پیام مازند

آخرين مطالب

نمایشگاه های بین المللی گردشگری یا " شوآف"؟ گفتگو

نمایشگاه های بین المللی گردشگری یا " شوآف"؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند- محمدرضا اورمزدی  رویکرد نمایشگاه های بین المللی داخلی را صرفا اجرای هرساله یک نمایش تبلیغاتی دانست و اظهارکرد: برگزاری سالانه این نمایشگاه ها با تکرار صحنه های گذشته توام شده و اتفاق نوینی در غرفه ها و پس از اتمام آن در جهت بهبود صنعت گردشگری نمی افتد.

وی با بیان این مطلب که برگزاری نمایشگاه ها باید علاوه بر تبلیغات و اطلاع رسانی با ظرفیت بالاتری انجام گرفته و محصولات ارائه شده طراحی به روزتر و جذاب تری نسبت به سال گذشته داشته باشند، گفت: عدم حضور کشورهای مطرح و صاحب نام این صنعت در نمایشگاهی که نام بین المللی را یدک می کشد چیزی بیشتر از یک نمایش تبلیغاتی نبوده و مشخصا خروجی مطلوبی ندارد.

این کارشناس گردشگری با انتقاد از برگزاری چنین نمایشگاه هایی خروجی آن را نامشهود و بی تاثیر عنوان کرد و افزود: در واقع باید پس از برگزاری یک نمایشگاه بین المللی حقیقی، اتفاقات مناسبی در حوزه گردشگری برای کشور رخ داده و پیشرفت آن با حضور گردشگران مشهود باشد.

اورمزدی با اشاره به سند توسعه چشم انداز افق 1404 و جایگاه مشخص گردشگری در آن اظهار کرد: باید با اتکا به روابط بین المللی در سیاست خارجی از طریق سفرا و نمایندگان سایر کشورها حوزه فعالیت را گسترش داد، در غیر این صورت تکرار صحنه های قبل به معنای درجا زدن است.

وی از نمایشگاه فیتور اسپانیا به عنوان یک نمایشگاه بین المللی مناسب یاد کرد و افزود: نمایشگاهی موفق خواهد بود که بتواند در سطح بین المللی بازتاب مطلوب و رضایت بخشی داشته باشد.

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: اینکه چه تعداد خبرنگار خارجی از رسانه های متنوع جهان در نمایشگاه بین المللی ایران حضور داشتند و یا چند نماینده و سفیر از کشورهای صاحب نام این صنعت در نمایشگاه دعوت شدند، باید مورد بررسی قرار گیرد؛ آیا می توان مدعی بازتاب بین المللی  این نمایشگاه ها شد یا نه.

اورمزدی جایگاه دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران را در سطح ملی و منطقه ای ارزیابی کرد و افزود: یک نمایشگاه بین المللی باید ارزآوری داشته و سبب حضور گردشگر در منطقه شود اما غیر از ورود مسافران عراقی نمود و بازتاب دیگری مشاهده نشده است.

این کارشناس و مجری تورهای گردشگری با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری مازندران و به ویژه غرب استان ضمن انتقاد از عدم حضور آزانس های مسافرتی این منطقه در نمایشگاه گفت: عدم حضور حداکثری آژانس ها، مراکز اقامتی، جامعه هتلداران و مراکز تفریحی استان مازندران یکی از نقاط ضعف و بحث برانگیز نمایشگاه امسال است.

وی با یادآوری توانمندی و ظرفیت بالای کشور اعم از چهارفصل بودن، تاریخ 8 هزار ساله و دارابودن بیش از یک میلیون و 200 هزار صنایع دستی تاکید کرد: جایگاه واقعی ایران با این حجم از توانایی اکنون رضایت بخش نیست و نیازمند ارتقا است.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه سفارتخانه ها نقش رایزنان فرهنگی در جذب گردشگر را دارند، گفت: چنانچه سفارتخانه های ایران در سایر کشورها نقش خود را با ارائه پکیج های شکیل و تبلیغات جذاب درست ایفا کنند می توان شاهد حضور گردشگران بین المللی از سراسر دنیا بود.

اورمزدی مباحث تبلیغاتی در گردشگری را بسیار ضعیف توصیف و خاطرنشان کرد: پکیج های تبلیغاتی گردشگری در ایران نهایتا در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی توزیع می شود در حالیکه در یک نمونه بین المللی ترجمه به چندین زبان رایج دنیا از جمله فرانسه، آلمانی، اسپانیایی و غیره به چشم می خورد.

وی نمایشگاه را یک رویداد، گذرگاه و بارانداز توصیف کرد و با اشاره به شهر دبی که اکنون کانون برگزاری بسیاری از نمایشگاه های متنوع جهانی است، گفت: اکنون دبی به عنوان یک هاب ( Hub ) بین المللی معرفی شده و اکثر کشورهای جهان برای شرکت در نمایشگاه های این شهر اعلام آمادگی می کنند.

این کارشناس و مدیر تورهای گردشگری از ورود پر قدرت کشورهای امارات، عمان و کویت به عرصه برگزاری نمایشگاه های بین المللی سخن گفت و تصریح کرد: آیا امروز نمایشگاهی در کشور وجود داشته که یارای رقابت با کشورهای همسایه را داشته باشد، بنابراین لزوم حضور پر قدرت ایران در تمامی عرصه ها به خصوص گردشگری ابتدا در منطقه، سپس در آسیا امری قطعی است.

این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه به رقبای سرسخت آسیایی اشاره کرد و افزود: کشورهایی مانند چین، تایلند و هندوستان گوی سبقت را از ایران ربوده و با سرعت روز افزون در حال تسخیر بازار گردشگری جهانی هستند.

اورمزدی فعالیت در کلاس جهانی را نیازمند نگرش بین المللی دانست و اظهار کرد: برای نگرش جهانی باید کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی را تحت نظر گرفت و با مطالعه نسبت به رفتار آنان در مباحث گردشگری خود را برای رقابت در کلاس جهانی مهیا کرد.

وی شناخت بازار، بازاریابی، بازارسازی و بازارداری را گام های متوالی در جهت پیشرفت و لازمه حضور در میادین رقابتی دانست و تصریح کرد: ابتدا باید بازار منطقه را خوب بشناسیم سپس بازاریابی درستی داشته باشیم تا بتوانیم بازار خود را ساخته و در نهایت مابین کشورهای منطقه بازارداری کنیم.

این محقق و پژوهشگر حوزه توریسم هدف کلی از شرکت در نمایشگاه بین المللی را اینگونه معرفی کرد: ماحصل و چکیده گردشگری یک کشور یا اقلیم با شرکت در نمایشگاه به رخ جهانیان کشیده شده تا کسب و کار جدیدی در این زمینه توسعه پیدا کند، در واقع تجارت و کاری ایجاد شده است که با شرکت در نمایشگاه توسعه و ترویج می یابد.

اورمزدی سیر پیشرفت صنعت گردشگری ایران در سالهای اخیر را لاکپشتی توصیف و تصریح کرد: ایران اکنون نیازمند حرکت خرگوشی همراه با خیزش و گام های بلند در زمینه گردشگری است تا بتواند به اعتلای صنعت گردشگری و جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ثبت دمای زیر 10 درجه در 5 منطقه مازندران

رشد 22 درصدی مرگ عابران پیاده در حوادث ترافیکی مازندران

9000 نفر براثر تصادفات در مازندران مصدوم شدند

پل نگهدارنده تاسیسات خط انتقال گاز در رامسر تخریب شد

زائران اربعین برای ظهور حضرت منجی عالم بشریت نذر کنند

بازار؛ مشکل عمده شیلات مازندران

جاده کندوان بازگشایی شد

جاده‌های مازندران بارانی و مه آلود است

ثبت نام 114 هزار مازندرانی برای پیاده روی اربعین حسینی

مازندران در فصل پاییز باران سیلابی ندارد

380 میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در مازندران کشف شد

خوداظهاری تولید پسماند واحدهای تولیدی در مازندران الزامی شد

«پل سفید» گرمترین شهر مازندران

ثبت نام 88 هزار مازندرانی برای پیاده روی اربعین

ثبت جهانی 64 هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در مازندران

بدهی 110 میلیارد تومانی مشترکان به گاز مازندران

نیروگاه زباله سوز ساری بهار سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد

جذب 1200 میلیارد ریال اعتبار برای سدمخزنی هراز

حکم 15 پرونده دریافت ارز در مازندران صادر شد

مازندران از سه نقطه جدید به خط لوله گاز سراسری وصل می‌شود

خانه‌های تخریبی مددجویان سیل‌زده سیمرغ تا پایان مهر تحویل می‌شود

50 میلیون ایرانی سهام عدالت دارند/ ثبت نام جدید نداریم

3500 زائر اربعین از مازندران به مرز مهران منتقل شدند

288 نفر امسال براثر تصادفات در مازندران جان باختند

تلویزیون‌های ساخت مازندران بزودی وارد بازار می‌شود

توان دستگاه‌های امدادی مازندران در برابر حوادث ارزیابی می‌شود

پایان طرح دریا در مازندران با بارندگی تابستانی

ترافیک در هراز و کندوان نیمه سنگین است

سرگردانی مهاجران زمستانی بر فراز تالاب های مازندران

کاشت گونه غیربومی پالونیا یک تهدید است

مشابه‌یابی پایان نامه‌ها به صورت جدی در حال انجام است

8400 نفر برای نزاع به پزشکی قانونی مازندران مراجعه کردند

خط فقر فضای آموزشی برای دانش‌آموزان ساروی

توقیف یک خودرو پراید با 22 میلیون تومان خلافی

جاده‌های مازندران همچنان زیر بار ترافیک بازگشت مسافران است

از بلندای ییلاقات خنک مازندران تا سقایی دشت سوزان کربلا

ترافیک در جاده هراز سنگین شد

شناسایی پیکر شهید صدرایی 39 سال پس از شهادت

امام جمعه نوشهر: دشمن تحریف تاریخی و فرهنگی عاشورا را هدف قرار داد

تابستان خنک گردشگران مازندران را 40 درصد بیشتر کرد

طرح جایگزین مدیریت جنگل اجرایی می شود

هوای مازندران از امشب بارانی و خنک می‌شود

سدهای مازندران به مقاصد گردشگری تبدیل شود

سرمایه اجتماعی در مدیریت فرهنگ و هنر مازندران

بازگشت ژنرال های علمی به مازندران

1075 خانوار سیل زده در جویبار خدمات رسانی شدند

نداشتن کمربندی و پسماند معضل اصلی شهرستان رامسر است

اجرای طرح ساماندهی شکار و صید در فریدونکنار و محمود آباد

خوردن این مواد غذایی به کودکان توصیه نمی شود!

کنترل آفت مگس میوه بدون هرینه امکان‌پذیر است