پیام مازند

آخرين مطالب

کره جنوبی پرداخت بدهی ایران را منوط به چراغ سبز آمریکا می‌داند اقتصادي

کره جنوبی پرداخت بدهی ایران را منوط به چراغ سبز آمریکا می‌داند
  بزرگنمايي:

پیام مازند - سئول با اجرایی شدن تحریم‌های نفتی آمریکا مشمول معافیت‌های موقت شد، ولی قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به‌تازگی رسانه‌های کره جنوبی اعلام کرده‌اند آمریکا موافقت اصولی خود را با آزادسازی دارایی‌های ایران در کره و انتقال آن از طریق کانالی مالی در سوئیس اعلام کرده است.
طبق گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در روز سه‌شنبه پنجم اسفندماه، این بیانیه بعدازآن صادر شد که ایران ادعا کرد با سئول بر سر نحوه انتقال و استفاده از منابع مالی مسدودشده خود به توافق دست‌یافته است. در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی آمده که دولت این کشور برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران با کشور‌های مربوطه ازجمله آمریکا در حال مذاکره است و تنها با اجازه مقامات واشنگتن توانایی آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران را دارد. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با سفیر کره جنوبی در تهران در روز دوشنبه چهارم اسفندماه اعلام کرده بود در خصوص آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به توافق رسیده‌اند. در این دیدار به نقل از سفیر کره جنوبی در ایران گفته‌شده بود: «کشورش آماده انجام کلیه اقدامات لازم برای استفاده از تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این خصوص هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد.»
کارشکنی سئول
کش‌وقوس میان مقامات ایران و کره جنوبی بر سر انتقال پول‌های بلوکه‌شده ایران در حالی صورت می‌گیرد که این کشور به‌عنوان یکی از شرکای مهم تجاری ایران به‌طور غیرقانونی در حدود 7 میلیارد دلار از پول ایران را به خاطر تحریم‌های آمریکا در بانک‌های این کشور بلوکه کرده است و حالا پرداخت حق مسلم ایران آن‌هم بعد از گذشت بیش از دو سال را منوط به چراغ سبز آمریکا می‌داند.
تا پیش از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا، کره جنوبی یکی از واردکنندگان بزرگ نفت ایران و بزرگ‌ترین خریدار میعانات گازی از این کشور بود. سئول با اجرایی شدن تحریم‌های نفتی آمریکا مشمول معافیت‌های موقت شد، ولی قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرد.
کره جنوبی که یکی از متحدان آمریکا محسوب می‌شود، حالا قرار است انسداد پول‌های بلوکه‌شده ایران را نه یک‌باره بلکه طی چند مرحله و بعد از بدقولی‌های مکرر رفع کند. این در حالی است که پیش‌تر سئول اعلام کرده بود ایران باید هزینه نگهداری پول‌های بلوکه‌شده در بانک‌های این کشور را نیز بپردازد. کارشکنی‌های کره جنوبی تا به آنجا رسیده بود که طبق گفته عبدالناصر همتی اگر بانک‌های کره‌ای به توافقات بین‌المللی خود با ایران پایبند نباشند، کشورمان این حق را دارد که تحت قوانین بین‌المللی به اقدامات قانونی دست بزند، زیرا این اقدام سئول حتی مانع استفاده از درآمد‌های ایران برای خرید دارو و مواد غذایی که مشمول تحریم نیستند نیز شده است. پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی در طول ماه‌های گذشته به یک مسئله دیپلماتیک مهم در روابط میان دو کشور تبدیل‌شده است. قبل از مذاکره رئیس‌کل بانک مرکزی با سفیر کره جنوبی نیز هیئت کره‌ای در دی‌ماه به ایران سفر کرد تا درباره آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران در کنار نفتکش توقیف‌شده توسط سپاه پاسداران گفتگو کند که این سفر دستاورد خاصی به همراه نداشت.
خرید دارو و غذا در اولویت
حسین تنهایی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی درباره توافق‌های صورت گرفته میان تهران و سئول برای پرداخت پول‌های بلوکه‌شده ایران اظهار کرد: در جریان مذاکره میان رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با سفیر کره جنوبی در تهران قرار شد یک میلیارد دلار از مجموع بدهی‌ها به غذا و دارو اختصاص پیدا کند، زیرا این دو کالا در اولویت استفاده برای مردم قرار دارند و وزارت بهداشت هم در جریان خرید این محصولات قرارگرفته است.
وی افزود: ما توصیه کرده‌ایم از خرید مصنوعات ساخته‌شده جلوگیری به عمل آید و یا کالا‌هایی خریداری شود که ایران آن‌ها را تایید می‌کند نه اینکه محصولات انتخابی از سوی کره جنوبی باشد.
تنهایی با اشاره به انتقال پول از طریق کانال مالی سوئیس گفت: سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، برای تجارت اقلام ضروری همچون غذا و دارو از تحریم‌های آمریکا معافیت گرفته و کانالی مالی برای سوئیس را ایجاد کرده است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی یادآور شد: کره جنوبی تاکنون اقدامی برای پرداخت پول نقد به ایران انجام نداده است درحالی‌که ایران اصرار به این کار دارد، اما تاکنون پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است. سئول هنوز اقدام اجرایی برای تهاتر یا آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده با ایران انجام نداده و این کشور هر بار قول‌های متعددی به ایران داده، اما هیچ‌کدام از آن‌ها را اجرایی نکرده است.
عبور از تحریم با تکیه‌ بر مقاوم‌سازی اقتصاد
تحریم‌ها همواره چهره زشتی را از خود به نمایش گذاشته‌اند، اما شاید بتوان یکی از دستاورد‌های بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کشور‌های دیگر را که نتیجه همین تحریم‌های یک‌جانبه بوده‌اند، توجه به‌ضرورت تکیه زدن به امکانات و توانایی‌های داخلی عنوان کرد.
در شرایطی که دامنه تحریم‌های آمریکا علیه ایران گسترده‌تر شد و کشور‌های اروپایی و شرکای تجاری ایران نیز قادر به اجرای تعهدات اقتصادی ناشی از برجام نبودند، تنها راه‌حل علاج مشکلات اقتصادی، فعال کردن ظرفیت‌های اقتصاد درون‌زا و مقاومتی بود. رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها بر قوی شدن اقتصاد ایران تأکید کرده‌اند و تحلیلگران اقتصادی نیز از برنامه‌ریزی برای وضع موجود از طریق اقتصاد مقاومتی سخن می‌گویند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بار‌ها اشاره کرده‌اند «باید اقتصاد را با فرض برداشته نشدن تحریم‌ها جوری برنامه‌ریزی کنیم تا کشور به‌خوبی اداره شود.»
درواقع شعار «تحریم‌ها برای ما یک موهبت اســت، چنانچه از آن به‌درستی بهره‌برداری شود» هم در همین راستا عنوان‌شده است. آمریکا از ابزار تحریم به دنبال به صفر رساندن فروش نفت ایران بود تا مهم‌ترین درآمد ارزی کشور را قطع کند و ایران را بر سر میز مذاکره بیاورد.
کشورمان طی چهار سال حضور ترامپ و در راستای کارزار فشار حداکثری تحریم‌ها نشان داد که نه‌تن‌ها از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی عبور می‌کند، بلکه این شرایط می‌تواند بستری برای رهایی از وابستگی به فروش نفت و خام فروشی را فراهم نماید. نکته حائز اهمیت در این مقوله این است که اقتصاد ایران نباید نظاره‌گر تحریم‌ها بماند و صرفاً راه‌های دور زدن آن را تقویت کند، بلکه ثمره عدم عقب ننشستن از اصول کشور و کوتاه نیامدن از مواضع نظام، بالا رفتن ایمان به خودباوری اقتصادی است که می‌تواند در سطوح مختلف تولید داخلی بروز و ظهور داشته باشد.
غرب و به‌خصوص آمریکا طی چهل و اندی سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد در برهه‌های مختلف خصومت و دشمنی خود را به‌طور آشکار نشان داده و در سال‌های اخیر نیز از طریق تروریسم اقتصادی به دنبال رسیدن به اهداف مدنظر خود برآمده است؛ بنابراین نه‌تن‌ها دولت فعلی آمریکا که همه دولت‌های قبلی و بعدی این کشور نیز نقش دایه دلسوزتر از مادر را برای کشورمان ایفا نخواهند کرد و تحریم‌های اقتصادی با رویکرد‌ها و اثرگذاری‌های متفاوت پابرجا مانده و در آینده نیز خواهند ماند.
آنچه در این میان نباید در ورطه فراموشی قرار گیرد، لزوم مقاوم‌سازی اقتصاد و شناسایی و رفع نقاط آسیب‌پذیر است تا در سایه آن تحریم‌های بین‌المللی بی‌اثر و یا کم اثر شده و کمترین آسیب به اقتصاد داخلی و معیشت مردم وارد گردد.
منبع: رسالت

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/188686/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور