پیام مازند

آخرين مطالب

ورود به بورس کالا؛ فصل جدید تجارت برنج مازندران اقتصادي

ورود به بورس کالا؛ فصل جدید تجارت برنج مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - همشهری آنلاین-اشکان جهان‌آرای: نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی برنج سفید طارم مازندران از 14 فروردین در بورس کالا قابل عرضه شد و کشاورزان شمال از این پس می‌توانند با عرضه برنج تولیدی خود بر اساس استانداردهای تعریف شده، گواهی سپرده دریافت کرده و محصول تولیدی خود را از طریق بورس به بازار عرضه کنند.
مدیر بورس منطقه‌ای مازندران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان این‌که هنوز با نقطه مطلوب و مدنظر در زمینه راه‌اندازی بورس محصولات کشاورزی فاصله بسیار زیادی داریم، می‌گوید: در حالت ایده‌آل به بورس محصولات کشاورزی نیاز دارد.
اما با توجه به فراهم نبودن بسیاری از زیرساخت‌ها و شرایط، در گام نخست باید برای عرضه گواهی سپرده برنامه‌ریزی می‌شد.
علی جعفری می‌افزاید: ارائه گواهی سپرده کالا این امکان را برای کشاورز فراهم می‌کند که پیش از تولید محصول بتواند محصول خود را پیش‌فروش کند. به عبارت دیگر دغدغه فروش محصول را ندارد و انگیزه برای کشت نیز افزایش می‌یابد.
وی معتقد است که با فراهم شدن امکان خرید و فروش برنج در بورس کالا، فرآیند دستوری بودن قیمت‌ها یا سوءاستفاده واسطه‌ها حذف می‌شود و مکانیزم بازار قیمت را تعیین می‌کند.
مدیر بورس منطقه‌ای مازندران خاطرنشان می‌کند: این فرآیند صرفا به سود تولیدکننده نیست، بلکه مصرف‌کننده نیز از این روند سود می‌برد. چرا که محصولی تضمین شده را خریداری می‌کند.
عرضه برنج در بورس کالا یکی از اهدافی بود که طی چند سال اخیر بارها از سوی مسئولان مازندران و انجمن‌های صنفی کشاورزی پیگیری شده بود. در این فرآیند مصرف‌کننده می‌تواند در بازه زمانی مشخص گواهی سپرده را خریداری و در زمان معینی هم محصول را دریافت کند.
بنا به اطلاعیه منتشر شده از سوی مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، محصول تولید شده باید تولید سال زراعی جاری باشد و در کیسه‌های پلاستیکی عرضه شود. انبار مد نظر بورس کالا نیز مرکز تجارت بین‌المللی برنج آمل در نظر گرفته شده و سررسید انبار 31 خرداد امسال است.
فصل جدید تجارت برنج
مدیرعامل مرکزبین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران نیز در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، آغاز انجام معاملات برنج در بورس کالای ایران را ورود این محصول استراتژیک و کشاورزان به دنیای نوین تجارت بیان می‌کند و می‌گوید: فرآیند عرضه برنج در بورس کالا تمام عیارهای یک تجارت نوین بین‌المللی را دارد و می‌تواند نخستین گام برای تبدیل شدن مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران به بازار اصلی برنج خاور میانه باشد.

پیام مازند

سید اسماعیل یزدان‌پناه حذف واسطه‌ها از بازار برنج را یکی از دستاوردهای مهم این فرآیند می‌داند و تأکید می‌کند که مصرف‌کننده نیز در این روش می‌تواند محصولی تضمین شده را با 20 تا 25 درصد پایین‌تر نسبت به بازار در سایر استان‌ها خریداری کند.
وی اظهار می‌کند: از زمانی که تأسیس این مرکز را آغاز کردیم در تلاش بودیم که نقایص موجود در بازار برنج کشور را شناسایی کنیم و راه‌حل‌های را برای حل مشکلات و رفع موانع بیابیم. مهم‌ترین راهکار برای رونق اقتصاد کشاورزی و کشت برنج نیز رفع دغدغه فروش کشاورزان است که با فروش برخط میسر می‌شود.
مدیرعامل مرکزبین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با تأکید بر لزوم توجه کشاورزان و فعالان بازار برنج و حتی مصرف‌کنندگان به خرید و فروش برنج در بورس کالا تصریح می‌کند: با بورسی شدن برنج مازندران، محدودیت‌های بازار فیزیکی مانند انبارش، سلامت، بازگشت پول و بسیاری از مشکلات دیگر نیز حذف می‌شود و این موضوع طبیعتا افزایش انگیزه کشاورزان برای گسترش فعالیت در عرصه کشاورزی را به دنبال دارد.
یزدان‌پناه تحقق اهداف مد نظر تجارت نوین برنج را مستلزم همراهی همه‌جانبه دستگاه‌ها وسازمان های مرتبط با برنج و همه رسانه‌ها برای فرهنگسازی و آسان‌سازی ورود کشاورزان و مصرف‌کنندگان به بورس کالا به منظور خرید و فروش برنج با گواهی سپرده می‌داند.
مازندران به استناد آمارهای رسمی با نزدیک به 214 هزار هکتار سطح زیر کشت برنج و تولید سالانه یک میلیون و 420 هزار تن شلتوک حدود 45 درصد برنج کشور را تولید می‌کند. اما در سال‌های اخیر به دلیل چالش‌های مربوط به قیمت‌گذاری و واردات برنج و همچنین نفوذ واسطه‌ها، این ظرفیت مهم اقتصادی با تهدیدهایی مواجه شد. مسئولان استان و فعالان اقتصاد کشاورزی بر این باورند که با بورسی شدن برنج مازندران، گام مهمی برای رفع موانع رونق اقتصاد کشاورزی این استان برداشته شده است.
کد خبر 593461 برچسب‌ها استان مازندران بورس کالا برنج کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/197835/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت