پیام مازند

آخرين مطالب

موفقیت 20ساله همسو با صیانت از جنگل‌ها سياسي

موفقیت 20ساله همسو با صیانت از جنگل‌ها
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - "محمدعلی محمدنژاد" به پاس 20 سال ماندن پایِ عشق و علاقه‌اش برای حفاظت از منابع‌طبیعی و فعالیت‌های موثرش در این عرصه توانست امسال عنوان برگزیده ملی بخش منابع‌طبیعی را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، امسال از مازندران 13 نفر به عنوان برترین‌های حوزه کشاورزی کشور انتخاب شدند که با شنیدن سابقه فعالیت و تلاش آنها در عرصه های مورد نظر نشان می‌دهد این افراد برای آنچه اعتقاد راسخ داشتند تمامی سختی و مشکلات را با سعه‌صدر و استواری پشت سرگذاشتند تا بدین گونه مدال افتخار ملی را بر سینه داشته باشند. 
محمدعلی محمدنژاد ، یکی از این افراد برتر است که ایده حراست از جنگل های شمال و حفظ آن برای آیندگان را با کار و فعالیت خود رقم زد تا بتواند الگویی باشد برای همگان که بدون چشمداشت به کسب درآمد و با وجود همه مرارت‌ها تنها بر آنچه عشق می ورزد متمرکز باشد و در آن مسیر حرکت کند.
او که متولد 1355 است تواسنت در مقطع کارشناسی رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه فارغ التحصیل شود اما برای رسیدن به ایده های آرمانیش در حراست از منابع طبیعی پا را فراتر از درسهای تئوری محیط دانشگاهی گذاشت و اندوخته هایش در این عرصه را با چاشنی واقعیت همراه کرد و 20 سال اخیر عمر گرانبهایش را صرف کاشت و تولید نهال برای جنگل های شمال کرد.
شروع یک مسیر پُرعلاقه
مسیر فعالیت محمدنژاد با یک آگهی اداره‌کل منابع طبیعی مازندران-ساری تعیین شد. محتوای آگهی که در سال 1381 منتشر و به دست محمدنژاد رسید مبنی بر این بود که افراد علاقمند و تحصیلکردگان رشته های مرتبط در طرح صیانت از جنگل های شمال شرکت کنند. آگهی مذکور برای او که تا قبل از این نیز علاقمند به مسائل مربوط به حوزه منابع طبیعی و پاسداشت آن بود، گویا حکایت تلنگری داشت تا او را در مسیر علاقه های خود قرار دهد.
این فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی از روزهای واپسین دانشجویی خود شرح می دهد و می گوید: سه سالی بود که از فارغ التحصیلی ام از دانشگاه می گذشت و بدنبال شغلی که با روحیاتم سازگار باشد ، بودم.
وی ادامه می دهد: در همین حین و کشمش میان اینکه بدنبال شغلی متناسب با رشته تحصیلی ام و علاقه ام بروم یا اینکه مثل خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاهی پا به شغلی بگذارم که سنخیتی با تحصیلات و روحیاتم ندارد ، آگهی اداره‌کل منابع طبیعی مبنی بر اجرای طرح صیانت از جنگل های شمال توجه ام را جلب کرد و باعث شد تا پیگیر آن شوم.
این برگزیده ملی کشاورزی مازندران اظهار داشت: در همان سال من و 9 نفر دیگر در طرح صیانت از جنگل شرکت کردیم و برای جلوگیری از تخریب آنها به سمت کاشت و تولید نهال‌های سوزنی برگ و پهن برگ روی آوردیم. 
وی مسیری که با علاقه در آن پا گذاشت را مسیری نه چندان هموار و بلکه پر از دست انداز مشکلات توصیف کرد و می گوید: از نبود حمایت های لازم دولتی، گرانی نهاده های کشاورزی و دستمزد کارگران گرفته تا پرداخت با تاخیر هزینه تولید از سوی دولت تنها بخشی از مشکلاتی است که در این مسیر همیشه همراه من و فعالیتم بود. 
محمدنژاد در ادامه تعریف می‌کند که علاوه بر این مسائل ، مشکلاتی از جنس حوادث طبیعی مثل سیل و طوفان هم طی سالهای گذشته نتوانست مانع کار و فعالیتش شود، هرچند درآمدی که در این عرصه بدست می آورد ناچیز بود اما می داند نتیجه کار و تلاشش چه اثرات موثری برای جنگل های شمال کشور در آینده خواهد داشت. 
وی با این امید که ثمره فعالیتش تنها معطوف به زمان حال نمی شود و آیندگان نیز در قبال راهی که برای صیانت از جنگل ها برداشته است منتفع شوند، این مسیر را برای 20 سال ادامه داده است.
این مجری طرح صیانت از جنگل های شمال همچنین با یک مثال سختی راه را توصیف می کند و می گوید: برای شرح آنچه در این مسیر بر ما گذشت همین بس که سختی ها و موانع مسیر این کار باعث شد تا مابقی شرکت کنندگان طرح صیانت ، کار را رها کنند و از آن 10 نفر مجری طرح که در سال 1381 پا پیش گذاشته بودند تنها من باقی مانده ام .
محمدنژاد به عنوان تنها باقی مانده از این جمع 10 نفره فعالان صیانت از جنگل بر ادامه مسیر خود مصمم است و هر ساله به تولید نهال های مختلف می پردازد به طوریکه خود او می گوید هم اکنون سالانه 500 هزار اصله نهال درخت را در مزرعه پرورش هفت هکتاری زاغمرز در بهشهر تولید می‌کنم.
این برگزیده بخش منابع طبیعی کشور میزان درآمدزاییش در این بخش را محدود و اندک دانسته و می گوید: سود 20 درصدی از فروش محصولات به دولت تمام درآمدی است که از محل فعالیت در این زمینه بدست می‌آوردم.
وی اجرای طرح کاشت و نگهداری نهال در این مزرعه منابع طبیعی را به عنوان تنها شغل و منبع معاش خود اعلام کرد و می افزاید: نهال های سزونی برگ از جمله انواع سرو و کاج و نهال درختان پهن برگ از جمله افرا و بلوط تولیدات من است که توسط منابع طبیعی در جنگل های شمال کشور کاشته می شود. 
به گفته محمد نژاد دولت به ازای خرید هر نهال سوزنی برگ رقمی معادل 1400 تومان و هر نهال پهن برگ نیز 700 تومان پرداخت می کند که 20 درصد از این ارقام سود و درآمدم به شمار می رود .

پیام مازند


سختی ها در مسیر انجام کار
این دانشجوی کارشناس ارشد رشته مهندسی کشاورزی با اشاره به قیمت پایین نهال‌ها، معتقد است که پایین بودن قیمت تنها مشکل در انجام این کار نیست بلکه دیر پرداخت کردن به همراه برخی مواقع پرداخت به صورت اسناد خزانه از مسائلی است که با آن درگیر است.
وی از مسئولان و دولت خواست تا به هنگام خرید نهال‌ها رقم را پرداخت کند چرا که پرداخت مبلغ بعد از چند سال با توجه به شرایط تورم و گرانی کالاها از جمله نهاده ها نمی تواند کارگشا باشد و فعالیت در این حوزه را در ادامه مسیر با مشکلاتی همراه می کند. 
به گفته محمدنژاد طی این سالها با مشکلاتی که در مسیر فعالیت داشته‌ام باز هم کار خود را هیچوقت متوقف نکرده و امروز از نتایج تلاشم راضی هستم، اما از یکسال اخیر کرونا نیز این بخش از کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
وی ادامه داد: هرچند فعالیت در زمینه کاشت و تولید نهال در فضای باز و امکان انجام فاصله اجتماعی وجود دارد اما دستمزدهای مورد تقاضای نیروی انسانی برای انجام این کار در یکسال اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا افزایش یافته که این خود بر فشار هزینه های تولید نهال تاثیر گذاشته است. 
این فعال حوزه منابع طبیعی مازندران از مسئولان خواست تا در قیمت گذاری امسال این مسائل را در نظر بگیرند تا به قیمت مناسبت تری نهال های تولید شده فروخته و تا حدودی به صرفه باشد .
مازندران حدود 2میلیون و 400 هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار آن عرصه های طبیعی اعم از جنگل و مرتع است . 
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران 2 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارد که منطقه ساری حدود 71 درصد و نوشهر حدود 29 درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. 
امسال 170 نفر از فعالان بخش های مختلف کشاورزی برگزیدگان ملی این بخش شدند که سهم استان مازندران از این برگزیدگان 13 نفر بود .
محمدعلی محمدنژاد در سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی توانست با تولید سالانه 500 هزار اصله نهال درحوزه منابع طبیعی رتبه نخست را کسب کند.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی کاشت نهال مازندران منابع طبیعی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/188381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران