پیام مازند

آخرين مطالب

پوست‌اندازی صنعت مازندران در سال جهش تولید اقتصادي

پوست‌اندازی صنعت مازندران در سال جهش تولید
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - صنعت مازندران در سال گذشته با وجود روزهای سخت کرونایی ، تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های داخلی، علاوه بر جذب حدود 360 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ، با ایجاد چهار هزار شغل جدید گامی بلند برای تحقق جهش تولید برداشت.

به گزارش ایرنا ، اصولا مازندران همواره استانی گردشگرپذیر و البته به دلیل شرایط جغرافیایی معتدل و همچنین خاک حاصلخیر منطقه ای کشاورزی شناخته می شود ، دو حوزه ای که البته از دیرباز بزرگ ترین بخش اقتصادی استان بودند و بیشترین میزان درآمدزایی و اشتغال را در اختیار داشتند ، اما با توجه به نیازهای جدید بویژه در حوزه اشتغال و افزایش جمعیت تحصیل کرده و رشد جمعیت جوان ، مازندران از حدود 2 دهه پیش بر روی ریل صنعتی شدن قرار گرفت و این مسیر را تاکنون با فراز و نشیب های جدی و فراوان طی کرده است.
با این وصف ، مازندران طی پنج سال گذشته تحولات زیادی را در توسعه و همچنین ایجاد صنایع جدید و متنوع تجربه کرد که می توان به حرکت دوباره چرخ تعداد زیادی از واحدهای صنعتی راکد، جذب سرمایه گذاری های جدید و ساخت واحدهای صنعتی جدید در زمینه های مختلف اشاره کرد. 
سال 99 اما با همه تنگناهایش ، سالی شاخص برای صنعت مازندران بود به گونه ای که طبق گزارش های رسمی سرمایه گذاری های بزرگی را به خود جذب کرد که مجموع آن به حدود 359 هزار میلیارد تومان می رسد. 
این میزان سرمایه گذاری نه تنها صنعت مازندران را متحول و تقویت کرد ، بلکه با ایجاد چهار هزار شغل مستقیم جدید و ده ها هزار اشتغال غیر مستقیم توانست تا حدودی دغدغه اشتغال این خطه از شمال کشور را بکاهد.
در واقع بخش صنعت در مازندران با وجود این که در کنار بخش کشاورزی و گردشگری به چشم نمی آید ، اما سهم بزرگی در کاهش میزان بیکاری استان است که البته این حرکت و تحول را مدیون برنامه های مختلفی است که دولت تدبیر و امید به صورت پیوسته طی چند سال گذشته ادامه داده تا سال گذشته به جهش تولید رسید و صنعت مازندران هم جهشی قابل توجه را تجربه کرد.
بازگشت 97 واحد صنعتی به چرخه تولید
یکی از اتفاقات خوبی که در سال 99 برای صنعت مازندران رخ داد ، بازگشت واحدهای صنعتی راکد به مدار تولید بود . به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران با تلاش‌های صورت گرفته طی سال گذشته 97 واحد صنعتی راکد استان به چرخه تولید بازگشت .
حسن خیریانپور افزود : از ابتدای سال 99 که سال جهش تولید نام گرفته بود ، 186 واحد تولیدی و صنعتی استان هم به علت بدهی در تملک بانک‌ها قرار داشت. یکی از برنامه هایی که برای تحقق شعار سال در استان به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت ، خارج کردن این صنایع از تملک و رفع مشکلات آنها و در نهایت بازگرداندنشان به تولید بود . برای این منظور در طول سال ستاد تسهیل استان 30 جلسه تشکیل داد که نتیجه آن خارج کردن 119 واحد از تملک بانک‌ها خارج شدند و به چرخه تولید بازگشت.
امضا تفاهم نامه و افتتاح دفتر فن بازار
مرداد ماه سال 99 در سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان، تفاهم‌نامه 337 میلیارد تومانی تامین سرمایه ثابت و 550 میلیارد تومانی سرمایه در گردش با هدف تحقق جهش تولید در بخش صنعت استان منعقد شد.
یکی دیگر از اتفاقات مثبت حوزه صنعت در سالی که گذشت افتتاح دفتر فن بازار منطقه ای به منظور تسهیل در تجاری سازی فناوری، بستر سازی انتقال فناوری و ایجاد فرآیند فناورانه میان عرضه کنندگان و متقاضیان فناوری،کارآفرینان و سرمایه گذاران در مازندران بود.
مهم ترین مزیت دفتر فن بازار منطقه ای رونق بازار منطقه ای، شناسایی شرکت های دارای پتانسیل فن آوری و دانش بنیان در بخش تولید و صنعت است که درجهت پاسخ به نیاز میان عرضه و تقاضای فن آوری بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

پیام مازند


افتتاح سه طرح بزرگ تولیدی
از جمله اتفاقات دیگر بخش صنعت مازندران در سال گذشته ، افتتاح سه طرح بزرگ تولیدی با حضور ویدیوکنفرانسی رییس جمهوری بود.
یکی از این سه طرح، توسعه فرش ساوین در قائمشهر بود که برای افتتاح آن بیش از 270 میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی هزینه شد و با اجرای این طرح ظرفیت تولیدی این شرکت به 15 هزار و 400 تن در سال رسید.
فاز جدید این واحد تولیدی با 16 میلیون یورو و بدون گرفتن تسهیلات برای خرید ماشین آلات به بهره برداری رسید. با افتتاح فاز جدید واحد تولیدی فرش ساوین 240 نفر مشغول فعالیت شدند و مجموع تعداد کارگران در شرکت فرش ساوین به حدود 500 نفر رسید.
افتتاح واحد تولیدی شیر خشک کاله آمل با ظرفیت 2 هزار و 500 تن و پودر کنسانتره پروتئینی آب پنیر با ظرفیت 9هزار و 500 تن دومین طرح صنعتی بزرگ استان بود که با فرمان رییس جمهوری افتتاح شد.
این واحدهای تولیدی زیر مجموعه شرکت کاله با سرمایه گذاری ثابت 403 میلیارد تومان و سرمایه در گردش 78میلیارد تومان ساخته شده که توانست برای 161 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.ارزش ماشین آلات خارجی این 2 واحد تولیدی لبنیاتی نیز 9.6 میلیون یورو اعلام شد.
افتتاح بزرگترین کارخانه ام دی اف مازندران ، سومین طرح بزرگی بود که افتتاح شد. برای ساخت این واحد مرتبط با صنایع چوبی در مجموع 900 میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی و آورده بخش خصوصی سرمایه گذاری شد. معادل 35 میلیون یورو از این اعتبار در قالب ارزی برای خرید ماشین آلات از سوی دولت تخصیص داده شد.
این واحد تولیدی سلولزی که وابسته به شرکت آرین شیمی است در زمینی به مساحت 20 هکتار و زیر بنای هفت هزار متر مربع ساخته شد و سالانه قادر به تولید افزون بر 300 هزار متر مکعب تخته فیبری فشرده است. بیش از 300 نفر هم با راه اندازی این واحد صنعتی مشغول کار شدند
ساخت بزرگترین شهرک صنعتی شمال کشور
کمبود زمین صنعتی یکی از مشکلات مازندران بوده است که طی چند دهه گذشته همواره مطرح بود . خاک حاصلخیز استان و اهمیت کشاورزی آن در امنیت غذایی کشور سبب می شود تا زمین در مازندران بسیار کمیاب باشد. با این وصف سال 99 برای بخش صنعت مازندران یک سال ویژه بود چون در این سال بزرگ ترین شهرک صنعتی شمال کشور در بهشهر افتتاح شد. این شهرک با مساحتی به وسعت 700 هکتار مزین به نام " سردار شهید حاج قاسم سلیمانی " است و قرار است صنایع سازگار با محیط زیست در آن راه اندازی شود.
بر اساس مقررات ، شرایط واگذاری واحدها از اوایل اردیبهشت ماه امسال شروع می شود و دستگاه های اجرایی مرتبط می توانند واحدهای مختلف صنعت تبدیلی، سلولزی، غذایی، کشاورزی، نساجی و دیگر صنایع را در این شهرک راه اندازی کنند.

پیام مازند


ساخت نخستین موتور ملی دوگانه سوز لکوموتیو
مازندران یکی از قطب های نسبتا مهم ماشین سازی در کشور است. این صنعت سال گذشته به وجود مشکلات ، در این استان چشم روشنی های قابل توجهی داشت که یکی از آنها ساخت نخستین موتور ملی دوگانه‌سوز لکوموتیو در شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) در شهرک صنعتی آمل بود.این موتور با سرمایه گذاری 40 میلیارد ریالی طراحی و ساخته شده است. توان خروجی این موتور یکهزار اسب بخار و 850 کیلو وات انرژی است.
استفاده از این موتور باعث صرفه جویی 70 درصدی در مصرف گاز و کاهش آلایندگی می شود.
شرکت دیزل سنگین ایران پیش از این سال 97 نخستین موتور ملی لکوموتیو را ساخته و تحویل داد که در همان سال روی لکوموتیو نصب شده بود.
تولید نخستین حلال سبز کشور
شرکت های دانش بنیان مازندران هم سال گذشته روزگار نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتند. یکی از اتفاقات خوشایند در این بخش هم تولید حلال سبز دی اکسالان برای اولین بار در کشور بود که بهمن ماه با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در شهرک صنعتی « تشبندان » محمودآباد رونمایی شد.
این ماده تولید شده در موارد آرایشی و بهداشتی ، صنایع داروسازی ، انواع پاک کننده ها و رنگ و رزین کاربرد دارد و چون فاقد آرماتیک و بنزن است و از نظر زیست محیطی مناسب می باشد ، می تواند جایگزین حلال های زیان آوری نظیر تیل اتیل کتون ، استن و تتراهیدروفوران شود.
حلال سبز دی اکسالان با قیمت نصف قیمت حلال های دیگر با کاربرد مشابه جایگزینی مناسب برای حلال های وارداتی خواهد بود که می تواند با رسیدن به مرحله صادرات برای کشور ارزآوری داشته باشد.
افتتاح کارخانه مواد نسوز با سرمایه گذاری 120 میلیاردی
افتتاح کارخانه مواد نسوز با سرمایه گذاری 120 میلیاردی یکی دیگر از پروژه های صنعتی بزرگ استان مازندران در سال 99 بوده که در شهرستان محمودآباد به بهره‌برداری رسید.
فاز نخست واحد صنعتی مازندپارس تولیدکننده مواد نسوز در زمینی به مساحت 25 هزار متر مربع با یک سوله چهار هزار و 200 متری در شهرک تشبندان محمودآباد افتتاح شد.
فعالیت این واحد صنعتی تولید بردهای کلسیم سیلیکاتی برای صنایع فولاد و پتروشیمی است و با راه اندازی این کارخانه برای 25 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.
فاز دوم این کارخانه نیز در تولید "آلومینای فیوزد" مورد استفاده کوره های نفت ،صنایع گاز ، فولاد و پتروشیمی برای ایزولاسیون حرارت است که برای نخستین بار در کشور تولید می شود ودر سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.
مجتمع پتروشیمی ، یک گام به پیش
درخواست ایجاد مجتمع پتروشیمی در مازندران از مطالبات چندین ساله ای است که در سال 99 یک گام به تحقق نزدیک شده است. بر اساس گزارش استانداری مازندران توافق اولیه برای احداث مجتمع پتروشیمی در امیرآباد در شرق این استان با مدیرعامل پتروشیمی ایران انجام شد و این مجموعه با سرمایه گذاری 370 میلیون دلاری احداث می‌شود .
این پروژه قرار است در سه فاز اجرایی شود، در فاز اول 120 هزار تن تولید پروپیلن در این‌طرح مد نظر خواهد بود.
بر اساس آخرین گزارش استانداری مازندران، سرمایه‌گذار و زمین مورد نظر برای احداث این مجموعه در منطقه امیرآباد مشخص و مجوز تاسیس صادر شده است و در حال حاضر در حال دریافت مجوز زیست محیطی است.
آغاز ساخت نخستین کارخانه فرآوری قهوه در بندر نوشهر
آغاز عملیات اجرایی نخستین کارخانه فرآوری و بسته بندی قهوه در کشور با سرمایه گذاری 25 میلیارد تومانی بخش خصوصی هم ، یک اتفاق دیگر در بخش صنعت مازندران بود که آبان ماه سال 99 در محوطه بندر نوشهر رخ داد.
این کارخانه قرار است در 2 فاز ساخته شود که فاز نخست آن شامل 12 خط تولید و بسته بندی انواع قهوه فوری و ترکیبی است برای راه اندازی ان 12 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.
مدت زمان فاز نخست این کارخانه یک سال پیش بینی شده است و فاز دیگر این کارخانه با اعتبار 13 میلیارد تومان در سال دوم آغاز عملیات اجرایی تکمیل و به بهره برداری می رسد.
ایجاد خط مونتاژ دستگاه قهوه جوش برقی و انواع قهوه های نوشیدنی سرد از دیگر برنامه های سرمایه گذاران کارخانه در فاز دوم است که با تکمیل این 2 فاز کارخانه برای 19 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.
رشد 122 درصدی سرمایه گذاری صنعتی
مجموعه تحولاتی که در بخش صنعت مازندران در سال گذشته رخ داد ، نتیجه اش رشد قابل توجه میزان سرمایه گذاری صنعتی نسبت به سال 98 بوده است درحالی که تنگناهای سال 99 در کشور به خاطر شیوع کرونا بیشتر بود و تحریم ها هم عمق بیشتری یافته بود.
با این وجود ، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از رشد 122 درصدی سرمایه‌گذاری صنعتی استان طی سال 99 در مقایسه با سال 98 خبر داد.
حسینقلی قوانلو حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی در بخش صنعت مازندران در سال گذشته را 34 هزار و 930 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان سرمایه‌گذاری با صدور 244 پروانه بهره‌برداری در استان محقق شده است.
وی با اشاره به رشد 19 درصدی شمار پروانه‌های بهره برداری صادر شده طی سال گذشته در مازندران ، گفت : این میزان پروانه بهره‌برداری صادر شده زمینه اشتغال چهار هزار و 518 نفر از افراد جویای کار منطقه را به همراه داشته است.
برچسب‌ها
ساری سازمان صنعت معدن و تجارت استان مازندران وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه ایران استانداری مازندران جهش تولید شرکت کاله مازندران
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/198840/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است