پیام مازند

آخرين مطالب

استحکام بنیاد شرکت‌های دانش بنیان مازندران در سایه تدبیر علمي

استحکام بنیاد شرکت‌های دانش بنیان مازندران در سایه تدبیر
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران که زمانی نه چندان دور با وجود کم تعداد بودن در محاصره انبوهی از مشکلات قرار داشتند ، طی هشت سال گذشته با حمایت همه جانبه دولت ، تعدادشان تقریبا 6 برابر شده و اکنون با قرار گرفتن در مسیر هموار ، به باغ نورسته توسعه استان تبدیل شده‌اند .

به گزارش ایرنا ، شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران تا همین چند سال پیش به گواه گزارش هایی که ایرنا بارها و بارها منتشر کرد ، ناامیدانه با انبوهی از مشکلات مانند کمبود فضا برای فعالیت ، نبود نقدینگی و انباشت تولیدات بدون مشتری دست‌وپنجه نرم می‎ کردند و دست روی دل هر یک از جوانان نخبه فعال در کسب و کارهای دانش بنیان می گذاشتی ، صدای خرد شدن استخوان های امیدشان را به وضوح قابل شنیدن بود.
در آن سال ها بسیاری از نخبگان جوان مازندرانی که با هزار امید و آرزو پس از فراغت از تحصیل به دنبال راه اندازی کسب و کار مبتنی بر علم و دانش وقتی به پارک علم و فناوری استان برای کمک و پشتیبانی مراجعه می کردند ، یا با نبود فضا و مکان برای فعالیت مواجه و یا در میانه راه بدون حمایت رها می شدند. آن دسته از شرکت هایی هم که کارشان به نتیجه و تولید می رسید ، پس از مدتی به خاطر ضعف هایی که در مجموعه پارک وجود داشت با انبوهی از تولیدات فاقد بازار فروش به مرز ورشکستگی می رسیدند و آه از نهادشان بر می آمد.
ورق روزگار برای این شرکت ها اما از سال 92 با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و بعدها با در پیش گرفتن سیاست اقتصاد مقاومتی برگشت و روز به روز مسیر توسعه و نوآوری بیشتر را پیمودند و اکنون در مجموعه پارک علم و فناوری مازندران به جایگاهی دست یافته اند که نقششان در اقتصاد دانش بنیان استان غیرقابل انکار است.
شرکت‌های دانش‌بنیان که زیر چتر پارک های علم فناوری فعالیت می کنند در سال‌های اخیر نقش بسزایی در تحقق سیاست ‎های اقتصاد مقاومتی کشور داشتند و موجب حرکت گسترده دانشگاهیان به سمت کسب و کار نوآورانه و فناورانه شدند. این شرکت ها علاوه بر حصول ارزش‌ افزوده، با درآمدزایی پایدار و گردش مالی بالا، نقش بسزایی در اشتغال زایی بر عهده دارند.
پارک علم و فناوری مازندران از سال 89 فعالیت خود را با چهار شرکت دانش بنیان آغاز کرد و در ابتدای کار ، دایره محدودی از اعتماد و فعالیت را به نمایش گذاشت ، اما در سال های اخیر بسته های حمایتی باعث شد که نه تنها شرکت های جدید وارد فعالیت فناورانه شوند، بلکه شرکت های صنعتی قدیمی نیز پا در عرصه دانش بنیان گذاشتند تا کیفیت و رقابت پذیری محصولات خود را ارتقا بخشند.
در چند سال گذشته تعداد قابل توجهی از این شرکت ها با سیاست های حمایتی دولت کار خود را از مراکز رشد دانشگاهی آغاز کردند و پس از حرکتی منطقی به موفقیت رسیدند.در استان مازندران طی هفت سال اخیر با بسته‌های حمایتی دولت تعداد شرکت های دانش بنیان رشد 560 درصدی داشتند و توانستند دایره فعالیت و کسب و کار خود را گسترش دهند.
طبق گزارش های رسمی ، در سال 92 تنها 33 شرکت فعال در حوزه دانش بنیان زیرمجموعه پارک علم و فناوری مازندران فعالیت داشتند که حدود 340 نفر در آنها مشغول کار بودند ، اما اکنون حمایت دولت در حوزه شرکت های دانش بنیان سبب شده است تا میزان اشتغال در این بخش هم تقریبا 7.5 برابر شود.
رییس پارک علم وفناوری مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر 220 شرکت زیر نظر پارک علم و فناوری استان فعالیت می کنند که 2 هزار و 559 اشتغال برای تحصیل کردگان مازندران ایجاد کرده است.
علی معتمدزادگان افزود: در حال حاضر 6 مرکز رشد در سراسر استان مازندران فعالیت می کنند که در فضایی به متراژ 12 هزار متر مربع شامل چهار هزار متر تملیکی و هشت هزار متر استیجاری فعالیت می کنند و همچنین 9 هزار متر مربع فضای پارک جدید در حال ساخت است که پیش بینی می شود در آینده نه چندان دور به بهره برداری برسد.
وی بسته های حمایتی دولت و فراهم کردن محیط کسب و کار را از عمده دلایل رشد شرکت های دانش بنیان در استان عنوان کرد و گفت : همواره عمده مشکل شرکت های دانش بنیان تامین سرمایه اولیه و فضایی برای استقرار شرکت بود که خوشبختانه در سال های اخیر این 2 دغدغه برطرف شده است. 

پیام مازند


افزایش 13 برابری تسهیلات دولت
رییس پارک علم وفناوری مازندران تسهیلات را موتور محرک شرکت های دانش بنیان دانست و اظهار داشت : تسهیلات ارزان قیمت مهم ترین بسته حمایتی دولت تدبیر و امید برای تشویق و تقویت شرکت های دانش بنیان بوده است به گونه ای که در سال های اخیر تسهیلات دولتی برای استقرار یا توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان استان رشد 13.5 برابری داشت که منجر به استقبال خوب ایده های فناورانه برای تجاری سازی شد. 
وی این میزان تسهیلات را مربوط به منابع داخلی پارک استان دانست و افزود : تسهیلات خارج از منابع استانی چندین برابر است که به دلیل ارتباط مستقیم با بانک ها میزان مشخصی برای آن در دست نیست ، اما در برخی سال ها ممکن است تا ده ها برابر اعتبار داخلی باشد. 
معتمدزادگان با اشاره به اینکه در سال 91 تنها 2 میلیارد ریال تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان مازندران اختصاص یافته بود ، گفت : فقط در سال گذشته حدود 27 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این شرکت ها قرار گرفت.
رییس پارک علم و فناوری همچنین به محصولات پارک استان اشاره کرد و گفت : در حال حاضر500 محصول در پارک علم و فناوری مازندران ثبت اختراع شده است که نشان دهنده استقبال دانشجویان وفارغ التحصیلان استان به حضور در کسب و کارهای دانش‌ بنیان و فناورانه است. 
معتمدزادگان حجم گردش مالی شرکت های دانش‌بنیان مازندران را حدود 2 میلیون دلار در سال عنوان کرد و گفت : البته در سال های اخیر تحریم ها باعث شده شاهد کاهش در صادرات و کسب درآمد باشیم و گرنه برای مثال میزان گردش مالی شرکت های دانش‌بنیان در سال 98 تا 5.5 میلیون دلار نیز رسیده بود که البته افزایش نرخ ارز در سال 99 کمک خوبی به شرکت های دانش بنیان کرد.
18 کشور مقصد محصولات دانش بنیان مازندران
وی به رقابت‌پذیر شدن محصولات دانش بنیان استان در عرصه‌های جهانی اشاره کرد و گفت: در حال حاض حدود 30 محصول فناورانه که در داخل استان تولید شده است به 18 کشور صادر می شود که تعدادی از آنها کشورهای اروپایی هستند.
رییس پارک علم و فناوری مازندران صادرات دانش بنیان را یکی از ظرفیت‌های ارزآوری کشور توصیف کرد و افزود : در حال حاضر این ظرفیت در استان مازندران وجود دارد که صادرات محصولات خودرا به بیش از دهها میلیارد دلار برساند و البته به دلیل تحریم های یکجانبه آمریکا این ظرفیت مغفول مانده است.

پیام مازند

رفع مشکل فضای فعالیت
رییس پارک علم و فناوری مازندران یکی از دستاوردهای چند سال اخیر این مجموعه را برطرف کردن مشکل فضای مورد نیاز استقرار شرکت های دانش بنیان توصیف کرد و گفت : همان طور که گفته شد در حال حاضر 21 هزار متر مربع فضای آماده و در حال ساخت در استان داریم که بخشی از پروزه های نیمه کاره تا پیش از پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید. 
معتمدزادگان با بیان اینکه هم اکنون هیچ شرکتی در استان دغدغه کمبود فضا ندارد ، افزود : با این حال طبق برنامه ریزی ، 2 مرکز دیگر در نوشهر و همچنین پردیس پارک علم وفناوری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در حال ساخت است. 
وی ادامه داد : مرکز رشد نوشهر با ساختمانی سه طبقه و پردیس پارک علم و فناوری با 12 هزار مترمربع فضای فیزیکی در ساری اواسط امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. 
رییس پارک علم و فناوری مازندران گفت : با این میزان فضای پارک شاهد جهش بزرگی در فعالیت شرکت های دانش بنیان مازندران خواهیم بود و به طور حتم دولت هم مانند همیشه حمایت های لازم را خواهد داشت. 

پیام مازند


کرونا و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران
با شیوع ویروس کرونا در کشور و نیاز عموم مردم به برخی اقلام پزشکی و بهداشتی مانند ماسک، دستکش، محلول ضد عفونی‌کننده و موارد اینچنینی، عده‌ای سودجو نسبت به احتکار این لوازم اقدام کرده و تا چند برابر قیمت اصلی، فروختند.اما در مقابل این سودجویان، افرادی از جان و مال خود مایه گذاشتند تا جان مردم به خطر نیفتد.
در کنار کادر بهداشت و درمان که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا بودند، برخی نانوایان نان رایگان توزیع کردند، عده‌ای از خیاط‌ها با وجود اینکه در محل استیجاری کار می‌کردند اما نسبت به دوخت ماسک و گان رایگان اقدام کردند. همچنین برخی شرکت‌های دانش‌بنیان، با تغییر خط تولید و یا راه‌اندازی خط تولید جدید، ملزومات بهداشتی مورد نیاز در شیوع کرونا را تولید کردند تا به سهم خود یاریگر مردم باشند، پارک‌های علم و فناوری هم نسبت به ارائه مجوز برای تولید محصول جدید همکاری لازم را با این شرکت‌ها داشته و صدور مجوزها را تسریع کردند.
رییس پارک علم و فناوری مازندران در این باره نیز گفت: فراخوان حمایت از تولید محصولات برای پیشگیری، مقابله و درمان مبتلایان به ویروس کرونا، نظرسنجی آنلاین از شرکت‌ها برای بررسی مشکلات ایجاد شده، معرفی شرکت‌ها به مراجع ذی‌صلاح برای اخذ مجوز تولید و تهیه و تدوین بسته حمایت از شرکت‌های آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا و ارائه تسهیلات و سرمایه در گردش در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شرکت‌ها از اقدامات پارک علم و فناوری در راستای مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا است.
معتمدزادگان ادامه داد: تولید حدود 40 هزار لیتر محلول ضد عفونی‌کننده در روز توسط 9 شرکت، تولید لباس‌های ایزوله و گان‌های جراحی توسط شرکت الکتروگستر ساری، تولید ماسک سه لایه بهداشتی توسط شرکت مازرون فوم، تولید دستگاه تنفس مصنوعی "ونتیلاتور" توسط شرکت تراشه پردازان جهان، افزایش ظرفیت دستگاه بی‌خطر ساز زباله‌های عفونی بیمارستانی توسط شرکت خزر الکتریک، تولید دستگاه اکو استریل بیمارستانی توسط شرکت مدارگستر فناور چالوس، استفاده از پهپاد محلول‌پاش برای ضد عفونی کردن معابر شهری توسط شرکت کاسپین هوا دریا، ساخت پهپاد محلول‌پاش توسط شرکت ابرتک، توسعه سامانه خدمات نظافتی آنلاین توسط شرکت آن‌واش، توسعه سامانه کتابخانه آنلاین توسط شرکت فرانوگرایان، تولید نرم‌افزار مطب آنلاین توسط شرکت جادوی فکر و راه‌اندازی پلتفرم رایگان برای خرید و فروش آنلاین توسط شرکت نوآوری و فناوری مازندران بخشی از اقداماتی است که زیر نظر پارک علم و فناوری در ایام شیوع کرونا انجام شده است.
وی به تولید بیش از 19 محصول و خدمات دانش‌بنیان در مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: یکی از ویژگی های شرکت های دانش بنیاد انعطاف پذیری آنان است که در وضعیت شیوع ویروس کرونا به خوبی توانستند به کمک مجموعه درمانی و بهداشتی بشتابند.
برچسب‌ها
توسعه ایران جهش تولید مازندران کارآمدی دولت پارک علم و فناوری دانش‎ بنیان ‎ها

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/202606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران