پیام مازند

آخرين مطالب

خیز مشاغل آزاد برای شورای روستاهای مازندران سياسي

خیز مشاغل آزاد برای شورای روستاهای مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - ثبت نام ششمین دوره شورای اسلامی روستاها در حالی به روز پایانی خود رسیده است که طی 6 روز گذشته بیشتر افرادی که برای در اختیار گرفتن کرسی شوراهای اسلامی روستاهای مازندران ثبت نام کرده‌اند ، دارای مشاغل آزاد هستند.

به گزارش ایرنا ، از آغاز نام نویسی شورای روستاها در مازندران تاکنون در مجموع هشت هزار و 512 نفر داوطلب نامزدی شوراها شده اند که از این تعداد چهار هزار و 753 نفر معادل 56 درصد را افرادی تشکیل می دهند که در باره وضعیت شغلی خود « شغل آزاد » را تیک زده اند.
این در حالی است که تعداد افرادی ثبت نام شده ای که خود را کشاورز معرفی کرده اند به 899 نفر رسیده است که معادل 10.5 درصد کل ثبت نام شدگان است.
خیز مشاغل آزاد برای در اختیار گرفتن کرسی های شورای اسلامی روستاهای مازندران نشان می دهد که این مناطق سکونتی با گذشت زمان از جمعیت مولدی که اتکای اصلی درآمدشان به مشاغل حوزه کشاورزی باشد ، کاسته می شود و ترکیب جمعیتی آن نیز به نفع افراد خوش نشین در حال تغییر است.
خوش نشین به آن دسته از افراد روستایی فاقد زمین گفته می شود که معاششان از طریق کار کشاورزی تامین نمی شود. علت اطلاق خوش نشین به آنها هم این است که « لازم نیست نگران دشواری‌های معمول کار کشاورزی باشند » و دارای زندگی بی دردسر به دور از مشقت کشاورزی و زمین داری هستند. خوش نشینی که تا چند دهه پیش تنها در چند شغل مانند چوپانی ، دشتبانی ، بنایی ، نجاری ، بقای ، معامله گری ، دست فروشی و کارگری خلاصه می شد ، در حاضر طیف گسترده ای از مشاغل را شامل می شود که از آنها با عنوان « مشاغل آزاد » یاد می شود.
مشاغل آزاد به مشاغلی گفته می شود که فرد در آن نوعی خود اشتغالی دارد ، به این معنی است که برای خودش کار می‌کند و محصولات یا خدمات خود را به مشتری ارائه می‌دهد. در این گونه شغل‌ها دیگر نیازی به برقراری روابط کاری طولانی مدت وجود ندارد. با این تعریف ، مشاغل آزاد به کار کشاورزی ، باغداری ، دامداری و دیگر کارهای زیرمجموعه بخش کشاورزی اطلاق نمی شود در حالی که هویت شغلی ساکنان روستاها بویژه در مازندران کشاورزی و مشاغل زیرمجموعه این بخش است.
یکی از وظایف مهم شوراهای روستایی طبق قانون ایجـاد زمینـه مناسـب بــرای توسـعه اشـتغال و جلـب مشارکت های عمومی در جهت گسترش فعالیت های تولیدی است و به همین دلیل هم اعضای شورا نقش مهمی در توسعه فعالیت های بخش کشاورزی و بهینه سازی وضعیت روستاها و آبادانی آن برای رونق تولید محصولات این حوزه دارند.

پیام مازند


پررنگ شدن نقش دانش آموختگان دانشگاهی
آخرین آمار ستاد انتخابات مازندران نشان می دهد که در دوره ششم تمایل دانش آموختگان دانشگاهی در تمامی مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا برای رقابت در انتخابات شورای روستایی بین 20 تا 100 درصد افزایش یافته است.
بر اساس این آمار ، تا پایان روز گذشته از مجموع افرادی که نام نویسی کردند ، یک هزار و 451 نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند که نسبت به دوره پنجم رشد 20/1 درصدی داشته است.
با وجود اینکه در دوره پنجم 222 تحصیل کرده مقطع فوق لیسانس ثبت نام کرده بودند، اما در این دوره تاکنون 364 داوطلب دارای مدرک کارشناسی ارشد نام نویسی کردند که رشد 64 درصدی را نشان می دهد.
همچنین تاکنون 14 نفر دارنده مدرک دانشگاهی دکترا برای شوراهای روستای مازندران نام نویسی کردند که نسبت به دوره گذشته افزایش 100 درصدی دارد.
با این وصف ، در این دوره آمار داوطلبان با مدارک و تحصیلات حوزوی کاهش 98 درصدی دارد و تنها 57 نفر برای شورای ششم روستاها ثبت نام کردند در حالی دوره پنجم در همین دوره زمانی شوراها سه هزار و 197 نفر داوطلب نامزدی شده بودند.
طبق این آمار ، تا پایان روز ششم یکهزار و 903 نفر با مدرک دیپلم و 602 نفر با مدرک فوق دیپلم برای شورای ششم روستاهای مازندران ثبت نام کردند که در بخش تحصیل کردگان دارای دیپلم آمار کاهش 13/1 درصدی دارد در حالی که برای فوق دیپلم ها افزایش 11.3 درصدی ثبت شده است.
مهم ترین اتفاقی که در تفکیک داوطلبان به لحاظ ت تحصیلات در این دوره رقم خورده ، افزایش بیش از 200 درصدی ثبت نام افرادی است که مدارکشان زیر دیپلم است. آمار این افراد چهار هزار و 119 نفر اعلام شده است که معادل 48 درصد کل ثبت نام شدگان است.

پیام مازند


کفه سنگین بی‌سابقه‌ها
نکته قابل توجه دیگر در ترکیب ثبت نام شدگان شورای ششم مازندران کاهش 45 درصدی نام نویسی افراد دارای سابقه عضویت در شورا و افزایش 47 درصدی آمار افراد فاقد سابقه فعالیت در این نهاد است. در پایان روز ششم مشخص شده است که پنج هزار و 992 نفر از ثبت نام شدگان فاقد سابقه عضویت در شورا هستند و آمار افراد با سابقه هم 2 هزار و 520 نفر اعلام شده است.
ثبت نام 6 روزه داوطلبان نامزدی شورای ششم روستاها در مازندران همچنین حاکی از تداوم اقبال خوب زنان برای نام نویسی است و در مجموع 489 زن تا پایان روز ششم ثبت نام کردند که نسبت به دوره پنجم افزایش حدود 23 درصد دارد.
بر اساس اعلام ستاد انتخابات مازندران ، برای ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی 2 هزار و 496 روستای مازندران واجد شرایط برگزاری انتخابات هستند که از این تعداد ثبت نام داوطلبان در یکهزار و 77 روستا به حد نصاب رسیده و برای 256 روستا هم کسی داوطلب نشده است.
ثبت‌نام داوطلبان نامزدی ششمین دوره شورای اسلامی روستاها از صبح دوشنبه 16 فروردین ماه آغاز شد و تا ساعت 18 روز یکشنبه 22 همین ماه ادامه خواهد داشت. 
بر اساس قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تعداد اعضای شورای در روستاهای دارای تا یکهزار و 500 نفر جمعیت سه نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل و در روستاهای دارای بیشتر از یکهزار و 500 نفر جمعیت هم پنج نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی البدل است .
ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و تیره های عشایری روز 28 خرداد همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می شود.
برچسب‌ها
انتخابات 1400 روستائیان ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مازندران
پروندهٔ خبری
انتخابات 1400

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/198978/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل