پیام مازند

آخرين مطالب

آیا هیئت نظارت نکا طبل رسوایی نماینده شرق مازندران را سر می‌دهد؟/ متن و حاشیه انتخابات شوراها در نکا مقالات

آیا هیئت نظارت نکا طبل رسوایی نماینده شرق مازندران را سر می‌دهد؟/ متن و حاشیه انتخابات شوراها در نکا
  بزرگنمايي:

پیام مازند - به نظر می‌رسد برخی مغایرت‌ها در خروجی صلاحیت‌های کاندیداهای ششمین دوره شورای شهر از سوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان نکا با نظرات مراجع ذیصلاح چندگانه درکنار هزینه از اعتبار این نهادها برای توجیه نظر نهایی هیأت نظارت، حواشی و آسیب‌هایی را ایجاد خواهد کرد که دود آن بیش از همه بر چشم نماینده شرق مازندران در مجلس خواهد رفت.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، درحالی که تنها کمتر از دو ماه تا برگزاری انتخابات بزرگ 1400 در کشور باقیمانده و گمانه‌زنی‌های فراوانی در رابطه با گزینه‌های احتمالی نامزدی جریان‌های گوناگون سیاسی برای تصدی مسئولیت مهم ریاست جمهوری در کشور جریان دارد، بازار رقابت کاندیداهای ششمین دوره شورای اسلامی شهرها نیز داغ داغ است.
شاید پس از ایام تبلیغات و پیش از برگزاری انتخابات، دوره تأیید صلاحیت‌ها را بتوان مهمترین، پرهیجان‌ترین و البته حساس‌ترین برهه مربوط به انتخابات دانست که این امر شامل رقابت کاندیداهای شوراها نیز می‌شود و تنور داغ گمانه‌زنی‌ها نیز بر این هیجانات می‌افزاید.
در این شرایط و باتوجه به اهمیت ویژه انتخابات سال 1400 بنابر تجربیات تلخ حاصل از ورود برخی افراد بدون صلاحیت به کارزار انتخابات شوراهای شهر و رأی‌آوری در سال 96 و مفاسد همراه با دستگیری‌ها و به تبع آن منحل شدن بسیاری از شوراها در سطح شهرهای کشور علی‌رغم عدم بهره‌مندی صلاحیت کاندیداهای آن بدون نظارت استصوابی شورای نگهبان، حساسیت شدیدی را در مراجع چهارگانه ذیصلاح در اعلام صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر بوجود آورد تا تجربیات تلخ چهار سال گذشته برخی از شهرهای کشور دوباره تکرار نشود.
* مراجع چهارگانه؛ سربلند در انجام مأموریت
از این رو پس از پایان ثبت نام کاندیداهای شورای اسلامی در این شهر و اعلام نظر هیأت اجرایی، مراجع ذیصلاح ازجمله اداره اطلاعات، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و دادگستری با حساسیت و بررسی دقیق سوابق و پرونده کاندیداها با رویکرد ایجاد اعتماد و اعتبار برای انتخابات با حفظ شأن افراد ورود کرده‌اند تا در گام بعد هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان بتواند بدون دغدغه و به راحتی صحیح‌ترین تصمیم را اتخاذ کند.
در بررسی‌های به عمل آمده و گفت‌وگو با منابع آگاه روشن شد که در این دوره اداره اطلاعات شهرستان نکا با ظرافت خاص و بررسی دقیق، حساسیت بالا و معقولی را در امر استخراج و جمع‌بندی موارد مربوط به نامزدها به خرج داده و با رویکردی جدید و جامع راه تصمیم‌گیری صحیح را برای مرجع بعدی اعلام وضعیت تأیید و یا عدم تأیید صلاحیت‌ها فراهم ساخته است.
از سوی دیگر سپاه که مأموریت پاسداری از انقلاب اسلامی را نیز بر عهده دارد همچون همیشه دلسوزانه برای انقلاب، مردم و کاندیداها همراه با حفظ شأن افراد به بررسی صلاحیت نامزدها با رویکرد امید آفرینی در جامعه به منظور معرفی افراد متخصص بدون حاشیه به عنوان نفرات شایسته قرار گرفتن در معرض انتخاب مردم پرداخته است.
از سوی دیگر نیروی انتظامی و دستگاه قضا نیز دلسوزانه و کارشناسانه روند صلاحیت کاندیداها در نکا را آغاز و با حساسیت بالا هم به منظور حفظ شأن افراد و هم معرفی نفرات رقم‌زننده پیشرفت شهر و رفع نیازها و مشکلات مردم این مأموریت مهم را به پایان رساندند.
* نقش حساس هیأت نظارت
پس از مراجع چهارگانه اعلام تخصصی چگونگی صلاحیت کاندیداها، این هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان است که باید نظرات کارشناسی و همه جانبه ارکان اصلی اعلام نظر درمورد افراد که یقینا جامع‌ترین و دقیق‌ترین نتیجه را شامل می‌شود بررسی و براساس آن اعلام نظر نهایی به هیئت اجرایی شهرستان و کاندیداها را داشته باشد.
پس از اعلام نظر هیئت نظارت فرصت مشخصی برای کاندیداهای رد صلاحیت شده وجود دارد تا نسبت به رأی اعلام شده اعتراض خود را تقدیم و در صورت قبول بتوانند در عرصه رقابت انتخابات حضور داشته باشند.
* متن و حاشیه یکجاست
اما بررسی‌های دقیق متن و حواشی روند تشکیل تا فعالیت هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در نکا نکات و اتفاقات عجیب و غیرمنتظره‌ای وجود دارد که می‌تواند اثرات نامبارک و لطمات شدید را به اعتبار این مرجع مهم تصمیم‌گیری در این شهرستان وارد نماید.
چراکه بیشتر افراد هیئت نظارت نکا را منصوبان به نماینده شرق مازندران در مجلس تشکیل می‌دهند که وظیفه تجمیع نظرات کارشناسی مراجع چهارگانه را برای اعلام نظر نهایی برعهده دارد و باید با کاستن از حواشی به مأموریت‌های خود عمل کند.
در غیر اینصورت و در شرایطی که اگر قرار باشد نظر دیگری علاوه بر جمع‌بندی مراجع چهارگانه اعمال شود این شائبه مطرح می‌شود که اصلا لزوم اعلام نظر آن مراجع چه بوده و درواقع رنگ و بوی سوری بودن به آن داده می‌شود حال آنکه به نظر می‌رسد اتفاقات دیگری در پس پرده آن رقم خورده است.
* نظر مراجع محترم اما هرچه ما می‌گوییم
به عنوان مثال پس از اعلام عدم تأیید صلاحیت برخی از کاندیداها توسط این هیئت، مشخص شد که تمامی مراجع چهارگانه صلاحیت این افراد را اعلام داشته و مشکلی بابت حضور آن‌ها در عرصه انتخابات وجود نداشته است اما برخی سیاسی‌کاری‌ها و نظرات شخصی سبب رأی به عدم احراز صلاحیت این نفرات شده است.
و عجیب‌تر آنکه اعضای هیئت نظارت در اظهار نظرهای غیرمعقول به اطرافیان و حتی خود کاندیداهای رد صلاحیت شده با دادن آدرس غلط، مراجع چهارگانه را عامل عدم تأیید صلاحیت این افراد معرفی کرده‌اند که باتوجه به رویکرد کم‌نظیر در پیش گرفته شده از سوی مراجع چهارگانه در این دوره از انتخابات به وضوح ظلم بزرگی در بی‌اعتبارسازی این نهادهای خدوم و فداکار عامل ایجاد امنیت و آرامش در بین مردم از سوی هیئت نظارت رقم خورده است.
* ریزش‌ها و رویش عجیب شورای شهر فعلی
یکی از خروجی‌های هیأت نظارت در این دوره را باید در وضعیت صلاحیت کاندیداهای دوره فعلی شورای شهر نکا برای دوره بعد بررسی کرد، جایی که روند احراز و اعلام صلاحیت‌های آن می‌تواند نکاتی کلیدی را به نمایش بگذارد.
از میان هفت عضو فعلی شورای شهر دوره پنجم در نکا، با عدم نام‌نویسی و انصراف دو تن از اعضا، پنج نفر کاندیداتوری خود برای دوره بعدی را اعلام کردند که طبق اخبار واصله از منابع آگاه، تنها یک نفر موفق به عبور از مارپیچ تأیید صلاحیت هیئت نظارت در این شهرستان شده است.
اما بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که درمورد چهار نفر باقیمانده اتفاق جالبی افتاده و برخی باوجود بهره‌مندی از تأییدیه چهار مرجع اعلام نظر، به بهانه‌های واهی و بدون مدرک مستند قابل اتکا از سوی هیئت نظارت عدم صلاحیت خورده و از دور خارج شده‌اند.
* مذاکرات 3+1 برای گرفتن یک تأییدیه
درحالیکه تنها عضو تأیید شده نتوانسته تأیید هر مراجع اعلام نظر را دریافت کند اما خروجی هیئت نظارت برای این فرد که گفته می‌شود از حمایت نماینده شرق مازندران در مجلس نیز برخوردار بوده اتفاقی غیرمنتظره یعنی تأیید صلاحیت بوده است.
از سوی دیگر بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که در تأیید صلاحیت این عضو فعلی شورای شهر نکا گروه دیگری خارج از این شهرستان دخیل بوده‌اند که برخی از نفرات بومی و غیربومی این گروه برای مردم نکا نام‌های آشنایی هستند و در گذشته نه چندان دور نیز مسئولیت‌هایی را در این شهر بر عهده داشته‌اند.
یک منبع مطلع در گفت‌وگو با پیک نکا، متأسفانه برخی از مسئولان شهری سابق نکا و استان را اعضای تشکیل دهنده این جمع چهار نفره معرفی و دخالت‌ها و تلاش‌های آنان را برای به نتیجه رساندن صلاحیت تنها عضو تأیید شده شورای شهر فعلی نکا برای دور جدید را تأیید کرده است.
این در شرایطی است که برخی از فعالان و حامیان فتنه 88 که متظاهر به انقلاب و دلسوز برای مردم بوده اما در عمل و باطن تنها در یک مورد با بررسی فعالیت‌شان در لایک پست‌های شبکه‌های اجتماعی ضد انقلاب و مردم ایران در شبکه‌های معاند و حتی نشر آن‌ها باطن خطرناکی را مخفی ساخته‌اند، باوجود عدم تأیید مراجع چهارگانه از فیلتر هیأت نظارت به سلامت بیرون آمده‌اند.
* پاسخگوی این سوالات کیست؟
حال سوالات مهمی در این زمینه مطرح می‌شود که امید است پاسخ مناسبی برای آن ارائه شود:
اول اینکه آیا نظر و گزارشات تعداد محدود و معدودی از نفرات منصوب به نماینده شرق مازندران در هیئت نظارت نکا جامع‌تر، دقیق‌تر و منطقی‌تر از ارکان‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی کشور است که بیشترین اطلاع و اشراف را نسبت به وضعیت افراد با بهره‌مندی از دو ظرفیت کارشناسان متخصص و بدنه مردمی به اعلام نظر می‌پردازند.
دوم اینکه آیا خرج از اعتبار نهادهای مهمی که دلسوزانه با حفظ شأن افراد به ارائه نظر می‌پردازند برای ایجاد یک حائل دفاعی میان هیئت نظارت و کاندیداهای رد شده در راستای رسیدن به منافع مد نظر در بلند مدت، سبب افزایش کارآمدی این نهادها به منظور انجام وظایف و همچنین اعتبار آن‌ها در میان مردم می‌شود یا هزینه سنگینی را برای آن‌ها بلکه بدنه عظیمی از نیروهای خدوم نظام و انقلاب به همراه خواهد داشت.
سوم اینکه آیا نماینده شرق مازندران از اتفاقات درحال وقوع در جمع هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای این شهرستان که منصوبان و منتخبان شخص وی ازجمله رییس دفتر مطبوعش در شهرستان نکا عضو آن هستند اطلاع دارد یا خیر.
چهارم اینکه برکسی پوشیده نیست که روند درحال سپری شدن از سوی هیأت نظارت با احتمال بروز حواشی و اتفاقات غیرقابل انتظاری در روزهای آینده روبرو خواهد بود که دود حاصل از ان بدون شک تنها در چشم شخص نماینده محترم خواهد رفت و هزینه‌های سنگینی ازجمله روی برگرداندن مردم و کاستن از اقبال عمومی وی در این شهرستان برای دوره بعدی انتخابات مجلس را به همراه خواهد داشت و آیا نماینده محترم راضی به پرداخت چنین هزینه‌ای خواهد شد یا خیر.
* طبل رسوایی که هنوز به صدا در نیامده اما…
همه این موارد درحالیست که نماینده محترم شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس فردی متدین، امین و با سابقه خدمت کم‌نظیر به مردم منطقه و انقلاب اسلامی است و همین امر نیز اقبال عمومی مطلوبی را برای وی در انتخابات سال 98 به همراه داشته است.
برهمین اساس انتظار آن می‌رود نماینده محترم همچون گذشته بدون در نظر گرفتن اغراض شخصی برخی از منصوبان خود و در نظر داشتن رضایت پروردگار و صلاح مردم تنها به انجام وظیفه انقلابی بدون سیاسی‌کاری‌های محتمل اهتمام گمارده و در نظر داشته باشد که کوس رسوایی آن بلند و لکه ننگ احتمالی برآمده از خروجی تصمیمات هیئت نظارت این شهرستان تا ابد بر دامان وی ثبت خواهد شد.
همه باید از قرار دادن دیگران در موضع مظلومیت بپرهیزیم به خصوص زمانی که آبروی افراد در دست ما قرار می‌گیرد و امان از روزی که افرادی مظلوم واقع شوند که آه مظلوم بنابر وعده الهی به حتم دامان ظالم را خواهد گرفت.
امید آن می‌رود که نماینده محترم ضمن ورود جدی به این مقوله با افزایش اشراف و حساسیت‌های لازم نسبت به کاستن از حواشی پیش آمده و رسیدن حق به صاحب یا صاحبان آن تلاش مضاعفی را نمایان ساخته و از هزینه‌های احتمالی در آینده برای خود بکاهد.
* ضرری که هرکجا جلویش گرفته شود منفعت است
رویکرد در پیش گرفته شده خطر تکرار حواشی و دستگیری‌های شوراهای شهرهای دیگر این بار در دوره ششم شهر نکا را افزایش می‌دهد و همین امر نیز سبب شد تا دلسوزان به نظام و مردم تمام تلاش خود را برای قطع روند آسیب‌زای در پیش گرفته شده به کار گیرند.
چراکه ایجاد حاشیه، دستگیری یا انحلال یک شورا نه تنها از اعتبار یک شهرستان و مردم آن خواهد کاست بلکه برای مدت‌های مدیدی شهر را به حاشیه خواهد برد و خدمات به مردم جای خود را به استرس، رشد معضلات اجتماعی و نا امیدی در شهرها خواهد داد.
بنابراین به قول سعدی علیه‌الرحمه:
علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد
دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست
البته در این مجال به همین اندازه بسنده می‌کنیم و امیدواریم با تغییر روند در پیش گرفته شده شاهد اتفاقات مثبت و امیدزایی باشیم که در غیر اینصورت با ادامه روند کنونی ابعاد و جزئیات بیشتر و دقیق‌تری را از آنچه سربسته بیان شد به اطلاع مردم خواهیم رساند تا بیش از این با فریب دیگران از نهادهای گمنام و مظلوم نظام برای دستیابی به مطامع برخی هزینه نشود.
انتهای پیام/
عضویت در کانال تلگرام خبربان

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/203612/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران