پیام مازند

آخرين مطالب

شیرین کامی باغدار مازندران از کوله بار تجربه سياسي

شیرین کامی باغدار مازندران از کوله بار تجربه
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - باغدار مازندرانی با برداشت 90 تن مرکبات در هر هکتار یعنی رقمی بیشتر از 2 برابر میانگین اعلام شده از سوی کارشناسان و مسئولان کشاورزی نشان داد که با تجربه و پشتکار حتی می‌توان نشدنی‌ها هم دست یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مازندران بواسطه تولید انواع مرکبات به میزان بیش از 2 میلیون و 800 هزار تن در سال به عنوان قطب تولید این محصولات در کشور شناخته می شود و هر ساله در ایام نوروز مرکبات این استان زینت بخش سفره تمامی ایرانیان است.
مجموع عرصه باغی مرکبات مازندران حدود 112 هزار هکتار است که از این میزان 110 هزار هکتار ارقام بارده هستند . همچنین از مجموع باغات مرکبات استان 80 هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، 30 هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و در بقیه اراضی باغی استان محصولاتی از جمله نارنج و لیمو کشت شده است.
بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی این استان ، متوسط تولید مرکبات از حدود 18 تن در هکتار سال 90 اکنون به 25 تا 27 تن افزایش یافت که البته در این میان هستند باغداران پرتلاشی که توانستند این میانگین ها را جابجا کرده و با تولید حدود 90تن مرکبات در هر هکتار رکورد جدید در تولید مرکبات کشور به نام خود ثبت کنند.
"صفدر اصغری" باغداری از شهرستان نکا است که توانست با ثبت این رکورد نام خود را در لیست برترین های امسال بخش کشاورزی کشور جای دهد و بدین گونه یکی از 13 افتخارآفرین ملی کشاورزی مازندران باشد. 
او اهل روستای "آلوکنده " از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا است که از دوران کودکی به همراه خانواده در زمینه تولید مرکبات فعالیت داشته است. این باغدار نه تنها سالها تلاش و پشتکارش را در زمینه تولید و برداشت مرکبات در زمین های کشاورزی خود بکار برد، بلکه امسال نیز جز برترین فرد کشور در حوزه تولیدات باغی کشور شد. 
اصغری از همان دوران کودکی به همراه پدرش در زمینه تولید مرکبات فعالیت خود را آغاز کرد و هرچند در زمینه تحصیلات تنها به مقطع راهنمایی دست یافت، اما در حرفه‌ای که قدم گذاشت با درآمیختن چاشنی تجربه پدر و دیگر پیشکسوتان در این عرصه ، راه موفقیت را برای خود گشود .
این برگزیده ملی تولید مرکبات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از همان زمان کودکی به زمین ، باغداری و تولید محصولات علاقه‌مند بودم و همین باعث شد تا بیشتر زمان کودکی را در کنار پدرم و در باغ سپری کنم. 
وی افزود: در همین حین با فعالیت های کاشت ، داشت و برداشت محصول مرکبات آشنا شدم و در کنار افرادی که در این زمینه فعالیت داشتند از فوت و فن‌های تولید مرکبات و امور باغداری آگاهی پیدا کردم . 
اصغری برای استقلال در باغداری که به عنوان شغل انتخاب کرده بود در آلوکنده ، همان روستای زادگاهش زمین هفت هکتاری را در نظر گرفت و به کار خود ادامه داد و بیش از چهار هزار اصله نهال در آن کاشت و سالها به امید برداشت بهترین محصولات با تجربیات خود آن را آبیاری کرد. 
تجربیاتی که به قول خودش ثمره آن تولید مرکبات با کیفیت شد که اکنون در سبد صادرات به کشورهایی نظیر روسیه ، اسپانیا و هندوستان قرار گرفته است.

پیام مازند


اصغری همچنین تجربیات خود اشاره کرد و گفت: در سالهای فعالیت باغداری سعی کردم تا همواره از توصیه ها و نکاتی که باغداران موفق درس گرفته و از آن برای ارتقاع کیفیت و کمیت تولید محصولات خود بکار گیرم. 
وی همچنین افزود که علاوه بر تجربیات دیگران ، خود نیز در چهاردهه فعالیت سالها آزمون و خطاهای مختلف را در زمینه تولید و نحوه نگهداشت محصولات انجام داد تا به نتایج خوب و موفق دست پیدا کرد.
این برگزیده حوزه کشاورزی کشور تعریف کرد: به طور مثال وقتی دیدم که ریختن کود شیمیایی و حیوانی روی سطح خاک بعد از مدتی تبخیر شده و گیاه از خواص آن نفعی نمی برد به فکر ایده ای افتادم که این مساله را بهبود ببخشد. به این ترتیب با کندن چاله پای درختان و دفن کود همراه با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای برای مرطوب نگه داشتن آن نتایج بهتری هم در کیفیت محصول و هم در میزان آن بدست آمد.
این باغدار اظهار داشت: هم اکنون درختانی که چهار سال قبل کود پایِ آنها دفن شد با کندن زمین می توان کود باقی مانده که تبخیر نشده را دید یعنی اینکه درختان طولانی مدت از این مواد تغذیه می کنند و باعث پربارتر و پرخاصیت تر شدن محصولات می شود. 
وی همچنین به موضوع مهم دیگر در زمینه باغداری مرکبات یعنی استفاده از سم اشاره و تصریح کرد: برای علف کشی باغ هفت هکتاری ام تنها از یک لیتر سم‌کُش استفاده می کنم در حالیکه باغداران دیگر برای همین میزان زمین 50 لیتر سم را مصرف می کنند . 
اصغری علت مصرف کم سم در باغ خود را ناشی خشم و علف تراشی عنوان کرد و گفت: سعی کرده ام بیشتر وقت و هزینه خود را صرف این نوع مبارزه با علف های هرز کنم چرا که مصرف کمتر سموم باعث مطلوب تر شدن کیفیت محصول می شود. 
وی همچنین به تجربه دیگرش درباره تبدیل اراضی زراعی به باغ مرکبات توسط برخی از اهالی روستای خودش و دیگر کشاورزان مازندران اشاره کرد و افزود: تغییر کاربری اراضی به باغی باعث می شود که آفت زراعت به جان باغ ها بیفتد و می تواند تاثیر منفی در تولید داشته باشد که غالباً ناشی از ناآگاهی افراد در این زمینه است.
به گفته این باغدار نمونه مازندران تنش های آبی در تابستان باعث می شود که بیماری هایی نظیر آفت پلاس دامنگیر درختان مرکبات شود که با آبدهی مناسب آنهم در زمان مناسب می توان در کنترل آن بسیار موفق بود موضوعی که در باغ مرکبات خود به آن اهمیت دادم و خوشبختانه درختانم از این افت مصون مانده اند . 

پیام مازند

وی با تاکید بر اینکه در کنار آموخته های مهندسان دانشگاهی در زمینه کشاورزی ، تجربیات کشاورزان آگاه و با تجربه می تواند یاری گر فعالیت ها در این زمینه باشد ، گفت : به طور مثال سالهاست کارشناسان و مسئولان کشاورزی مازندرانی با آفت مگس مدیترانه ای مواجه هستند اما من به جای سم پاشی کل درخت و پاشیدن سم به قسمت هایی که آفت زده شده اند توانستم در این زمینه موفق شوم و درختان باغ خود را از این آفت ایمن کنم . 
این برگزیده ملی تولید مرکبات به سختی ها و مشکلاتی که در مسیر کار خود داشته است به عنوان بخشی از طی کردن مسیر موفقیت خود می نگرد و می گوید : بیشتر این سختی ها ناشی از کمبود امکانات و زیرساخت های لازم برای کار و ادامه فعالیت بود که باعث تلخکامی بسیاری از باغداران شد. 
وی به طور مثال به مساله نداشتن زیرساخت برای ذخیره سازی و سورتینگ مرکبات خود اشاره و تصریح کرد : هرساله بخاطر این مساله غالباً متضرر هستم چرا که از ترس سرما و گرفتار شدن مرکبات به سرمازدگی مجبورم به قیمت نازلتر محصولات خود را بفروشم به طوریکه امسال میوه های سردرختی را کیلویی 50 هزار ریال فروختم اما در مدت اندکی این قیمت به 100 هزار ریال رسیده بود .
به گفته اصغری با همه تلاش و چانه زنی که با خریدار محصولات داشتم نتوانستم او را متقاعد کنم که فروش محصولات با این قیمت به ضررم تمام شد و از این ناحیه 15 میلیارد ریال متضرر شدم . 
وی ادامه داد : در حالیکه اگر یک سورتینگ برای ذخیره مرکبات خود داشتم مطمنا محصولاتم را چیده تا با قیمت بالاتر و مناسب تری بفروشم اما نبود این امکانات باعث شده تا بدین صورت متضرر شوم .
این باغدار عنوان کرد : هزینه یکصد میلیارد ریالی ساخت سورتینگ آنهم با دریافت تسهیلات 20 درصدی از توان یک باغدار خارج است و نیاز است که دولت در این زمینه با پرداخت تسهیلات با بهره کم یاری کند . 
در حال حاضر 500 واحد سورتینگ با 250 هزار تن ظرفیت ، 119 سردخانه دارای مجوز با 473 هزار تن ظرفیت ، 148 واحد خدمات انبارداری با 381 هزار تن ظرفیت نگهداری میوه در مازندران فعال است.

پیام مازند


افزایش تولید وعده ای که سال آینده محقق می شود
اصغری با اشاره به جلسه اخیر تجلیل از برترین های کشاورزی مازندران که در استانداری برگزار شد ، گفت : در این جلسه خطاب به استاندار و دیگر مسئولان اعلام کردم که سال آینده میزان تولید مرکبات در اراضی کشاورزی خود افزایش خواهم داد. 
وی افزود : امسال 600 تن انواع مرکبات شامل تامسون ، نارنگی محلی و نارنگی ژاپنی از هفت هکتار باغ برداشت کردم که برنامه داریم برای سال آینده این رقم را به 700 تن افزایش دهیم. 
امسال 170 نفر از فعالان بخش های مختلف کشاورزی برگزیدگان ملی این بخش شدند که سهم استان مازندران از این برگزیدگان 13 نفر بود .
صفدر اصغری در سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی توانست با تولید 90 تن مرکبات در هر هکتار زمین کشاورزی رتبه نخست را کسب کند.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی زمین مرکبات مازندران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/189316/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع