پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد

هجوم آفات به جنگل‌های هیرکانی/ گونه‌های همیشه سبز خشک می‌شوند علمي

هجوم آفات به جنگل‌های هیرکانی/ گونه‌های همیشه سبز خشک می‌شوند
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- هنوز جنگل‌های هیرکانی ازآفات شب پره و بلایت خلاص نشده که پروانه‌ها و سوسک‌ها مهمانان ناخوانده این عرصه ها شدند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: هر ساله آفالت و بیماری‌ها خسارت‌های سنگینی بر جنگل‌های شمال وارد می‌کند، تا دیروز شب پره و بلایت و امروز آفات جدید، رگ حیات را در جنگل‌های شمال می‌بندند.
سطح وسیعی از شمشادستان های مازندران در سال‌های گذشته براثر آفت شب پره و بیماری بلایت از سبزی افتادند و خشک شدند و در سال جاری نیز انواع آفات پروانه تخم انگشتری و برگ سوسک خوار در جنگل‌های مازندران نمایان شدند.
آفات پروانه تخم انگشتری تاکنون در عرصه‌های جنگلی لاشک کجور ، لوس و هلوپشته رویان، درجان شهرستانک، سرن سه هزار تنکابن مشاهده شده است.
همچنین آفت سوسک برگخوار درختان ممرز را نشانه گرفته‌اند و برای مقابله با آن محلول پاشی در سطح عرصه‌ها در دست اقدام است. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد پنج هزار و 200 هکتار از عرصه‌های طبیعی غرب مازندران درگیر آفات شدند.
حسین لزرینی کارشناس گیاه پزشکی منابع طبیعی غرب مازندران با اشاره به اینکه سطحی از عرصه‌های طبیعی منطقه درگیر آفت پروانه تخم انگشتری شدند، افزود: این آفت به درختان میوه جنگلی نیز آسیب زده است.

پیام مازند


وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای مبارزه با این آفت نیازمند اعتبار هستیم، ادامه داد: این آفت در سال جاری در عرصه‌های جنگلی ومرتعی به ویژه در بخش کجور و مرزن آباد مشاهده شده است.
این آفت در سال جاری در عرصه‌های جنگلی ومرتعی به ویژه در بخش کجور و مرزن آباد مشاهده شده است
وی بابیان اینکه محلول پاشی ، از بین بردن لانه‌های تخم لارو پروانه و هرس کردن شاخه‌های درختان از جمله اقدامات برای مقابله با آفات است، افزود: برای مقابله با این آفت 2.5 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
این کارشناس با بیان اینکه انجام عملیاتی نظیر محلول پاشی سبب فروکش کردن آفت شده است، افزود: لاروهای حشره به ویژه در سنین نخست زندگی دسته جمعی بوده و از برگ درختان میوه و زینتی تغذیه می‌کنند.
تاکنون آفت پروانه تخم انگشتری در عرصه‌های طبیعی گیلان، طالقان، گرگان، خراسان و غیره مشاهده شده است و از برگ‌های درختان جنگلی تغذیه می‌کنند.
بهروز بایی لاشکی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر نیز با اشاره به پایش آفات در بیش از 18 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی اظهار داشت: کانون آفت تخم انگشتری در عرصه‌های بلده ، مرزن آباد، دو هزار وسه هزار تنکابن بوده است.
وی افزود: همچنین پروانه دم قهوه‌ای نیز در مرزن آباد، سه هزار تنکابن و آفت سوسک برگ خوار ممرز نیز در گرسماسر رامسر شناسایی شده است.
وی تأمین اعتبار برای مقابله با آفات در عرصه‌های جنگلی را امری ضروری دانست.
کارشناسان از آفت پروانه تخم انگشتری به عنوان قاتل جنگل یاد می‌کنند زیرا یکی از آفت‌های رایج عرصه‌های جنگلی بوده و نمی‌توان خسارت آن را نادیده گرفت. پروانه تخم انگشتری مانند توده‌ای دور شاخه‌ها حلقه می‌زنند و زندگی دسته جمعی خود را با فعالیت لاروها آغاز می‌کنند.
عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شیوع آفت پروانه تخم انگشتری در عرصه‌های طبیعی منطقه افزود: این آفت برخی از درختان را در جنگل‌های غرب استان تحت تأثیر قرار داده است.
وی با عنوان اینکه مبارزه با این آفت در شش منطقه و منابع طبیعی استان در کجور ، تنکابن، رامسر در دست انجام است، افزود: مبارزه به صورت محلول پاشی و مکانیکی در دست اجرا است.

پیام مازند


وی از عقد قرارداد 480 میلیون تومانی برای مقابله با آفت پروانه‌ای در جنگل‌های منطقه خبر داد و افزود: عملیات اجرایی به صورت محلول پاشی در دست اقدام است و با قطع بارندگی در بالادست، عملیات محلول پاشی تداوم می‌یابد.
عملیات اجرایی به صورت محلول پاشی در دست اقدام است و با قطع بارندگی در بالادست، عملیات محلول پاشی تداوم می‌یابد
سنگاری با اظهار اینکه بیش از 230 هکتار از عرصه‌های طبیعی مورد هجوم آفت تخم انگشتری قرار گرفته است، سطح قرارداد مبارزه با آفت را 480 هکتار ذکر کرد و گفت: تا پایان هفته جاری عرصه‌های بیشتری را پوشش می‌دهیم.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر با عنوان اینکه این این آفت برگ‌های درختان را می‌خورد و از جوانه درختان استفاده می‌کند، افزود: با محلول پاشی می‌توان آفت را از بین برد.
وی با اظهار اینکه این آفت از اواخر فروردین ماه در حوزه منابع طبیعی مشاهده شده است، گفت: این آفت می‌تواند درختان باغات و میوه را مورد هجوم قرار دهد. در حوزه رامسر روی درختان ممرز نیز شناسایی شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه آفت شب پره شمشاد نیز گونه‌های جنگلی را دچار خسارت کرد، از فعال شدن تیم‌های کارشناسی برای رصد انواع آفت ها خبر داد.
شمشادهای همیشه سبز نیز طی سال‌های اخیر طعمه آفت شب پره و بیماری بلات قرار گرفتند، شب‌پَره شمشاد یک آفت جدید است که خرداد سال 1395 برای نخستین بار در ایران در توده‌های شمشاد شهرستان چالوس مشاهده شد. شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت قرار دارد.
این گونه درختی به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل‌های شمال ایران قلمداد شده و بهترین رویشگاه آن ارتفاع 20 تا 400 متری از سطح دریا است ولی تا ارتفاع حدود یکهزار و 200 متری در مناطق مختلف جنگلی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نیز می روید .

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/207640/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شمارش معکوس برای ثبت تالاب بین المللی گندمان در کنوانسیون رامسر

حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

آمریکا حمله به حشد الشعبی را رد کرد

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش