پیام مازند

آخرين مطالب

شنا با کرونا در آب‌های ساحلی دریای مازندران مقالات

شنا با کرونا در آب‌های ساحلی دریای مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - شنا در آب‌های ساحلی دریای مازندران در حالی این روزها به صورت غیر رسمی آغاز شده است که معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار هشدار داده است که هنوز مجوزی برای عملیاتی شدن طرح سالم‌سازی سواحل صادر نشده و ارائه هرگونه خدمات در مجتمع‌های دولتی و خصوصی ممنوع است.

گزارش های عینی خبرنگاران مازندران از سواحل دریای خزر نشان می دهد که همزمان با گرم شدن هوا از آخرین هفته ماه اردیبهشت شمار زیادی از مردم بومی و مسافران با هدف شنا وارد سواحل دریای خزر می شوند و برخی از آنها هم بدون وجود هرگونه تدابیر از جمله عدم استقرار ناجیان غریق وارد آب شده و شنا می کنند.
در حال حاضر آن بخش از سواحل که مجتمع های دولتی در آن مستقرند ، تعطیل هستنند و هیچ گونه خدماتی را به شهروندان و یا مسافران ارائه نمی دهند ، ولی این وضعیت باعث نمی شود تا انبوهی از مسافران و بومیان وارد ساحل نشده و شنا نکنند.
مشاهده خبرنگار ایرنا از ساحل فرح آباد در شهرستان ساری نشان می دهد شهروندان که بسیاری از آنان مسافران و غیر بومیان هستند ، با حضور در سواحل شنا می کنند و برخی از مشاغل بخش خصوصی نیز خدمات مختلف از جمله استفاده از جت اسکی ، موتور های ساحلی ، اسب سواری و انواع خدمات غذایی را ارائه می دهند.
فصل شنا در سواحل دریای مازندران تا پیش از شیوع کرونا همه ساله از اول خرداد با آغاز اجرای طرح سالمسازی دریا شروع می شد ، طرحی که در آن ناجیان غریق استقرار می یافتند ، مناطق خطرناک برای شنا با عنوان مناطق شناممنوع با استقرار ماموران انتظامی بر روی شهروندان بسته می شد و اکیپ های مختلف از هلال احمر گرفته تا اورژانس هم در هر یک از سواحل مستقر می شدند، ولی سال گذشته به خاطر شیوع کرونا هیچ طرحی در سواحل مازندران اجرا نشد و امسال هم تاکنون هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.
خطر مرگ در کمین
اگرچه با فرا رسیدن روزهای گرم بهاری مثل همیشه بسیاری از مردم دوست دارند که تنی به آب بزنند ، اما مهم ترین موضوع هنگام شنا در دریا ، خطر غرق شدن است ، خطری که با بر جای گذاشتن صدها کشته تا پیش از سال 93 یکی از دغدغه های اصلی در مازندران بود تا این که با اجرای طرح سالمسازی آمار کشته شدگان به کمتر از 50 نفر در سال های گذشته رسید. 
از آنجایی که طبق بررسی ها 90 درصد مسافران و گردشگرانی که در طی سال به ویژه ایام تابستان به مازندران سفر می کنند با هدف استفاده از ساحل و شنا در دریا است، و اکنون که طرح ساماندهی و سالمسازی سواحل عملیاتی نشده و ناجیان غریق نیز حضور ندارند، خطر غرق شدگی بسیار بالا است. 

پیام مازند


معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران که ریاست مجموعه ساماندهی طرح دریا را بر عهده دارد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : با وجود این که همه مقدمات اجرای طرح ساماندهی دریا برای فعالیت های مختلف کسب و کار در سواحل و انجام شنا آماده شده است ، اما منتظر تصمیم گیری نهایی ستاد مقابله با کرونا هستیم .
حسین حسن نژاد با بیان این که هر گونه فعالیت از سوی بخش خصوصی و دولتی در سواحل و ارائه خدمات به شهروندان و همچنین شنا در سواحل دریای خزر ممنوع است، بیان داشت: همانند سال گذشنه به دلیل همه گیری ویروس کرونا در سطح کشور و استان ، برای فعال کردن طرح سالمسازی دریا هنوز تصمیم گیری نهایی نشده است.
تصمیم گیرنده ستاد ملی مقابله با کروناست
وی افزود : طرح ساماندهی دریا در زمره اشتغال پرخطر همانند باشگاه های ورزشی ، استخرهای شنا و مشاغلی از این دست است و تاکنون هیچ تصمیمی برای بازگشایی این مشاغل از سوی ستاد مقابله با ویروس کرونا اتخاد نشده است و زمان دقیقی نیز برای اجرای این طرح نمی توان پیش بینی کرد.
معاون استاندار مازندران در عین حال گفت که نشست هایی با مسئولان ساماندهی طرح دریا بویژه با فرماندران ساحلی برگزار شد و حتی تجهیزات و امکانات برای اجرای طرح فراهم شده است.
وی توضیح داد : هم اکنون آمادگی واگذاری طرح دریا به متقاضیان بخش خصوصی و صدور مجوز برای فعالیت احتمالی وجود دارد. یعنی در صورت مصوبه ستاد ملی مقابله برای اجرای مشاغل پرخطر از جمله ساماندهی دریا ما آماده پذیرایی از مسافران و شناگران هستیم.
طرح دریا همه ساله از ماه خرداد در حدود 400 کیلومتر از سواحل خزری مازندران به اجرا گذاشته می شود. برنامه ریزی و نظارت بر این طرح ها با دستگاهه ای مختلف دولتی و عمومی شامل هلال احمر ، دانشگاه علوم پزشکی ، نیروی انتظامی ، فرمانداری ها و دیگر دستگاههای مرتبط است.
طرح ساماندهی دریا از سال 92 با هدف کاهش مرگ و میر هنگام شنا در دریای خزر در مازندران به اجرا گذاشته شد و توانست در همان سال نخست آمار حدود 200 نفر غرق شده هنگام شنا در تابستان سال 91 را تا 50 درصد کم کند. آمار قربانیان دریا تابستان سال 98 هم به 31 نفر رسید.
شناسایی نقاط کور و حادثه خیز ، نصب تابلوهای شنا ممنوع ، افزایش تعداد ناجیان غریق ، استقرار ماموران انتظامی در مناطق خطرساز ، افزایش ساعات فعال ماندن طرح در شب و ساماندهی شناگاههای خصوصی در کنار فعال نگه داشتن طرح در ماه مبارک رمضان در سال های گذشته مهم ترین عواملی بود که به کاهش آمار قربانیان کمک کرد.
مازندران 338 کیلومتر از ساحل دریای خزر را در اختیار دارد و بر اساس اعلام استانداری سال 98 هنگام اجرای طرح دریا 370 نقطه حادثه خیر در این محدوده شناسایی و برای جلوگیری از شنا با تابلوی " شنا ممنوع " و گماشتن ماموران انتظامی و ناجیان غریق نشانه گذاری شده بود.
برچسب‌ها
دریای خزر استانداری مازندران مازندران غرق شدگی سازمان هواشناسی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/209460/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور