پیام مازند

آخرين مطالب

گسترش چتر ایمنی و توسعه بر جاده‌های مازندران مقالات

گسترش چتر ایمنی و توسعه بر جاده‌های مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - احداث، توسعه، مرمت و ایمن‌سازی جاده‌های مازندران به عنوان یکی از محورهای توسعه همواره مورد توجه دولتمردان بوده است و در این راستا دولت تدبیر و امید با اجرای طرح‌های مختلف زیربنایی، اقدام‌های بسیار ارزشمندی را در این حوزه انجام داده است.

به گزارش ایرنا، استان مازندران 10 هزار و 700 کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که 350 کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه 11 تا 13 درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود. مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی مختلف از جمله دریا و جنگل، سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر از اقصی نقاط کشور است و ثبت حدود 30 میلیون مسافر در سال موید این مطلب مهم و اساسی است که ایمن سازی جاده‌های استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و دولت تدبیر و امید طی این مدت قدم‌های بزرگی را برای توسعه جاده ای مازندران برداشته است.
ساخت 325 کیلومتر گنارگذار، چهار خطه شدن 91 کیلومتر از جاده های اصلی، اجرای 892 پروژه ساخت راه روستایی، رفع حدود 200 نقطه حادثه خیز، آسفالت راه شهری و روستایی، خط کشی 24 هزار و 279 کیلومتر از راه‌های استان، نصب حفاظ بتونی در 284 کیلومتر، نصب گاردیل در 133 کیلومتر و نصب 387 عدد علایم راهنمایی و رانندگی، تعریض و مناسب سازی جاده در قالب چهار پروژه و در مجموع به طول 216 کیلومتر از جمله اقدامات مهم و موثر دولت تدبیر و امید برای ایمن سازی جاده‌های مازندران بوده است.
توسعه و ایمن سازی جاده ای مازندران همواره دغدغه مسئولانن و یکی از اولویت های اصلی مدیران ارشد استان بود. به طوری که استاندار مازندران شهریور ماه پارسال در دیدار با رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور از انجام توافق اولیه برای ایمن سازی جاده‌های این استان با صرف یکهزار میلیارد ریال اعتبار خبر داد.
احمد حسین زادگان در پی این نشست گفت که توافق اولیه یکهزار میلیارد ریالی با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور انجام شده که بر اساس آن 40 درصد اعتبارات از سوی استان و 60 درصد از سوی سازمان راهداری برای اصلاح پیچ های خطرناک ، تقاطع های خطرآفرین ، انجام روکش آسفالت و دیگر پروژه های حوزه راه در مازندران تامین می شود.
وی بهسازی راه های روستایی، تسریع در پیشرفت راه ها و شریان های اصلی و رسیدگی به مشکلات این بخش بویژه حوزه حمل نقل را بسیار مهم و از دغدغه های عمرانی استان عنوان کرد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز فروردین ماه امسال در دیدار با استاندار مازندران گفت که جاده های مازندران محور توسعه همه جانبه استان محسوب می شود و از این رو تعریض و ارتقاء ایمنی جاده های مازندران از دغدغه‌های اصلی است.
داریوش امانی با بیان اینکه محورهای مواصلاتی مازندران در شمار شریان های مهم کشور قرار دارد افزود: از زمان فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، اقدامات خوبی در جهت حفظ و ایمنی راه های ارتباطی در مازندران صورت گرفته است.
سرمایه‌گذراری یکهزار و 750 میلیاردریالی برای کنارگذرهای مازندران
دولت تدبیر و امید جهت ایمن سازی محورهای مواصلاتی مازندران یکهزار و 750 میلیارد ریال اعتبار را برای احداث 325 کیلومتر گنارگذر در مسیر شهرهای رامسر، چالوس، نور، آمل، محمودآباد، بابل، ساری و بهشهر هزینه کرده است. 
تا سال 1392 و پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم 260 کیلومتر از این مسیر با صرف اعتبار 750 میلیارد ریالی به اجرا در آمد که پیشرفت فیزیکی 75 درصد را به خود اختصاص داده بودند و پس از آن روند تکمیل برخی از این پروژه ها که قدمت حدود 2 دهه ای داشتند در سالهای اخیر به ثمر رسید.
مدیر حوزه شرکت ساخت و توسعه راه های کشور دی ماه سال گذشته اظهار داشت: پیشتر در برخی از شهرهای مازندران از جمله قائمشهر کمربندی وجود داشت تا رفع کننده مشکل ترافیک درون شهری باشد ، اما شهرهای مسافرپذیر و شلوغی همچون نور و محمودآباد از این زیرساخت بی بهره بودند. در سال های اخیر با ساخت کمربندی هایی نظیر کمربندی بابل ، نه تنها از ورود خودروها بویژه خودروهای سنگین به داخل شهرها جلوگیری شده است بلکه کاهش ترافیک شهری را در پی داشته و سبب حفظ امنیت جانی مردم شده است.
غلامعباس رستمی ادامه داد : محدوده کمربندی های به بهره برداری رسیده از سال 1392 تاکنون شامل نور، رویان، بال شرقی و غربی کمربندی محمودآباد ، کمربندی جنوبی بابل ، کنارگذر شمالی ساری حدفاصل سه راهی جویبار تا گارد جنگل ، پل بزرگ چالوس ، تونل بزرگ چالوس ، عملیات تکمیلی کمربندی نوشهر - چالوس (موسی آباد -گشکرا)، پل دوم ازترود و پل دوم سرد آبرود است.
وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بقیه طرح های کنارگذر را هفت هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان اعتبار در پروژه هایی نظیر احداث تقاطع غیرهمسطح کمربندی بابل در ورودی و خروجی و یا ساخت پل روگذر سه‌راهی جویبار کمربندی ساری می باشد.

پیام مازند


کمربندی بابل، تحقق انتظار 20 ساله
بابل یکی از شهرستان های بزرگ و پرتردد مازندران است که به دلیل نبود کمربندی در مسیر عبور و مرور، خودروها می بایست از درون شهر عبور کنند تا بتوانند به شهرستان های دیگر بروند. تردد پرشمار خودروها علاوه بر آلودگیهای صوتی، بروز مشکلات ترافیک و نیز خطراتی همچون تصادف را برای افراد رقم می زد.
ساخت کمربندی جنوبی برای اتصال بین شرق و غرب مازندران از سال 1378 آغاز شد. این کمربندی از مسیر جاده بابل، آمل، شهید صالحی و گنج افروز می گذرد. طول این کمربندی بیش از 16 کیلومتر است که در طول مسیر 2 دهنه پل و پنج دستگاه روگذر ساخته شده است.
به گفته مسئولان و پیمانکاران پروژه تاکنون 550 میلیارد ریال هزینه برای اجرای این پروژه صرف شده است. این کنارگذر اردیبهشت سال 1396 طی مراسمی به بهره برداری رسید تا اهالی شهرستان بابل و دیگر شهرستان های از ترددی ایمنی و کم ترافیک برخودار شوند.
محمودآباد در مسیر توسعه راهسازی
محمودآباد از دیگر شهرستان های مازندران با جمعیت شناور بالا است که این مسئله ریشه در گردشگر پذیری این شهرستان دارد. ترافیک سنگین و محدودیت خیابان‌های درون شهری محمودآباد همواره یکی از دغدغه مردم و گردشگران و همچنین مدیریت انتظامی شهر بوده است که در سالهای اخیر با بهره برداری از کمربندی های شرقی و غربی بهبود یافته است.
پس از بهره برداری بال غربی کمربندی محمودآباد، بال شرقی آن در سال 1398 به عنوان یکی دیگر از اقدامات زیرساختی انجام شده در حوزه کمربندی ها در مازندران با صرف اعتبار 540 میلیارد ریال و به طور 6 کیلومتر به بهره برداری رسد.
کمربندی محمودآباد نه تنها برای کاهش بار ترافیکی شهری آن حائز اهمیت بود، بلکه به دلیل قرارگیری در امتداد جاده گردشگر پذیر هراز، مسیر گردشگری استان را از ورودی به سمت کناره های استان هدایت می کند. 
این کمربندی به طول بیش از 12 کیلومتر است که در شهریور سال گذشته و همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی بال شرقی این کمربندی به بهره برداری رسید و همزمان نیزعملیات ساخت بال غربی آن با اعتبار 400 میلیارد ریال شروع شد.
بهره برداری کمربندی ساری
کار ساخت پروژه کمربندی ساری که از حدفاصل گارد جنگل تا سه راهی جویبار می باشد از سال 1380 آغاز شد و دی ماه سال گذشته تکمیل و به بهره برداری رسید تا خودروها از مسیر شهرهای همجوار بدون اینکه نیازی به تردد از داخل شهر ساری داشته باشند از کنارگذر و بدون ترافیک عبور کنند.
اجرای این کمربندی حدفاصل گارد جنگل تا سه راهی جویبار به طول بیش از 2 کیلومتر است که در مسیر اقدامات زیر ساختی نظیر ایجاد پل باند جنوبی و پل راستگر تقاطع سمسکنده با رمپ ها و ایجاد دوربرگردان 22 بهمن انجام شده است.
هزینه اجرای این پروژه حدود 400 میلیارد ریال اعلام شده است و با افتتاح این تقاطع ها گره ترافیکی کمربندی شمالی شهر ساری مرکز استان مازندران کاهش یافت. 
ایجاد کمربندی چالوس - نوشهر و پایان کابوس ترافیک 
مدیر حوزه شرکت ساخت و توسعه راه های کشور از مشکلات ترافیکی در غرب استان در مسیر شهرستان های چالوس ، نور و رویان به عنوان بخشی از این مسائل نام برد و گفت : به دلیل نبود زیر ساخت های تردد مناسب از کناره این شهرهای همواره ترافیک سنگین بخصوص در ایام تعطیلات به واسطه حضور مسافران وجود داشت.
رستمی افزود : شرکت توسعه و ساخت زیر بناهای حمل و نقل کشور برای بازگشایی گره ترافیک این منطقه ایجاد تونل بزرگ چالوس به طول 500 متر، پل بزرگ چالوس به طول 400 متر، پل تقاطع سه راهی چالوس به طول 96 متر، پل باند جنوبی تقاطع کشکرا به طول 45 متر، زیر گذر موسی آباد نوشهر به طول 320 متر و پل سردآبرود چالوس به طول 32 متر و پل ازارود نشتارود به طول 54 متر را به اجرا در آوده است .
وی ادامه داد : دولت برای اجرای این پروژه ها 520 میلیارد ریال اعتبار صرف کرده و خوشبختانه مشکلات ترافیکی پیش از این در این نقاط برطرف شده است .
مدیر حوزه اجرای طرح های زیر ساختی راه در مازندران به پروژه کمربندی نور - رویان که سابقه آغاز اجرای آنها به سال 1388 بر می گردد اشاره کرد و گفت : این پروژه در محدوده محمودآباد تا تقاطع گلندرود به طول هشت کیلومتر است که با 700 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

پیام مازند

کمربندی فریدونکنار
کلنگ ساخت کمربندی جنوبی فریدونکنار سال 80 به زمین زده شد تا بتواند مشکل ترافیک سنگین داخل این شهر و ارتباط راحت میان غرب و شرق مازندران را برقرار کند که تا سال گذشته این پروژه تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت ولی در مدت یک سال اخیر با افزایش عملیات اجرایی این پروژه پیشرفت فیزیکی 65 درصدی دارد .
فریدونکنار از شهرستان های ساحلی در کنار میزبانی از گردشگران، یکی از مسیر های اتصال شرق به غرب استان مازندران نیز محسوب می شود.
همچنین این شهرستان گردشگر پذیر به واسطه قرار گیری در مقصد جاده های مواصلاتی هراز و فیروزکوه، سالانه به خصوص ایام تعطیل و تابستان و نیز قرار گیری در کریدور شرق به غرب مازندران و وجود بندر در این شهر روزانه تعداد زیادی از خودروهای سنگین وارد شهرمی شود و بر بار ترافیکی و مشکلات شهر اضافه می کند.
چهارخطه شدن 91 کیلومتر از جاده‌های مازندران
تعریض و مناسب سازی جاده های مازندران در قالب چهار پروژه در دولت تدبیر و امید از سوی شرکت ساخت و توسعه راه های کشور مجموعاً به طول 216 کیلومتر به اجرا درآمد. چهارخطه کردن جاده های سوادکوه ، هراز ، محور ساری - تاکام و تعریض محور دزبن به مرزن آباد طرح هایی است که در حوزه راهسازی استان مازندران در سال های اخیر به سرانجام رسیده است.
تا سال 1392 و پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم تعریض و مناسب سازی 80 کیلومتر از این مسیرها با صرف اعتبار سه هزار و 960 میلیارد ریالی به اجرا درآمده بود و در نهایت به میانگین پیشرفت فیزیکی 10 تا 50 درصد رسید. ولی با روی کارآمدن دولت یازدهم و پس از آن دولت دوازدهم بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه ها اختصاص یافت و 91 کیلومتر از این مسیرها چهار خطه و مناسب سازی شده است .
با تخصیص این میزان اعتبار و کارهای انجام شده میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها به 70 تا 90 درصد رسید ، در حالی که بنا به گفته مدیر حوزه شرکت ساخت و توسعه راه های کشور در مازندران به عنوان مجری این طرح ها ، با وجود مشکلات و تنگناهای مالی ناشی از تحریم ها، روند اجرای این پروژه ها رضایتبخش و قابل قبول بوده است .
اجرای طرح های راهسازی در مازندران سختی ها و مشکلات خاص خود را دارد که این مساله باعث می شود تا اعتبارات بیشتری نسبت به اجرای پروژه ها در دیگر استان ها طلب کند. به طور مثال در جاده های مازندران برای ساخت راه نیاز به احداث تونل است که هزینه ساخت یک تونل سه برابر ایجاد یک کیلومتر راه می باشد . 
کارشناسان راهسازی همچنین ترانزیتی بودن راه های استان را به عنوان یکی دیگر از دست اندازها برای انجام کارهای تعریض و ساخت برمی‌شمردند و معتقد هستند با توجه به اینکه جاده های مواصلاتی استان به عنوان مسیرهای ترانزیتی ، حمل کالا و بار و مسافر به شمار می روند در روند اجرای پروژه نمی‌شد برای یک ساعت هم مسیر را مسدود کرد و به همین خاطر همزمان با اجرای طرح های توسعه ای در این جاده ها تمرکز بر این بود که هیچگونه خللی در تردد خودروها ایجاد نشود چون هرگونه اختلال باعث ایجاد ترافیک سنگین برای محورهای مختلف می شد.
همچنین طی سالهای اخیر با وجود بالا رفتن هزینه اجرای طرح های راهسازی دولت با تزریق اعتبارات خوب توانست این پروژه ها را به مراحل قابل قبول با پیشرفت فیزیکی بالایی هدایت کند.

پیام مازند

توسعه جاده سوادکوه در ایستگاه پایانی
جاده سوادکوه - تهران ، یکی از راه های مواصلاتی مهم مازندران به شمار می رود که عملیات آن سال 1384 از منطقه گدوک در حوزه استحفاظی تهران به سمت قائمشهر آغاز شد. تعریض جاده سوادکوه در آن زمان به پنج قطعه شامل ایجاد کنارگذر، رفع نقاط حادثه خیز گدوک به طول هشت کیلومتر، تعریض گردنه گدوک تا پل سفید به طول 17 کیلومتر ، تعریض مسیر پل سفید به قائمشهر به طول 40 کیلومتر و ایجاد پل و تونل برای اتصال به قائمشهر به طول 40 کیلومتر و ساخت چهار تونل تعریف شده بود.
برای اجرای این پروژه تا پیش از سال 1392 حدود 2 هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و 50 کیلومتر از مسیر به بهره برداری رسیده بود. در واقع تا آن زمان پیشرفت فیزیکی این طرح 55 درصد بود که در هشت سال اخیر با افزایش میزان تخصیص اعتبارات به پنج هزار میلیارد ریال 32 کیلومتر از این مسیر تعریض شد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه به 90 درصد رسیده است. 
محدوده های بهره برداری شده تعریض این مسیر از سال 1392 تاکنون شامل پلیس راه آزادمهر تا بالا زیراب ، سرخ کلا ، کارسالار و جمشید آباد ، جوارم تا تونل شماره یک ، محدوده شهری شیرگاه ، نارنج بن ، تونل شماره یک، سه و چهار است. 
مسئولان و پیمانکاران اعتبار مورد نیاز برای تکمیل تعریض این جاده را با توجهبه افزایش هزینه های راهسازی حدود پنج هزار میلیارد ریال اعلام کردند و زمان بهره برداری آن را با توجه به تخصیص فعلی اعتبارات سه سال آینده پیش بینی می کنند.
باید به این مسئله توجه داشت که جاده سوادکوه همچون محور هراز یکی از مسیرهای ترانزیتی استان به شمار می رود و پیمانکاران حتی نمی توانند برای یک ساعت مسیر را مسدود نگه دارند و به همین دلیل کار جاده سازی در کنار تردد خودروها انجام می شود که بسیار سخت بوده و عملیات اجرایی را با کندی مواجه می کند. 

پیام مازند

جاده هراز و تخصیص چند برابری اعتبارات
چهارخطه کردن و بهسازی جاده هراز یکی دیگر از پروژه راهسازی مازندران به شمار می رود که عملیات اجرایی آن ازسال 1389 به طول 101 کیلومتر آغاز شد و تا قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید 30 کیلومتر از این مسیر یعنی پیشرفت 18درصدی با صرف اعتبار یک هزار و 800 میلیارد ریالی به بهره برداری رسید. 
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون عملیات تعریض 42 کیلومتر دیکر از این مسیر انجام شده است که برای این منظور چهار هزار و 550 میلیارد ریال اعتبار صرف شد و پیشرفت فیزیکی 70 درصدی دارد . 
همچنین در حدود هشت سال اخیر 9 رشته تونل در مجموع به طول بیش از هشت کیلومتر از جمله تونل های وانا ، شماره یک ، چهار ، پنج و 6 ، هشت دستگاه پل به طول 480 متر ، محدوده های پلور تا لاسم و بلبل خوان در این مدت به بهره برداری رسید.
اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه حدود 11 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است که اعلام کرد که با تخصیص اعتبارات مورد نیاز این پروژه تا پنج سال دیگر تکمیل خواهد شد. 

پیام مازند

طلسم شکنی در محور ساری - تاکام
عملیات تعریض محور ساری به تاکام از سال 1397 وارد فاز اجرایی شد و تا پیش از این همواره وعده های بسیاری را به خود دیده بود، اما در عمل تنها 10 درصد از اجرای پروژه انجام شده بود. طول باند دوم محور ساری - تاکام به طول 21 کیلومتر است که عملا تا قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم با اختصاص 160 میلیارد ریال پیشرفت فیزیکی 10 درصدی داشت و از سال 1392 تاکنون با اختصاص یک هزار و یکصد میلیارد ریال اعتبار ، 17 کیلومتر از این مسیر به بهره برداری رسید و بقیه هم پیشرفت فیزیکی 70 درصدی دارد.
میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری این پروژه حدود 2 هزار میلیارد ریال اعلام شده است و پیش بینی می شود این پروژه نیز تا یک سال آینده به بهره برداری برسد.
طرح تعریض محور ساری - تاکام که نقش زیادی در تضمین سلامت مردم بومی ، جا به جایی محصولات کشاورزی و گردشگری دارد از اواسط دهه 80 شروع شد ولی طی حدود 2 دهه به خاطر کمبود اعتبار ، مشکل تملیک اراضی کشاورزی و همچنین اختلافات بر سر بعضی نقاط مهندسی نیمه تمام ماند.
محدوده های بهره برداری شده از سال 92 تاکنون در این محور از خروجی ساری ( اسبورد ) تا محدوده شرکت در مجموع به طول 17 کیلومتر به صورت چهار خطه انجام شده و عملیات تکمیلی آن در حال انجام است.

پیام مازند

تعریض جاده دزبن به مرزن آباد
تعریض جاده دزبن به مرزن آباد از دیگر پروژه توسعه ای راهسازی استان است که سال گذشته وارد فاز عملیاتی شد. طول این پروژه که به شرکت توسعه ساخت راهها محول شد 10 کیلومتر می باشد که قطعه اول و دوم آن به طول حدود پنج کیلومتر حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و میزان پیشرفت قطعه سوم آن که حدود 10 کیلومتر است تنها حدود هشت درصد است.
طرح تعریض جاده کندوان آذر ماه سال 1397 با هدف کاهش ترافیک و ایمن سازی مسیر ، جدا سازی خط رفت و برگشت ، کاهش مصرف سوخت ، رفع گره ترافیکی منطقه و کاهش حوادث جاده ای با اعتبار اولیه حدود 80 میلیارد تومان در حدفاصل مرزن آباد به دزدبن به طول حدود 15 کیلومتر شروع شد.
رشد 63 درصدی آسفالت راه روستایی مازندران
در حالیکه میانگین کشوری آسفالت راه روستایی حدود 60 درصد است، با اقدامات مهم و موثر دولت و تدبیر این میزان در مازندران با رشد سه درصدی، اکنون به 63 درصد افزایش یافته است.
اعتبارات صرف شده برای راه‌های روستایی مازندران در قالب 2 سرفصل یعنی تخصیص اعتبارات از محل بودجه راه و شهرسازی و همچنین اعتبارات اداره کل راهداری است که تاکنون بیش از 45 هزار میلیارد ریال برای نگهداری و ساخت راه روستایی مازندران تامین و هزینه شده است.
در دولت یازدهم و دوازدهم علاوه موارد ذکر شده سرفصل اعتباری دیگری نیز برای اجرای پروژه های راهسازی در روستاهای مازندران با عنوان پروژه های مشارکتی کلید خورد که از سال 1392 تا 1396 اجرای شد و در نتیجه مقرر گردید قیر مورد نیاز توسط دولت تامین شود و هزینه پخت و حمل قیر توسط اهالی روستا صورت می‌گرفت.
364 پروژه ملی و استانی نگهداری از راههای روستایی
رییس اداره نظارت بر ساخت و توسعه راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت: پروژه های نگهداری راههای روستایی استان با اعتبارات مصوب استانی به تعداد 364 طرح ملی و استانی می باشد که این پروژه ها فقط طی سالهای 1397 و 1398 حدود یک هزار میلیارد ریال اعتبار را جذب و هزینه کرد.
سعید نصر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سال 1397 با تخصیص اعتبار 215میلیارد ریال اعتبار، 168 پروژه مصوب استانی برای روکش و لکه گیری آسفالت راه‌های روستایی مازندران انجام شد. 
وی تعداد پروژه های مصوب استانی نگهداری راههای روستایی مازندران را در سال 98 را نیز 174 پروژه عنوان کرد و گفت : برای اجرای این طرح ها 420 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
این مسئول حوزه راههای روستایی مازندران همچنین به اجرای پروژه های نگهداری راه روستاهای استان از محل اعتبارات ملی اشاره کرد و افزود : طی این 2 سال 22 پروژه با اعتبار 61 میلیارد ریال به اجرا در آمده است.
به گفته او تنها طی 2 سال گذشته، 103 محور روستایی استان به طول 106 کیلومتر روکش آسفالت شد و همچنین در این مدت 30 کیلومتر شن ریزی نیز با صرف 265 میلیارد ریال اعتبار انجام گرفت. 

پیام مازند

اجرای 892 پروژه ساخت راههای روستایی در مازندران
طی سالهای 1392 تا سال 1398 تعداد پروژه هایی که در زمینه ساخت راههای روستایی تعریف شد 892 طرح بود که برای اجرای این طرح ها که شامل ساخت و آسفالت راههای می شد یک هزار و 375 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت. 
بنابه آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران با تخصیص این میزان اعتبار بیش از 153 کیلومتر راه روستایی ساخته و علاوه بر آن بیش از 277 کیلومتر آسفالت راهها انجام شد.طی سال نخست فعالیت دولت یازدهم یعنی در سال 1392 با اختصاص 104 میلیارد ریال اعتبار 34 پروژه راه به طول 41 کیلومتر ساخته و 48 کیلومتر راه نیز آسفالت شد. 
همچنین در سال 1393 برای ساخت 22 کیلومتر راه روستایی و آسفالت 37 کیلومتر مبلغ 300 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت. اما در سال 97 میزان اعتبار ساخت راه روستایی مازندران به 250 میلیارد ریال افزایش یافت که در آن سال 30 کیلومتر مسیر جدید ساخته و 51 کیلومتر نیز آسفالت شد. علاوه بر این سال 98 نیز 16 و نیم کیلومتر راه روستایی در مازندران ساخته و 27 و نیم کیلومتر آسفالت راه نیز انجام شد که برای این طرح ها 182 میلیارد ریال اعتبار صرف شد. 
یکهزار و 500 کیلومتر ساخت مشارکتی راه روستایی
طی سالهای 1392 یعنی از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال 1396 پروژه راه روستایی مشارکتی در استان مازندران کلید خورد که در روند اجرای آن قیر مورد نیاز توسط دولت تهیه و تامین می شد و هزینه پخت و حمل این قیرها برای اجرای طرح های آسفالت راههای روستایی توسط اهالی پرداخت می شد.
نخستین سال اجرای پروژه مشارکتی 80 کیلومتر ساخت و روکش راههای روستایی مازندران با اعتبار 114 میلیارد ریالی انجام شد. در مجموع طی چهار سال اجرای طرح مشارکتی راههای روستایی مازندران یکهزار و 423 کیلومتر راه روستایی ساخت و روکش آسفالت شد که برای آن 2 هزار و 189 میلیارد ریال هزینه صرف شد.
هدف گذاری ابلاغی برای سال 99 اجرای 183 پروژه راه روستایی بود که 370 میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است که البته هنوز آخرین گزارشها درباره نحوه و میزان اجرای آن در دست نیست.
میانگین برخورداری مازندران از راه روستایی آسفالته در حال حاضر 55 درصد است که یعنی اینکه در حال حاضر این میزان از راههای روستایی استان دارای راه آسفالته هستند که طی سالهای فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم با اعتبارات تخصیصی و کارهای انجام شده حدود سه درصد این شاخص ارتقا یافته است. 

پیام مازند


22 کیلومتر از راه‌های مازندران پارسال روشن شد
اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای مازندران اعلام کرد که پارسال در 22 کیلومتر از راه‌های استان با هدف ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات و سوانح رانندگی چراغ روشنایی نصب شد.
بر اساس این گزارش، 16 و نیم کیلومتر از مسیری که تکلیف روشنایی آنها پارسال مشخص شده مربوط به غرب استان شامل محور ارتباطی کمربندی نوشهر به چالوس به طول 10و نیم کیلومتر، محور نور - چمستان به طول پنج کیلومتر و محور نوشهر - رویان به طول یک کیلومتر بوده است.
پنج کیلومتر و نیم باقی مانده از انجام عملیات روشنایی هم مربوط به منطقه مرکزی مازندران شامل کمربندی فریدونکنار به طول یک و نیم کیلومتر ، محور شیرگاه به طول 2 و نیم کیلومتر، مسیر قصاب کلای بابل نیم کیلومتر ، معلم کلای ساری نیم کیلومتر ، پنبه چوله ساری نیم کیلومتر بود.
راهداری مازندران همچنین از احداث سیستم روشنایی نقطه ای در 35 تقاطع و بریدگی های پر تصادف راه های استان در سال گذشته خبر داد.
دید آسان و دقیق ، امکان تشخیص وسایل نقلیه در فاصله مناسب ، تشخیص بموقع موانع ، علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی در محورها از مهم ترین کارکرد سیستم روشنایی جاده ای است.

پیام مازند

همت دولت تدبیر و امید برای ایمن‌سازی جاده‌های مازندران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران، نصب روشنایی ، خط کشی ، نصب علایم هشدار دهنده ، لکه گیری و روکش آسفالت را بخشی از فعالیتها در راستای ایمن سازی جاده های مازندران دانست و گفت که از مان فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، 24 هزار و 279 کیلومتر از راه‌های استان خط کشی و در 284 کیلومتر نیز حفاظ بتنی (نیوجرسی)، در 133 کیلومتر گاردریل و 491 هزار و 387 عدد علایم اخطاری، انتظامی و هدایت مسیر در راههای ارتباطی استان نصب شد.
عباسعلی نجفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با هدف ایمن سازی محورهای مواصلاتیا، از زمان فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون یکهزار و 200 میلیارد ریال اعتبار برای خط کشی جاده‌های مازندران هزینه شد که در نوع خود بسیار چشمگیر و بی سابقه بوده است، حدف نقاط حادثه خیز را به عنوان سیاست اصلی اداره کل راهداری استان ذکرکرد و اظهار داشت: با همت دولت تدبیر و امید و با تزریق به موقع اعتبارات به ویژه در چند سال اخیر، نقاط حادثه خیز در راههای ارتباطی این منطقه از 300 به 107 نقطه حادثه خیز کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه همه ساله طرح ایمن سازی در نقاط حادثه خیز استان در دستور کار این اداره کل قرار دارد، بر لزوم رعایت نکات ایمنی در ساخت جاده ها تاکید کرد و گفت که ساخت جاده ها بدون در نظر گرفتن این مشخصه ها نمی تواند منجر به افزایش ضریب امنیت و آسایش افراد شود .
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران با اشاره به ورود میلیون ها مسافر و گردشگر به این استان، گفت: با توجه به اینکه این استان در بخش‌های مختلف خدمات ملی ارایه می‌دهد، در تخصیص اعتبارات نیز به ویژه در بخش ایمن سازی باید منابع مالی بیشتری به این امر تخصیص دهند تا بستری امن و ایمن برای تردد امن فراهم شود .
نجفی اجرای طرح های ایمن سازی جاده ها را ادامه دار و مدت دار دانست و گفت : تحقق و اجرایی شدن این طرح ها تنها منوط به تخصیص به موقع اعتبار است.
وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد حمل ‌و نقل مازندران جاده‌ای است و اکنون 10 هزار و 400 کیلومتر راه ارتباطی در استان وجود دارد که ایمن سازی و ارتقای آنها می تواند نقس بسیار موثری در توسعه استان ، افزایش اشتغال و کارآفرینی و همچنین تسهیل و تسریع حمل محصولات کشاورزی داشته باشد.

پیام مازند

کاهش 21 درصد تصادفات ماحصل ایمن‌سازی
مدیرکل راهداری مازندران همچنین گفت که در سال گذشته آمار کشته شدگان ناشی از سوانح رانندگی در راه های این استان نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن 21 درصد کمتر شد.
نجفی افزود : همچنین آمار تصادفات منجر به فوت استان مازندران نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال 98 نیز 19 درصد کاهش یافت که میتوان این مسئله را ناشی از افزایش سطح ایمنی و توسعه جاده ای استان دانست.
وی تعداد تصادفات منجر به فوت مازندران در سال گذشته را 238 فقره و در مدت مشابه سال ماقبل آن نیز 293 فقره اعلام کرد و اظهار داشت: پارسال براثر این سوانح 261 نفر در جاده های برون و درون شهری و راههای روستایی استان جان خود را از دست دادند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران اجرای طرح های چهارخطه محورهای اصلی ، رفع نقاط حادثه خیز و تجهیزات جدا سازی محورها ( گادریل ) ، تجهیز جاده های استان به دوربین های نظارت تصویری کنترل سرعت را عامل اصلی در کاهش سوانح رانندگی منجر به فوت اعلام کرد.
به گفته نجفی هم اکنون 45 دستگاه دوربین نظارت تصویری ، سرعت خودروها در محورهای اصلی استان مازندران را به صورت لحظه ای و شبانه روزی پایش می کنند.
بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور استان مازندران در چهار سال متوالی 95 تا 99 در کاهش فوتی های ناشی از تصادفات در بین چهار استان اول قرار گرفته است و پیش بینی می شود این رویه برای سال جاری نیز ادامه یابد.
توسعه و ایمن سازی جادههای مازندران مطالبه جدی پلیس راه است
رییس پلیس راه مازندران نیز بر لزوم توسعه و ایمنی جاده‌های ارتباطی این استان تاکید کرد و گفت که ایمن سازی راه‌های این خطه شمالی کشور با توجه به گردشگر پذیر بودن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
سرهنگ علیرضا قدمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر چند در بحث ایمنی راه‌های مازندران در چند سال اخیر و به ویژه در دولت تدبیر و امید اقدام‌های بسیار مثبت و زیربنایی صورت گرفته است اما این مهم با توجه به گردشگر پذیر بودن این استان، باید با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری شود تا شاهد کاهش سوانح رانندگی در این منطقه باشیم.
وی از ایمن سازی جاده‌ها به عنوان عامل اصلی در کاهش تصادفات و حوادث رانندگی نام برد و گفت که در چند سال اخیر در ارتباط با رفع نقاط حادثه خیر و همچنین نصب روشنایی در راههای ارتباطی مازندران اقدام‌های بسیار مثبتی صورت گرفته است و اجرای طرح‌های ایمنی سازی در نقاط حادثه خیز ازجمله تقاطع و گردنه‌ها، کاهش تصادفات جاده‌ای را به همراه دارد.
رییس پلیس راه مازندران از شناسایی 107 نقطه حادثه خیز در جاده‌های ارتباطی مازندران خبر داد و با بیان اینکه از زمان دولت و تدبیر برای حذف این نقاط اقدام‌های اساسی صورت گرفته است اظهار داشت: جاده‌های ارتباطی مازندران کارکرد ملی دارد اما اعتبارات استانی برای آن لحاظ می‌شود و با توجه به گردشگر پذیر بودن، باید با تخصیص منابع ملی نسبت به ایمن سازی جاده‌ها اقدامات بیشتری صورت گیرد تا شاهد کاهش سوانح جادهای در این خطه شمالی کشور باشیم.
سرهنگ قدمی از اهمتام دولت تدبیر و امید نسبت به اصلاح نقاط حادثه خیز، دوربرگردان‌ها، تقاطع و نصب روشنایی در راههای ارتباطی این استان در چند سال اخیر خبر داد و خواستار استمرار اینگونه اقدامات شد.
وی نصب روشنایی، تبدیل بریدگی در جاده‌ها به دوربرگردان و احداث تقاطع، روگذر و زیرگذر را لازمه ایمنی سازی در راهها دانست و افزود: در چند سال اخیر با توجه به کمبود منابع مالی، اقدامات زیادی در این بخش صورت گرفته است.
کاهش تلفات جاده‌ای
بر اساس گزارش پزشکی قانونی مازندران، تلفات جادهای ناشی از سوانح رانندگی در جاده‌های ارتباطی این استان طی سالهای اخیر روند کاهش داشته است که این امر نتیجه اقدامات مهم و مثبت دولت تدبیر و امید برای توسعه، تعریض و ایمنی سازی راه‌ها بوده است.
پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد که در سال 93، 733 نفر، سال 94، 746 نفر، سال 95، 653 نفر، سال 96، 618 نفر، سال 97، 638 نفر و در سال 98 نیز 640 نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده اند.
پزشکی قانونی مازندران تعداد کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای این استان در 6 ماهه نخست پارسال را 293 نفر اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17درصد کاهش نشان می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی ، از مجموع تلفات رانندگی در این مدت 243 نفر مرد و بقیه زن بودند و همچنین 204 نفر در تصادفات جاده های برون شهری و راه روستایی و 89 نفر نیز در محورهای درون شهری جانشان را از دست دادند.
بیشترین فوتی ناشی از تصادفات رانندگی در مازندران مربوط به ساری با 47 نفر و پس از آن هم آمل با 45 نفر و بابل با 35 نفر است . شهرستان گلوگاه در شرقی ترین نقطه مازندران با سه فوتی کمترین آمار قربانیان را داشت.
بر اساس آمار رسمی نیروی انتظامی 70 تا 90 درصد علت مرگ‌ها و آسیب‌های تصادفات ناشی از خطای انسانی است. بی توجهی به جلو، صحبت کردن با موبایل، غذا خوردن و شوخی کردن هنگام رانندگی، سرعت بالا، انحراف به چپ از جمله مهم‌ترین خطاهای انسانی هنگام رانندگی محسوب می‌شود.
مازندران دارای 58 شهر کوچک در قالب 22 شهرستان است و بیش از 55 درصد از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری استان هم در نقاط شهری زندگی می کنند.
برچسب‌ها
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ساری پلیس راهور ناجا ایرنا مازندران کاهش تصادفات کارآمدی دولت
پروندهٔ خبری
کارنامه دولت تدبیر در سینه ستبر ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/204176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

یک شهید و هشت زخمی در حمله به مقر حشد الشعبی عراق

واکنش حماس به انفجار‌ها در پایگاه نیرو‌های حشد الشعبی

محور کرج ـ چالوس برای 2 روز مسدود است

یک شهید و 8 مجروح در انفجار پایگاه کالسو در عراق

تاثیر دیپ‌ فیک‌ ها بر انتخابات هند؛ استقبال سیاستمداران از پدیده غیر واقعی (فیلم)

محور کرج -چالوس در 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برنامه های ارتحال امام خمینی(ره) باید پربارتر از گذشته برگزار شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن طرح نور (عفاف و حجاب) هستند

دستگیری متخلفان شکار و صید در 4 شهر مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/ شهادت هفت فلسطینی

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

انتصاب مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی مازندران

دموکراسی دیپ‌ فیک‌ در هند/ چگونه هوش مصنوعی شکل انتخابات 2024 را تغییر داد؟ (فیلم)

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد