پیام مازند

آخرين مطالب

از خودنمایی داروی پرخاصیت در مزارع مازندران تا گلایه از رخنه دلالان مقالات

از خودنمایی داروی پرخاصیت در مزارع مازندران تا گلایه از رخنه دلالان
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| در اصطلاح مازندرانی‌ها یک نوع گیاه دارویی به نام "اشکو" وجود دارد که همه ما آن را به گل گاوزبان می‌شناسیم.
کشت گل گاوزبان به عنوان یکی از شاخص‌ترین گیاهان دارویی پرورشی مازندران ظرفیتی بالقوه برای بهره‌برداری بهینه از اراضی مناطق بالادست به‌ویژه زمین‌های شیبدار استان است.
اشکو یا همان گل گاوزبان که کارشناسان از خواص دارویی فراوان آن صحبت به میان می‌آورند، کمتر از یک‌ماه برداشت آن در دامنه‌های مازندران آغاز شده است و این گل‌های زیبای قرمز و صورتی که با دستان تند و تیز کشاورزان به سرعت برداشت می‌شود و به دلیل علاقه خاصی که در مردمان این مناطق وجود دارد مردان هم در کنار زنان پا به عرصه فعالیت در برداشت این محصول گذاشتند.
ظرفیت کشت این محصول و حمایت مسؤولان می‌تواند ضمن درآمدزایی، برای کشاورزان ایجاد اشتغال هم کند اما وقتی که پای صحبت کشاورزان می‌نشینیم آنها هم از حضور دلالان گلایه‌های فراوانی دارند و این سودجویان را مانعی برای فعالیت خود می‌دانند.

پیام مازند

آنها معتقدند کاشت و برداشت این محصول سخت است و عایدی آن به جیب دلالان می‌رود که این گیاه را با چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند.
تصفیه‌کننده خون، آرام‌کننده اعصاب، عرق‌آور، مدر، تقویت کننده کلیه‌ها، برطرف کننده سرماخوردگی و از بین برنده سرفه را می‌توان از جمله خواص گیاه دارویی گل گاوزبان عنوان کرد.
سید معصومه میری یکی از کارآفرینان روستای استخرپشت هزار جریب شهرستان نکا که به عنوان بانوی فعال بخش کشاورزی در زمینه گیاهان دارویی فعالیت دارد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: امسال حدود دو هکتار مزارع خود را به کشت گل گاوزبان اختصاص دادم.
این بانوی کارآفرین درباره به صرفه بودن این محصول می‌گوید: سال‌های قبل کشت این گیاه دارویی برای ما کاملا به صرفه بود و امسال هم با توجه به هزینه‌های کارگری اما باز هم به صرفه است و خداروشکر می‌کنیم.
خانم میری با بیان اینکه هر کیلوگرم گیاه دارویی گل گاوزبان را 300 هزار تومان به فروش می‌رسانیم، گفت: فروش تضمینی برای این محصول نداریم و تمام زحمات و خستگی‌های برداشت بر عهده کشاورزان است اما سود اصلی نصیب دلالان می‌شود.

پیام مازند

وی کرونا را مشکل اصلی تامین کارگران برای چیدن این محصول عنوان کرد و افزود: سال گذشته با ورود کرونا برخی از افراد فکر می‌کردند فضای باز هم برای حضور در مزرعه خطرناک است و به همین دلیل با مشکل کارگر برای چیدن محصول مواجه بودیم.
این بانوی کارآفرین یکی دیگر از مشکلات چیدن گل گاوزبان را نبود کارگر روزانه بیان کرد و گفت: به دلیل اینکه روزانه باید محصول را برداشت کنیم با مشکل کارگر مواجه هستیم و این موضوع کار را برای پرورش‌دهندگان گل گاوزبان سخت می‌کند.
خانم میری گل گاوزبان را یک گیاه مقرون به صرفه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه کشت این محصول را در زمین استیجاری انجام می‌دهم اما باز برایم صرفه اقتصادی دارد.

پیام مازند

وی کار کردن در این فضا را از لحاظ روحی بسیار مطلوب دانست و افزود: تلاشم بر این است بتوانم بانوان زیادی را در این عرصه مشغول فعالیت کنم تا بتوان درآمد اقتصادی برای آنها ایجاد شود.
این بانوی کارآفرین با بیان اینکه خواسته گل گاوزبان کاران این است اگر دستگاه خشک‌کن در این منطقه دایر شود می‌توان از مشکلاتی که برای خشک کردن محصول داریم کاسته شود، ادامه داد: چندین ساله پیگیر هستم با همکاری جهاد کشاورزی کارگاه بسته‌بندی، خشک‌کن و عرق‌گیری در این منطقه دایر شود متاسفانه تاکنون هیچگونه حمایتی صورت نگرفت و حتی تسهیلاتی هم در اختیارمان قرار نگرفت.

پیام مازند

وی که به عنوان کارآفرین نمونه استانی در بحث گیاهان دارویی معرفی شد گفت: عدم حمایت ها سبب می‌شود انگیزه ما در کار کردن کاهش پیدا کند چراکه ما با عشق و علاقه اقدام به تولید می‌کنیم و مسؤولان نباید با عدم حمایت خودشان مانع کارآفرینان فعال شوند.
معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه استقبال کشاورزان برای زراعت گل گاوزبان در استان رو به افزایش است، گفت: طی 2 سال اخیر حدود 200 هکتار سطح زیرکشت این گیاه دارویی بیشتر شده است و قطعات زیر کشت هم از متوسط یک‌هزار تا سه هزار متر مربع برای هر کشاورز ، اکنون به حدود هفت دهم هکتار تا بیش از یک هکتار رسیده است.
حسین مولایی با اشاره به اینکه دولت برای توسعه کشت گیاه دارویی گل گاوزبان در هر هکتار تا 90 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می کند، افزود: اگر کشاورزی برای زراعت این محصول کشاورزی نیاز به زمین های شیب دار داشته باشد، با هماهنگی منابع طبیعی مازندران هماهنگی‌های لازم برای واگذاری طبق مقررات انجام می‌شود.
وی افزود: با فراگیری آموزش‌هایی که توسط کارشناسان خدمات کشاورزی انجام شده است، کشاورزان علاوه بر داشتن تجربه مقولات فنی خشک کردن را به کار می‌گیرند.

پیام مازند

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در حفظ و نگهداری گل گاو‌زبان توجه به دمای چهار تا پنج درجه‌ای انبار فنی است و به طور حتم اگر این موارد مورد توجه قرار گیرد، کشاورزان می‌توانند محصول‌شان را تا دو برابر سه تا چهار ماه پس از برداشت به فروش برسانند.
به گزارش فارس، در سال های اخیر سطح زیرکشت این گیاه در مناطق بالادست مازندران رو به افزایش است که اگر حمایت‌های همه جانبه از سوی مسؤولان جهاد کشاورزی صورت گیرد اشتغالزایی خوبی در بخش گیاهان دارویی صورت خواهد گرفت اما بررسی‌های میدانی و اظهارات تولید‌کنندگان نشان می‌دهد همواره دلالان از فرصت مشکلات نقدینگی در زمان برداشت سوء استفاده می‌کنند.
انتهای پیام/86035/ج

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/209494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!