پیام مازند

آخرين مطالب

دکانی به نام پاچه خواری مقالات

دکانی به نام پاچه خواری
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- پایگاه خبری " مازندنومه " روز سه شنبه در یادداشتی با عنوان " دکانی به نام پاچه خواری " از روش بعضی رسانه های مازندران در تعریف و تمجید از مدیران به عنوان مصداقی از این کار یاد و انتقاد کرد.
لطف الله آجدانی، تاریخ‌نگار و پژوهشگر در این یادداشت نوشت: واژه پاچه خواری به مفهوم پاچه خوردن که از آن به پاچه خاری به مفهوم خاراندن پاچه کسی نیز یاد شده است، مفهوم متوسعی است که در فرهنگ های لغت به معنای تملق گویی، چاپلوسی و تعریف نابجا و آلوده به دروغ و تحریف یاد شده و پدیده و سبک زندگی کثیف و انگلی در میان بعضی ها برای رسیدن به مقاصد نامشروع کسب یا حفظ و یا ارتقای مقام یا منافع مادی ناشی از آن است.
پاچه خواری در تاریخ و فرهنگ ایران زمین از ریشه های کهن برخوردار و در ادوار و مقاطع مختلف تاریخی، در اشکال وسطوح و درجات مختلف و متفاوتی در میان بعضی ها بازتولید شده و همچنان رایج است.
از دیرباز کاتبان درباری و شاعران بسیاری با تملق و چاپلوسی در مدح پادشاهان و بزرگان و صاحبان کانون های قدرت و ثروت و در ذم مخالفانشان می نوشتند و می سرودند و در قبال پاچه خواری و پاچه خاری خود زر و سیم، به رسم صله و پاداش خوش خدمتی خود می ستاندند. بسیاری از دیوانیان و درباریان نوکر صفت نیز با پاچه خواری و پاچه خاری سلطان، در پی گرفتن مزد نوکر صفتی خود به دریافت زر و سیم یا حفظ مقام یا ارتقای آن، چشم امید داشتند.
پاچه خواری و پاچه خواران تا بدانجا پیش می رفتند که پادشاهانی را که به بی تدبیری و بی کفایتی شان، ایران به دست تاراج و تجزیه سپرده می شد، به لطف پاچه خواری و پاچه خاری خود، قبله عالم و سلطان سلاطین و شاه شاهان و سلطان هفت اقلیم که آسمان و زمین از کفایتشان انگشت حیرت به دهان نهاده است می خواندند و می نمایاندند و در پاداش دروغگویی های خود، جاه و مال می ستاندند.
نمونه های فراوانی از سبک زندگی انگلی پاچه خواری و پاچه خواری را می توان در بعضی از منابع تاریخی و به ویژه مشاهدات و خاطرات بسیاری از سفرنامه نویسان خارجی و بعضی از منابع دیگر در ادوار مختلف تاریخی ایران به روشنی دید. از این جمله است خاطرات و مشاهدات شاردن -سیاح معروف عصر صفوی- که نوشته است :«روزی شاه عباس در مجلس ضیافتی با حضور درباریان و بزرگان، در نهان به خدمتکاران خود دستور داد سر قلیان ها را به جای تنباکو از سرگین خشک اسب پر ساخته و به دست هر یک از حضار قلیانی بدهند. پس از آن که درباریان مشغول پک زدن به قلیان ها شدند، شاه عباس به دروغ به آنان گفت که این تنباکو را حاکم همدان برای من فرستاده است و بهتر از این تنباکو در هیچ جا پیدا نمی شود. سپس همگی با لحنی چاپلوسانه تصدیق کردند که ای پادشاه کبیر، این تنباکو فوق العاده خوب است و در جهان بهتر از آن پیدا نمی شود».!
امروزه نیز فرهنگ و سبک زندگی انگلی پاچه خواری و پاچه خاری و پاچه مالی و منافع نامشروع مترتب بر آن برای پاچه خواران و پاچه خاران و پاچه مالان در لایه های مختلف سیاسی، اداری، اجتماعی، فرهنگی و هنری، چهره خود را در میان بعضی از نویسندگان، شاعران، هنرمندان، اهالی رسانه و برخی مدیران سطوح مختلف اداری و حتی بعضی از مجریان مراسم و همایش ها به وضوح به نمایش می گذارد.
از این جمله اند، بعضی از مدعیان خبرنگاری در بعضی از رسانه هایی که به جای تنویر افکار عمومی و تبیین و تشویق مسوولان با مسوولیت و نقد مسوولان بی مسوولیت، صداقت و شجاعت نقد و شرافت قلم و شرافت خود را به کانون های قدرت و ثروت می فروشند و پاچه خوارانه و پاچه خارانه و پاچه مالانه از تشنگان قدرت با طمع و طعم جاه و مال، پهلوان و قهرمان می سازند و برای شان عناوین و القاب می تراشند و می فروشند.
فلان مدیری را که به بی تدبیری و ناتوانی اش فرمان از دست رفته است، مدیر نمونه می دانندش و فلان مدیری را بی آن که استحقاقش را داشته باشد امیر سازندگی اش می خوانند و فلان مدیر مدعی حمایت از فرهنگ و هنر را که در کارنامه عملکرد خود هیچ دستاورد و سرمایه درخشانی در خدمت به فرهنگ‌ و هنر ندارد و امیر صغیر فرهنگ و هنر هم نیست، دست و دلبازانه، امیر کبیر فرهنگ و هنر می نامندش!
نفوذ پاچه خواری و پاچه خاری و پاچه مالی، امروزه حتی تا سطوح پایینی چون اجرای مراسم و همایش ها و برگزاری کنسرت ها و در میان بعضی از مجریان نیز گسترده شده است. مجریانی که همایش ها را با پاچه خواری و پاچه خاری و پاچه مالی خود برای فلان مدیر و فلان شهردار و فلان عضو شورا و فلان شخص و فلان مقام که برایش منافعی داشته باشد، به نمایش تبدیل می کنند و به نام تجلیل از هنرمندان و فرهیختگان و بانوان و دانش آموزان و معلمان برتر و مخترعان و کارآفرینان و انجمن ها و مراکز خیریه و حمایت از معلولان، اما به کام کانون های قدرت، چاپلوسانه از کانون های قدرت به ویژه در آستانه رقابت ها در انتصابات و انتخابات تجلیل می کنند و در وصف شان می نوازند و می سرایند و می رقصند و از حضار کف می گیرند تا شاید هم زمینه های پیروزی شان را در رقابت های انتصابات و انتخابات پیش روی فراهم آورند و هم در بازار داغ پاچه خواری و‌ پاچه خاری و پاچه مالی که همراه با لمپنیسم و لمپن ها، دو ابزار مهم پوپولیست های کانون قدرت به شمار می آیند، به قدر رفع تشنگی و‌گرسنگی خود برای رسیدن به مقصد جاه و مال، و در ازای میزان خم شدن خود در برابر کانون های قدرت و ثروت، صله ای و پاداشی از آنانی که پاچه هایشان را می خورند و می مالند و می خارند، بستانند.
راست گفته اند که تشنگان و گرسنگانی که زیست بوم شان فرهنگ و رفتار پاچه خواری و پاچه خاری و پاچه مالی است، تنها مهارت و هنرشان در این سبک از زندگی، چاپلوسی و نوکر صفتی است و دیگر هیچ. انگاری که با این صفت ناف شان را بریده اند و متولد شده اند و گوئیا آمده اند تا با همین صفت زندگی کنند و بمیرند.!
1654


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مجوز راه‌اندازی 27 اقامتگاه بوم‌گردی در بخش کجور نوشهر صادر شد

باغ‌های مرکبات مازندران در معرض هجوم مگس مدیترانه‌ای

شوری 4 برابری آب دریای خزر با طرح انتقال

بدهی در بدهی ؛ ریشه مشکل کمبود دارو و تجهیزات در مازندران

همگام با قدم‌هایی در مسیر عاشقی/ همه خادم الحسین (ع) هستند

پاییز مازندران در جنگل های راش سوادکوه

53 هفته پس از سیل، یادم تو را فراموش + فیلم

تور صیادان مازندران پهن شد/نگرانی از نفس های آخر ماهی سفید و کپور

تند شدن نبض خشکسالی در تالاب بین‌المللی میانکاله

ظرفیت گردشگری طبیعت؛ ناشناخته در مازندران

تولیدات معدنی مازندران هم ردیف نفت درآمدزاست اگر...

نم کشیدن صنعت نوغانداری در مازندران

فعالیت خاموش مهدهای کودک غیرمجاز در مازندران

فرو نشست در راه مازندران...

نیروگاه زباله‌سوز ساری کلاف سردرگم

فعالیت های بدون نظارت معادن شن و ماسه در سوادکوه

کنترل 10 بیماری مهلک در کودکان/ سلامت یارانی که دیده نمی شوند

غمنامه دریا و ساحل ادامه دارد/ دستکاری در آمار غریق مازندران

"ردپای پیر" امیر فرمانده که تا شهادت متوقف نشد

روایتی از عملیات والفجر 8/ چگونگی عبور از اروند خروشان و فتح فاو

دغدغه ای به نام «زباله» در مازندران/ توقف انتقال زباله به جویبار

گروگان گازهای گلخانه‌ای را بیشتر بشناسید!

محصولات پاییزه در سراشیبی تولید/ آژیر قرمز در مهد کشاورزی

رجزخوانی عاشقانه گوزن‌ها در جنگل‌های شمال

قوهای آوازخوان به تالاب میانکاله رسیدند

تهدید مسافران در جاده هراز بر اثر ریزش سنگ

چالش های مدارس رسالت آموزش را از بین می برد؟

هفته ای به نام و کام دولت/از روبان چند متر آسفالت تا دربی دولتی

ساماندهی دماوند در انتظار تصویب طرح جامع مدیریت

ترویج کاشت درخت «پالونیا »در شمال کشور فرصت یا تهدید

جولان قلیان در گردشگاه‌ها

کمبود مراکز تفریحی و نگرانی بابت افزایش قلیان سراها در تنکابن

مرید پروری برخی مداحان به انحراف کشاندن عزاداری است

مشاهده رد پای نینجاهای چینی در حوالی تالاب میانکاله

گردشگری مزرعه؛ در گیرودار "شعار و عمل" مسئولان مازندران

مازندران؛ 170 روز پس از بحران/ حال سیمرغ خوب است اما بابل را دریابید

رامسر، رنگین کمان زیبایی های شمال ایران

مازندران سیاهپوش شد/ آیین هایی که جان می بخشد

طلاق عاطفی چیست؟

زندانی در قلب شهر

شماره 41 مجله «ایران‌مهر» منتشر شد

جشن خرمن؛ آیین شکرگزاری در مازندران

روبان ساماندهی "غول زباله" در مازندران چه زمانی بریده می‌شود؟

1000 تن انجیر گلوگاه در حسرت صنایع تبدیلی

جنگل دالخانی، دالان سبز بهشت در رامسر

اسلام بر پایه توحید، نبوت و معاد است

زن‌ها زودتر افسرده می‌شوند یا مردان؟

مهارت افزایی، بایسته رونق تولید

سنگینی آفت خانه باغ‌های غیربومیان بر باغداری مازندران

حضرت علی (ع) در فرهنگ مردم مازندران