پیام مازند

آخرين مطالب

گفتگوی شهر با دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است شهرداری تهران

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است
  بزرگنمايي:

پیام مازند - شهر: به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی باید به سمت تولید انبوه قطارهای ملی گام برداشت.

کیارش محرمی، دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفت‌وگو با شهر ، ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه‌ سه جانبه «ساخت یک رام قطار ملی» میان شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی در تیر 1398، بیان کرد: باتوجه به اینکه شرکت مترو در زمینه قطارهای مترو به عنوان متولی بشمار می‌رود و در اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور به عنوان پیشرو عمل می‌کند، مسئولیت اصلی ساخت یک رام قطار ملی براساس تشریفات مناقصه به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) محول شد. کارفرمای این پروژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازنده شهرداری تهران و مجری و متولی اصلی پروژه شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است.
او با بیان اینکه نخستین بار است که چنین پروژه‌ای در سطح کشور تعریف، طراحی و اجرا شده است، افزود: البته ناگفته نماند که در طول ادوار گذشته دوبار برای ساخت قطار ملی خیزش شد اما هیچ زمان به نتیجه مثبتی نرسید. در پروژه فعلی هدف این بود که عمق داخلی سازی به بیش از 75 درصد برسد که درحال حاضر به این مهم رسیده‌ایم.
محرمی با تأکید براینکه قطار مترو پیچیدگی‌های خاص ساخت خود را دارد، گفت: قطار مترو برخلاف قطارهای حومه‌ای، حدود هر یک کیلومتر باید ترمز کند و بایستد که از همین لحاظ، قطار فشار بسیاری را متحمل می‌شود. پیش از ساخت یک رام قطار ملی، قطعات ساده‌ای نظیر درب، ترمز، موتور محرکه و ... کاملاً وارداتی بود. در طول این چند سال بهره برداری از خطوط مترو همیشه از نمونه‌های خارجی و بیشتر چینی استفاده می‌شد. سه نسل از قطارهای چینی در مترو تهران فعالیت می‌کنند.
به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)؛ تمامی قطعات ساخته شده اعم از بوژی، سیستم ترمز، سیستم رانش و ... توسط شرکت واگن سازی تهران سرهم شده است. البته ساخت کابین قطار و طراحی داخلی واگن‌ها و همچنین ساخت سیستم تهویه داخلی توسط این شرکت انجام شده است.
او درباره سهم شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت یک رام قطار ملی، توضیح داد: تا حد بسیاری از هزینه‌های ساخت یک رام قطار ملی از طریق صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری و دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تقبل شده است. حدود 60 تا 70 درصد این سهم پرداخت مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
محرمی درباره بومی سازی قطعات و تجهیزات ناوگان مترو، گفت: ساخت یک رام قطار ملی با اتکا به سازندگان و صعنت گران داخلی، انجام شده است. ناگفته نماند که کارگروهی درون شرکت مترو تهران تحت عنوان «ساخت داخل» ایجاد شده بود که با شناسایی سازندگان داخلی و انتخاب توانمندان این عرصه، بسیاری از اقلام و تجهیزات ثابت و متحرک ناوگان مترو، بومی سازی می‌شود. استفاده از توان داخلی به کاهش ارزبری و بحران ارز کمک می‌کند.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ضمن اشاره به رونمایی از قطار ملی حداکثر تا دو هفته دیگر، گفت: درحال حاضر عمق داخلی سازی در یک رام قطار ملی به بیش از 75 درصد رسیده است که باید تلاش کرد که 20-30 درصد سهم باقی مانده از عمق داخلی سازی را هم بدست آورد. این کار نیازمند تلاش و هزینه‌های بیشتر است. در نمونه نخست یک رام قطار، ایمنی و بروز کمترین درصد خطا مهم بود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا جهاد دانشگاهی می‌تواند قطعات مورد نیاز را از تولید آزمایشگاهی به تولید انبوه برساند، بیان کرد: بستگی به این دارد که شرکت‌های سازنده دیگر هم همراه جهاد دانشگاهی شوند. جهاد دانشگاهی با دانش خود و صنعگران با صنعت ساخت باید در کنار هم بایستند. البته تولید انبوه نیازمند تأمین منابع مالی است که شهرداری تهران و معاونت فناوری و ریاست جمهوری آن را پیگیری می‌کنند.
محرمی با بیان اینکه می‌بایست برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی، به سمت تولید انبوه گام برداشت، گفت: حمل و نقل تنها وابسته به شهرداری نیست و همه دستگاه‌ها باید برای توسعه آن کمک کنند. توانایی تولید انبوه در زمینه بوژی، سیستم رانش و تکمیل و ساخت قطعات مختلف واگن و ... وجود دارد.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در پایان درباره قرارداد 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران، توضیح داد: همزمان با رونمایی از ساخت یک رام قطار ملی، قرداد ساخت 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی منعقد می‌شود. ساخت قطار ملی یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری پنجم و شورای اسلامی شهر تهران است که می تواند یادگار خوبی از این دوره برای شهروندان تهرانی باشد. 
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/189770/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور