پیام مازند

آخرين مطالب

برخی مسافران نوروزی در کوله‌بارشان کرونا داشتند مقالات

برخی مسافران نوروزی در کوله‌بارشان کرونا داشتند
  بزرگنمايي:

پیام مازند - تعطیلات نوروز به پایان رسید. گردشگران به شهرهای خود برگشتند. تعداد شهرهای قرمز سه برابر شد. همزمان با حضور مسافران در محل کارشان تعداد شهرهای قرمز به 32 شهر رسیده است. 85 شهر نارنجی و 272 شهر زرد شده‌اند. تنها 59 شهر کشور در وضعیت آبی قرار دارند.
این در حالی است که آمارهای وزارت میراث فرهنگی نشان می‌دهد که سفرهای نوروزی در سال 1400 بشدت کاهش یافته است.
این آمارها می‌گوید بیشترین شب اقامت‌ها در مراکز اقامتی رسمی خراسان رضوی، مازندران و گیلان اتفاق افتاده است. وزارت میراث‌فرهنگی یکی از موافقان سفرهای نوروزی در کرونا بود. صنعت گردشگری بزرگترین قربانی اقتصادی این ویروس جهانگیر است. به گفته علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنعت گردشگری ایران 22 هزار میلیارد تومان از کرونا خسارت دید. این صنعت در سال 99 سال سختی را پشت‌سر گذاشته است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نوروز 1400 به رغم افزایش کرونا به فرصتی برای درآمدزایی برای صنعت گردشگری نگاه کرد.
حتی در پایان دور اول سفرهای نوروزی که شهرها شروع به نارنجی و قرمز شدن کردند وزارت بهداشت از مسافران خواست تا به شهرهای خود باز گردند اما وزارت میراث فرهنگی دوباره مخالفت کرد. «ولی‌الله تیموری» هم گفت که قرار نبود آمار شهرهای قرمز اعلام شود. این صحبت او با واکنش فعالان مجازی کشور رو‌به‌رو شد اما به نظر می‌رسد تنها راهکار وزارتخانه برای جلوگیری از خسارت بیشتر به صنعت گردشگری کشور است. تسهیلات وامی دولت نتوانست ضرری را که کرونا در سال 99 به گردشگری زد، جبران کند. با این وجود، آمارها نشان می‌دهد ایرانی‌‌ها یا سفر نرفته‌اند یا کمتر از مراکز اقامتی استفاده کرده‌اند.
ولی‌‌الله تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به کاهش سفر در نوروز 1400 نسبت به تعطیلات عید سال 98 می‌گوید: «تا شب نهم فروردین ماه سال 1398
56 میلیون نفر شب اقامت داشتند و امسال در این دوره زمانی یک میلیون و880 هزار نفر شب اقامت داشتند که نشان از کاهش آمار سفر دارد.»
به گفته معاون گردشگری کشور ظرفیت اشغال مراکز اقامتی کشور طی تعطیلات نوروزی به 35 درصد رسیده است.
او به ایرنا می‌گوید: «پارسال به دلیل شرایط سخت کرونایی ظرفیت اشغال مراکز اقامتی رسمی و هتل‌های کشور به صفر رسیده بود که امسال به دلیل رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا، شرایطی به وجود آمد تا سفرهای محدودی به انجام برسد.»
او با اشاره به تأثیرات شرایط کرونایی بر صنعت گردشگری کشور و کل جهان، می‌گوید: «بر همین اساس در حالی که سال 1398 ظرفیت اشغال مراکز اقامتی کشور به 100 درصد رسیده بود از دو سال پیش این روند با رکود کامل مواجه و صنعت پردرآمد گردشگری ایران با چالش‌های مختلفی مواجه شد.»
تیموری افزایش 35 درصدی ظرفیت اشغال هتل‌ها در ایران را با توجه به شرایط سخت کرونایی قابل قبول می‌داند و می‌گوید: «این در حالی است که امسال به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، هرگونه چادرزنی و اقامت در مدارس ممنوع اعلام شده است.
تیموری، استان‌های خراسان رضوی، مازندران، گیلان، مناطق آزاد و اصفهان را دارای رتبه‌های اول تا پنجم گردشگرپذیر در ایام تعطیلات نوروزی اعلام می‌کند و می‌گوید: «آذربایجان شرقی نیز در این فهرست در رتبه نهم کشوری قرار گرفته است.»
گفت‌و‌گوی «ایران» با مسئولان دولتی نشان از رضایت آنها از میزان اشتغال هتل‌ها و مراکز اقامتی تحت مدیریت این وزارتخانه دارد.
همچنین به نظر می‌رسد ستاد مرکزی سفرهای نوروزی از مدیران استانی میراث فرهنگی خواسته است جزئیات و آمار ریز مسافرانی که در هتل‌ها، خانه مسافرها، هتل آپارتمان و... ساکن شده‌اند را به رسانه‌ها ندهند و عدد کلی آنها توسط ستاد مرکزی اعلام شود.
مازندران هم در روزهای پایانی دور دوم سفرهای نوروزی نارنجی شد و افزایش مبتلایان کرونا در این استان ابتدا در قائمشهر رقم خورد.
مهران حسنی، معاون گردشگری مازندران در گفت‌و‌گو با «ایران» تعداد گردشگران ورودی به استان را نمی‌گوید اما معتقد است تمام اقامتگاه‌های استان ظرفیت قانونی خود را پر کردند. او می‌گوید: «امسال فقط اقامتگاه‌ها تحت مدیریت وزارت میراث اجازه اسکان مسافر داشتند. مدارس، خوابگاه دانشجویی، اقامتگاه‌های دولتی و... اجازه گرفتن مسافر نداشتند. به گردشگران هم اجازه داده نشد که چادر بزنند یا کمپ‌ کنند.
حسنی پاسخی برای این سؤال که چقدر از مسافران استان مازندران در اقامتگاه‌های غیر‌رسمی سکونت داشته‌اند، ندارد. ولی‌الله تیموری تعداد مسافران نوروزی را که از مراکز اقامتی رسمی در شهرهای مختلف کشور استفاده کرده‌اند نزدیک به دو میلیون نفر اعلام می‌کند.
سرهنگ علیرضا قدمی، رئیس پلیس راه مازندران می‌گوید: «از 25 اسفندماه پارسال تا‌کنون یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو از طریق محورهای منتهی به مازندران وارد این استان شدند و طی این مدت و در آستانه پایان یافتن تعطیلات نوروزی، یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو نیز که به مازندران سفر کرده بودند این استان را ترک کردند و به مقاصد خود بازگشتند.» بنابراین به نظر می‌رسد سرنشینان این خودرو‌ها یا خوش‌نشین‌هایی بودند که نوروز را در ویلاهای شمالی خود گذرانده‌اند یا در مراکز غیررسمی اقامت داشته‌اند.
حسنی معاون گردشگری مازندران می‌گوید: «امسال محور فعالیت ستاد سفر، نظارت و کنترل شدید بر تأسیسات گردشگری، اقامتی و پذیرایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت بود. او می‌گوید: «نظارت‌ها را شدید‌تر کردیم. تعداد تیم‌های نظارتی از 28 تیم به 37 تیم افزایش یافت. همه معاونان و فرمانده یگان حفاظت به عنوان ناظر عالی ‌به شهرستان‌ها اعزام شدند.»
حسنی می‌گوید: «نظارت‌های شدید آنها به شناسایی مسافران مبتلا به کرونا منجر نشد.» وزارت میراث فرهنگی هم همچنان مایل به ادامه سفرهای نوروزی در فصول دیگر سال است و نقش مسافران در افزایش کرونا را ناچیز می‌داند. یکی از مدیران استانی به «ایران» می‌گوید: «ما فقط اجازه اعلام تعداد تیم‌های نظارتی و گشت‌های نوروزی را داریم.»
آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد از میان افراد مبتلا به ویروس کرونا، فقط در روز سوم فروردین 1400، هفت نفر بیش از 1000 کیلومتر، 32 نفر بیش از 500 کیلومتر، 605 نفر بیش از 100 کیلومتر، 579 نفر بیش از 50 کیلومتر، هزار و 344 نفر بیش از 20 کیلومتر و
3 هزار و 677 نفر تا 20 کیلومتر سفر رفته و قرنطینه را نقض کرده‌اند. «مسعود حلاج‌پور» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از ورود و خروج نزدیک به 5 میلیون مسافر به گیلان و از این استان خبر می‌دهد. به نظر می‌رسد اقامت گردشگران گیلانی هم مدلی چون مازندران دارد و بسیاری از آنها مسافر مراکز غیررسمی شده‌اند. بنابراین به رغم تلاش وزارت میراث فرهنگی برای هدایت مسافران به مراکز اقامت رسمی آنها انتخاب دیگری حداقل در استان‌های شمالی داشته‌اند. استان‌های گیلان و مازندران در تمام مدتی که کرونا بر جامعه حاکم بود از مقاصد گردشگرپذیر کشور بوده‌اند. در تمام این مدت رنگ کرونایی این استان‌ها از آبی به قرمز بارها تغییر رنگ داد.
آمارهای «حسین درخشان» نماینده سازمان امداد و نجات هم از ورود 56 هزار نفر از ایرانیان ساکن در کشورهای مختلف به ایران در نوروز 1400خبر می‌دهد. آمارهای وزارت میراث فرهنگی درباره سفرهای نوروزی به مسافران ساکن در مراکز اقامت رسمی محدود می‌شود اما در کاهش شدید سفرهای نوروزی شکی نیست.
برای مثال «هادی سجادی‌راد» نماینده کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی می‌گوید: «در ایام نوروز سال‌های گذشته 100 هزار تماس مردمی در حوزه‌های مختلف گردشگری و سفر داشتیم، اما امسال طی 10 روز به‌طور میانگین
3 هزار و 600 تماس به شکل میانگین روزی 350 تماس توسط مردم گرفته شد، این آمار نشان‌دهنده کاهش سفرها بوده است.» بنابراین هر چند راهی برای مجزا ساختن سهم دقیق مسافران در افزایش شهرهای قرمز نیست اما به نظر می‌رسد باید سهم قابل توجهی را هم به دورهمی‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی داد. هر چند مهم‌ترین گام برای کاهش شیوع کرونا و ایمن‌سازی جمعی، سرعت بخشیدن در خرید واکسن است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/196701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور