پیام مازند

آخرين مطالب

محموعه سه جلدی انقلاب اسلامی در مازندران رونمایی شد فرهنگي

محموعه سه جلدی انقلاب اسلامی در مازندران رونمایی شد
  بزرگنمايي:

پیام مازند - گروه استان‌ها - آیین رونمایی از مجموعه سه جلدی انقلاب سالامی در مازندران در مرکز اسند انقلاب اسلامی برگزار شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، آئین رونمایی از مجموعه سه جلدی انقلاب اسلامی در مازندران با حضور حجت‌الاسلام عبدالحمید عبدالاحد از مبارزین انقلابی، یعقوب توکلی استاد دانشگاه و تاریخ نگار، یاسر صابری نویسنده جلدهای دوم و سوم کتاب انقلاب اسلامی در مازندران، مجید عباسی معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامی، مهدی قیصری مدیر گروه تاریخ منطقه‌ای، در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این مراسم آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری و آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم شریف مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قائم‌شهر به صورت ارتباط تصویری صحبت کردند.
ضرورت تدوین تاریخ منطقه‌ای انقلاب اسلامی
آیت الله محمدباقر محمدی‌لائینی، نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران از سخنرانان این مراسم بود که از طریق ارتباط تصویری صحبت کرد. وی گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی تلاش‌ها و اقدامات خوبی را در راستای تدوین و انتشار آثار ماندگار درباره انقلاب اسلامی انجام داده است که از جمله آن آثار انتشار مجموعه «انقلاب اسلامی در مازندران» است که در سه جلد تدوین شده است.
نماینده ولی‌فقیه در کردستان: وفاداری کُردها به انقلاب اسلامی را می‌توان در رشادت‌ و دفاع آنها از کشور تعبیر کردنماینده ولی‌فقیه در بنیاد انقلاب اسلامی: 100 هزار واحد مسکونی در سال 1400 ویژه محرومان احداث می‌شودسرلشکر صفوی: مهمترین رسالت سپاه کمک به عمق‌بخشی خارجی و دفاعی انقلاب اسلامی است وی درباره اهمیت تاریخ منطقه‌ای یادآور شد: روایت ماوقع انقلاب یک اثر ارزشمند و ماندگار بوده و نشان‌دهنده برجستگی هر دیار است. لازم است نسل‌های آینده از نقش السابقون در پیروزی انقلاب اسلامی در هر شهر و منطقه‌ای مطلع شوند تا بتوانند راه آنان را ادامه دهند.
لائینی ادامه داد: بنده از تمام کسانی که در آن روزگاران در مازندران، در راستای انقلاب اسلامی مبارزه کردند، زندان رفتند، شکنجه شدند، تظاهرات و راهپیمایی به راه ‌انداختند، اطلاعیه‌های امام را به مردم رساندند، و به ویژه از روحانیت بزرگواری که سردمدار بودند تشکر می‌کنم.
امام جمعه ساری تصریح کرد: به نمایندگی از مردم ولایتمدار مازندران، از مجموعه مرکز اسناد انقلاب اسلامی که این اثر ماندگار را تدوین کردند صمیمانه تشکر می‌کنم.
اربعین شهدای تبریز برای نخستین بار در استان مازندران برگزار شد
آیت‌الله علی معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: پیروزی انقلاب اسلامی موهبت بزرگ الهی بود. انقلاب نه یک حرکت نظامی و اصطلاحا کودتا بود و نه یک حرکت سیاسی اجتماعی تحول‌خواه بود؛ بلکه حرکتی در راستای حرکت انبیاء بود.
این شاگرد قدیمی امام خمینی با اشاره به جنایت‌های رژیم پهلوی علیه مردم ایران و نهضت اسلامی گفت: انقلاب در سال 41 آغاز شد و در سال 42 اوج گرفت ولی نظام شاهنشاهی بی‌رحمانه‌ترین و سفاکانه‌ترین برخورد را علیه طرفداران امام خمینی انجام داد. در سال 43 نیز با این هدف که ملت امام را فراموش کنند، ایشان را تبعید کردند. اما عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. دشمن برای تضعیف امام ایشان را به نجف فرستاد ولی امام در حوزه نجف عزت پیدا کرد.
معلمی که در دهه 40 پای درس ولایت‌فقیه حضرت امام خمینی در مسجد شیخ انصاری نجف حضور داشت ادامه داد: وقتی امام بحث ولایت فقیه را آغاز کرد، عده‌ای مایوسانه سخن می‌گفتند. آنها می‌پرسیدند این بحث‌ها چه فایده‌ای دارد؟ امام می‌فرمود ما چه کار به ثمره‌اش داریم؟ ما باید به وظیفه خود عمل کنیم. و اینگونه بود که در سرتاسر کشور، امام خمینی شناخته شد و مردم تبعیت از ایشان را همچون تبعیت از امام معصوم بر خود واجب دانستند. بدین‌گونه موج انقلاب در سرتاسر ایران فراگیر شد.
نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش مردم این استان در پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: اربعین شهدای تبریز برای نخستین بار در استان مازندران، شهر بابل و در مسجد کاظم‌بیک، با میدان‌داری مرحوم آیت‌الله روحانی برگزار شد. سپس اربعین شهدای تبریز با سخنرانی مرحوم آیت‌الله حاج شیخ هادی روحانی در ساری برپا شد.
میدان‌داری علمای مازندران در مبارزه علیه شاه
معلمی با اشاره به مبارزات علما، روحانیون و طلاب مازندرانی ادامه داد: در آن زمان طلاب جوان که این حقیر نیز از جمله کوچک‌ترین آنها بودم، جلسات متعددی را از اردیبهشت تا بهمن 57 در شهرهای استان برگزار می‌کردند و موجی که در مازندران ایجاد شد با محوریت آیت‌الله روحانی بود و البته علمای بزرگی چون حضرات آیات نبوی، میرتقی نصیری، آشیخ حسین محمدی لائینی، پیش‌نمازی ساروی نیز میدان‌دار بودند.
امام جمعه قائم‌شهر ادامه داد: شهرهای مختلف مازندران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شهدای بسیاری تقدیم کردند. مثلا قائم‌شهر حداقل سه نفر شهیدِ راه پیروزی انقلاب دارد: شهید مسعود دهقان، شهید محسن مبینی و شهیده حمیده مرودتی. اینها حکایت از این معنا داشت که مازندران از انقلاب و امام حمایت کرده بود.
انتشار مجموعه انقلاب اسلامی در مازندران از مهم‌ترین وقایع فرهنگی استان است
احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز با ارسال پیامی، از مسئولان و دست‌اندرکاران تولید و چاپ مجموعه انقلاب اسلامی در مازندران تقدیر و تشکر کرد.
وی گفت: مستنـدسـازی تـاریخ انقلاب در استان مازندران امری لازم و ضروری است و پیشینه انقلاب را به نسل امروز که با هجمه‌های بسیاری مواجه است معرفی می‌کند. این استان در طول انقلاب اسلامی و پس از آن منشاء تحولات و رویدادهای بسیاری بوده که این اقدام ارزشمند مرکز اسناد انقلاب اسلامی می‌تواند مرجعی باشد برای مراجعه پژوهشگران، رسانه‌ها و تولید آثار فرهنگی و هنری فاخر برای بیان آنچه گذشت.
استاندار مازندران تصریح کرد: نگاه بلند و ارزشمند مرکز اسناد انقلاب اسلامی در توجه به وقایع و رویدادهای مستند انقلاب در استان‌ها و شهرستان‌ها گامی ارزشمند و ستودنی است. انتشار مجموعه سه جلـدی انقـلاب اسلامـی در مازنـدران یکی از مهمترین وقایع فرهنگی استان محسوب می‌شود که این اقدام را به مردم انقلابی و شهیدپرور مازندران تبریک می‌گویم.
حسن ختام این مراسم رونمایی از مجموعه سه‌جلدی انقلاب اسلامی در مازندران بود که با شرکت حضار و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گرفت.
گفتنی است مجموعه سه جلدی انقلاب اسلامی در مازندران از تازه‌ترین منشورات مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. در این مجلدات به کمک اسناد و روایت‌های متقن تاریخی، نقش مردم استان مازندران در پیروزی انقلاب اسلامی ترسیم شده است.
انتهای پیام/ 681/ش

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/190945/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است