پیام مازند

آخرين مطالب

چگونه هزینه برق مصرفی محیط های صنعتی را کاهش دهیم؟ اقتصادي

چگونه هزینه برق مصرفی محیط های صنعتی را کاهش دهیم؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - کاهش هزینه‌های برق، یکی از مهمترین راهکارهای کاهش هزینه‌های جاری یک بنگاه تولیدی و صنعتی محسوب می‌شود. همچنین تامین روشنایی مناسب، بخش چشمگیری از هزینه های برق یک محیط‌ صنعتی را شامل می‌شود. از طرف دیگر روشنایی در بهره وری کارکنان نیز بسیار تاثیرگذار می‌باشد. دراین متن سعی شده است، راهکارهایی جهت روشنایی مناسب سوله‌ها که موجب مصرف بهینه برق و کاهش چشمگیر هزینه قبوض برق می گردد، را بیان کنیم.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آذرطیف، مصرف برق برای تامین روشنایی حدود20 درصد از مصرف کل انرژی الکتریکی و در ساعات اوج مصرف 30 درصد آن را شامل می‌شود. بنابراین واضح است که صرفه جویی در این زمینه کمک شایانی به کاهش هزینه ها خواهد داشت. درادامه به چند مورد از راه‌های کاهش مصرف برق اشاره خواهیم کرد :
استفاده از محیط
در ابتدا باید بدانید مناسب ترین نور برای فعالیت انسان، نور خورشید می‌باشد. بنابرین اگر پنجره ها و نورگیرهای سالن تولیدی به نحوی طراحی شوند که هنگام روز بتوان بیشترین بهره را از نور خورشید گرفت، هم به صرفه جویی در مصرف برق کمک شایانی خواهد کرد و هم نور با کیفیتی به سالن می‌تابد.
همچنین در صورتی که از پوشش‌هایی مانند رنگ سفید و سطح براق برای دیوارها و سقف‌ها استفاده شود، در حدود 80% نور از سطح مورد نظر بازتاب شده، اما اگر در همین مورد از پوشش تیره و کدر استفاده شود، بازتاب نور حدود 10% کاهش می‌یابد.

پیام مازند

انتخاب تجهیزات روشنایی مناسب
شاید بتوان گفت عوامل اقتصادی مهم ترین نقش را برای انتخاب نوع تجهیزات روشنایی ایفا می‌کنند، در خرید تجهیزات روشنایی می بایست هزینه اولیه خرید، طول عمر تجهیزات و هزینه های تعمیر و نگه‌داری مورد توجه قرار گیرد .
در حال حاضر محصولات روشنایی با تکنولوژی ال ای دی جایگزین چراغ‌های بخار سدیم و لامپ‌های متال هالید (که اصطلاحا لامپ های خیاری به آن ها گفته می شود) گردیده است. طول عمر بسیار بالا تا ده برابر بیشتر، مصرف برق تا پنج برابر کمتر و هزینه‌های تعمیر بسیار پایین تر باعث می‌شود خرید پروژکتورهای ال‌ای‌دی و یا چراغ سوله‌ای اس ام دی صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشند.
به طور حدودی می‌توان گفت میزان راندمان چراغ های ال ای دی حدود دو الی سه برابر چراغ های قدیمی مثل بخار سدیم و بخارجیوه و حتی لامپ های کم مصرف می‌باشند.
برای مثال: بهره وری نوری یک عدد پروژکتور ال ای دی با توان مصرفی 100 وات برابری میکند با یک پروژکتور 250 وات بخار سدیم که موجب صرفه جویی بیش از 50 درصدی در مصرف انرژی و هزینه برق خواهد شد.
همچنین با توجه به تعمیرپذیری پروژکتور ال ای دی توصیه می‌شود هنگام خرید و انتخاب کالای مورد نظر، کالایی انتخاب کنید که دارای گارانتی معتبر و همچنین خدمات پس از فروش مناسبی است.
پروژکتورها و چراغ‌های سوله ای ال ای دی شرکت روشنایی آذرطیف از بهره وری نوری 120 لومن بر وات و ضمانت نامه معتبربرخوردار هستند

پیام مازند

در جدول زیر برخی تفاوت های ال ای دی و بخار سدیم نمایش داده شده است:

پیام مازند

علاوه بر این لامپ های بخار سدیم به دلیل نور زرد تک رنگی که سباطع می کنند دارای اشعه ماوراء بنفش هستند و شدت نور زیاد آنها بر روی چشم و پوست انسان تاثیرات مضر دارند. پس توصیه می شود از آنها در پیاده‌روها و محیط‌هایی که افراد به صورت بلند مدت تردد دارند، استفاده نشود.
نکته بعدی در روشنایی محیط‌های صنعتی استفاده از تجهیزات روشنایی متناسب با محیط است که این امر نیز باعث افزایش طول عمر محصولات می‌شود، بدنه پروژکتور و یا چراغ مورد نظر باید متناسب با نوع فعالیتی که در سالن تولیدی انجام می‌گیرد، باشد.
بعضی از سالن‌های تولیدی گرد و خاک و یا بخارات زیادی تولید می‌کنند. همچنین ممکن است محصولات روشنایی در فضایی سرباز که در معرض بارش باران و برف است نصب شود. پس نیاز است از پروژکتورهای با درجه حفاظتی بالا به طور مثال IP65 استفاده شود. .
پروژکتورهای شرکت روشنایی آذرطیف با درجه حفاظت محیطی IP65 از این نظر نیز انتخابی مناسب برای تامین روشنایی محیط‌های صنعتی محسوب می‌شوند.

پیام مازند

جمع بندی
به طورخلاصه می توان گفت با تعویض چراغ های پر فشار بخار سدیم ومتال هالید با چراغ های ال ای دی سوله ای و همچنین پروژکتورهای اس ام دی با کیفیت، هزینه‌های جاری مربوط به برق مصرفی و همینطور هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد. همچنین نور محیط مورد نظر طبق استانداردهای روز روشنایی تامین می شود و عواملی مانند عدم خیرگی، دمای نور متناسب با نوع کار، توجه به شاخص تفکیک رنگ مناسب با نوع فعالیت که از جمله موارد مهم درحوزه روشنایی صنعتی تلقی می‌گردد نیز برطرف شود.
انتهای رپرتاژ آگهی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/187920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت