پیام مازند

آخرين مطالب

کرونا سوغات نوروزی ساده انگاران مقالات

کرونا سوغات نوروزی ساده انگاران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - اگرچه ورود به مازندران همچون استان های مختلف که در حالت قرمز قرار ندارند؛ این روزها در ادامه شیوع ویروس کرونا آزاد است؛ اما گلایه مردم بومی از سفرهای نوروزی و مسافرانی است که با عادی انگاری کرونا سوغات می برند.
خبرگزاری شبستان- مازندران ؛ بیش از یکسال از ورود و شیوع ویروس و بیماری کرونا وارد کشور شده است و در همه این روزهای سخت گذشته ماندن در خانه و رعایت بهداشت فردی مهمترین عامل برای قطع زنجیره انتقال آن اعلام شد و در این راستا از سال گذشته تاکنون بسیاری از مردم نه تنها در ایام نوروز؛ بلکه بسیاری از اعیاد و مناسبت های خاص را در خانه ماندند و از سفر کردن و دید و بازدید پرهیز کردند تا همه با هم به قطع این زنجیره و رخت بربستن ویروس کرونا کمک کنیم.
سال 99 را با همه فراز و نشیب ها پشت سر گذاشته ایم و اکنون در بهار 1400 شاهد بهاری دیگر و شادابی مردم در کنار طراوت طبیعت بکر هستیم.
استان مازندران همواره مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران و توریست ها در فصل بهار بوده است و تنها در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت ها و اعمال قرنطینه از این امر مستثنی بوده است و این روزها با آغاز سال جدید و شروع گردشگری؛ اگر چه کرونا تمام نشده است و همچنان ادامه دار است؛ اما شاهد ورود مسافران و افراد غیربومی به استان مازندران هستیم.
اگر چه روزهای سخت و پرالتهاب کرونایی گذشته را پشت سر گذاشته ایم و روزهای خوب و بدون استرس را تجربه می کنیم؛ اما ورود مسافرها و پلاک های غیربومی به استان مازندران موجب نگرانی های مختلفی برای شهروندان شده است؛ ضمن اینکه مسافران هم ایمنی در برابر ویروس کرونا ندارند و ممکن است که با گرفتار شدن در دام کرونا، این ویروس را ناخواسته به شهر و دیارشان به سوغات ببرند.
با دقت در آمار تردد در محورهای مختلف استان مازندران اگر چه تردد در محورهای مختلف استان مازندران در نوروز امسال نسبت به دوران غیر کرونایی در سال های گذشته بسیار کم شده است؛ اما همین آمارها بیانگر تردد حدود 70 درصدی در محورهای مازندران در نوروز 1400 نسبت به نوروز 99 و دوران کرونای گذشته تا امروز است.
توصیه " در خانه بمانیم " برای همه ماست
در این بین با گذری در شهرهای مختلف استان مازندران؛ محورهای مختلف استان و مناطق گردشگری و تفریحی شاهد جولان مسافرها و پلاک های غیربومی و گردشگران هستیم؛ موضوعی که نگرانی های مختلفی را برای شهروندان و هم استانی های مازندران به همراه داشته است و آنان را نگران اوج دوباره کرونا در مازندران کرده است.
« صدیقه صفار » با اشاره به اینکه در سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور، تعطیلی بازارها و بسیاری از اصناف و همچنین اماکن گردشگری و اقامتگاه‌ها رقم خورده بود و کاش این امر در نوروز امسال هم ادامه داشت؛ به خبرنگار شبستان گفت: کاش امسال هم ممنوعیت های مسافرت ها و تردد در ایام نوروز با هدف جلوگیری از شیوع این ویروس منحوس ادامه داشت تا مسافران کرونا را سوغات نیاورند و نبرند.
این شهروندان ساروی افزود: ما برای خریدهای ضروری هم در دوران کرونا برنامه ریزیداریم و صرفاً برای خریدهای ضروری یکبار در هفته از منزل خارج می‌شویم؛ اما ورود این مسافران و گردشگران در شهرها و ترددهای غیرضروری و بدون ملاحظه در مناطق مختلف شرایط را برای ما مشکل کرده است.
وی افزود: مسئولان با انعطاف پذیری در ورود مسافران به مازندران به هر دلیلی که باشد؛ سلامت و آرامش ما را به خطر می اندارزند و با تمام شدن عید این ما هستیم که ضرر می کنیم و برای تردد بین شهری هم با مشکل مواجه می شویم.

پیام مازند

صفار گفت: متاسفانه در استان مازندران برای رفتن از شهری به شهر دیگر در همین ایام اسفندماه جریمه می شدیم اما اکنون به هر دلیلی رفت و آمد افراد غیربومی و از استان های مختلف به مازندران عادی است و این را می توان با گذری به دریا و مناطق گردشگری مازندران دید؛ اگر ماندن در خانه برای همه ماست؛ مسافران هم در خانه بمانند و مسئولان انعطاف پذیری برای ورود مسافران غیربومی را کنار بگذارند.
شهروند دیگری که در آمل سکونت دارد، نیز خاطرنشان می‌کند: در خانه ماندن متعلق به همه است؛ اما متاسفانه فعلا فقط ما مازندرانی ها و شمالی ها به عنوان استان میزبان در نوروز آن را رعایت می کنیم.
« بهزاد شکری » به خبرنگار شبستان گفت: برخی از هم‌وطنان با وجود تغییر مدل کرونا از ینی به انگلیسی و حاد بودن آن، بدون در نظر گرفتن هشدارها و توصیه‌ها به مازندران سفر کرده‌اند و این امر موجب نگرانی شهروندان مازندرانی است چرا که ضمن اینکه بیماری جهش یافته کرونا را برای ما می آورند آن را به سوغات هم خواهند برد.
وی می گوید؛ براساس آخرین اعلام علوم پزشکی مازندران، اکنون در مجموع بیش از 500 نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان های مختلف مازندران بستری هستند که از این تعداد 90 نفر در بیمارستان های تحت پوشش علوم پزشکی مازندران و 36 نفر در بیمارستان های تحت پوشش علوم پزشکی بابل در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند و تعداد آمار مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی در مازندران براساس اعلام آمار رسمی به حدود 50 نفر رسیده است.
شکری گفت: انتظار داریم که مردم خودشان این قضیه را درک کنند و در خانه‌هایشان بمانند و به دور از عادی انگاری سلامت را برای خود، خانواده و جامعه به ارمغان بیاورند.
چادرخوابی در مازندران ممنوع
« سیف الله فرزانه » هم با تبریک سال نو و نوروز 1400 آن را نشانه تحول و رشد دانست و گفت: با عنایت به شعار سال جدید «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» امیدواریم روزهای خوب، رونق اقتصادی و سلامت در انتظار تمام فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران باشد.

پیام مازند

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان افزود: مناطق گردشگری و توریستی، اقامتگاهها و خانه های مسافر ما در ایام نوروز 1400 با رعایت پروتکل های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا بازگشایی شده است، اما سلامتی اولویت اصلی ما در سفرهای نوروز 1400 است که با هماهنگی خوب بین دستگاه‌ها و کارشناسان، بازدیدها از واحدهای گردشگری و اقامتگاهها به صورت مستمر ادامه دارد.
وی با تاکید بر اینکه چادرخوابی در مازندران ممنوع است؛ گفت: بازدیدها به طور مستمر از خانه های مسافر و محل اسکان مسافران انجام می شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ظرفیت و برنامه زمان‌بندی اقامت گردشگران از موارد مورد نظارت کارشناسان در بازدید‌هاست.
توصیه پلیس پرهیز از سفر به مازندران
« علیرضا قدمی » هم با اعلام اینکه تمامی راه‌های اصلی ، فرعی و روستایی استان مازندران برای بهار 1400 بازگشایی شده است و به جز در شرایط بد آب و هوایی محورهای مختلف مازندران باز است؛ به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: تردد در جاده‌های اصلی استان به صورت عادی و روان جریان دارد ، اما با توجه به وضعیت شکننده کرونایی توصیه پلیس جلوگیری از سفرهای غیرضروری و پرهیز از سفر به مازندران است.
رییس پلیس راه مازندران افزود: براساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا در ابتدای سال 1400، از ورود خودروها با پلاک استان‌های خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد که دارای شرایط قرمز کرونایی هستند، به مازندران جلوگیری می‌شود.

پیام مازند

وی گفت: براساس اعلام ستاد کرونا، مازندران در نوروز 1400 از وضعیت قرمز کرونایی خارج و با توجه به وضعیت زرد و آبی در شهرستان های مختلف مازندران، سفر به شهرهای مختلف مازندران آزاد است اما تاکید ما با توجه به شیوع ویروس کرونا، همچنان پرهیز از ترددهای غیرضروری است.
ورود مسافران و چالش بعد از نوروز در مازندران
« علیرضا خانجانی » هم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: با توجه به اینکه در نوروز 1400 شرایط سفر به استان مازندران آزاد و تمامی محدودیت های ترددی برداشته شده است؛ شاهد حضور مسافران در نقاط مختلف استان هستیم. 
مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا اظهار کرد: همچنان که بارها از سوی مسئولان علوم پزشکی مازندران اعلام شد؛ متاسفانه مازندران در بدترین زمان سال و در فصل اوج مسافرت به مازندران یعنی در فصل بهار به رنگ‌بندی کم‌خطر بازگشته است و اگر مسائل و نکات بهداشتی، ماسک و فاصله اجتماعی رعایت نشود؛ پس از نوروز این استان را با چالش‌های جدی مواجه می کند.

پیام مازند

وی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک توسط در بین مسافران افزود: خطر ویروس کرونا انگلیسی تهدید جدی است و خواهشمندیم شهروندان مازندرانی هم که همچون همیشه تابع دستورات ستاد ملی کرونا بوده اند در شرایط فعلی و شکنندگی موجود استان در برابر کرونا و وجود مسافران؛ دورهمی خانوادگی را به حداقل رسانده و با رعایت دستور العمل های بهداشتی در دورهمی ها حاضر شوند تا همه ما با رعایت پروتکل های بهداشتی از بحران عبور کنیم.
براساس اعلام میراث فرهنگی مازندران؛ در نوروز 1400 اقامت در اماکن و تاسیسات دارای کد رسمی میراث فرهنگی مجاز است و با اقامتگاه های غیر رسمی همچون ویلاهای استیجاری و همچنین چادرخوابی ها برخورد جدی خواهد شد. 
ستاد مقابله با کرونای مازندران همچنین مصوب کرده است که در ایام نوروز تمامی پارک ها، تکایا، مساجد، شبستان ها و دیگر اماکن غیر رسمی برای اقامت مسافران بسته است. 
به گزارش شبستان ، این روزها و با شروع سال جدید 1400 هجری شمسی، اگر چه روزهای سخت و پرالتهاب کرونایی گذشته را پشت سر گذاشته ایم و روزهای خوب و بدون استرس را تجربه می کنیم؛ اما ورود مسافرها و پلاک های غیربومی به استان مازندران موجب نگرانی های مختلفی برای شهروندان شده است؛ ضمن اینکه مسافران هم ایمنی در برابر ویروس کرونا ندارند و ممکن است که با گرفتار شدن در دام کرونا، این ویروس را ناخواسته به شهر و دیارشان به سوغات ببرند.

پیام مازند

هر سال در فصل بهار، مسافران و گردشگران از راه‌‍‌های دور و نزدیک، خود را برای سفر به استان مازندران و استفاده از آب و هوای پاک و بهاری این استان بهره ببرند؛ اما امسال با ادامه دار بودن ویروس کرونا نباید بر سر دو راهی رفتن یا نرفتن بمانیم و انتخاب گزینه نرفتن به مسافرت و سفر مهمترین گزینه برای حفظ سلامت خود و خانواده و ماندن و زندگی کردن در کنار خانواده است.
کرونا تمام نشده و این روزها با جولان کرونا انگلیسی خطر بیشتر و مهلک تری در انتظار است و نباید به بهانه گردش و تفریح عرصه را بر خود، خانواده و جامعه تنگ کنیم و خدا ناکرده با بی احتیاطی و سهل انگاری به مشکلاتی دامن بزنیم که جبرانش سخت باشد و بدانیم همچنان همه چیز به رعایت فاصله گذاری اجتماعی، بکارگیری ماسک و پیشگیری‌های لازم توسط مردم و دوری از رفتارهای احساسی و بی خیالی بستگی دارد .
پایان پیام/175

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/195434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است