پیام مازند

آخرين مطالب

قسمت اول/

پازل‌های گمشده توسعه اقتصادی در مازندران اقتصادي

پازل‌های گمشده توسعه اقتصادی در مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران یکی از مسائلی که این روزها، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به آن می‌پردازند توجه به مسائل اقتصادی است، موضوعی که به نظر می‌رسد در کنار توجه به اقتصاد کلان، باید برای هر استان نسخه جداگانه‌ای پیچید، نسخه‌ای که با ظرفیت‌ها و مزیت‌های آن استان همخوانی داشته باشد و در نهایت به توسعه پایدار آن استان منجر شود.

مازندران یکی از آن استان‌هایی است که توجه به ظرفیت و مزیت‌های بسیار بالای سخت افزاری و نرم‌افزاری آن، می‌تواند زمینه رونق اقتصادی و شکوفایی جامعه در راه رسیدن به توسعه پایدارراه فراهم کند، شاید در مازندران مهم‌ترین بحث رشد و شکوفایی اقتصادی مسائل مربوط به تولید و رفع موانع آن در مباحث کشاورزی و گردشگری باشد، موضوعی که علی احسانی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این باره به ایسنا می‌گوید: تولید یک مسئله بلند مدت و موانع تولید هم عموما ساختاری هستند یعنی در کوتاه مدت نمی‌شود آنها را رفع کرد یا بطور کامل از بین برد.
وی تصریح کرد: باید ‌اقداماتی را برای تشویق تولید و رفع موانع آغاز کرد بنابراین بعضی از اقدامات به صورتی است که باید بحث بازار محصولات کشاورزی مورد توصیه و توجه قرار گیرد.
این اقتصاددان با بیان اینکه معاهدات تجاری با کشورهای همسایه بویژه کشور های آسیای میانه برای تسهیل و توسعه صادرات محصولات کشاورزی مازندران باید انجام شود، البته بازارهای عراق، افغانستان و جنوب خلیج فارس هم برای محصولات این استان بازارهای مناسبی هستند.

پیام مازند


احسانی اظهار کرد: در صدور مجوزها نیز، برای فعالیت های کشاورزی و صنعتی محدودیت هایی وجود داره که بسیاری از این محدودیت ها با عقلانیت اقتصادی سازگار نیست، یعنی دلیل اقتصادی ندارد؛ به طوری که از ویژگی‌های بومی اراضی در مازندران کوچیک بودن قطعات و همین‌طور تراکم جمعیت است.
وی همچنین به این موضوع اعتقاد دارد که، فواصلی که برای فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شده معقول نیست، به عنوان نمونه دو واحد مجاور بر اساس مجوزها، باید 250 تا 300 متر با هم فاصله داشته باشند و این موضوع در اقتصاد، اثرات برون‌زایی منفی برای همسایگان دارد و فعالیت های اقتصادی را محدود می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با طرح پرسشی مبنی بر اینکه شما در کدام نقطه از مازندران می‌توانید زمین فراوانی داشته باشید که فاصله بین دو واحد اقتصادی 250 و 300 متر در نظر گرفته شود، ادامه می‌دهد: همچین موضوعی شاید برای استان های بیابانی مناسب باشد اما برای مازندران مناسب نیست، ضمن اینکه تولیدات کشاورزی در مازندران عموماً به برنج و مرکبات اختصاص داده شده است که با توجه به ارزش زمین در مازندران تولیدات کشاورزی به سبک اقتصادی به صرفه نیست و در نهایت مشکل بعدی که همان تغییر کاربری اراضی است، به وجود می‌آید.

پیام مازند


این استاد دانشگاه گفت: سازمان جهاد کشاورزی می بایست محصولاتی سازگار با منطقه و اقتصاد استان را به مردم معرفی کند در حالی که متاسفانه محصولات مناسب معرفی نمی‌شود و مسئله مهم دیگر گردشگری در مازندران است که نخستین مانع مسئله اسکان مسافر به وجود می‌آید.
وی تصریح کرد: مسئولان باید ساز و کارهای مناسبی بیاندیشند که از فضاهای موجود به نحو مناسب و به صرفه اقتصادی برای مسافران و گررشگران استفاده شود بنابراین تاسیس هتل های ارزان اعم از یک تا هفت ستاره می‌تواند تقاضاهای مختلف مسافران را در شهر بویژه شهرهای مسافرپذیر و گردشگرپذیر پاسخ دهد.
به گزارش ایسنا، برخی محققان نیز معتقد هستند برخورداری از پتانسیل مناسب و مزیت های تولیدی متفاوت از نکات مثبت تولید استان است اما چون هزینه تولید در مازندران بالا است، مانع صادرات می شود در واقع محصولات استان به لحاظ کیفی خوب بوده اما بدلیل بالا بودن هزینه تمام شده توان رقابت با کشورهای رقیب برای صادرات را ندارند.
از سویی دیگر، مراحل بسته بندی، درجه بندی، حمل و انبارداری محصولات کشاورزی در ایران بسیار نامطلوب بوده و اکثر تولیدات ایران در حوزه کشاورزی به صورت فله صادر می‌شود که این مشکل در مورد محصولات مازندران نیز مصداق دارد.
این کارشناسان معتقدند وجود مرکز لجستیک محصولات کشاورزی در استان یک نیاز اصلی است چراکه محصولات کشاورزی باید به دنیا صادر شود و برای رسیدن به این هدف مهم ارزآوری، باید پراکندگی‌ها را از بین برد، بنابراین از آنجایی که مهم‌ترین مشکل در حوزه کشاورزی به پس از تولید، عرضه در بازارهای داخلی و خارجی و بسته بندی با توجه به نیاز و سلیقه مصرف کننده مربوط است، ساخت پایانه صادرات محصولات کشاورزی در مازندران می تواند به عنوان یک موضوع مهم و اجرایی برای رفع بخشی از مشکلات این حوزه قلمداد شود.
گزارش از: نیایش عرب، خبرنگار ایسنا، منطقه مازندران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/211122/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران