالا امیدوار بود.
** نرخ و هزینه بالای حمل و نقل مهمترین مشکل صاحبان سرمایه
براساس آنچه توسط محمدرضا محمدی ارسی به عنوان معاون بازرگانی شرکت راه آهن و حمل و نقل ایران در این همایش عنوان شده است؛ اکنون 22شرکت ریلی در کشور با 25 هزار واگن در اختیار حمل و نقل کشور است و باید به این حوزه برای توسعه حمل و نقل ریلی توجه بیشتری اعمال شود چراکه مهمترین مشکل صاحبان سرمایه نرخ و هزینه است .
وی افزود: تبعات جاده ای بسیار بالاست و وجود کشته و مجروح شدن سالانه افراد هم از دیگر دلایل است که برای این هزینه جانی نمی توان قیمت گذاشت و لذا باید حمل و نقل ریلی به دلیل هزینه کم و کاهش تبعات مورد توجه باشد.
محمدی ارسی گفت: اگر کشور و دولت در بخش ریلی سرمایه گذاری و هزینه کند؛ بسیاری از مشکلات اجتماعی در حوزه جاده ای و کشته و مجروحان از بین می رود و در واقع با سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی، می توان به اشتغال در این بخش، امیدوار بود.
وی بیان داشت: راه آهن انعطاف بسیاری بر روی قیمت ها دارد و تلاش دارد تا مسیرهای ترانزیت احیا شود و صاحبان کالاها به سمت حمل و نقل ریلی سوق یابند.
** توجه به توسعه کشتی رو رو ریلی در بنادر ایران
بریانی اقدم از سرمایه گذاران شرکت بهینه ترابر هم در این نشست هم اندیشی گفت: برای بندرامیرآباد شهرهای شرق و جنوب شرق روسیه و قزاقستان دارای مقبولیت است و حمل کالا با ماشین به دلیل هزینه بالا نمی شود و رو رو ریلی می تواند عاملی مهم در توسعه و ترانزیت این بخش باشد.
وی با اشاره به اینکه کشتی رو رو ریلی می تواند در توسعه حمل و نقل ریلی تاثیرگذار باشد، افزود: هزینه و زمان برای هر سرمایه گذاری مهم است و توقف واگن ها در برخی از بنادر به دلیل ترافیک و زمان تخلیه و بارگیری از مسائل مهمی است که باید توجه شود.
وی گفت: حمل و نقل ریلی راهی بسیار مناسب برای ترانزیت کالا و اشتغال است و راه آهن می تواند در این بخش ورود پیدا کرده و کانتیتر در مسیر قزاقستان قرار داده و به نوعی یکبار تخلیه و یکبار بارگیری شود.
اقدم، با اعلام اینکه گمرک باید کمک کار ترانزیت باشد؛ ادامه داد: برخی از بخشنامه ها موجب کندی کار ترانزیت شده است و گمرک باید کمک کار ترانزیت باشد و چابک تر از قبل عمل کند.
** قابلیت های تجاری ایران و قزاقستان افزایش یابد
امیر جانف رحیم رییس هیات مدیره شرکت اماد ایران و قزاقستان در این جلسه با تاکید بر توجه به رو رو ریلی گفت: تلاش برای توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی از مسائل مهم برای کاهش هزینه هاست.
وی افزود: اکنون غلات و آهن مهمترین کالای صادراتی قزاقستان به ایران و مصالح ساختمانی و موادغذایی از ایران به قزاقستان است و در این بخش کاهش هزینه ها مهم است.
جانف رحیم گفت: آنچه ما نیاز داریم قابلیت تجاری بین ایران و قزاقستان است که باید افزایش یابد و با توسعه و توجه به حمل و نقل ریلی می توان در این بخش موفقیت های بیشتری کسب کرد.
وی ادامه داد: استان مازندران از نظر کشاورزی یک استان پیشرفته و خوب است و این برای ما بسیار مهم است و می توانیم بخشی از نیازهای غذایی به مرکبات و سبزی را از طریق مازندران تامین کنیم و این موضوع برای ما بسیار مهم است.
رییس هیات مدیره شرکت آماد ایران و قزاقستان افزود: پرتقال از جمله محصولاتی است که باید در حداقل زمان از ایران به قزاقستان انتقال یابد که متاسفانه تا 10روز طول می کشد تا به آکتائو برسد و این زمان باید مدیریت شده و کمتر شود.
جانف رحیم با تاکید بر گسترش روابط دوستانه بین دو کشور اضافه کرد: از نظر سیاسی روابط بسیار خوبی بین ایران و قزاقستان برقرار است و جلسات زیادی در زمینه گسترش روابط بین دو کشور در آلماتی (مرکزقزاقستان) و توسعه ترانزیت برگزار شده است.
وی گفت: قزاقستان همسایه آبی ایران بوده و فاصله بین دو کشور از طریق آبی (دریای خزر) بسیار نزدیک است و بندر اکتائو هم اینک فعال و ظرفیت جابجایی 2 میلیون تن بار را دارد.
** صادرات درمانی راه علاج اشتغال بیمار
رئیس اتاق بازرگانی مازندران هم با بیان اینکه تنها با صادرات گفتاری نمی شود به صادرات امیدوار بود؛ یادآور شد: باید برای توسعه صادرات در عمل و صادرات درمانی تلاش کرد.
عبدالهر مهاجر گفت: با اعلام اینکه همچنان حمل و نقل زمینی به دلیل مقرون به صرفه بودن و مدیریت هزینه، بر حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی توسط تجار ترجیح داده می شود.
وی با بیان اینکه باید برای رونق صادرات در حوزه های مختلف تلاش شود؛ افزود: برای توسعه صادرات، باید شرایط ویژه ای از قبیل مشوق های صادراتی و تسهیلات کم بهره توسط دولت در نظر گرفته شود تا به توسعه صادرات امیدوار بود.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: مشکلات در بخش های مختلف و به خصوص حمل و نقل باید به درستی دیده شود و برای اصلاح گام برداشته شود و با توسعه حمل و نقل، صادرات و تولید، برای اشتغال چاره اندیشی شود.
** حمل و نقل، حلقه مفقوده ترانزیت و صادرات کالا
مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران هم با اعلام اینکه مازندران فاقد یک شرکت حمل و نقل بین المللی مناسب است؛ گفت: حمل و نقل حلقه مفقوده ترانزیت و صادرات کالا است که باید جایگاه لجستیکی با اثرگذاری بالا برای صادرات تعریف شود.
لیلا واثقی در نشست یک روزه هم اندیشی افزایش ترانزیت در بنادر به میزبانی بندرامیرآباد در هتل مروارید افزود: ایجاد اشتغال و رونق تولید از دغدغه های مهم ما در اقتصاد است و یکی از زیرساخت های مهم برای عمل کردن شعار سال رهبری و اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، توسعه حمل و نقل ریلی، بندر، دریایی و هوایی است.
وی اظهار کرد: بندرامیرآباد به دلیل نزدیکی به ناوگان هوایی، ریلی، جاده ای و دریایی دارای ظرفیت و ترکیب چندوجهی مناسبی است.
واثقی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی به دلیل هزینه پایین دارای صرفه اقتصادی بیشتر است؛ یادآور شد: حمل و نقل از جمله اولویت های استان مازندران است که امنیت آن برای حمایت از تولید و اشتغال بسیار مهم است.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران وجود تولیداتی همچون گل و گیاه، مرکبات، فرآورده های دامی و گوشتی را ظرفیت بسیار خوبی برای مازندران در استفاده از حمل و نقل ریلی و دریایی با امنیت بالا عنوان کرد.
وی گفت: شناسایی ظرفیت های داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی مهمترین راهکار رونق و تقویت تولید و اشتغال کشور است.
** افزایش 32 درصدی ترانزیت کالا در بندرامیرآباد
مدیر بندر امیراباد هم با اشاره به افزایش 32 درصدی ترانزیت کالا در این بندر گفت: توسعه صادرات و ترانزیت از مسائل مهم و اساسی برای ما در این بندر است.
سیاوش رضوانی با بیان اینکه بندرامیراباد بعنوان بندر نسل سوم کشور دارای ظرفیت های بسیار بالایی است اظهار کرد: توجه به روروریلی و توسعه این بخش برای توسعه ترانزیت از مسائل مهمی است که در این بندر مورد توجه است.
وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندرامیراباد بعنوان تنها بندرشمالی کشور متصل به راه آهن سراسری و برخورداری از اسکله منحصر بفرد رو رو قطار آماده جابجایی کالا به تمام نقاط کشور است.
به گزارش ایرنا، در این همایش هم اندیشی برای توسعه ترانزیت رایزنی های مختلف انجام شد و براساس اعلام نظر کارشناسان باید ضمن توجه به توسعه زیرساخت های لازم برای حمل و نقل دریایی با دقت نظر بر سرعت بالا و هزینه پایین، توجه به تجهیزات تخلیه و بارگیری و امنیت حمل و نقل هم در اولویت برنامه‌ها باشد.
سمینار یک روزه هم اندیشی بررسی حمل و نقل ریلی در بنادر ایران با حضور مدیران و کارشناسان بنادر و راه آهن جمهوری اسلامی به میزبانی بندرامیرآباد در هتل مروارید بهشهر برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/15240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان

آغاز ماراتن علمی 38 هزار داوطلب آزمون سراسری در مازندران

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

آغاز نوبت اول کنکور 1403 در مازندران

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود