پیام مازند

آخرين مطالب

تقویت زیرساخت‌ها ، ریل‌گذاری دولتی برای توسعه تنکابن مقالات

تقویت زیرساخت‌ها ، ریل‌گذاری دولتی برای توسعه تنکابن
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر - تامین و تقویت زیر ساخت‌های شهرستان تنکابن در غرب استان مازندران با تامین اعتبارات ویژه از سوی دولت تدبیر و امید طی چند سال گذشته، علاوه بر فراهم شدن آرامش و آسایش برای مردم ، باعث توسعه و اعتلای این شهرستان می‌شود.

به گزارش ایرنا ، شهرستان تنکابن در سال های اخیر با حوادث غیر مترقبه ای مواجه شد که از جمله آن می توان به برف سال 92 ، سرمازدگی سال 95 و سیل سال 97 اشاره کرد و همین موضوع موجب شد تا به زیرساخت های این شهرستان خسارت های جدی وارد آید ، اما این پایان ماجرا نبود چرا که مسئولان استانی و شهرستانی عزم خود را برای رفع مشکلات جزم کرده بودند و در سایه حمایت های دولت با وجود شرایط سخت تحریم اقتصادی توانستند علاوه بر رفع کمبودها ، زیرساخت های این شهرستان را نیز تقویت نمایند.
بنا بر اعلام رسمی ، سیل سال 97 حدود 670 میلیارد تومان به زیر ساخت های شهرستان تنکابن خسارت وارد کرد که از جمله آن می توان به تخریب راه های ارتباطی ، پل ها ، واحد های مسکونی ، خطوط انتقال برق و آب آشامیدنی ، زمین های کشاورزی ، باغ های مرکبات و کیوی ، دامسراها اشاره کرد.
بر اثر این سیل راه ارتباطی شمال کشور در منطقه پل همت آباد واقع در شهر شیرود از 8 شب تا 2 صبح مسدود و منجر به ترافیک سنگینی در این محور ترانزیتی شد و برای رفع این مشکل مسئولان مجبور به ریسک کردن شدند و بنا بر این خطر را به جان خریدند و با ایستادن بر روی پل آسیب دیده ، خودروها را از روی آن عبور دادند تا شرایط به حالت عادی بازگردد و سپس اقدامات لازم جهت بازسازی آن انجام دهند.
به لحاظ علم آماری ، سیلی که آن سال جاری شد در 150 سال اخیر بی سابقه بود و شیب زیاد رودخانه های منطقه و عدم اجرای طرح های آبخیز داری موجب شده بود که حجم زیادی از تنه درختان وارد رودخانه ها شوند و با حرکت در مسیر سیلاب به پل ها برخورد کنند و آنها را تخریب نمایند.

پیام مازند


جبران خسارت‌ها در کمتر از 2 سال
یکی از اهالی دهستان سلیمان آباد که در کانون سیل 97 قرار داشت درباره آن روزهای سخت به خبرنگار ایرنا گفت : شرایط بسیار سختی داشتیم و حجم خسارت ها بسیار بالا بود و از خدمات چهارگانه نیز محروم بودیم و تقریبا امید خود را از دست داده بودیم.
فرشید شعبانی افزود : پس از فروکش کردن سیلاب مسئولان کشوری از معاون رییس جمهوری ( دکتر نوبخت) تا استاندار وقت مازندران (مهندس اسلامی) و سایر مسئولان استانی و شهرستانی به شدت پیگیر رفع مشکلات مردم منطقه بودند و بلافاصله خدمات چهارگانه را در مناطق سیل زده برقرار کردند.
وی با بیان اینکه در کمتر از 2 سال بسیاری از نقاط آسیب دیده مجددا بازسازی و احیاء شد ، اظهار داشت : با وجود تمامی سختی ها انجام این میزان کار ، بسیار ارزشمند است و اکنون دیگر خبری از آن وضع بحرانی در منطقه نیست و بسیاری از روستاها بویژه پلطان پس از سیلاب کاملا آبادتر شده اند.
به گفته این روستایی ساکن دهستان سلیمان آباد ، ساماندهی رودخانه ها ، احداث پل ها ، راه ها ، تقویت خطوط انتقال برق و آب و گاز و دیگر خدمات زیرساختی در همین دو سال انجام شده که کار بزرگی صورت گرفته است.
وی یادآور شد : دولت با اقداماتی که انجام داد بار دیگر امید به زندگی را به مردم منطقه بازگرداند و چراغ خانه ها یکی پس از دیگری روشن شد.
اما در این مدت مسئولان شهرستانی و استانی تنها به فکر جبران خسارت ها نبودند بلکه تلاش داشتند تا زیر ساخت های این شهرستان را نیز در بخش های مختلف تقویت نمایند.

پیام مازند

احداث سدهای سرشاخه‌گیر
از نخستین اقداماتی که پس از سیلاب سال 97 صورت گرفت ، احداث سه سد سرشاخه گیر بر روی رودخانه های غرب مازندران بود که از این تعداد دو سد سرشاخه گیر مربوط به شهرستان تنکابن بود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان تنکابن در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : این سدها در زمان سیلاب همچون صافی عمل می کنند و علاوه بر اینکه شدت آب را کاهش می دهند ، چوب آلات شناور در مسیر سیلاب را جمع آوری می کنند تا به زیرساخت های پایین دست آسیبی وارد نگردد.
سید مهدی مولایی افزود : سد سرشاخه گیر بر روی رودخانه تیروم با اعتبار 31 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی هزینه شد که در هفته دولت به بهره برداری رسید و برای آن 2 هزار و 500 تن مصالح و 72 تن آرماتور استفاده شده تا از استحکام بالایی در برابر سیلاب برخوردار باشد.
وی اظهار داشت : سد سرشاخه گیر روستای پلطان نیز روند اجرایی خوبی دارد و مطالعات سد سرشاخه گیر منطقه فلک ده نیز انجام شده که در سال آینده احداث خواهد شد.
به گفته این مسئول ، با احداث این سد ها بر روی رودخانه های خروشان منطقه ضریب ایمنی رودخانه نسبت به گذشته بسیار افزایش خواهد یافت.
بازسازی پل‌های تخریب شده
از دیگر اقدامات صورت گرفته پس از سیل 97 بازسازی پل های تخریب شده مناطق سیل زده بویژه پل توکله واقع در دهستان سلیمان آباد بود که با تخرب آن راه ارتباطی شرق به غرب و بالعکس این محور پرتردد به طور کامل مسدود شده بود . برای رفع این مشکل در آن روزهای اولیه پس از فروکش کردن سیل ، مسئولان تصمیم گرفتند که پل باکسی را در کنار پل تخریب شده اجرا نمایند تا به صورت موقت راه ارتباطی این منطقه برقرار گردد . سپس بلافاصله اقدامات لازم جهت تخصیص اعتبار و انتخاب پیمانکار در دستور کار قرار گرفت و با انتخاب پیمانکار روند اجرایی آن به سرعت آغاز گردید تا اینکه در کمتر از دو سال به بهره برداری رسید و اکنون به زیر بار ترافیکی رفته است.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تنکابن در خصوص اقدامات انجام شده گفت : پل توکله با دو دهانه به طول 45 متر از جمله پل های تخریب شده در سیل سال 97 بود که با اعتباری بالغ برهشت میلیارد تومان در کمتر از دو سال احداث شد.
تورج فتحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در این مدت پل دوم گلیج با دهانه 24 متر و عرض پنج متر با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 683 میلیون تومان احداث و به بهره برداری رسید تا ترافیک این محور پرتردد به طور محسوسی کاهش یابد.
وی اظهار داشت : احداث پل لزربن به دهانه 13 متر و به عرض 7 متر به همراه احداث دیوار حفاظتی به طول 70 متر و اجرا گاردریل به طول 85 متر با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومان از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
فتحی با اشاره به حادثه خیز بودن محور کمربندی تنکابن ، خاطرنشان کرد : برای رفع این معضل و کاهش میزان تصادفات در این محور پرتردد نصب و اجرای دوربین کنترل سرعت با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان انجام شد که پس از آن شاهد کاهش محسوس تصادف در این مسیر بودیم.
وی روکش آسفالت و نصب گاردریل در محور های روستایی را از دیگر اقدامات در این زمینه برشمرد و یادآور شد : در حال حاضر احداث یک دوربرگردان استاندارد و ایمن در محور کمربندی در دستور کار قرار دارد تا خودروهای عبوری با خیال آسوده اقدام به دور زدن نمایند.

پیام مازند


ساماندهی رودخانه‌ها و سردهنه‌های زراعی
یکی دیگر از اقدامات انجام شده ساماندهی رودخانه ها بود که در قالب لایروبی ، احداث دیواره های حفاظتی و بریدهای عرضی صورت گرفت تا رودخانه ها از ضریب ایمنی بیشتری در مواقع سیلابی برخوردار شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن در این باره گفت : یکی از عواملی که قدرت تخریب سیل سال 97 را افزایش داد ، عدم لایروبی روخانه ها از مصالح مازاد در سنوات گذشته بود که موجب شد تا میزان خسارت ها به چندین برابر برسد و جبران آن بسیار سخت شده بود.
حسن باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای ساماندهی رودخانه ها نیاز به اعتبارات زیادی بود و از آنجا که دولت در شرایط سخت مالی قرار داشت و بسیاری از استان ها درگیر سیلاب سال 98 بودند و نیاز به اعتبارات دولتی داشتند امکان تخصیص اعتبارات بسیار کم بود در نتیجه برای نخستین بار پیشنهاد تهاتر مصالح مطرح گردید.
وی اظهار داشت : بر اساس تصمیمی که گرفته شد مقرر گردید تا رودخانه ها به بازه های مشخصی تقسیم شوند و پیمانکاران در ازای هزینه لایروبی و احداث دیواره های حفاظتی از مصالح رودخانه برداشت نمایند.
باقری با بیان اینکه این تصمیم بعدها برای رودخانه های شرق مازندران نیز اعمال شد ، خاطرنشان کرد : در آن ایام پیمانکاران زیادی از نقاط مختلف کشور برای لایروبی رودخانه ها به منطقه اعزام شدند اما از آنجا که تجربه کافی برای کار در رودخانه های خروشان را نداشتند تصمیم گرفته شد تا از پیمانکاران بومی با تجربه در رودخانه ها استفاده شود و هم اکنون نیز فعالیت آنها همچنان ادامه دارد و خوشبختانه با مشکلی هم در این زمینه مواجه نشدیم.
وی تصریح کرد : تاکنون بیش از 70 میلیارد تومان در حوزه رودخانه ها از قبیل لایروبی ، انجام دیواره های حفاظتی به همراه تزریق بتن ، ساخت دایک حفاظتی و ریپ رپ با تزریق بتن کار شد بدون آنکه ریالی به پیمانکاران داده شود.
وی احداث بریدهای عرضی در رودخانه ها به منظور تثبیت بستر رودخانه و جلوگیری از آب‌شستگی را یکی دیگر از اقدامات ارزشمند در حوزه رودخانه ها دانست و افزود : در سیل 97 تمامی سردهنه های کشاورزی دچار آسیب جدی شده بود و با وجود آنکه زمان زیادی تا شروع فصل زراعی جدید در آن برهه زمانی نداشتیم اما توانستیم بسیاری از سردهنه ها را آبگیری نماییم تا کشاورزان با مشکلی در این خصوص مواجه نشوند.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه تنکابن ، آزادسازی حریم رودخانه ها نیز از دیگر اقدامات مهمی بود که صورت گرفت به طوری که برای نمونه هم اکنون در روستای مهاجرآباد عرض رودخانه از 15 متر به 60 الی 80 متر افزایش یافته که کار بسیار بزرگی بود و دیگر خطر سیلاب این مناطق را تهدید نمی کند.
وی یادآور شد : در سال های اخیر اقدامات ارزشمندی جهت جبران خسارت ها و تقویت زیرساخت ها در تنکابن صورت گرفت به طوری که آینده این شهرستان در حوزه زیرساخت کاملا روشن است.
شهرستان 170 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران قرار دارد.
برچسب‌ها
صندوق توسعه ملی نوشهر تنکابن دولت تدبیر و امید مازندران بارش برف سیل

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/191548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران