پیام مازند

آخرين مطالب

حریق در جنگل‌های هیرکانی و ضرورت آتش‌نشانی جنگل در استان‌های شمالی مقالات

حریق در جنگل‌های هیرکانی و ضرورت آتش‌نشانی جنگل در استان‌های شمالی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - آستارا - جنگل‌های هیرکانی با 40 میلیون سال قدمت در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان از ذخایر ارزشمند طبیعی و جاذبه‌های گردشگری ایران هستند و شرایط اقلیمی و وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر از جمله بیش از دهها حریق اخیر، ایجاد مراکز آتش‌نشانی مختص جنگل در این استان‌ها را ضروری می‌نماید.

آتش در نیستان و جنگل همواره مایه نگرانی و موجب تخریب و خسارت بوده و به فصل خاصی منحصر نمی شود و اغلب به دلیل وزش باد یا کم توجهی روستانشینان و گردشگران دامنگیر اراضی جنگلی می شود و خسارت های اقتصادی، گردشگری، زیست محیطی و گاه جانی به جای می گذارد و حضور سریع نیروها و خاموشی به موقع شعله ها در مهار این مشکلات و کاهش خسارت ها به خصوص در اراضی جنگلی شمال ایران بسیار حائز اهمیت است.
جنگل‌های هیرکانی با 2 میلیون و 125 هزار هکتار مساحت و به قول برخی صاحب نظران با 40 میلیون سال قدمت به عنوان متراکم ‌ترین ناحیه جنگلی و نماد فسیل ‌های زنده در ساحل جنوبی دریای خزر 53 درصد از وسعت استان مازندران، 26 درصد خطه گیلان و 21 درصد استان گلستان را فرا گرفته و از آستارا در منتهی الیه غرب گیلان تا گلیداغ در شرق گلستان به طول 800 کیلومتر و با عرض 20 تا 70 کیلومتر گسترده شده است.
در روز 14 تیر 1398 در چهل و سومین اجلاس کارگروه میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، مناطقی از جنگل‌های هیرکانی یا جنگل‌های شمال، تحت نام میراث طبیعی ایران، با تأیید اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت (IUCN) در فهرست میراث جهانی ثبت شد و این رویداد مهم بر اهمیت و ضرورت صیانت از این منابع عظیم خدادادی افزوده است و از آنجائی که حفاظت طبیعت رسالتی همگانی است، وظیفه مردم را از بعد عمومی و تکلیف متولیان امر را از منظر خصوصی سنگین‌تر کرده است.
آتش سوزی در 140 هکتار از جنگل ها و مراتع گیلان
خطه سرسبز گیلان دارای 565 هزار هکتار جنگل و 224 هزار هکتار مرتع است که متاسفانه در روزهای اخیر به علت وزش باد گرم دچار حریق شد و به گفته میر حامد اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از 22 تا 26 دیماه بیش از 25 فقره حریق در جنگل ها و مراتع استان روی داد و 174 هکتار از وسعت استان با 111 مورد حریق طی هفته گذشته تا اوایل هفته جاری در شهرستان های آستارا، تالش، رشت، سیاهکل، رودسر، شفت و رودبار دچار حریق شد.
نگل‌های هیرکانی با 2 میلیون و 125 هزار هکتار مساحت و به قول برخی صاحب نظران با 40 میلیون سال قدمت، به عنوان متراکم ‌ترین ناحیه جنگلی و نماد فسیل ‌های زنده در ساحل جنوبی دریای خزر، 53 درصد استان مازندران، 26 درصد استان گیلان و 21 درصد استان گلستان را فرا گرفته و از آستارا در منتهی الیه غرب گیلان تا گلیداغ در شرق گلستان به طول 800 کیلومتر و با عرض 20 تا 70 کیلومتر گسترده شده است.
امیر مرادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز با اشاره به وقوع آتش سوزی در 50 نقطه در 12 شهرستان این استان، بیشترین تعداد حریق را مربوط به جنگل های شهرستان های آستارا، سیاهکل و رودسر دانسته و 40 مورد از 76 آتش سوزی در رشت را مربوط به مراتع اعلام کرد و گفت: وزش باد گرم و وجود لاش‌برگ و کنده های درختان موجب سرایت آتش به این مناطق شده بود و با تلاش نیروهای امدادی و یگان حفاظت مهار شد و در چند مورد با استفاده از بالگرد در اطفاء حریق، سطح خسارت ها کاهش یافت.
نیزارها و توده‌های جنگلی تالاب حفاظت شده "جوکندان قلعه‌بین"تالش هم از شعله های آتش در امان نماندند و طبق اعلام اداره حفاظت محیط زیست تالش در این حادثه حدود 2 هزار متر مربع از اراضی جنگلی و نیزارهای منطقه حفاظت شده خسارت دید.

پیام مازند


آتش‌سوزی اراضی جنگلی جمهوری آذربایجان و سرایت شعله ها به جنگل های آستارا
اراضی جنگلی جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی حیران آستارا نیز دچار آتش سوزی شده و در دو نقطه به این سوی مرز سرایت کرده بود که با تلاش نیروهای یگان حفاظت، مرزبانی، آتش‌نشانی، دهیاری و روستائیان مهار شد و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل نیز چهار گروه امدادی به منطقه حیران اعزام کرده بود تا از گسترش زبانه های آتش به این سوی مرز جلوگیری شود و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا اعلام کرد که در این حادثه حدود 6 هزار و 500 متر مربع از بوته زارها و توده های جنگلی محدوده بهارستان این شهرستان طعمه حریق شده است.
در نیمه نخست امسال نیز 123 هکتار از جنگل های استان گیلان طعمه حریق شده بود و یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام کرد که بیشتر این حریق ها در مرتع بوده و به تنه درختان خسارت وارد نشده و آسیب ها سطحی بوده است.
57 فقره آتش سوزی در جنگل های گلستان
جنگل‌های گلستان با 452 هزار هکتار وسعت به طول 260 کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان ادامه می یابد و پارک ملی گلستان نیز با حدود 900 کیلومتر وسعت به عنوان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش این استان هزار و 350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را خود جای داده و عرصه‌های جنگلی گلستان به دلیل رشد پر تراکم گیاهی ناشی از برف و باران، مستعد آتش سوزی است و در آبان ماه امسال 200 هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان طعمه حریق شده بود.
طی روزهای اخیر در استان گلستان از وقوع 57 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و ورود خسارت سطحی به 41 هکتار از این عرصه‌ها خبر داده شد و به گفته عبدالرحیم لطفی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان، آتش سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی شهرستان‌های بندرگز، کردکوی، گرگان، علی آباد کتول، آزادشهر، مینودشت، گالیکش و پارک ملی گلستان روی داد و گرم شدن هوا و کاهش رطوبت، خشک شدن برگ‌های کف جنگل و سهل انگاری انسانی از دلایل آن بود که با حضور به موقع نیروهای جنگل بانی، منابع طبیعی، قرق بانان و اهالی بومی خاموش شد.
21 فقره آتش سوزی در جنگل های مازندران
مازندران با 24 هزار کیلومتر مربع وسعت حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار اراضی جنگلی دارد و تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر اداره می شود و در آخرین روزهای دیماه زمانی که بادهای گرم جنوبی به جنگل‌های کوهستانی مازندران رسید، شعله‌های آتش هم لابه‌لای جنگل در نقاط مختلف از رامسر در منتهی الیه غرب گرفته تا نکاء در شرق زبانه کشید.
طبق اعلام اداره کل منابع طبیعی مازندران، تنها در یک دوره 24 ساعته 21 فقره آتش سوزی در جنگل ها رخ داد و در نوع خود بی سابقه بود، اما آنچه در این میان بیشتر از همه جلب توجه کرد، وقوع آتش سوزی در جنگل های مناطق صعب العبور بود و به عنوان پدیده جدید نیاز به واکاوی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه دارد.
طبق اعلام اداره کل منابع طبیعی مازندران تنها در یک دوره 24 ساعته 21 فقره آتش سوزی در جنگل ها رخ داد که در نوع خود بی سابقه بود اما آنچه در این میان بیشتر از همه جلب توجه کرد، وقوع آتش سوزی در جنگل های صعب العبور بود که اگر چه سرایت زبانه های آتش از جنگل های قابل دسترسی برای گردشگران و یا محلی ها به مناطق سخت گذر جنگلی بی سابقه نیست اما این که آتش سوزی از مناطق سخت گذر شروع شود، پدیده جدیدی است و نیاز به واکاوی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه دارد.
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز از افتادن آتش به جان منطقه حفاظت شده سیاه بیشه و خاکستر شدن حدود 500 متر مربع از اراضی جنگلی خبر داد و دلیل آن را سهل انگاری گردشگران و مسافران هنگام حضور در این منطقه حفاظتی اعلام کرد.
پارسال نیز حدود 150 هکتار از مناطق جنگلی و زیست محیطی استان مازندران براثر آتش سوزی ناشی از خطای انسانی و سهل انگاری گردشگران سوخته بود.

پیام مازند


50 درصد اعتبارات حفاظت طبیعی کشور در سال 1400 به استان‌های شمالی اختصاص می‌یابد
مطابق برآورد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای برنامه جامع اطفاء حریق برای پیش بینی و اقدامات پیش و حین حریق و احیاء مناطق صدمه دیده 244 میلیارد تومان بودجه نیاز است و با عنایت به رسالت خطیر سازمان جنگل ها و مراتع کشور در صیانت از جنگل های هیرکانی، فرمانده یگان حفاظت این سازمان اظهار کرده که 50 درصد اعتبارات حفاظت عرصه های طبیعی کشور در سال 1400 به استان های شمالی اختصاص خواهد یافت و این تخصیص بودجه بر اساس شمار نیروهای حفاظتی و وسعت جنگل هاست.
سرهنگ علی عباس نژاد اعلام کرده نیمی از نیروهای حفاظتی کشور حدود 2 هزار و 200 نفر که به طور کلی از شرکت‌های بهره‌برداری هستند در جنگل های استان های شمالی مستقرند و ٢٥ درصد این نیروها حفاظت از عرصه های طبیعی مازندران را بر عهده دارندکه این نشانگر اهمیت عرصه های طبیعی این استان است و امسال هزار میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات مورد نیاز حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی و مقابله با آتش به یگان‌های حفاظت منابع طبیعی استان‌ها پرداخت شده و تهیه دیگر تجهیزات مورد نیاز یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری استان ها پیگیری می شود.
احساس مسئولیت اندک مردم در جنگل / نبود نیروی کافی اطفاء حریق
وی با اعلام تدوین تقویم آتش سوزی های مناطق شمالی، اظهار کرد: با توجه به تعامل زیاد با سازمان هواشناسی هشدارهای لازم در خصوص آتش سوزی های اخیر را از طریق رسانه ها اعلام شده بود اما اغلب هموطنان کوتاهی می‌کنند و همراهی لازم را ندارند و در جنگل احساس مسؤولیت نمی کنند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع کشور: باید در هریک از استان‌های جنگلی یک دستگاه بالگرد داشته باشیم و در این صورت آتش سوزی ها 10 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت و اکنون به علت نبود این امکان، از پهپادها فقط برای شناسایی مناطق حریق استفاده می‌شود.
عباس نژاد صعب‌العبور بودن و دشواری تردد خودرو در بسیاری از مناطق جنگلی را از مشکلات عنوان کرد و افزود: در سال گذشته امکانات اطفاء حریق به صورت گروهی و انفرادی در اختیار نیروها قرار گرفت اما با توجه به گستره اراضی جنگلی و مرتعی، میزان تجهیزات پاسخگو نیست و باید در هر یک از استان‌های جنگلی یک دستگاه بالگرد داشته باشیم و در این صورت آتش سوزی ها 10 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت و اکنون به علت نبود این امکان، از پهپادها فقط برای شناسایی مناطق حریق استفاده می‌شود.
به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع، هفت تا هشت درصد سطح کشور ما جنگل است، در حالی که در دنیا 30 درصد زمین را جنگل تشکیل می‌دهد، بنابراین باید این گنجینه را برای آیندگان حفظ کنیم و لازمه مشارکت بیشتر جوامع محلی در عملیات اطفاء حریق وجود تجهیزات و امکانات است و با وجود محدودیت اعتبار جذب نیرو و نبود نیروی کافی برای اطفاء حریق، می توان با ساماندهی و تجهیز نیروهای در دسترس، آتش سوزی ها را مهار کرد و مردم نیز باید در پیشگیری از حوادث کمک کنند.
نتیجه گیری و یک پیشنهاد
لهیب شعله ها در دل جنگل ها خواه ناشی از کم توجهی ساکنان نواحی جنگلی یا گردشگران به خاموش بودن اجاق غذا و چای باشد یا از شرایط آب و هوایی و خشکی برگ های کف جنگل، وزش بادهای گرم، رعد و برق، جرقه ناشی از فروافتادن صخره ها و یا آتشفشان نشات بگیرد در هر صورت مهار سریع و جلوگیری از سرایت آن اجتناب ناپذیر است و این مشکل در مناطق مرزی نظیر کوهستان حیران آستارا که سرایت آتش جنگل های جمهوری آذربایجان می تواند شاهراه ارتباطی استان های گیلان و اردبیل را مختل یا مسدود کند، بسیار اهمیت دارد.
بنا بر دیدگاه های مسئولان امر، در برخی نقاط باید از بالگرد نیز برای اطفاء حریق استفاده شود بنابراین تعریف و راه اندازی آتش نشانی ویژه جنگل در استان های جنگلی ضرورت می یابد تا علاوه بر تخصصی شدن مهار آتش در جنگل های هیرکانی، مشارکت نیروهای محلی و زمینه اشتغال جنگل نشینان نیز فراهم شود.
گزارش از عیسی پاشاپور
برچسب‌ها
آتش نشانی مراتع آتش سوزی اطفای حریق مازندران سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری گیلان کارآمدی دولت ریاست سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور جنگل توسعه ایران آتش سوزی گیلان گلستان جنگل های هیرکانی
پروندهٔ خبری
آتش در کمین جنگل ها و مراتع

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/176602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضبط و معدوم‌سازی 700 کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر

تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟

انسداد 10 محور روستایی براثر سیلاب بهاری در مازندران

مهدوی سرپرست ورزش وجوانان نکا شد

نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر

ضارب 3 دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است

تداوم بارش باران تا ظهر امروز در مازندران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد

ارسال پیامک واریز اشتباهی شگرد کلاهبرداری مرد زندانی

فراجا اطلاعیه مهم صادر کرد+ جزئیات

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد

شگرد عجیب کلاهبرداری مرد جوان از داخل زندان

آغاز توزیع تخم نوغان در مازندران

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

اجری موفق طرح نور در کرمانشاه

نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

راهیابی دانشجوی دانشگاه آزاد نور به اردوی تیم ملی امید بوکس

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

سیلاب بهاری راه 7 روستای مازندران را مسدود کرد

زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی

وزیر ناتوان و برکنار شده، چطور استاندار استانی چون مازندران می شود؟ /از عجایب و غرایب دولت رئیسی

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

9 دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا

لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات

لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

قدردانی بانوان کیش از پلیس در اجرای طرح نور

پیام تقدیر استاندار سابق از مردم مازندران

پلیس در «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود

پول موسسه رائفی پور از کجا می‌آید؟

(ویدئو) صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی