پیام مازند

آخرين مطالب

نرخ بالای بهره های بانکی سرمایه گذاری را کاهش می دهد/ بسیاری از گزینه های اسلامی در قوانین بانکی نوشته شده اما در عمل اجرا نمی شود اقتصادي

نرخ بالای بهره های بانکی سرمایه گذاری را کاهش می دهد/ بسیاری از گزینه های اسلامی در قوانین بانکی نوشته شده اما در عمل اجرا نمی شود
  بزرگنمايي:

پیام مازند - میرعسکری استاد اقتصاد دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه افزایش نرخ بهره بانکی هزینه تامین مالی را افزایش می‌دهد اذعان کرد: افزایش هزینه تامین مالی می‌تواند قیمت تمام شده کالا و خدمات را برای کسانی که تسهیلات دریافت می‌کنند در بخش تولید افزایش دهد که این مسئله به بحث تورم دامن می‌زند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدرضا میرعسکری، استاد اقتصاد دانشگاه گیلان به مناسبت روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه در گفت و گو با خبرنگار 8دی، با بیان اینکه هرچه بهره بانکی بالاتر باشد سرمایه گذاری کاهش پیدا می‌کند اظهار کرد: به طور مثال اگر نرخ بهره بانکی 20 درصد باشد هر پروژه ای که زیر 20 درصد سود دهی داشته باشد توجیه اقتصادی نخواهد داشت، در واقع هرچه نرخ بهره بیشتر شود سرمایه گذاری کمتر می‌شود و در پی آن با کاهش تولید، کاهش اشتغال و افزایش نرخ بیکاری مواجه می‌شویم.
وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ بهره بانکی هزینه تامین مالی را افزایش می‌دهد اذعان کرد: افزایش هزینه تامین مالی می‌تواند قیمت تمام شده کالا و خدمات را برای کسانی که تسهیلات دریافت می‌کنند در بخش تولید افزایش دهد که این مسئله به بحث تورم دامن می‌زند.
مجموعه نرخ تورم و بیکاری، معرف شاخص فلاکت است
استاد دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه افزایش نرخ بهره بانکی هم می‌تواند نرخ بیکاری را زیاد کند و هم در نرخ تورم موثر است افزود: مجموع نرخ تورم و بیکاری را تحت عنوان شاخص فلاکت معرفی می‌کنند و یکی از معضلات اقتصادی به حساب می آید.
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در یک مدل تعادل عمومی نرخ بهینه بهره صفر است، هم اکنون در بسیاری از کشورها نیز نزدیک به صفر است؛ در کشور ما طبق قانون بانکداری بدون ربا با عنوان قانون عملیات بانکی بدون ربا، از سال 63 تدبیر وعملیاتی شد ولی در عمل می‌بینیم که فقط اسم آن از نرخ بهره بانکی به نرخ سود بانکی تغییر پیدا کرده‌ است.
وی با اشاره به اینکه ماهیت این دو خیلی متفاوت است گفت: سود از درآمد منهای هزینه بدست می آید که اگر تقسیم بر مقدار ‌محصول شود نرخ سود بدست می آید و یک متغیر درون‌زا ناشی از عملیات تولیدی کالا و خدمات است اما نرخ بهره یک متغیر کنترلی و ابزاری در دست بانک مرکزی است که می‌تواند با افزایش یا کاهش آن در سیستم بانکداری بر حجم پول و نقدینگی اقتصاد تأثیر بگذارد.
در سیستم بانکی ما بسیاری از گزینه های اسلامی در قانون نوشته شده اما در عمل اجرا نمی شود
میرعسکری با بیان اینکه در سیستم ما این تنها یک تغییر عنوان بوده و بسیاری از گزینه های اسلامی در قانون نوشته شده اما در عمل اجرا نمی شود و دور زده می‌شود ابراز کرد: این مسئله در دنیا حل شده است و راه حل این است که در حوزه هایی که سوداگری یا مباحثی چون دلالی و واسطه گری وجود دارد تدبیر اندیشیده شود ضمن اینکه اگر مالیات برای افرادی که سود سپرده می‌گیرند اتخاذ شود میزان سپرده کاهش پیدا می‌یابد.
استاد اقتصاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه وضع مالیات، سپرده ها را به سمت جاهایی که سودا گری وجود دارد مثل بازار ارز، سکه یا طلا می‌کشاند گفت: اگر بخواهیم این مشکل را حل کنیم تا پول به سمت تولید برود باید فضای کسب و کار را یک فضای مناسب برای فعالیت های تولیدی کنیم و کارهایی نظیر اخذ انواع مجوز ها تسهیل شود در این صورت انگیزه برای فعالیت در حوزه بخش واقعی ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه طبق جدیدترین گزارش مربوط به سال 2020 ایران در زمینه شاخص سهولت انجام کسب و کار رتبه 127 را در بین 190 کشور دنیا را دارد که رتبه خوبی نیست اذعان کرد: کشورهای محدودی مالیات بر سپرده ها دارند و این راه حل نیز به نظام تولید و توزیع کالاها و خدمات و نقشی که بانک ایفا می‌کند مرتبط است؛ بانک باید مانند یک صندوق در اقتصاد باشد که مبادلات را تسهیل کند چون اساسا قبل از اینکه بانک و پول شکل بگیرند مبادله وجود داشته‌ است.
وی در ادامه تصریح کرد: پس از اینکه به مرور بانک ها گسترش پیدا کردند، نقش پول گسترده تر می‌شود اما یک اتفاق بدی که رخ می‌دهد این است که پول را عامل تولید فرض کرده و برای آن بازده تعریف می‌کنند که همین نرخ بهره‌ بانکی است.
میرعسکری با اشاره به اینکه بانک مرکزی ابزارهای دیگری نیز در دست دارد افزود: از جمله این راه‌ها این است که مجوز بانک خصوصی صادر نشود، خلق پول را فقط بانک مرکزی در اختیار داشته باشد که پول پرقدرت خلق شود و میزان نرخ ذخایر قانونی بانک ها افزایش یابد که بانک‌ها اینقدر قدرت خلق پول اعتباری نداشته باشند به طوریکه هم اکنون حدود 90 درصد نقدینگی ما در حوزه پول اعتباری است‌.
استاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه ساز و کار تولید و فضای اقتصاد را در آن جاهایی که نیاز واقعی وجود دارد خوب تامین نکردیم و منجر به این تورم های وحشتناک شده است خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از این افزایش قیمت ها ناشی از کمبود عرضه و بخشی هم ناشی از افزایش سطح عمومی قیمت ها است که به علت افزایش حجم نقدینگی دامن زده شده است.
وی افزود: در حوزه مسکن جاهایی که کالاهای اساسی و حیاتی مردم است باید تولید آن را به اندازه کافی در جامعه انجام دهیم که متاسفانه این اتفاق نیافتاده است.
میر عسکری با اشاره به اینکه مردم پس انداز هایی دارند که اگر از ورود آنها به حوزه بانکی جلوگیری کنیم وارد بازارهای موازی می‌شوند تاکید کرد: میتوانیم مالیات را در حوزه ارز و طلا در نظر بگیریم، اساسا بازار سکه باید جمع شود در کمتر کشوری در دنیا است که چنین بازاری تحت عنوان بازار سکه‌ وجود داشته باشد چون ما به طور غیر طبیعی سودا گری را داریم و اگر یک بازار دیگری را برای این تعریف کنیم اصلأ برای تولید ملی مناسب نیست.
استاد دانشگاه گیلان تصریح‌ کرد: در حوزه سوداگری باید مالیات بیشتری وضع شود و در حوزه زمین و مسکن نیز کسانی که هدف کسب سود کلان دارند باید مالیات بیشتری وضع شود.
واسطه ها به خصوص در حوزه مسکن سهم قابل توجهی از ارزش افزوده را برای خود در نظر می گیرند
وی با بیان اینکه واسطه ها باید نقش حلقه ارتباط خریدار و فروشنده باشند نه اینکه سهم قابل توجهی از ارزش افزوده را برای خود در نظر بگیرند گفت: به‌طور مثال در حوزه مسکن و املاک، برخی مشاورین املاک به سود قانونی حق مشاورین املاک راضی نیستند و هم از خریدار و هم از فروشنده پول مازاد دریافت می‌کنند.
بازار دارایی ها موازی یکدیگر هستند
کارشناس مسائل اقتصادی بهبود ساز و کار تولید، رفع موانع تولید و محدود کردن سوداگری را از عوامل مهم قرارگرفتن اقتصاد در ریل مناسب خود دانست و اضافه کرد: بازار دارایی ها موازی یکدیگر هستند و در هرکدام که در مقطعی جذابیتی وجود داشته‌ باشد حرکت به آن سمت بیشتر می‌شود؛ به‌طور مثال در بازار سرمایه از نیمه مرداد تا به امروز شاخص روند کاهشی دارد لذا بسیاری از پول ها در این بازار از بخش سهام، بورس و فرابورس به حوزه‌ اوراقی که دولت منتشر می کند رفته است که گاهی همین اوراق حجم معاملاتش بیشتر از بورس و فرابورس است و همان بحث جابجایی و رقابت بین بازار ها مطرح می‌شود. انتشار این اوراق هم مسکن کوتاه مدت است و در بلند مدت باعث افزایش بدهی دولت می شود.
وی در پایان تاکید کرد: اگر این منابع را در حوزه سوداگری کنترل کنیم و در حوزه فضای واقعی اقتصاد هم شرایط مطلوبی را فراهم کنیم طبیعتاً منجر به افزایش تولید می‌شود.
اتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/189700/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور