پیام مازند

آخرين مطالب

آزادراه ساحلی در خزر غرق شد/ توقف مترو در پشت کوههای شمال مقالات

آزادراه ساحلی در خزر غرق شد/ توقف مترو در پشت کوههای شمال
  بزرگنمايي:

پیام مازند - خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: بی مقدمه سراغ مصوبه ملی می‌رویم که 15 سال پیش سرو صداهای زیادی به پا کرد و قرار بود از کنار ساحل با ساخت کنارگذر غرب تا شرق استان را به هم وصل کند و رؤیای عبور از کنار ساحل اگرچه محقق نشد اما همچنان شیرین است.
پرونده کنارگذر ساحلی مصوبه دولت وقت در سال 85 و قرار بود 10 کیلومتر آن از میان دریا و از یک جزیره مصنوعی عبور کند و سرانجام کریدور غرب به شرق را وصل کند.
15 سال از آن ماجرا می‌گذرد و این پروژه نه تنها اجرایی نشد بلکه پیدا کردن اصل مصوبه هم با جابجایی چند دولت امری غیرممکن و محال است.
این پروژه قرار بود پس از مشاوره و برنامه ریزی با کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی اجرایی و 80 درصد آن توسط بخش دولتی و مابقی توسط دولت سرمایه گذاری شود.
با گذشت یک ربع قرن نه از پروژه خبری است و نه از پیمانکار و سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی. محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در پیگیری پروژه کنارگذر ساحلی به خبرنگار مهر درباره این مصوبه ملی دولت وقت می‌گوید: این پروژه اجرایی نشده است.

پیام مازند

وی ادامه داد: در عین حال اجرا و ساخت کنارگذرهای چالوس تا رامسر در غرب مازندران حتماً باید داخل آب و دریا انجام شود، زیرا با محدودیت شدید زمین روبرو هستیم.
در عین حال اجرا و ساخت کنارگذرهای چالوس تا رامسر در غرب مازندران حتماً باید داخل آب و دریا انجام شود، زیرا با محدودیت شدید زمین روبرو هستیم
وی درپاسخ به اینکه آیا شرایط اجرای چنین پروژه‌ای در داخل دریا و استحصال زمین از طریق دریا فراهم هست یا خیر با عنوان اینکه طرح آن باید تهیه شود، تصریح کرد: تقاضای احداث آزادراه چالوس- رامسر یا کنارگذر ساحلی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شد.
نظری یادآور شد: قرار است با اخذ مصوبه و تخصیص اعتبار و ردیف ملی، مطالعات اجرای کنارگذر جدید ساحلی در غرب استان شروع شود.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران عنوان با بیان اینکه ضرورت احداث کنارگذر ساحلی در غرب استان تأیید شده است، افزود: طرح به سازمان مدیریت ارسال شده تا دارای ردیف اعتبار و بودجه ملی شود.
پروژه کنارگذر ساحلی در مازندران در پیشینه خود در سال 91 کلنگ وزیر و راه شهرسازی وقت را هم دارد و قرار بود با هدف ایجاد بستر مناسب برای تردد غرب به شرق عملیاتی شود و مهمترین راهکار اجرایی آن خشک کردن دریا و یا خرید زمین بود که به دلیل گرانی بی سابقه زمین در غرب مازندران، راهکار خشک کردن دریا روی میز قرار داشت اما با گذشت سال‌ها از آن پروژه فقط یک کلنگ در خاطره باقی مانده است.
رؤیای اتصال مترو تهران به شمال طی چندسال اخیر نقل و سرخط اخبار بسیاری از مسئولان ملی و استانی بود و سال گذشته وزیر راه و شهرسازی از این پروژه به عنوان یکی از طرح‌های محورهای حوزه حمل و نقل یاد کرد.
با آنکه زمان پنج ساله برای تکمیل پروژه مترو تهران – شمال تعیین شده است با گذشت حدود دو سال هنوز یک متر به خط ریل این پروژه محوری و مهم افزوده نشده است و همچنان سوت قطار را باید در خاطره‌ها شنید.

پیام مازند

5 آذرماه سال گذشته برخی از مسئولان ملی و استانی عنوان کرده بودند این پروژه ردیف ملی اعتباری دریافت کرده است و اینک می‌گویند اجرای این پروژه مسکوت مانده است. سید محمدنظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در پاسخ به خبرنگار مهر درباره پروژه مترو تهران – آمل مازندران گفت: این پروژه نیز به دلیل محدودیت مالی و اعتبار متوقف مانده است.
نظری عنوان کرد: باید عملیات مطالعات پروژه تکمیل شود تا پروژه در شورای اقتصاد دارای مصوبه شود و ببینیم که از محل فاینانس باید اجرایی شود یا منابع و مشارکت داخلی.
همچنین مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت کنارگذر ساحلی و مترو تهران – شمال با بیان اینکه محدودیت منابع مالی و اعتباری داریم، افزود: شرایط مالی و اعتباری برای اجرای این پروژه‌ها وجود دارد.
وی درباره کنار گذر ساحلی گفت: در قالب ماده 23 قرار است برای این پروژه ردیف اعتباری بگیریم ولی واقعاً موانع مالی دست و پاگیر شده است.
وی درباره آزادراه ساری- قائمشهر با بیان اینکه مطالعات این پروژه پایان یافته و پیمانکار مشخص شده است، افزود: این طرح در دست اجرا است.
رازجویان توسعه بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها را در استان به دلیل حجم بالای ترددها و نامناسب بودن زیرساخت‌های حمل ونقل ضروری دانست.
پروژه برقی شدن خطوط ریلی شمال از دیگر طرح‌های ملی و فراملی برزمین مانده است که به دلیل تحریم و تبعات آن هنوز رنگ اجرایی به خود نگرفت و مفید غلامی راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار مهر درباره این پروژه ریلی شمال گفت: قرار بود این پروژه از اعتبار فایناس و مشارکت با روسیه انجام و منجر به افزایش ظرفیت شود.
وی اجرای طرح ریلی شمال به شرق را فاقد توجیه دانست و گفت: برقی کردن ریل با رویکرد باربری در دستور کار بوده است اما طرح‌های فاینانسی در کشور به دلیل شرایط بین المللی اجرایی نشد.
فرجام مبهم پروژه‌های ملی و فراملی راهسازی در مازندران در حالی است که درحال حاضر 90 درصد بار حمل ونقل بر دوش جاده‌های دارای زیرساخت‌های نامناسب است و 10 درصدد تردد کشور در این مسیرهای تنگ و باریک و پرپیچ خم انجام می‌شود.
افزایش شمار تصادفات از یک سو، ترافیک بالا، کوهستانی بودن مسیرهای اصلی و ترانزیتی، وجود نقاط حادثه خیز و خطرساز و رانش وریزش های متعدد راه‌های مازندران را بیش از هر جای دیگر کشور ناامن وخطرآفرین کرده است.
براساس آمارهای اعلام شده طی یکسال اخیر بیش از 300 فقره رانش و ریزش کوه در محورهای استان مازندران رخ داده است و خطر سقوط سنگ و بهمن نیز در محورهای اصلی و کوهستانی مازندران دور از انتظار نیست.
فصل سرما و بارش، مسیرهای ارتباطی مازندران به ویژه هراز و کندوان را بیش از دیگر فصل‌ها خطرساز کرده است و همواره شاهد ریزش و رانش کوه در این محورها هستیم که سبب داغدارشدن هموطنان می‌شود.

پیام مازند

عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری مازندران رانش و ریزش را از مشکلات اصلی محورهای استان بیان می‌کند و می‌گوید: دلیل اصلی رانش‌های متعدد در محورهای استان عدم اجرای طرح لق گیری کوه‌های حاشیه راه‌ها درپی صدور مجوزهای منابع طبیعی است.
دلیل اصلی رانش‌های متعدد در محورهای استان عدم اجرای طرح لق گیری کوه‌های حاشیه راه‌ها درپی صدور مجوزهای منابع طبیعی است
وی با عنوان اینکه باید طرح لق گیری سنگ‌های معلق موجود در کوه‌های حاشیه با جدیت در دستور کار قرار گیرد، افزود: طی یکسال بیش از 300 فقره رانش ثبت شد و خسارت‌های چندصد میلیاردی برجای گذاشته است.
سرنوشت مبهم طرح‌های ملی و فراملی حوزه راهسازی و حمل ونقل از یک سو و پایین بودن سهم بری استان از آزادراه و بزرگراه، وضعیت استان را در حوزه‌های زیرساخت حمل ونقل شکننده کرده است.
در حال حاضر بیش از 10 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در مازندران وجود دارد که بیش از 70 درصد آن روستایی و سه هزار و 700 کیلومتر کوهستانی با 700 کیلومتر گردنه‌های صعب العبور و سخت گذر است و عبور از این مسیرهای ناامن و کوهستانی در زمستان وتابستان خطرهای خاص خود را دارد.
این وضعیت خاص و شکننده درحالی است که مازندران از آزادراه تنها به جاده – تهران شمال دلخوش مانده که هنوز پس از دو دهه تکمیل نشده است و مردم استان در آرزوی تکمیل پروژه‌های ملی و فراملی حوزه حمل ونقل هستند.
کد خبر 5113250
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد 30561340 را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.
با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382/10/17 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

پیام مازند

طرح جدید مجلس انقلابی: دولت مکلف است تا 20 سال دیگر اسراییل را نابود کند

پیام مازند

عکس| توقیف موتور سنگین 1400 سی سی در خیابان فدائیان اسلام تهران

پیام مازند

جزئیات یک پرونده کودک آزاری

پیام مازند

فشار شدید اسرائیل و عربستان بر دولت ترامپ برای حمله نظامی به ایران

پیام مازند

لک نامزد بهترین دروازه بان لیگ قهرمانان آسیا 2020 شد+عکس
خبر بعدی: درخواست بودجه 12 هزار میلیارد تومانی برای سال آینده/ تدوین برنامه‌های شرکت مترو برای سال 1400
شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) برنامه‌های خود برای سال 1400 را نهایی کرد تا با ارائه آن به مراجع بالادست، نقشه راه یک سال پیش رو را به شکلی شفاف ترسیم نماید.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/173390/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران