پیام مازند

آخرين مطالب

گردشگری کرونایی مازندران ؛ حکایت آش نخورده مقالات

گردشگری کرونایی مازندران ؛ حکایت آش نخورده
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - طی یک ماه گذشته سفرهای نوروزی به عنوان متهم ردیف اول همه‌گیری موج چهارم کرونا در مازندران از سوی شهروندان عادی ، رسانه‌ها ، شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی کارشناسان و نخبگان معرفی شده است ، نظریه‌ای که همخوانی زیادی با واقعیت‌های آماری ندارد.

به گزارش ایرنا ، موج چهارم شیوع کرونا در مازندران همزمان با آغاز سال جدید شروع شد به طوری که پس از یکم فروردین که شمار بیماران بستری کرونایی در بیمارستان های استان به کمترین میزان خود پس از 6 ماه رسیده بود، از روز دوم یک بار دیگر روند افزایشی گرفت تا ترکش های این روند بر تن نحیف صنعت گردشگری مازندران بنشیند ، صنعتی که تعطیلات طلایی نوروز 99 را از دست داده بود و طبق آمارهای رسمی از نوروز 1400 هم چندان بهره ای نبرد.
سرعت پاندومی و همه گیری طی موج چهارم ویروس کرونا در مازندران به گونه ای بود که در کمتر از یک هفته وضعیت زرد و آبی از استان رخت بربست و طی هفت روز 80 درصد شهرستان های استان یعنی 18 شهرستان از 22 شهرستان به وضعیت پرخطر قرمز وارد شدند. سرعت بالای آمار بیماران بستری در این موج نیز 11 برابر موج سوم بود و در کمتر از چهار هفته از 441 نفر به یک هزار و 625 نفر رسید.
بسیاری از مازندرانی ها و حتی غیرمازندرانی ها بازگشت رنگ قرمز و موج جدید کرونایی را ناشی از آزادسازی مسافرت برای نجات صنعت گردشگری ارزیابی کردند . این نگاه حتی نزد برخی از مسئولان دستگاه های اجرایی ، مدیران بعضی نهادها، کادر درمانی استان هم طرفدارانی پیدا کرد و گویا در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هم مورد توجه قرار گرفت.
برخی هنوز در استان مازندران معتقد هستند که تردد آزادانه مسافران و همچنین حضور پرتعداد آنان در استان طی تعطیلات نوروزی علت اصلی لیز خوردن سریع مازندران به موج چهارم کرونا بوده است ، در حالی که تازه ترین آمارها از میزان مسافرت به این استان در ایام نوروز واقعیت دیگری را نشان می دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران بتازگی از کاهش 96 درصدی میزان سفر و اقامت مسافران طی تعطیلات نوروزی سال جاری در مقایسه با سال 98 که شرایط عادی در استان حاکم بود ، خبر داد.
طبق گزارش رسمی اداره کل میراث فرهنگی مازندرن ، در سال 98 طی تعطیلات نوروزی 15 میلیون و 458 هزارو 857 نفر شب اقامت در استان ثبت شده بود. اگر اقامت هر مسافر یا گردشگر در آن زمان چهار شبانه روز در نظر گرفته شود ، به عبارتی سه میلیون و 386 هزار مسافر و گردشگر وارد مازندران شده بودند.
با در نظر گرفتن کاهش 96 درصدی میزان سفر به استان مازندران طی تعطیلات نوروز 1400 ، این نتیجه به دست می آید که عید امسال فقط 154 هزار نفر گردشگر وارد استان شدند که اغلب آنان به دلیل سکونت در مراکز اقامتی رسمی ، کمترین میزان ارتباط را با مردم بومی استان داشتند و به جز حضور در سواحل و جنگل ها که از اماکن عمومی با فضای باز محسوب می شود ، ارتباط چندانی با جمعیت استان نداشتند.
شهرهای کم مسافر ؛ قرمزتر
همچنین یکی از واقعیت های دیگر آماری که ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی آن را بر ملا کرد و در واقع نشانگر مسیر تغییر رنگ بندی مازندران طی موج چهارم بوده ، این است که شهرهای کم مسافر و تقریبا غیر گردشگرپذیر همچون قائمشهر ، بابل و ساری سریع تر از مناطق پر مسافر همانند شهرستان های غربی استان به وضعیت قرمز رسیدند.
طبق این ارزیابی ، مسافرت و مسافران کمترین میزان تاثیر را در ورود مازندران به موج چهارم پاندمی کووید19 در استان داشته است که البته در اینجا جای شمار مسافرانی که در ویلاهای شخصی و خانه های استیجاری غیر مجاز سکونت کردند بسیار خالی است تا بتوان بررسی دقیق تری از اثر گذاری سفر بر همه گیری کرونا در این استان داشت. 
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که طبق آمار ترددی، طی نوروز امسال 22 میلیون تردد خودرویی در سطح استان انجام شد که فقط یک میلیون و 300 هزار مورد آن مربوط به ورودی های استان بود. اگر نیمی از تردد ورودی به استان را مربوط به خودروهای سنگین و باری به همراه بومیان استان بدانیم ، این نتیجه به دست می آید که تقریباً تنها سه درصد از کل تردد خودرویی استان مربوط به مسافران و گردشگران بود.

پیام مازند


گردشگری؛ قربانی اتهام‌زنی
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در باره اثرگذاری مسافرت بر همه گیری کرونا به خبرنگار ایرنا گفت : متاسفانه دیوار کوتاه گردشگری همواره این صنعت را به عنوان متهم ردیف اول همه گیری کرونا معرفی کرده است و مسئولان و مردم نیز این اشتباه را بارها و بارها تکرار و حتی با صدای بلند رسانه ای کردند در حالی که واقعیت چیز دیگری است.
مهران حسنی افزود : همین گونه اتهام زنی به گردشگری در طول 14 ماه گذشته صنعت گردشگری مازندران به عنوان سرمایه سازترین حوزه اقتصادی با میزان اشتغال بالا را زمین گیر کرد و تا مرز ورشکستگی پیش برده است.
وی ادامه داد : اعداد و ارقام و تعداد مسافران حداقل در نوروز امسال با بازگشت استان به موج چهارم همخوانی ندارد و این را مدیران متولی بهداشت و درمان و مرتبط با کنترل کرونا به خوبی می دانند اما همواره گردشگری را دم دست ترین متهم می بینند و معرفی می کنند.
معاون گردشگری مازندران گفت : تمامی گردشگرانی که به عنوان مهمان صنعت گردسگری و نه ویلا خواب و مستاجر ، نوروز امسال به مازندران سفر کردند ، پروتکل های بهداشتی را به صورت حداکثری رعایت کردند و در مراکز اقامتی رسمی با نظارت شدید سکونت داشتند. به علاوه مازندران از همان ابتدای نوروز روند افزایشی آمار بیماران کرونایی را در پیش گرفت که نشان می دهد این افراد حداقل 2 هفته پیش از نوروز مبتلا شدند و ارتباطی با مسافران نداشتند.
حسنی افزود : باور داریم ویلاخوابی و خوش نشینی غیربومیان برای صنعت استان سم مهلک است . این را ما خودمان بارها و بارها با صدای بلند فریاد زدیم ولی باید منصفانه قضاوت کرد چون حتی همین ها که ویلا دارند و خوش نشین محسوب می شوند در ویلاهای خودشان سکونت داشتند و نمی توان باور کرد که در همه گیری کرونا نقش اول را داشته باشند.
وی با تاکید بر این که همه باید نقششان را در همه گیری کرونا بپذیرند ، گفت : ما می دانیم که مردم خود استان آزادانه مهمانی و جشن های چند صد نفری و دورهمی های شبانه برگزار می کردند و در بازارهای استان طی ماه اسفند وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در پایین ترین سطح بود. با این وصف ، به دلایلی که برای ما نیز معلوم نیست همواره گردشگری و مسافران در طول 14 ماه گذشته مقصر اصلی قلمداد شدند و این اتهام هنوز نیز بر سر این صنعت سایه سنگین دارد. 

پیام مازند


مسافرت تشدید کننده، نه عامل اصلی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در گفت و گو با ایرنا ، مسافرت و گردشگری را آخرین عامل در اوج گیری پاندومی کرونا در مازندران و ورود استان به موج چهار دانست و گفت: برای ما ، مسافرت و سفرهای نوروزی گردشگران عامل تشدید کننده محسوب می شود که البته هنوز اثرات واقعی آن در استان دیده نشده است.
دکتر قاسم اویس ساده انگاری مردم استان و باز شدن و فعالیت آزادانه بازار را عوامل اصلی بازگشت مازندران به شرایط قرمز کرونایی معرفی کرد و افزود: متاسفانه همزمان با نزدیک شدن نوروز شاهد موج گسترده ای از عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی مناطق استان مازندران بودیم.
وی ادامه داد : عامل تعیین کننده دیگر در رسیدن سریع مازندران به موج چهارم ، برگزاری درهمی های پیش از نوروز ، دید و بازدیدهای نوروزی و همچنین جشن‌های و مهمانی ها زیادی بود که شهروندان استان برگزار کردند. مبتلایان درگیر امروز ناشی از همین بی توجهی ها به هشدارهای بهداشتی و ساده انگاری ها است. 
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران عامل دیگر را شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی توصیف کرد و اظهار داشت : باور داریم که مسافرت و مسافران به عنوان عامل تشدید کننده محسوب می شوند و نمی توانند علت اصلی همه گیری موج چهارم باشند ، ولی نباید این موضوع را ساده دانست زیرا در روزهای اخیر شاهد روند افزایشی شمار بیماران کوویدی در مناطق غربی استان هستیم که پیش بینی می کنیم نتیجه تردد بالای مسافران و ارتباط آنها با مردم بومی است که روند انتقال ویروس را سرعت بخشیده و ممکن است در روزهای آینده به طور محسوس‌تری خود را نشان دهد.
وی ورود کرونای انگلیسی به مازندران توسط مسافری از قزوین را مثال آورد و افزود : در این مورد نیز هم آن مسافر و هم میزبان که بومی بود نقش داشتند ، اگر چه با ورود کرونای انگلیسی به کشور سرانجام این ویروس به مازندران هم می رسید.
ویروس کرونای انگلیسی 24 اسفند ماه سال گذشته با شناسایی 2 بیمار در قائمشهر وارد مازندران شد. بررسی های دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشان داد که زن و شوهر قائمشهری پس از میزبانی از مهمانی که از قزوین به منزلشان آمده بود ، با این ویروس درگیر شدند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : در مجموع آنچه که ما به عنوان نقش مسافرت یا سفر در ورود استان به موج چهارم کرونا و وضعیت کنونی می دانیم و اثرگذاری واقعی داشته ، سفرهای درون استانی مردم مازندران بوده است که برای برگزاری دورهمی ها و موارد از جمله دید و بازدیدهای نوروزی جا به جا می شدند.

پیام مازند


تداوم عادی انگاری در شهرهای قرمز
دکتر اویس با اظهار این که مازندرن هنوز هم تا حدود زیادی شاهد عادی انگاری کرونایی در وضعیت قرمز است ، گفت : جای تعجب دارد که حتی با وخامت اوضاع در مناطق قرمز همچنان شاهد تردد آزادانه شبانه و همچنین فعالیت اغلب کسب و کارها در سطوح مختلف هستیم.
وی سطح عادی انگاری مردم و مدیران محلی نسبت به وخامت همه گیری کرونا در استان را بسیار بالا توصیف کرد و افزود : چنانچه همین وضعیت ادامه داشته باشد شاید تا مدت طولانی مازندران درگیر موج چهارم باشد.
وی گفت: حضور مسافران بیش از اثرگذاری بر انتقال ویروس بار روانی داشته که می تواند نوعی توجیه کننده عادی انگاری ها باشد، در صورتی که عوامل همه گیری مسئله ای متفاوت از ورود مسافران است.
طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در حال حاضر بیش از یکهزار و 600 بیمار مبتلا به کووید 19 در بیمارستان های استان بستری هستند.
برچسب‌ها
گردشگری ویروس کرونا کووید-19 مازندران بهداشت و سلامت کرونای انگلیسی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/200860/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل