پیام مازند

آخرين مطالب

قوی‌ترها به فینال رسیدند؛ فوتبال بوی نفت می‌دهد یا بی ‌احترامی؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - قبل از خواندن / توضیح سردبیر؛ لیگ قهرمانان بوی نفت می دهد؛ فوتبال بهتر است یا طلای سیاه؟ نوشته ای بود از کوروش مظاهری، دوست و همراه خوب مان در شبکه اجتماعی طرفداری که کنش ها و واکنش های فراوانی را به دنبال داشت. در پی انتشار این نوشته، عده ای از کاربران به انتقاد از مالک چلسی، منچسترسیتی و پاری سن ژرمن پرداختند و عده ای دیگر هم در حمایت از این تیم ها، نفتی خواندن آنها را یک بی احترامی تلقی و این نظریه را یادآوری کردند که ما باید به بُعد فنی تیم ها کار داشته باشیم.
در ادامه همین بحث، دوست و همراه خوب مان، محمد مرادی که هر از گاهی نوشته هایش را در طرفداری می خوانید، یادداشتی در حمایت از چلسی و البته تمام تیم هایی که به دلیل ثروت مالک خود زیر فشار انتقاد قرار می گیرند، نوشته که خواندن آن را به شما توصیه می کنیم... امید است مباحثه دوستان در بستری آرام و به دور از تنش و بدون توهین، پیش برود تا دیدگاه های مختلف مطرح شود و طرفداران نظریه های متفاوت با وجود تمام اختلاف های نظری و تنوع سلایق و علایق، به یک زبان مشترک برسند. شما هم اگر علاقه مند به شرکت در این بحث هستید، لطفا بعد از خواندن کامل متن _و نه مطابق برداشت شخصی از تیتر_ لطفا پای همین یادداشت، دیدگاه خود را با رعایت احترام هر دو گروه موافق و مخالف موضوع، بنویسید
هر امپراتوری یک تاریخ شروع دارد!
اختصاصی طرفداری / ارزش ترکیب رئال مادرید چقدر است؟ چهارشنبه شب، چلسی با ترکیبی که عمدتاً ضعیف‌تر از رئال مادرید بود موفق به حذف مقتدرانه این تیم شد و به فینال لیگ قهرمانان رسید. حال، دلارهای نفتی چه نقشی در این پیروزی بزرگ داشتند؟ عملاً این موفقیت حاصل تلاش جمعی، تاکتیک‌هایی موثرتر و ذهنیتی بهتر بود. مگر با دلارهای نفتی و بی ریشه، تعهد، تعصب و ذهنیت را هم می‌شود خرید؟ اگر نمی‌شود خرید که باید بپذیریم تیمی مثل چلسی فقط با ماهیت و ذات فوتبالی‌اش به فینال رسیده، اگر هم می‌شود خرید، پس چرا بقیه تیم‌ها به جای کثیف خواندن پول‌های نفتی و گازی، دلارهای نفتی خرج نکنند تا صاحب ذهنیت پیروزمندانه شوند؟
در این یادداشت، سعی ما این است که از زاویه‌ی دیگری به ماجرا نگاه کنیم.
اصالت، ادعایی واهی برای کاهش درد! اگر در فرهنگ «معین» و لغت‌نامه‌ی «دهخدا» هم به جستجو بپردازیم، می‌بینیم که اصالت معنی «ریشه داشتن» می‌دهد و ریشه داشتن با چیزی به نام «قدمت» معنا پیدا می‌کند. حال، وقتی تاریخ ساخت یک باشگاه به بیش از یک قرن برسد، چطور می‌شود آن باشگاه را فاقد اصالت دانست؟ خیلی از تیم‌های بزرگ بوده‌اند که به دسته دوم هم سقوط کرده‌اند و دوباره به قدرت برگشته‌اند. تیمی مثل چلسی که 1905 تاسیس شده، یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های تاریخ فوتبال را دارد، 1955 قهرمان لیگ برتر انگلستان شده، 1998 جام در جام اروپا را برده، 2003 نایب قهرمان لیگ برتر شده و به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسیده، چگونه است که فقط با ورود پول‌های آبراموویچ فاقد اصالت می‌شود؟ مگر اینکه ما اصالت را مترادف با ویترین جام‌ها بدانیم. مثل این می‌ماند که ارزش و اصالت یک انسان را از روی حساب بانکی‌اش قضاوت کنیم. یا مثلا دنبال میزان فضیلت یک انسان در جیب‌هایش باشیم! مسلماً هر قدرت‌گیری نیازمند یک تاریخ برای شروع خود است و نزدیک بودن تاریخ شروعِ قدرت‌گیری یک باشگاه، به معنای بی‌اصالت بودن آن باشگاه نیست. مثلا اگر ناتینگهام فارست که سابقه دو قهرمانیِ اروپا دارد، با مالکی جدید از چمپیونزشیپ انگستان به لیگ برتر صعود کند و تبدیل به یک تیم مدعی شود از همان لحظه به بعد باید بی‌ اصالت خطاب شود؟ بالاخره هر پروژه‌ای برای قدرتمند شدن نیاز به سرمایه دارد و هر سرمایه‌ای از جایی تامین می‌شود. یکی از راه فروش مشروب‌های آمریکایی به دستش می‌آورد، یکی با توافق‌های مالی با رژیم صهیونیستی، یکی با معامله گاز و یکی هم با فروش بشکه‌های نفت روسیه. مگر آن‌هایی که پول‌های رومن آبراموویچ و ناصر الخلیفی را کثیف می‌خوانند، می‌دانند که گلیزرهای منچستری و مالکان لیورپول، پول‌هایشان را از کدام راه حلال کسب می‌کنند؟ مگر آبراموویچ، ناصر الخلیفی و شیخ منصور، تنها مالکان فوتبالی سیاره زمین هستند؟ آن‌هایی که پول‌های این سه نفر را کثیف می‌خوانند می‌توانند وضو به جا آورده و پشت سر سایر مالکان فوتبالی، نماز جماعت بخوانند؟
زورگویی و حسادت اینکه این چند تیم از نظر تعداد طرفدار معمولاً در اقلیت هستند نیز در هجمه هایی که علیه آنها وجود دارد بی تاثیر نیست. طبق دیدگاه روانشناسی، وجود دیگران در موضع ضعف، به صورت ناخودآگاه باعث بیداری حس زورگویی و قلدری انسان می‌شود. چون طرفداران این تیم‌ها را نیز گوشه رینگ تنها می بینیم، بدمان نمی آید سادیسم وار به آنها حمله کنیم و دق دلی مان را بر سرشان خالی کنیم. از طرفی حسادت به موفقیت این تیم‌ها نیز ما را مجاب کرده است مدام پای اصالت را وسط بکشیم تا با چیزی که خودمان هم زیاد از آن سر در نمی آوریم، شادی طرفداران آن‌ها را کمرنگ کنیم. این در شرایطی است که خیلی از هواداران همان تیم‌های مدعی اصالت، ته دلشان آرزو دارند همان پول‌هایی که آن‌ها را کثیف می‌دانند به باشگاهشان سرازیر شود تا دوباره توان رقابت با غول‌ها را پیدا کنند. پس بهتر نیست جور دیگری به مسئله نگاه کنیم؟ جوری که حداقل با خودمان صادق باشیم؟ به قول این ضرب‌المثل چینی: به جای لعنت فرستادن به تاریکی، شمعی روشن کن!
در برابر قانون جالب است بدانیم تیمی همانند چلسی که برچسب‌های غیرفوتبالی می‌خورَد، از زمان روی کار آمدن قانون فیرپلی مالی، یکی از بهترین‌ها و شاید هم بهترین تیم باشگاهی در زمینه رعایت تراز مالی بوده است... و این تراز مالی حتی یکبار با قانون‌شکنی همراه نبوده است. این در حالی است که تیم‌های اصطلاحاً با اصالت هر فصل بازار را جارو می‌کنند و به دنبال خالی‌کردن بقیه تیم‌ها از ستاره هستند. در چنین شرایطی، مالک باشگاه‌های با اصالت(!) حاضر شدند برای صاف کردن بدهی‌هایشان و به انحصار درآوردن قدرت‌، پروژه‌‌ی غیر قانونی، خودخواهانه‌ و سودجویانه‌ی سوپرلیگ را استارت بزنند و به ماهیت و ذات رقابتی فوتبال، لگد بزنند. جالب اینجاست که برای تشکیل این پروژه، دست به دامان همان تیم‌هایی شده بودند که پول‌هایشان خوابیده در بشکه‌های نفت است. ترکیب نفت و اصالت؟ چرا ماجرا عوض شد؟
همیشه تمرکز روی پول مالک‌های ثروتمندی مثل آبراموویچ، ناصر الخلیفی و شیخ منصور بوده است و سیتی و پاریس به دلیل دور زدن فیرپلی مالی همیشه مورد عتاب بوده‌اند، در حالی که کسی همانند بارتامئو (رئیس سابق بارسلونا) همین الان هم به دلیل پولشویی و کارهای غیر قانونی تحت بازجویی است. چرا هیچکس نمی‌گوید پول‌های کثیف بارتامئو کجا خرج شده؟ چرا هیچ کس نپرسید اولی هوینس، رئیس باشگاه اصیلِ بایرن مونیخ به چه دلیل سه سال به زندان رفت؟
همه این‌ها نشان می‌دهد احتمالاً موضع پرخاشگرانه‌ای که علیه آبراموویچ روس و عرب‌های ثروتمند وجود دارد بیشتر از اینکه ناشی از میل ما برای حفظ اصالت خیالی باشد، حاصل تفکرات شبه فاشیستی است.
ماهیت طرفداری اینکه چرا یک هوادار به تیمی مشخص علاقمند می‌شود دلایل روانشناختی زیادی دارد و هیچکدام از آن‌ها به رنگ و بوی پولِ باشگاه ربطی ندارد. هر کسی بخشی از وجودش را در یک تیم پیدا می‌کند. یکی به خاطر رنگ پیراهن، یک نفر به خاطر یک ستاره فوتبالی، یک نفر به خاطر یک خاطره، یک نفر به خاطر صحنه‌ای درخشان و ... همه ما به عنوان عاشقان فوتبال، اگر به حافظه‌مان رجوع کنیم، می‌بینیم که دلیل انتخاب‌مان برای طرفداری از یک باشگاه، نه به اصالت آن ربطی داشته و نه به جنس پول باشگاه. اصلاً هم به این فکر نکرده‌ایم که سرمایه باشگاه را کدام مرد کت و شلواری از کدام نقطه زمین با خودش آورده باشد... و این همان بحثی است که گفتیم سلیقه‌ی ما در انتخاب یک باشگاه به دلیل نگاهی به درون خویشتن است. پس هیچ طرفداری از فوتبال، لایق این نیست که به خاطر سلیقه‌‌اش نکوهش شود و بوی دلارهای باشگاهش را به رُخش بکشیم. یکی از بزرگ‌ترین ملاک‌های رشد عقلانی و رشد یافتگی شخصیت، تحملِ عقیده و سلیقه‌ی متفاوت دیگران است. از منظر روانشناسیِ وجودی، کسانی که برابر دیدگاه‌ها و علاقمندی‌های متفاوتِ دیگران موضعی خصمانه می‌گیرند، دارای بصیرت و رشد عاطفی محدودی هستند. همچنین از منظر روانکاوی، کسانی که شخصیتی سرزنش‌گر و تحقیرگر دارند، دارای عقده‌‌ها و گره‌های حل نشده‌ی عاطفی هستند.
فوتبال با احترام زیباست بیشتر از اینکه مشکلِ فوتبال، دلارهای گازی یا بشکه‌های نفت باشد، به نوع نگاه ما به مسئله‌ی فوتبال مربوط است. با جنس فاشیستی طرفداری‌مان، حتماً با خودمان هم می‌گوییم که به به، چه تفقدی به اصالت وجودیِ اگزیستانسیالیسم زده‌ایم!
فوتبال درست مثل زندگی‌ست و زندگی را چیزی جز احترام برای ما قابل تحمل نمی‌کند. انسان به عنوان موجودی مستعد لغزش، گاهی هم عصبانی می‌شود و این طبیعی است. اما شیوه‌ی برخورد ما با این خشم‌هاست که اساس شخصیت و زندگی‌مان را پایه‌ریزی می‌کند. فوتبال راه خودش را می‌رود و ما می‌توانیم به جای آزار دادن خودمان و دیگران با حرف‌های تلخ، از زیبایی‌اش لذت ببریم و شادی یکدیگر را با خودخواهی‌مان محدود نکنیم. تنها کسی می‌تواند اصالت و زیباییِ زندگی را به چالش بکشد که به جای نفرین فرستادن به درختان وحشی، میوه های سرخِ کُنار را از لابلای خارها بیرون بکشد.
اخبار داغ
ریحانه پارسا در آغوش مرد نامرئی! / کراش جدیدش کیست؟! + عکس محمد نصیری جای هادی ساعی را در برترین ورزشکاران قرن گرفت / نتایج تیم منتخب قرن (5) اقدام عجیب برایتون در حذف نام و پرچم ایران! فدراسیون فوتبال عربستان به شکایت الاهلی از استقلال واکنش نشان داد 20 سال پیش در چنین روزی، منچسترسیتی برای آخرین بار به چمپیونشیپ سقوط کرد اونای امری برای پنجمین بار به فینال لیگ اروپا رسید

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/205869/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور