پیام مازند

آخرين مطالب

آمار‌های عجیب از انتخابات شورا‌ها سياسي

آمار‌های عجیب از انتخابات شورا‌ها
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ستاد انتخابات مازندران از نامنویسی 14 هزار و 660 نفر به عنوان داوطلب نامزدی شورای اسلامی روستا‌های استان خبر داد و اعلام کرد که در 52 روستای مازندران هیچ فردی داوطلب نامزدی شورا نشده و در 229 روستا هم تعداد ثبت نامی‌ها کمتر از اعضای اصلی و علی البدل است.
بر اساس قانون انتخابات در روستا‌هایی که هیچ فردی داوطلب نشده یا تعداد داوطلبان به حد نصاب نرسیده است برگزار نمی‌شود و وظایف شورای روستا را شورای بخش بر عهده خواهد داشت و بر این اساس اگرچه 2 هزار و 496 روستای مازندران واجد شرایط برگزاری انتخابات هستند، اما با توجه به اتفاق عجیبی که افتاده است انتخابات ششمین دوره شورا‌های روستایی استان در 2 هزار و 215 روستا برگزار می‌شود.
تعداد اعضای شورا در روستا‌های تا یکهزار و 500 نفر جمعیت سه عضو اصلی و 2 عضو علی البدل و در روستا‌های با بیش از یکهزار و 500 نفر جمعیت هم پنج عضو اصلی و سه عضو علی البدل است.
کاهش 8.8 درصدی داوطلبان بر اساس آمار کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات مازندران تعداد داوطلبان ششمین دوره شورا‌های اسلامی روستایی در مازندران 8.8 درصد نسبت به دوره پنجم که 16 هزار و 71 نفر داوطلب شده بودند کاهش را نشان می‌دهد.
از سویی دیگر افرادی که سابقه فعالیت در شورا‌های اسلامی را داشتند در این دوره کاهش یافت بگونه‌ای که فقط چهار هزار و 27 داوطلبی که در ششمین دوره شورا‌ها نام نویسی کردند معادل 27.4 سابقه فعالیت قبلی در شورا را دارند و 73/6 درصد افراد هیچگونه سابقه فعالیتی در این نهاد را نداشتند این میزان در مقایسه با شورای پنجم که 40 درصد داوطلبان سابقه فعالیت در شورا را داشتند نیز کاهش 13 درصدی را نشان می‌دهد.
افزایش دو و نیم برابری دارندگان مدارک زیر دیپلم گزارش ستاد انتخابات مازندران نشان می‌دهد از نظر مدرک تحصیلی بیشترین آمار مربوط به دارندگان مدرک زیر دیپلم با هفت هزار و 262 نفر معادل 49.5 درصد است که در مقایسه با داوطلبان زیردیپلم دوره پنجم افزایش 2.5 برابری دارد در آن دوره 2 هزار و 119 نفر با مدرک زیر دیپلم ثبت نام کرده بودند.
اقبال دارندگان مدرک دکتر نیز در این دوره بیشتر شده است اگرچه کمترین آمار ثبت نامی بر اساس مدرک تحصیلی مربوط به دارندگان مدرک دکترا با 22 نفر است، اما این آمار در مقایسه با دوره قبل 46.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد در دوره پنجم 15 داوطلب دارای مدرک دکترا بودند.
اتفاق عجیب دیگری که در میان ثبت نامی‌های دوره ششم افتاد خداحافظی گسترده دارندگان مدرک حوزوی برای رقابت در انتخابات شورا‌های روستایی مازندران است در حالی که در دوره پنجم 6 هزار و 418 نفر با مدرک حوزوی داوطلب نامزدی شورا شده بودند، در این دوره تنها 87 نفر نام نویسی کردند که به معنای کاهش 98.6 درصدی است.
البته آمار ثبت نام دارندگان مدرک فوق لیسانس نسبت به دوره قبل 55 درصد و لیسانسیه‌ها 10.4 درصد نسبت به دوره پنجم افزایش دارد در حالی که اقبال فوق دیپلم‌ها با کاهش 30 درصدی و دیپلمه‌ها هم با کاهش 17.5 درصدی مواجه شده است.
902 زن نیز برای ششمین دوره شورا‌های اسلامی روستا‌ها داوطلب شدند که 13.7 درصد بیشتر از دوره پنجم است
شورا‌ها در قرق آزادکار‌ها بر اساس گزارش ستاد انتخابات مازندران، از لحاظ شغلی بیشترین تعداد داوطلبان ثبت نام شده با هشت هزار و 367 نفر معادل 57 درصد شغلشان را «آزاد» اعلام کرده اند و کمترین آمار شغلی داوطلبان هم مربوط به پزشکان با 12 نفر است.
نکته جالب این که با وجود هویت کشاورزی روستا‌های مازندران، تنها یکهزار و 476 نفر از داوطلبان ثبت نام شده معادل تنها 10 درصد شغلشان را خود را کشاورز معرفی کرده اند. تعداد کشاورزان داوطلب حتی از آمار کارمندان هم کمتر است. یکهزار و 563 نفر از داوطلبان شورای روستایی مازندران شغل خود را کارمند ذکر کرده اند.
البته در میان ثبت نام شدگان 287 نفر هم خود را بیکار معرفی کرده اند، 817 نفر از عنوان «سایر» برای شغلشان استفاده کردند. 37 قاضی، 42 روحانی، 37 استاد دانشگاه، 76 نظامی و یکهزار و 564 بازنشسته هم برای در اختیار گرفتن کرسی شورای روستایی مازندران نام نویسی کردند.
افزایش اقبال گروه سنی 60 سال به بالا کمتیه اطلاع رسانی ستاد انتخابات مازندران ترکیب سنی داوطلبان نامزدی شورا‌های روستایی استان را هم منتشر کرده است که نشان می‌دهد در این دوره اقبال گروه سنی 60 سال به بالا در این دوره افزایش داشته است. در مجموع یکهزار و 630 نفر از داوطلبان بالای 60 سال سن دارند که 17 درصد بیشتر از دوره پنجم است.
غیر از گروه سنی بالای 60 سال، آمار داوطلبان سایر گروه‌های سنی در این دوره با کاهش همراه بوده است.
بیشترین آمار ثبت نامی هم مربوط گروه سنی 41 تا 45 سال با 2 هزار و 493 نفر است. کمترین آمار هم به گروه سنی زیر 30 سال با 635 نفر تعلق دارد.
ثبت‌نام داوطلبان نامزدی ششمین دوره شورای اسلامی روستا‌ها از صبح دوشنبه 16 فروردین ماه آغاز شد و قرار بود تا ساعت 18 دیروز یکشنبه ادامه داشته باشد که وزارت کشور برای چند ساعت هم آن را تمدید کرد.
ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر، روستا و تیره‌های عشایری روز 28 خرداد همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می‌شود.
انتهای پیام / ک

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/199207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت