پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

تاروپود زندگی در فرش کلاردشت/ رج به رج تا ثبت جهانی مقالات

تاروپود زندگی در فرش کلاردشت/ رج به رج تا ثبت جهانی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- یک زرد به رو، دو تا قرمز به زیر، سه تا نارنجی؛ این کلمات نجوای عاشقانه دخترکان و بانوانی است که تار و پود عشق را به هم گره می‌زنند تا فرشی بر دار نقش بندد و جهان را حیرت زده کنند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: رج به رج فرش، تاری بر روی پود قرار می‌گیرد تا نقشی از زندگی به زنج خوگرفته مردمان شمال و کوهستان نشین های البرز را بر دار قالی حک کند.
زخمه بر دار قالی که فرود می‌آید، همه دردهای زندگی از خاطرشان می‌رود و چنان با عشق رج به رج را می بافند ، برخی دخترکان گره‌های زندگیشان را با آن گره می‌زنند و قصد دارند با فروش آن جهیزیه‌ای برای خود تهیه کنند.
قصه فرش کلاردشت، قصه زندگی مردمانی است که در طبیعت کوهستان روزگار می‌گذرانند و با آنکه شهرت جهانی دارند، همانند قالی کلاردشت در حال فراموش شدن هستند.
فرش کلاردشت دارای قدمت چندین قرن است و توسط کردها و لردها به منطقه آورده شده وتنها فرش دستبافت استان مازندران است که در گوشه و کنار این شهرستان روج دارد.
فاطمه کاووسی بانوی فرشبافی که از کودکی با قالی کلاردشت هم خانه شده است، در همنشینی با خبرنگار مهر از دغدغه‌ها و آرزوهایش برای قالیچه کلاردشت می‌گوید. وی با بیان اینکه فرش ترکمن در گلستان و کلاردشت در مازندران بافته می‌شود، افزود: فرش کلاردشت دارای چله کشی فارسی، گره ترکی دست بافت و طرح‌های انتزاعی است.
وی با اظهار اینکه تنوع فرش کلاردشت بالا است، یادآور شد: فرش کلاردشت دارای رج شمار 18 تا 25 بوده و شفافیت بالای رنگ آن معروف است و عمر و ماندگاری طولانی دارد.

پیام مازند


کاوسی با عنوان اینکه به دلیل بلندبودن پرز فرش کلاردشت، قیچی همزمان انجام می‌شود، گفت: هر رج نیاز به پرداخت ندارد و طرح‌هایش برگرفته از زندگی روزمره است.
احیای 21 طرح فرش کلاردشت
این مدرس فرش، طرح‌های فندوقی و جنگلی را از جمله طرح‌های معروف فرش کلاردشت برشمرد و گفت: خودم 21 طرح فرش کلاردشت را احیا کرده‌ام که شامل طرح خورشیدی، عینکی یا صدف بر و غیره است.
کاووسی، یک ریشه بودن قالی کلاردشت را وجه تمایز آن با دیگر فرش‌ها بیان کرد و گفت: تمامی فرش‌ها دارای دو ریشه اول و آخر هستند ولی فرش کلاردشت زمانی که بریده می‌شود، دارای ریشه است و بریدن آن شیوه صماخ بافی انجام می‌شود.
وی فرش کلاردشت را دارای یک ریشه برشمرد و گفت: در گذشته دار قالی کلاردشت و در تابستان در حیاط خانه‌ها برپا می‌شود و حدود 60 تا 70 سانتی متر از دار در زمین فرو می‌رفت و به دلیل کوهستانی بودن منطقه، امکان فرش بافی در پاییز و فصل سرما وجود نداشت.
وی به ابداع چله کشی جدیدی از فرش کلاردشت اشاره و اضافه کرد با این چله کشی می‌توان در تمامی فصول فرش کلاردشت را بافت و اکون 90 درصد مردم کلاردشت بافنده فرش هستند و از طریق آن امرار معاش می‌کنند.
کاووسی شکل دار فرش کلاردشت را عمودی ذکر کرد و گفت: دارهایی که در گذشته بوده پایین کشی نداشت و برای هر ابعاد فرش کلاردشت، دارهای خاصی لازم است و اکنون با شیوه جدید چله کشی، می‌توان به صورت گردشی نیز فرش را بافت و باید پایین کشی فرش با دقت انجام شود تا آسیب نبیند.
ثبت جهانی کلاردشت لنگ پول
کاووسی با عنوان اینکه فرش کلاردشت ثبت ملی شده ولی برای ثبت جهانی نیازمند حمایت هستیم، مهمترین نیاز را تأمین منابع مالی برشمرد و گفت: 13 میلیون تومان برای ثبت جهانی نیاز است و نامه نگاری‌های متعددی با دستگاه‌های مختلف صورت گرفته تا در این زمینه حمایت شود.

