پیام مازند

آخرين مطالب

تعطیلات سیاه جنگل های شمال؛ پهبادهای جنگلبان نرسید مقالات

تعطیلات سیاه جنگل های شمال؛ پهبادهای جنگلبان نرسید
  بزرگنمايي:

پیام مازند - خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: افزایش چند درجه‌ای گرمای هوا در دل زمستان و وزش بادهای تابستانی کافی است تا باروت دفن شده در دل جنگل‌های شمال را شعله ور کند. زمستان که اوضاع چنین است، تابستانش را خدا به خیر کند.
طی روزهای اخیر اولین جرقه‌های آتش در ارتفاعات ولادیمه بخش هزار جریب نکا، سطحی از عرصه‌های بکر جنگلی را خاکستر کرد و پس از آن نیز منطقه استخرسرد سوادکوه طعمه حریق شد.
جنگل‌های شمال در بهار و تابستان، پاییز و زمستان کباب می‌شوند و ریشه یابی این معضل، وجود درختان خشک و افتاده در کف، کمبود امکانات اطفای حریق پیشرفته، دشمنی و اقدام تلافی جویانه سودجان وکمبود نیروی جنگلبان را بیش از پیش هویدا می‌سازد.
چندسالی است که استفاده از پهبادهای آتش نشان و محافظ جنگل، ایجاد پایگاه اطفای حریق هوایی و تجهیز امکانات، آموزش و تجهیز جوامع محلی و تقویت یگان حفاظت در دستور قرار دارد و هر یک به دلایلی که بیشتر چنبه مالی دارد، ناقص اجرایی شده است.
سه هکتار از جنگل‌های نکا سوخت
عبدالجواد توحیدی مقدم فرماندار نکا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آتش سوزی اخیر در جنگل‌های نکا، تکیه بر نیروهای محلی را از جمله اقدامات برای مقابله با حریق بیان کرد و گفت: بیش از 50 نفر از نیروهای منابع طبیعی، دهیاران، بسیج و مردمی به ارتفاعات صعب العبور ولادیمه اعزام شدند.
وی افزود: با توجه به صعب العبور بودن منطقه امکان حمل تجهیزات و اداوات در مناطق بالادست میسر نیست و متأسفانه به دلیل وزش شدید باد نیز کار اطفا در این مناطق سخت می‌شود.

پیام مازند

توحیدی مقدم با اظهار اینکه مهار آتش در مناطق صعب العبور جنگلی به دلیل کمبود امکانات سخت است، ادامه داد: طبق برآورد اولیه بین دو تا سه هکتار از جنگل‌های بکر منطقه در آتش سوختند.
کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق جنگلی مازندران و سنتی بودن امکانات، سختی اعزام نیروها و مقابله با شعله‌های آتش مشکل دیروز و امروز جنگل‌های مازندران نیست این قصه پرغصه همیشه تکرار می‌شود.
هرازگاه که هواشناسی نسبت به آتش سوزی جنگل‌ها و وزش باد شدید و گرم را هشدار می‌دهد، درختان نادر جنگلی دچار استرس می‌شوند و بخشی از این گونه‌ها طی سالیان سال براثر بی مبالاتی و یا کمبود تجهیزات، ایستاده، خاکستر شدند.
جنگل‌های شمال عقب می‌روند
جنگل‌های شمال همواره درحال عقب نشینی است ونقش آتش سوزی در یغما بردن این عرصه‌های بکر و هیرکانی که چند لکه از ان در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده است، بر کسی پوشیده نیست.
طرح استفاده از تصاویر سه بعدی پهباد برای صیانت از جنگل‌ها با هدف پایش عرصه‌های جنگلی، اعلام حریق و حفاظت از آن به صورت ناپیوسته در جنگل‌های شمال اجرایی شده است و کنترل آتش سوزی از مهمترین کاربردهای آن به شمار می‌رود.
استفاده از پهبادهای آتش نشان
سرهنگ عسگری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی غرب مازندران – نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از پهباد برای پایش و کنترل جنگل‌های بویژه اعلام حریق استفاده می‌شود، افزود: در حال حاضر دو دستگاه پهباد برای صیانت از جنگل وجود دارد.
وی با اظهار اینکه استفاده از پهبادها در مناطق جنگلی انجام می‌شود، بهره گیری از فناوری نوین در صیانت ار عرصه‌ها را لازم دانست و گفت: به دلیل آنکه در برخی از جاها عبور و مرور برای همکاران منابع طبیعی ممکن نیست باید از فناوری‌ها و تجهیزات نوین نظیر پهباد استفاده شود.
به دلیل آنکه در برخی از جاها عبور و مرور برای همکاران منابع طبیعی ممکن نیست باید از فناوری‌ها و تجهیزات نوین نظیر پهباد استفاده شود
سرهنگ عسکری یادآور شد: از پهباد می‌توان در پایش عرصه‌های جنگلی و اطفای حریق بهره گیری کرد زیرا می‌توان به راحتی بر حریق مسلط شد و جلوی گسترش آن را گرفت.
فرمانده یان حفاظت منابع طبیعی غرب مازندران – نوشهر گفت: با استفاده از تصاویر ارسالی پهباد می‌توان منطقه دچار آتش سوزی را پایش و برای مهار آن برنامه ریزی کرد و تاکنون چنین اتفاقاتی رخ داده است و در آتش سوزی از پهباد برای جلوگیری از گسترش و پایش جغرافیای محل حادثه بهره گرفتیم.
وی ادامه داد: همچنین از پهبادها برای ساماندهی نیروها در اطفای حریق استفاده می‌کنیم و از نظر روانی نیز دارای اهمیت زیادی است زیرا وقتی متخلفان احساس کنند که همکاران منابع طبیعی از طریق زمین وهوا در حال پایش عرصه‌های جنگلی هستند، در کاهش شمار تخلفات تأثیرگذار است.

پیام مازند

سرهنگ عسگری با اظهار اینکه میزان حریق در فصل پاییز هرچند ازنظر تعداد فقرات افزایش داشت اما از نظر وسعت و حجم خسارت‌ها کاهش داشته است، افزود: این نشان می‌دهد که همکاران ما در عرصه حضور دارند و با کوچک‌ترین حادثه وارد عملیات می‌شوند.
هرچه به بهار و فصل گرم سال نزدیک می‌شویم خطر بروز حریق در جنگل‌های شمال شتاب بیشتری می‌گیرد و سودجویی و اقدام تلافی جویانه متخلفان و عوامل انسانی در بروز آتش نقش بسزایی دارند.
جنگل‌های شمال در حسرت بالگرد / ‏‬ وقوع 30 فقره حریق
هربار که حریق رخ می‌دهد، ستاد مدیریت بحران و حافظان جنگل به فکر درخواست بالگرد برای اطفای حریق می‌افتند و عرصه‌های بکر و هیرکانی مازندران از داشتن بالگرد ویژه حریق محروم و چشمش به دست استان‌ها و نهادهای دیگر از جمله هلال احمر دوخته می‌شود.
با آنکه هرساله سطحی وسیعی از جنگل‌های مازندران طعمه حریق می‌شود، اما همچنان این عرصه‌ها در حسرت بالگرد هستند. اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری تأمین و تخصیص بالگرد برای امداد هوایی و اطفای حریق در جنگل‌های شمال را لازم و ضروری می‌داند.
وی می‌گوید: با توجه به قدمت چندین میلیون ساله این جنگل‌ها باید دولت برای امکانات مورد نیاز اطفای حریق از جمله بالگرد را مهیا کند.
وی وجود درختان شکسته و افتاده و رهاشدن در جنگل‌های منطقه را از جمله عوامل بروز حریق بیان کرد و گفت: اگر این درختان خارج نشود با یک حریق فاجعه‌ای بزرگ رخ خواهد داد.
عطایی مجموع آتش سوزی چند روز اخیر را 21 فقره اعلام کرد و گفت: در این آتش سوزی‌ها 10 تا 15 هکتار از عرصه‌ها دچار حریق شدند و تااین لحظه تمامی حریق مهار شده است.
عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران - نوشهر که نیمه شب گذشته به همراه نیروهایش مشغول اطفای حریق جنگل در اشکته چال جواهرده رامسر بود، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی دو روز اخیر 9 فقره آتش سوزی در عرصه‌ها رخ داد.
‌9حریق در غرب مازندران روشن شد / ‏‬ جنگل‌های رامسر شبانه سوختند
وی با بیان اینکه طی شبانه روز گذشته 9 فقره حریق در عرصه‌های طبیعی و جنگلی منطقه رخ داد، افزود: همه این آتش سوزی‌ها به جز آتش سوزی جنگل رامسر مهار شده است.
وی با اظهار اینکه دیروز و امروز شاهد وقوع حریق در بخشی از جنگل‌های منطقه در نوشهر، چالوس، تنکابن ورامسر بودیم، اظهار داشت: در حال حاضر نیروهای منابع طبیعی، یگان حفاظت، نیروهای مردمی و بسیج و هلال احمر مشغول اطفای حریق در جنگل‌های رامسر هستند و بسیج نیروها صورت گرفته است.

پیام مازند


وی با عنوان اینکه فرماندار، بخشدار و نیروهای منابع طبیعی و سپاه در میدان برای اطفای حریق حضور دارند، گفت: بخشی از عرصه‌های دچار حریق شده صعب العبور است که کار اطفای حریق در دل شب سخت‌تر شده است.
بخشی از عرصه‌های دچار حریق شده صعب العبور است که کار اطفای حریق در دل شب سخت‌تر شده است سنگاری عامل انسانی را دلیل بروز حریق‌های اخیر ذکر کرد و گفت: وزش باد نیز شد حریق را شدت بخشیده و در تلاش هستیم تا آتش سوزی جنگل رامسر را اطفا کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر با اشاره به اینکه طی دیروز و امروز 9 فقره حریق رخ داد، سطح آن را به طور تقریبی حدود 5 هکتار ذکر کرد و گفت: اگر حضور به موقع نیروهای منابع طبیعی و مردمی نبود قطعاً سطح حریق چندبرابر بیشتر می‌شد.
وی با اظهار اینکه نیروهای منابع طبیعی به صورت شبانه روزی در سطح عرصه‌های حضور دارند، افزود: در غیر این صورت هر حریقی می‌توانست چهار تا 5 هکتار از عرصه‌ها را به خاکستر تبدیل کند و خوشبختانه همکاران به موقع وارد شدند.
سنگاری درپاسخ به اینکه نیاز به تجهیزات پیشرفته و بالگرد برای اطفای حریق ضروری به نظر می‌رسد با تأیید این مطلب گفت: آتش سوزی‌های اخیر به صورت لکه‌ای بوده است و اگر عوامل انسانی نسبت به اطفای آتش برافروخته اقدام می‌کردند شاهد بروز حریق گسترده نبودیم.
جنگل‌های شمال بی پناه در تابستان و زمستان می سوزد و اطفای حریق این عرصه همچنان متکی به امکانات سنتی نظیر بیل، شن کش، کوله پشتی، آتش بر و نیروهای مردمی است و جنگل بان باید جانش را در کف دست قرار داد تا برگی از درختان نادر شمال درآتش خاکستر نشود.
بیش از 1.8 میلیون هکتار عرصه جنگلی در شمال وجود دارد.
کد خبر 5122741

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/175725/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور

فریدونکنار؛ میزبان مرحله استانی جام شهید عجمیان

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

ساخت 11هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران

30 دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در این محور شمالی

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور