پیام مازند

آخرين مطالب

رازهای پنهان حادثه سانچی در دستان جعبه سیاه مقالات

رازهای پنهان حادثه سانچی در دستان جعبه سیاه
  بزرگنمايي:

مازندران آنلاین - کشتی «سانچی» با 32 سرنشین 9 روز در دل آب با آتش جنگید و در نهایت غرق شد، اما ابهامات آن از قبیل چگونگی برخورد دو کشتی، مقصد سانچی، دلایل نجات نیافتن کارکنان و غیره همچنان در فضای مجازی داغی بر دل بازماندگان گذاشته است.
  سانچی با 32 سرنشین اسیر آتش و آب شد به رغم آنکه از چند کشور برای مهار آن گرد هم آمده اند، در آتش دریا سوخت، اما حالا به ابهام‌هایی گره خورده که معلوم نیست روزی پاسخ خواهند یافت یا نه؟
کاپیتان آرش یار احمدی، رئیس مرکز آموزشی تخصصی دریانوردی محمودآباد علت اصلی وقوع اتفاق سانچی را سرعت حادثه، هجم آتش سوزی و گازهای سمی می داند و معتقد است کشتی ها طی 20 سال گذشته با بدنه ای دو جداره ساخته می شود و از نظر طوری ساخته شده که قسمت جلوی بدنه آن از مقاومت بیشتری برخوردار است ؛ این طراحی به گونه‌ای است که در زمان حادثه آسیبی به بقیه بدنه کشتی وارد نشود، در این حادثه عملاً در همان نقطه ای که مقاوم سازی کشی صورت می‌گیرد تصادف انجام شده و به نقطه ای از کشتی ما برخورد کرده که این مقاوم‌سازی در این قسمت کشتی دیده نشده است ؛ در ساختاری کشتی آن نقطه از کشتی ایرانی نقطه ی معمولی تلقی می شود.
وی می گوید: از آنجا که نوع محموله قابلیت اشتغال‌زایی بالایی داشته است نیروهای امداد نجات نتوانستند به کشتی ورود کنند و با توجه به جریان گازی موجود در منطقه احتمال هر لحظه انفجار آن وجود داشت که می توانست گازهای سمی را به سمت کشتی های نجات دهنده سوق دهد؛ این موضوع سبب شد که امدادرسانی سریع از آنان سلب شود.
رئیس مرکز آموزشی تخصصی دریانوردی محمودآباد یادآور می شود: در جنگ نفتکش ها موارد زیادی داشتیم که موشک با کشتی برخورد می کرد، آتش سوزی ایجاد شده و پرسنل اقدام به خاموش کردن آتش می‌کردند اما آنقدر این حادثه سریع بود که فرصت تصمیم‌گیری به کسی نداد. علت اصلی حادثه و شهادت به احتمال زیاد سرعت حادثه و هجم آتش سوزی و گازهای سمی بوده که هر اقدامی را از دریانوردان سلب کرده بود.
یاراحمدی معتقد است: در مورد حوادث دریایی زمانی که جعبه سیاه مورد بازگشایی قرار نگیرد نمی توان نظر دقیقی داد چون عوامل بسیاری در این حادثه تاثیر گذار است و با بازگشایی رمز جعبه سیاه باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
رئیس مرکز آموزشی تخصصی دریانوردی محمودآباد می گوید: کشور هزینه زیادی را تقبل کرد تا نیروهای جوان و زبده ای امثال عنایتی ها و دیگر دریانوردان سانچی به درجه افسری برسند ؛ نیروهای شایسته ای از دست رفته اند و باور کردن این حادثه با این تبعات عظیم برای دریانوردی کشور غیر قابل باور است.
وی می گوید: افسر سوم میلاد عنایتی از دانشجویانی بود که دوره تخصصی خود را در مرکز آموزش تخصصی دریانوردی محمود آباد گذراند؛ بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه دوره های تخصصی شامل بقای در دریا, دوره های الکترونیک و مرحله مدار، مراحلی هستند که بعد از گرفتن مدرک افسر سومی مورد نیاز است که در این مرکز ارائه می شود ؛ میلاد عنایتی از جمله دریانوردانی بود که همه این دوره ها را با موفقیت گذراند و شاید سال ها طول بکشد تا چنین نیروی کارآزموده ای به نیروی دریایی کشور وارد شود.
*علل حادثه سانچی در حال پیگیری است/تمهیدات دولت برای خانواده شهدا
کامران اصغری مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران  با بیان اینکه از زمانی که به وزیر از طرف رئیس جمهور دستور پیگیری وضعیت کشتی سانچی داده شد پیگیری های لازم انجام گرفت، می گوید: یکی از شهدای کشتی سانچی افسر سوم میلاد عنایتی ازشهر قائم‌شهر استان مازندران بود، از آنجایی که شرایط اقتصادی پدر خانواده با توجه به وضعیت موجود سخت است و اینکه در آستانه بازنشستگی قرار دارد اقدامات لازم برای بازنشستگی پیش از موعد آن انجام شد تا بتوانند خانواده خود و فرزند این شهید بزرگوار رسیدگی بیشتری انجام دهد.
وی در مورد وضعیت حقوقی شهیدان دریا خاطرنشان می کند: مسئولیت این امربه شرکت ملی نفت کشور و وزارت نفت واگذار شده است و حتماً وزارت نفت و شرکت نفت تمام حقوق و مزایا را برای خانواده شهیدان فراهم خواهند کرد تا دغدغه مالی نداشته باشند، به جهت اینکه این حرکت کاری ملی محسوب می‌شد شرکت نفتکش و وزارت نفت قطعاً برای بازنشستگی و وضعیت حقوقی آنان تلاش خواهند کرد و مطمئنا نمی گذارند که خانواده و فرزندان این شهیدان در تنگنای مالی قرار بگیرند.
 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لاک تراشی؛ هنر زندگی با جنگل در مازندران

درختان نارنج شهرهای مازندران؛ حیاط خلوت مگس مدیترانه‌ای

زمستان مازندران در شهر چشمه‌های آبگرم

شیب نزولی  ابتلا به آنفلوانزا در کشور

دنیای مجازی ، اوقات فراغت جوانان

خواب زمستانی گردشگری مازندران در فصل سرد

مازندران برای کشاورزی خاک وارد خواهد کرد؟

تشدید فرسایش خاک کشاورزی مازندران با تغییرات اقلیمی

فله فروشی، برند معکوس چای مازندران

جنگل‌های هیرکانی مازندران را بهتر بشناسیم

جنگل‌های هیرکانی از شرایط موجود تا وضعیت موعود

پای کشاورزی هوشمند در مازندران می‌لنگد!

کیوی مازندران رانده از داخل و مانده از بازارهای خارجی

"خزر" اسیدی می‌شود؟

صادرات مرکبات مازندران؛ نقطه سر خط

پویش باورهای مردمی درکیفیت محصولات لبنی مازندران

اتفاقات اخیر را چگونه تحلیل کنیم

افزایش اعتماد به اورژانس اجتماعی در مازندران

کفه نامتوازن گردشگری در رامسر

یاقوت و طلای سرخ مازندران در حسرت صنایع تبدیلی

روایت مرکباتی که تلخ شد

روایت مرکباتی که تلخی شد

سیر تحول چپ سیاسی به سمت اصلاح‌طلبی

روزی به نام مازندران/ گرد فراموشی بر برخی آیین های ملی

«الف» تا «ی» آزادی/ رونمایی از تمثال شهیدان

جشن تیرگان به رسم کمانگیر ایران زمین

همایش پدافند غیرعامل مازندران تحت الشعاع معضل پسماند

پایگاه مشروطه خواهی بابل در آستانه فروپاشی

یک صنعت و صد فایده در مازندران اما هزار افسوس!

از پدافند غیر عامل چه می‌دانید؟

آغاز دوباره فعالیت بازار پرنده فروشی فریدونکنار

اسکله‌های گردشگری مازندران در یک قدمی اجرا

نیروگاه زباله سوز؛ مصوبه کاغذی دولت دهم برای ساروی ها

بایدها و نبایدهای قوانینی که بوی تخلف می‌دهند

مجوز راه‌اندازی 27 اقامتگاه بوم‌گردی در بخش کجور نوشهر صادر شد

باغ‌های مرکبات مازندران در معرض هجوم مگس مدیترانه‌ای

شوری 4 برابری آب دریای خزر با طرح انتقال

بدهی در بدهی ؛ ریشه مشکل کمبود دارو و تجهیزات در مازندران

همگام با قدم‌هایی در مسیر عاشقی/ همه خادم الحسین (ع) هستند

پاییز مازندران در جنگل های راش سوادکوه

53 هفته پس از سیل، یادم تو را فراموش + فیلم

تور صیادان مازندران پهن شد/نگرانی از نفس های آخر ماهی سفید و کپور

تند شدن نبض خشکسالی در تالاب بین‌المللی میانکاله

ظرفیت گردشگری طبیعت؛ ناشناخته در مازندران

تولیدات معدنی مازندران هم ردیف نفت درآمدزاست اگر...

نم کشیدن صنعت نوغانداری در مازندران

فعالیت خاموش مهدهای کودک غیرمجاز در مازندران

فرو نشست در راه مازندران...

نیروگاه زباله‌سوز ساری کلاف سردرگم

فعالیت های بدون نظارت معادن شن و ماسه در سوادکوه