پیام مازند

آخرين مطالب

بهشت کوچک در روستای وازیک محمودآباد/ همه فصل سال مشغول کاریم مقالات

بهشت کوچک در روستای وازیک محمودآباد/ همه فصل سال مشغول کاریم
  بزرگنمايي:

پیام مازند - خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| روزهای کرونایی فرصت مناسبی برای بهتر دیده شدن برخی مشاغل و حرفه‌ها است، مشاغلی که بیانگر این است همه ایده‌ها برای تبدیل شدن به بازار کار نیاز به سرمایه کلان ندارد و تنها با کمی همت و پشتکار می‌توان به آن دست پیدا کرد.
مازندران از جمله استان‌هایی است که در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است و استانی با خاک حاصلخیز و شرایط آب و هوایی مناسب می‌تواند بخش مهمی از نیاز به اشتغال و درآمدهای صادراتی را از راه تولید و عرضه گل و گیاه تأمین کند.
برخی کارآفرینان نشان دادند ادغام علم و عمل با یکدیگر می‌تواند سبب راه‌اندازی مشاغلی شود که نیاز به خارج کشور را مرتفع کرد و این کار تنها با کمی اشتیاق در کار میسر خواهد شد و این اتفاق در زندگی آقای کارگران هم رخ داد و با تلاش و پشتکاری که داشت توانست اقدام به راه‌اندازی گلخانه‌ای در روستای وازیک شهرستان محمودآباد کند.

پیام مازند

بهشت کوچک در یک محیط روستایی که زمینه اشتغال را برای این جوان محمودآبادی فراهم کرده و با همکاری برادر خود توانسته شادابی و نشاط را با راه‌اندازی گلخانه در این روستای زیبا فراهم کند.
روستای وازیک در شهرستان محمودآباد به‌عنوان پایلوت گل و گیاه شهرستان و استان است و این روستا دارای 150 خانوار است که همه اهالی این روستا به پرورش گل و گیاه مشغولند و هیچ فرد بیکار در این روستا وجود ندارد.
روستای وازیک در شهرستان محمودآباد به‌عنوان پایلوت گل و گیاه شهرستان و استان است و این روستا دارای 150 خانوار است که همه اهالی این روستا به پرورش گل و گیاه مشغولند و هیچ فرد بیکار در این روستا وجود ندارد.
آقای کارگران در روستایی اقدام به احداث گلخانه کرد که 98 درصد ساکنان این روستا حرفه آنان پرورش گل و گیاهان زینتی است و جوانان این روستا با علاقه شخصی خود در این عرصه پا به کار گذاشتند.
کار کردن در این حرفه به‌قدری برای آقای کارگران شیرین است که علاوه بر پرورش و فروش محصول خود، راهکار و راهنمایی را برای علاقه‌مندان به گل و گیاه در دستور کار خود دارد.
علم، تخصص، مهارت و ایده‌پردازی برای این کارآفرین محمودآبادی از او یک کارآفرین موفق در حوزه پرورش گل و گیاهان زینتی ساخت.

پیام مازند

احمد کارگران با این مقدمه وارد مصاحبه با ما شد که همه ایده‌ها برای اینکه به سرمایه تبدیل شوند نیاز به سرمایه بالا ندارند بلکه باید نگاه به کسب و کار را تغییر داد.
وی گفت: در گلخانه خود به صورت فروشگاهی فعالیت نمی‌کنیم و چند مدل گل و گیاه را به صورت عمده به فروش می‌رسانیم.
این تولیدکننده گل و گیاه تولید خود را معطوف به پرورش گل سانسوریا و فیکوس کرده است و همچنین برای تنوع در محیط گلخانه‌ای خود از خانواده آگلونما هم پرورش دارد.
هیچ فصلی از فعالیت بیکار نیستیم
کارگران اضافه کرد: در طول سال تولید محصول داریم و در هیچ فصلی از فعالیت بیکار نیستیم و محصولات خود را به صورت عمده به استان‌های تهران، اصفهان و محلات ارسال می‌کنیم.
او سطح زیرکشت گلخانه خود را 5 هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: کار کردن در این فضای گلخانه‌ای بسیار برایم لذت‌بخش است و تمام وقت در این محیط فعالیت دارم.
وی عمده مشکلات را در بخش تولید گل و گیاه در هزینه‌های نهاده گلخانه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: قیمت کود، سم افزایش پیدا کرد و کمی کار کردن را در این بخش سخت می‌کند.

پیام مازند

سختی در دریافت مجوز
آقای کارگران صدور مجوز گلخانه‌ای را یکی از مشکلات عمده در بخش تولید گل و گیاهان زینتی دانست و افزود: با توجه به داشتن اتحادیه و تعاونی گل و گیاه در استان اما مجوز گلخانه‌ها را سازمان نظام مهندسی صادر می‌کند و با توجه به اطلاعات و آگاهی اندک در این بخش دارند به سختی می‌توان مجوز گرفت.
این تولیدکننده ادامه می‌دهد: تا سال‌های گذشته پروانه گلخانه‌ای را که شهرستان با عنوان شناسایی گل و گیاه صادر می‌کرد برای انشعابات آب و آب و گاز مشکلی وجود نداشت و از ابتدای سال 99 پروانه شناسایی گل و گیاه را ادارات قبول ندارند و باید حتما پروانه نظام مهندسی داشته باشیم که این امر مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کرده است.

پیام مازند

وی اظهار کرد: حدود دو دهه در صنعت گل و گیاه فعالیت دارم و به طور مستقیم برای هفت نفر ایجاد اشتغال کردم.
کارگران با بیان اینکه از یک سو فروش محصولات گل و گیاه راضی‌کننده است اما از سوی دیگر هزینه‌های تولید بسیار سرسام‌آور شده است، اضافه کرد: در یک کلام می‌توان گفت پرورش گل و گیاه در هر متراژ به صرفه است.
هادی ایزدی امیری مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در این رابطه به فارس گفت: استان با توجه به موقعیت خاص اقلیمی و تنوع آب و هوایی سبب افزایش سطح زیرکشت محصولات باغی و زراعی شده که افزایش سطح زیرکشت گل و گیاهان زینتی یکی از مزیت‌های مهم استان به‌شمار می‌رود.
وی ادامه داد: مازندران صاحب اولین رتبه در تولید گل‌های آپارتمانی، درخت و درختچه زینتی در بین استان‌های کشور محسوب می‌شود.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران افزود: استان در تولید گل‌های شاخه بریده رتبه چهارم را در کشور دارد.
ایزدی اظهار کرد: سطح زیرکشت گل و گیاه زینتی استان طی سال‌های 92 تا 98 تا 80 درصد بیشتر شده و از 761 هکتار سال 92 به یک‌هزار و 145هکتار تا سال گذشته رسید.
وی بیان کرد: برای پرداخت تسهیلات توسعه کشت گلخانه‌ای به متقاضیان محدودیتی وجود ندارد و این امر برای حمایت از سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با توجه به مزایای احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس، تقاضا برای راه‌اندازی چنین گلخانه‌هایی در استان افزایش یافته و تاکنون 500 فقره مجوز صادر شده است.
ایزدی با بیان اینکه برای صدور مجوز پروانه تاسیس گلخانه کوچک مقیاس باید امکان ساخت در حوزه منطقه سکونت متقاضیان مقدور و متقاضی به آب و گاز نیز دسترسی داشته باشد، افزود: گلخانه‌های کوچک مقیاس، ضمن اصلاح الگوی کشت، فرصتی مناسب برای اشتغالزایی روستائیان و زمینه خوبی برای تولیدات محصولات کشاورزی است.
وی با بیان اینکه متقاضیان بدون تشریفات و پرداخت هزینه فقط با معرفی متراژ زیر 300متر زمین در داخل بافت روستایی مجوز دریافت می‌کنند، اضافه کرد: تسهیلات کم‌بهره نیز از 150 تا 450 میلیون تومان برحسب نوع گشت گل و گیاه پرداخت می‌شود.
به گزارش فارس، همانطور که اتحادیه گل و گیاه کشور اعلام کرد مازندران جز بیشترین سطح زیرکشت تولید گل و گیاهان زینتی در کشور است و همین ادعا می‌تواند مازندران را سرآمد نسبت به سایر استان‌ها در تولید گل‌های زینتی کند و مسؤولان امر بتوانند با چالشی که در بخش گل و گیاه مانند تطابق نداشتن تولیدات گل و گیاه با استانداردهای جهانی و بازارهای خارجی از بازار گل ایران فاصله گرفتند را رفع کنند.
فرسودگی گلخانه‌ها در مازندران یکی از عواملی است که بر هزینه تولید، پرورش گل و کیفیت محصول تولید شده اثر منفی مشهودی بر تولید گل و گیاه می‌گذارد. 
انتهای پیام/86035/ج

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/196204/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است