پیام مازند

آخرين مطالب

طرحی که می‌تواند یک کشور عقب‌مانده را به توسعه یافته تبدیل می‌کند اقتصادي

طرحی که می‌تواند یک کشور عقب‌مانده را به توسعه یافته تبدیل می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/قزوین «طرح شتابگر ملی» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های علمی کشور در سال 1387 به تصویب رسید و مقرر شد در مجموعه‌ای به نام «چشمه نور» در شمال قزوین اجرایی شود. «شتابگر ملی» به عنوان یک آزمایشگاه بزرگ علمی با تمرکز بر روی پرتوهای سیکلوترون (پرتوهای نوری بسیار درخشنده) راه را برای اجرای تحقیقات رشته‌های مختلف هموار خواهد ساخت.
با این طرح ملی حوزه‌های مختلف مانند پزشکی، کشاورزی، داروسازی و صنعت توسعه پیدا خواهند کرد.
جواد رحیقی، مدیر سابق طرح چشمه نور ایران در دهمین همایش کاربران چشمه نور ایران که اردیبهشت 97 با حضور فعالان بین‌المللی و مسئولان کشوری و استانی در دانشکده علوم پایه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شده گفته بود: راه‌اندازی طرح عظیم چشمه نور ایران می‌تواند بسیاری از نیازهای کشور را در عرصه‌های مختلف تأمین کند لذا هدایت و کمک به مدیریت آن بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش ایسنا، برای انتخاب زمین مناسب جهت استقرار طرح چشمه نور ایران مطالعات گسترده‎‌ای انجام شد و چندین محل پیشنهادی در استان‌های مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفت از جمله می‌توان به محلی در رودهن در شرق تهران، اراضی دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و چند نقطه در امتداد اتوبان «تهران-قزوین» و در حوالی شهرستان آبیک اشاره کرد. با توجه به استقبال دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ه) و مسئولین استان قزوین بخشی از اراضی متعلق به این دانشگاه به عنوان ساختگاه پروژه چشمه نور در نظر گرفته شد که به میزان 50 هکتار در شمال شهر قزوین و در قسمت بالای اتوبان قزوین-زنجان جنب پارک علم و فناوری و شمال دانشگاه آزاد قزوین واقع شده است.
از آن سال به بعد تنها در جلسات مدیران و مسئولین استانی نام شتابگر ملی و چشمه نور شنیده شد و عملاً هیچ اتفاقی برای پیشرفت این پروژه را شاهد نبودیم. این طرح ملی هنوز در ایران اجرایی نشده در حالی که مشابه این طرح در کشور عمان راه‌اندازی شده است؛ علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در آخرین سفر خود به قزوین در بهمن 99 عنوان کرد که راه‌اندازی پروژه چشمه نور به اعتبار بالایی نیاز دارد اما با اعتبار اندک در حال راه‌اندازی اقامتگاه برای استقرار دانشمندان هستند. تا اینجای کار خبری از جدی گرفتن این پروژه وجود ندارد.
«چشمه نور» لوکوموتیو و پیشران اقتصادی کشور خواهد بود
محمد افشار، مسئول بسیج مهندسین قزوین می‎گوید: پروژه چشمه نور در سال 87 تصویب شد و برای اینکه بتوانیم زیرساخت کشور را توسعه دهیم به ابزار قدرتمند نیاز داریم و چشمه نور یکی از این ابزارهای قدرتمند و اساس حرکت کشور است.
وی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم شرکت‌های دانش بنیان به‌عنوان محرکه اقتصاد کشور حرکت کنند باید زیرساخت داشته باشند؛ در قرارداد ایران و چین بحث انتقال فناوری مطرح است اگر این امر صورت گیرد باید پیش از آن زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.
این دانشجوی دکترای مهندسی هسته‌ای خاطرنشان می‌کند: اگر بخواهیم تکنولوژی وارد کشور کنیم به ابزارها و زیرساخت‌های قدرتمند علمی نیاز داریم و پروژه‌هایی مانند چشمه نور این زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنند و در حقیقت پلتفرمی هستند که تمامی تکنولوژی‌ها بر اساس آن شکل می‌گیرند، برای نمونه در حوزه‌های شیمی، پزشکی، فیزیک و نظامی به این ابزارها نیاز خواهیم داشت.
وی تصریح می‌کند: «ماده» اساس هر چیز است و اگر بخواهیم ماده‌ای را بشناسیم به ابزار نیاز داریم که ابزارهای معمولی قادر به شناخت مواد نیستند؛ برای اینکه روی ماده‌ای کار کنیم باید ماده را ببینیم که چشمه نور این امکان را فراهم می‌کند تا مواد را بشناسیم بدین ترتیب «چشمه نور» لوکوموتیو و پیشران اقتصادی کشور خواهد بود.
افشار متذکر می‌شود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا سال 2020 باید سومین چشمه نور را در ایران راه‌اندازی می‌کردیم که هنوز اولین پروژه انجام نشده است. هزینه راه‌اندازی پروژه چشمه نور 300 میلیون دلار و معادل هزینه واردات یک هواپیمای ایرباس است؛ اگر طی این سال‌ها یک هواپیما کمتر وارد می‌کردیم پروژه چشمه نور در کشور راه‌اندازی شده بود.
وی اعلام می‌کند: راه‌اندازی پروژه چشمه نور 1000 اشتغالزایی مستقیم در پی خواهد داشت و دانشمندان رشته فیزیک و علوم پایه در آن مشغول به کار خواهند شد به همین جهت دانشمندان و جوانان می‌توانند در مسیر تکنولوژی و مرز دانش حرکت کنند. این طرح بسیار وسیع و زیرساختی است به‌گونه‌ای است که می‌تواند حتی یک کشور عقب‌مانده را به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل کند؛ با راه‌اندازی این پروژه مشکلات زیرساختی و فنی کشور نیز حل می‌شود.
«چشمه نور» راه‌اندازی هزاران پروژه را در پی خواهد داشت
مسئول بسیج مهندسین قزوین با تأکید بر اینکه پروژه چشمه نور راه‌اندازی هزاران پروژه را در پی خواهد داشت، تشریح می‌کند: در بسیاری از حوزه‌ها مانند قطعات نیمه هادی و آی‌سی برای تولید محصول وارد نمی‌شویم در حالی که ابزاری مانند موبایل از قطعات نیمه هادی تشکیل شده است که با راه‌اندازی چشمه نور قادر به تولید این محصولات و هزاران محصول دیگر خواهیم بود.
وی اشاره می‌کند: میزان تولیدات دانش بنیان برای صادرات در ایران یک میلیارد دلار بوده و درصورتی‌که این رقم در کشوری مانند سنگاپور 500 میلیارد دلار است اما با راه‌اندازی چشمه نور در کشور تعداد شرکت‌های دانش بنیان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.
افشار با اشاره به اینکه «اقتصاد» شاکله فرهنگ و بسیاری از مسائل است، اضافه می‌کند: اگر مسئولین علم و فناوری و تصمیم‌گیر به زیرساخت‌های علمی اعتقاد داشته باشند علاوه بر اشتغال‌زایی، پویایی اقتصاد را شاهد خواهیم بود.
وی ادامه می‌دهد: قرارگاه خاتم در بخش عمرانی چشمه نور وارد عمل شده است و آن را عملیاتی خواهد کرد و ساخت تجهیزات این پروژه به بخش علمی چشمه نور بازمی‌گردد که در پژوهشگاه دانش‌های بنیادین زیر نظر وزارت علوم در حال انجام است و متأسفانه اعتباری برای بخش علمی تزریق نمی‌شود.
مسئول بسیج مهندسین قزوین یادآور می‌شود: تعلل در اجرای پروژه چشمه نور باعث شده دانشمندان بسیاری که در کشور تحصیل کرده‌اند به خارج از کشور بروند و فرار مغزها رخ دهد و این در حالی است که کشور برای تربیت چنین نخبگانی هزینه‌های بسیاری داده است.
ضرورت تزریق اعتبار، پشتیبانی و مانع‌زدایی در پروژه «چشمه نور»
وی تأکید می‌کند: در پروژه چشمه نور باید تزریق اعتبار، پشتیبانی و مانع‌زدایی انجام شود و این امر دقیقاً با شعار سال همخوانی دارد و نشان می‌دهد رهبر معظم انقلاب شعار سال را هوشمندانه انتخاب کردند. یکی دیگر از موانع عدم درک مسئولین از مباحث تکنولوژیک است.
افشار اظهار می‌کند: زمانی که دلار 3000 تومان بود برای این پروژه 1000 میلیارد تومان ارزیابی شد که 200 میلیارد تومان آن برای نیروی انسانی پیش‌بینی شده بود؛ الان به‌جز چند نفر خاص، فرد دیگری برای ادامه پروژه باقی نمانده چون اغلب متخصصانی که تربیت شدند به علت عدم اجرای پروژه از کشور رفتند. در پروژه چشمه نور متخصصی وجود داشت که در خارج از کشور تحصیل کرده بود و به‌خاطر ایران بازگشت ولی 8 ماه حقوق نگرفت و مجبور شد بازگردد که این درد بزرگی است.
وی متذکر می‌شود: سال‌های قبل سمینار چشمه نور علاقه‌مندانی زیادی داشت به گونه‌ای که 400 نفر برای حضور در آن ثبت‌نام می‌کردند که 30 درصد آن قزوینی بودند ولی در سال‌های اخیر میزان ثبت‌نام‌کنندگان به شدت کاهش یافته و علت کاهش انگیزه جوانان برای حضور در سمینارها هم عدم اجرای این پروژه ست.
این دانش‌آموخته رشته مهندسی هسته‌ای با بیان اینکه به پروژه‌هایی که سطح دانش بالایی دارند اهمیت داده نمی‌شود، توضیح می‌دهد: مسئولین اِشرافی به موضوع پروژه چشمه نور ندارند؛ در جلسات چشمه نور که هر سال داخل پارک علم و فناوری برگزار می شود به‌غیر از چند مسئولی که از تهران حضور پیدا می‌کنند از مسئولین استانی و حتی رؤسای دانشگاه‌ها کسی را نمی‌بینیم. رسانه‌ها در بخش اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری وارد عرصه نشدند و حتی دانشجویان مرتبط با این رشته از وجود چنین پروژه‌ای در استان اطلاع و آگاهی ندارند.
افشار در پایان سخنانش با بیان اینکه مسئولین استانی از این پروژه اطلاع دقیقی ندارند، می‌گوید: در سطح کشور نیز «رحیقی» مسئول پیشین چشمه نور اطلاع بالایی در این حوزه داشت. دلیل جدا شدن رحیقی از پروژه چشمه نور را نمی‌دانم ولی اگر بالاجبار یا به سبب ناملایمات و عدم پیشرفت پروژه جدا شده باشد فاتحه چشمه نور خوانده شده است چون وی فردی است که از لحاظ علمی و توانایی در سطح بالایی قرار دارد.
به گزارش ایسنا، سال گذشته در سفر نوبخت معاون ریاست جمهوری به قزوین بازدید از پروژه چشمه نور یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده بود که متأسفانه مسئولین استانی از ورود رسانه‌ها امتناع کردند و حتی نمایندگان مجلس هم به محل چشمه نور راه پیدا نکردند. تمامی این موارد در حالی است که در استان قزوین «ایوب رحیمی» معاون سیاسی اسبق استانداری قزوین با تحصیلات علوم سیاسی مسئولیت پروژه چشمه نور را در قزوین عهده‌دار است!
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/198606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