پیام مازند


این بافنده فرش که از کلاس چهارم ابتدایی تاکنون به بافت فرش مشغول است و کار را نزد مادربزرگش فراگرفته است، گفت: فرش کلاردشت از نظر رنگزنی در تمام کشور غنی است و گیاهی به نام کاهش در منطقه می روید که رنگ زرد را می‌دهد و وقتی با رنگ روناس تلفیق می‌شود، رنگ نارنجی از آن به دست می‌آید.
وی درباره کارگاه‌های رنگرزی گفت: در حال حاضر با کمک هنرجویان در کارگاه شخصی نسبت به رنگرزی الیاف اقدام می‌کنیم و کارگاه دیگری نداریم و برای بافندگان دیگر تمامی ابزار و لوازم نظیر نخ، ابزار، نقشه را تهیه می‌کنیم و رنگرزی را ما انجام می‌دهیم.
فاطمه کاووسی با بیان اینکه بافنده‌های قدیمی یا در قید حیات نیستند و یا دیگر فعالیت نمی‌کنند، ادامه داد: برخی‌ها در یک دیگ کوچک اقدام به رنگرزی می‌کردند که این کار سبب افت کیفیت می‌شد از این‌رو تصمیم گرفتیم تا رنگرزی را در کارگاه شخصی انجام دهیم.
این بانوی فرشباف با بیان اینکه تمام رنگ‌های موجود فرش را به صورت کاتولوگ تهیه کردیم، درباره تولید فرش کلاردشت گفت: در حال حاضر تولیدات فرش کلاردشت بیش از 300 مترمربع است.
مشکل بازارچه فروش داریم
وی مشکل فروش را از جمله دغدغه‌های بیان کرد و ایجاد بازارچه فروش را در کلاردشت لازم و ضروری دانست و گفت: متأسفانه نبود جایگاهی برای فروش ازجمله مشکلات است و با آنکه خوشه فرش نیز برای صادرات تشکیل شده است ولی به دلیل مسائل فراروی و تحریم‌ها موفق نبوده است.
کاووسی با اظهار اینکه در سال‌های 91 تا 93 فرش کلاردشت رتبه اول جهانی را کسب کرده است، شرایط جغرافیایی منطقه را در تولید آثار با کیفیت مؤثر دانست و گفت: فرش کلاردشت هرچه پا می‌خورد، براق‌تر و باکیفیت تر می‌شود.
این بانوی هنرمند با بیان اینکه کارگاه رنگرزی طبیعی فرش کلاردشت تبدیل به باشگاه ورزشی شده است، گفت: در حال حاضر پشم های تولیدی از دام‌های منطقه دور ریخته می‌شود و تبدیل آن به نخ در دیگر جاها هزینه‌های بالایی دارد.
وی با عنوان اینکه فرش کلاردشت دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی است، تصریح کرد: برای ثبت جهانی فرش زمانی نیاز به شش میلیون تومان هزینه بود که کمکی نشده و اکنون به 13 میلیون تومان رسیده است.
فاطمه کاووسی با عنوان اینکه قرار بود صمت استان هزینه ثبت جهانی فرش کلاردشت را تأمین کند اظهار امیدواری کرد تا این هزینه تأمین شود.
وی درباره قیمت فرش کلاردشت آن را بسته به ابعاد دانست و گفت: فرش شش متری کلاردشت از 15 میلیون تومان به بالا قیمت دارد و این به میزان ریزی و درشتی، نخ، رج و غیره بستگی دارد.
کاووسی هزینه تولید فرش شش متری را 54 کیلوگرم نخ و حدود دو میلیون تومان هزینه نخ بیان کرد و گفت: بافت فرش نیز هفت میلیون تومان دستمزد می‌برد و در کنار آن هزینه جانبی چله کشی و پایین کشی نیز بر قیمت فرش می‌افزاید.
بافت فرش نیز هفت میلیون تومان دستمزد می‌برد و در کنار آن هزینه جانبی چله کشی و پایین کشی نیز بر قیمت فرش می‌افزاید
وی نبود جایگاهی برای فروش و راه اندازی بازارچه دائمی را برای رونق فروش فرش کلاردشت خواسته بافنده‌های این هنر صنعت ذکر کرد و خواستار تلاش مسئولان برای رفع این مشکل شد و گفت: روزگاری بیشترین خریداران فرش کلاردشت گردشگران عربی کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند.
بیش از 46 هزار بافنده فرش در استان مازندران فعالیت می‌کنند که فقط نیمی از آنها بیمه شدند، و عبدالرحیمی شمار بافندگان فرش را در استان 46 هزار نفر اعلام کرد و گفت: بیش از 21 هزار نفر از بافنده‌ها دارای بیمه اجتماعی هستند و برای بیمه عشایری و روستایی بافندگان نیز برنامه ریزی شده است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه 132 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز قالیبافی در استان وجود دارد، ساماندهی کارگاه‌ها را از مهمترین برنامه‌ها بیان کرد و گفت: 102 دارنده کارت طراحی فرش و هشت تعاونی روستایی فرش در استان در کلاردشت، نوشهر، نور، آمل، بابل، بابلسر، قائمشهر فعالیت دارند.

پیام مازند


وی برنامه ریزی برای ایجاد کارگاه‌های رنگرزی در استان در دستور کار قرار دارد، این کارگاه با حمایت سرمایه گذار در ساری راه اندازی می‌شود ولی برای غرب استان هنوز استقبالی از سوی سرمایه گذاران نشده است.
عبدالرحیمی ارائه تسهیلات کم بهره را از جمله نیازها برشمرد و گفت: ثبت کلاردشت ثبت ملی شده و برای ثبت جهانی نیز کارها توسط سازمان ملی فرش در دست اقدام است.
صادرات فرش نداریم
وی با بیان اینکه هزینه ثبت جهانی کلاردشت معادل هزار فرانک سوئیس است و باید از طریق استان تأمین شود، گفت: با رئیس ملی فرش هماهنگی لازم صورت گرفته تا از طریق فرمانداری و غیره هزینه ثبت جهانی فرش را تأمین کنیم.
عبدالرحیمی با بیان اینکه صادرات متمرکز فرش نداریم، گفت: فرش‌ها توسط دلالان خریداری می‌شود و به استان‌های دیگر ارسال و از آنجا صادر می‌شود.
وی بااظهار اینکه مکاتبات با گمرک برای صادرات فرش به نتیجه‌ای نرسیده است، گفت: فعلاً صادرات فرش نداریم.
فرش کلاردشت در آرزوی ثبت جهانی روزشماری می‌کند و بافندگان آن در آرزوی بازارچه‌ای برای فروش هستند تا دغدغه‌ای برای فروش نداشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/173973/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع