پیام مازند

آخرين مطالب

واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج، حرکتى در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست معاونت امور زنان و خانواده

واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج، حرکتى در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست
  بزرگنمايي:

پیام مازند - در پی انتشار مطلبی در سایت جوان آنلاین با عنوان "پرونده «جوان» از پشت‌پرده‌های طرح افزایش سن ازدواج پاسخ معاونت امور زنان و خانواده به این اتهام منتشر شد.

در پی انتشار مطلبی در سایت جوان آنلاین با عنوان "پرونده «جوان» از پشت‌پرده‌های طرح افزایش سن ازدواج پاسخ معاونت امور زنان و خانواده به این اتهام منتشر شد. در پی انتشار مطلبی در سایت جوان آنلاین با عنوان "پرونده «جوان» از پشت‌پرده‌های طرح افزایش سن ازدواج/ ابتکار دولت برای پیش بردن طرح افزایش حداقل سن ازدواج!"، با توجه به اطلاعات، تحلیل و اتهامات نادرستی که در این مطلب درباره اقدامات معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده مطرح شده، جوابیه زیر به منظور روشن شدن اذهان عمومی و مخاطبین ارایه می شود:
اگرچه این نوع مطالب با توجه به قبح غیرقابل انکار کودک همسری در زمره مطالبی به شمار می رود که دچار تحجرزدگی و دوری از واقعیات انسانی و اجتماعی است و به علاوه از نوعی سوگیری سیاسی سرچشمه می گیرد، ولی از جنبه تبیین افکار و روشنگری، فرصت مغتنمی محسوب می شود.
اقدامات معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع خانواده، ماده 102 قانون برنامه ششم و سیاست های اختصاصی رئیس جمهور در این حوزه انجام گرفته است. همچنین این اقدامات به طور کاملا شفاف، اطلاع رسانی شده و دسترسی به آن با منبع مطمئن در فضای مجازی و رسانه ها برای همگان امکان پذیر است.
از موضوعات مورد توجه دولت یازدهم و دوازدهم مسئله خانواده بوده و برای اولین بار در دوره دولت دوازدهم شاخص های خانواده تنظیم و در ستاد ملی زن و خانواده مطرح و شاخص های اختصاصی و تقسیم کار دستگاهها به مرحله نهایی رسید. علاوه بر این طرح هایی مثل گفتگوی خانواده و گفتگوی بین نسلی با هدف تحکیم روابط اعضای خانواده اجرا و سبب توجه وزارتخانه های آموزش و پرورش و آموزش عالی به موضوع مهارت های ارتباطی شد. علاوه بر این موضوع آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج، هماهنگی بین دستگاهی و گزارش های مستند از مصوبه ستاد ملی زن و خانواده نیز عملیاتی شده است.
با توجه به رخداد مکرر ازدواج های زیر 13 سال و تبعات سنگین کودک همسری، یکی از موضوعات مد نظر دولت مقابله با این آسیب به خانواده و به سلامت جوانان این سرزمین بوده است؛ امری که سال ها پیش مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت و خواستند تا قانون به این موضوع ورود کند ولی هرگز عملی نشد. ایشان در 29 بهمن سال 76 در دیدار با زنان هرمزگان گفتند: واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج، حرکتى در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست و قانون باید با آن مقابله کند و زنان نیز با آگاهى، هوشیارى و رشد و معرفت خود در مقابل این گونه تعدیات بایستند.
اما اینک که معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در دفاع از حق دختران کم سن و سالی که به اجبار ناچارند به ازدواج ناخواسته تن دهند از طریق قانونی وارد شده و می خواهد در مقابل این تعدیات بایستد، با هدف تکمیل جریان سازی منفی علیه اقدامات دولت، مورد عتاب قرار می گیرد.
بنابراین این معاونت با افتخار اعلام می کند که علاوه بر ارایه لایحه و پیگیری های قانونی ،از طرق مختلف از جمله با شیوه های فرهنگی در برابر ‎ کودک همسری اقدامات متعددی به شرح زیر انجام داده است:
1. همکاری برای کاهش بازماندگی و ترک تحصیل در بین دختران
2. اجرای سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده هر استان که فصلی برای ازدواج سالم دارد
3. حمایت از توسعه فعالیت های اورژانس اجتماعی (تلفن 123) از جمله در تقابل با کودک همسری
4. تلاش های فرهنگی، ترویجی و رسانه ای
5. انجام مطالعات و برگزاری نشست های تخصصی فقهی و حقوقی در زمینه سن ازدواج
6. تنظیم سند پشتیبان و لایحه برای اصلاح قانون و حذف هرگونه امکان ازدواج زیر 13 سال
7. اصلاح سیاست های سن اعطای وام ازدواج برای حذف امکان دریافت وام زیر 15 سال
8. این موضوع حتی در حمایت هایی که در لایحه بودجه 1400 به طور خاص برای زنان و خانواده صورت گرفته، قابل مشاهده است (متن پیوست)
بر همین اساس اتهام بی برنامگی دولت برای افزایش سن ازدواج نیز واهی و بدون استناد بوده که مثال بارز آن حمایت ها و توجه دولت در لایحه 1400 است.
حتما این دولت براساس تکالیف و قوانین مخصوصا در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با هرگونه سو استفاده از کودکان تحت عناوینی مانند ازدواج و همسری به خصوص زیر سن 13 سال تلاش خود را در مقابله با آسیب به کودکان است انجام خواهد داد.
یادآور می شود این محورها اقداماتی بوده که براساس سیاست های کلان ملی برگرفته از تعالیم قرآن کریم و اسناد بالادستی صورت گرفته است. مثلا در مورد ازدواج موضوع مهارت های ارتباطی براساس آیه شریفه "و عاشروهن بالمعروف..." عمل شده و یا در مورد سن ازدواج براساس آیاتی که به موضوع رشد می پردازند و از جمله در آیه 6 سوره نساء درباره قدرت نکاح، دانایی بر درک مصالح زندگی را مثل می زند و می فرماید "وَابْتَلُوا الْیَتَامَى حَتَّى إِذَا بَلَغُوا النِّکَاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَیْهِمْ أَمْوَالَهُمْ.../ یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که بالغ شده و قدرت بر نکاح پیدا کنند آن‌گاه اگر آنها را دانا به درک مصالح زندگی خود یافتید اموالشان را به آنها باز دهید...
همین طور در بحث حقوق کودک، به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که اخیرا برای اجرا ابلاغ شده توجه داده می شود. لذا استفاده از واژه کودک همسری یک رویکرد کاملا بومی بوده و هیچ ارتباطی با مباحث بین المللی یا افراد خاصی که در این مطلب نامبرده شده اند ندارد. اگر چنین حرکت های انسانی هم در غرب مطرح شده قرن ها پس از تاکیدات قرآن کریم بوده و اتهامات مطروحه ساختگی و نادرست است. در واقع ایراد اتهام از این منظر و اینگونه برداشت ها ناشی از عدم اطلاع و درک درست از اسلام و تاریخ آن است.
ارتباط دادن موضوعی ضروری در کشور که مانع از آسیب به دختران این سرزمین و مطالبه میلیونها نفر بوده، به یک فرد خاص تعجب برانگیز است. سوال اینجاست که چرا عده ای تلاش می کنند هر اقدام اصلاحی، هر رویکرد خوب شهروندی و هر تحول امید بخشی را به بیگانگان و منحرفین و توطئه ها نسبت دهند؟ آیا واقعا در جامعه ما ظرفیت برای اصلاح و بهبود شرایط در چارچوب قوانین شرعی و قانونی وجود ندارد؟ آیا برای این افراد بهره کشی و سواستفاده از کودکان و خرید و فروش آنها هر چند در موارد نادر بی اهمیت است؟ آیا واقعا عدم تعیین یک سن حداقلی برای ازدواج که مانع سو استفاده و بهره کشی شود، به مصلحت کشور نیست؟ آیا فتوای مراجعی مانند حضرت آیت الله مکارم شیرازی که ازدواج زیر 13 سال را باطل اعلام کردند و همینطور مرحوم اآت الله صانعی که سال ها قبل نظرشان را مبنی بر ممنوعیت ازدواج کودکان مطرح کردند و بسیاری دیگر از مراجع، برای جماعت بی اطلاع، متوهم و اتهام زننده و پرونده ساز کافی نیست؟
اگر نیست یک بار دیگر نظر مقام معظم رهبری را در این مورد بخوانند: واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج، حرکتى در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست و قانون باید با آن مقابله کند و زنان نیز با آگاهى، هوشیارى و رشد و معرفت خود در مقابل این گونه تعدیات بایستند.



لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/184102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم

قدردانی فراجا از همکاری مردم در اجرای طرح نور

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز

مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد

زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟

حراست ورزش مامور رسیدگی به چاقوکشی در کشتی!

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی

گم شدن پول‌هایی که قرار بود خرج بی‌خانمان‌های کالیفرنیا شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

حراست وزارت ورزش به میدان آمد؛ رسیدگی فوری به جنجال چاقوکشی در کشتی مازندران

معرفی نفرات برتر مسابقات کوراش قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی زنان

آغاز جشنواره استانی طنزواره میرماه در محمودآباد

برترین کاراته‌کا‌های ایران مشخص شدند

ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران

600 هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به 5000 روستا

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال 30 درصدی می‌شود

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور شدند

ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران

بیکاری فارغ التحصیلان مازندران بالاتر از میانگین کشور

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟

ارسال پول به چین چگونه است ؟

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد