پیام مازند

آخرين مطالب

اختصاص یارانه به کودهای آلی؛ آرزوهایی که واقعیت تبدیل نشد مقالات

اختصاص یارانه به کودهای آلی؛ آرزوهایی که واقعیت تبدیل نشد
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند



به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران،بحث مصرف بی‌رویه سموم و کودهای شیمیایی همواره جز نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی بوده که با آن مواجه بودیم و به‌دلیل شرایط اقلیمی مازندران، میانگین استفاده از سم و کود در این استان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است، در حالی‌ که برخی محصولات کشاورزی اصلا نیاز به سم ندارند.
مازندران رتبه نخست ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را به خود اختصاص داده که این موضوع در دلایل متفاوتی دارد استفاده از سموم کشاورزی شیمیایی است عامل مهمی است که باوجود مدیریت درست در این زمینه، هنوز برخی کشاورزان از روی ناآگاهی مبادرت به خرید و استفاده سموم خطرناک، غیراستاندارد و نامناسب و یا با درجه آفت کشی بالا از افراد غیرفنی می‌کنند که لازم است این نگرش تغییر یابد‌.
با توجه به این موضوع تولیدکنندگان کودهای آلی برای پایان دادن به این مشکل در این مسیر ورود پیدا کردند با وجود اینکه در طول مسیر متحمل مشکلات می‌شوند ولی این خصلت کارآفرینان موفق است که با پشت سر گذاشتن مشکلات و دردسرها از آن به‌عنوان تجربه‌ای موفق یاد می‌کنند.
حکایت افراد موفق و کسانی که با دستان خالی ولی تلاش و پشتکار بالا وارد دنیای کارآفرینی و تولید شدند و مشکلات را به یکی پشت سر هم پشت سر گذاشتند و جدا از اینکه کسب و کاری راه انداختند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کردند که خالی از لطف نیست.
در این گزارش به سراغ سیدمهدی اصحابی یکی از تولیدکنندگان موفق استان مازندران رفتیم که دارای تخصص دکترای تغذیه دام و طیور تولید کودهای ارگانیک و کودهای شیمیایی است.
*تولیدکننده‌ کشاورز
البته این کارآفرین در کنار فعالیت‌های تولید از کشاورزی بیگانه نیست و در کنار فعالیت‌های کارخانه، تولید مرکبات در 6 هکتار در شهرستان بابلسر را عهده دار است.

پیام مازند

البته خانواده این تولیدکننده مدت 40 سال در بحث توزیع خوراک دام و طیور فعال بودند و همین موضوع در کنار علاقه موجب شد تا تحصیلات دانشگاهی را در این رشته دنبال کند.
سیدمهدی اصحابی در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: با تلاش و پیگیری‌ها بسیاری احداث کارخانه از سال 90 استارت خورد که در سال 94 به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر 30 محصول شامل کودهای ارگانیک و شیمیایی در این واحد تولید می‌شود، 10 کارگر به‌صورت ثابت در این واحد تولیدی کار می‌کنند البته برخی ایام نیز از کارگران روزمزد نیز استفاده می‌کنیم.
*رونق بازار در روزهای کرونایی
این تولیدکننده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر تاثیر کرونا روی بازار تولیدات شرکتش، بیان می‌کند: کرونا نه تنها تاثیر خیلی زیادی روی بازار ما نداشت تازه باتوجه به افزایش رغبت مردم به مصرف مرکبات و میوه‌ها استقبال مردم از کودها را افزایش داد.

پیام مازند

از سویی باتوجه به اینکه تمام مواداولیه در داخل کشور تولید می‌شوند مشکلی از این لحاظ نداریم ولی در سال 99 باتوجه به افزایش سه برابری قیمت‌ها نسبت به سال 98 با مشکلاتی مواجه شدیم که مستلزم سرمایه در گردش بالایی است.
اصحابی به روزهای نخستی که قرار بود این واحد تولید را راه‌اندازی کند، اشاره می‌کند و می‌گوید: با گرفتن تسهیلات 500 میلیون تومانی توانستیم این کسب و کار را راه‌اندازی کنم ولی سود بانکی از مهم‌ترین مشکلات در این زمینه است.
وی می‌گوید؛ برای یک تولیدکننده به اعتقاد من بهترین شرایط در زمان دریافت تسهیلات، دست‌کم سه سال تنفس و بازپرداخت هفت ساله است و بنده نیز با این مشکل مواجه شدم و بعد از اینکه نتوانستم اقساط را به موقع پرداخت کنم و علاوه بر 15 درصد سود تسهیلات ، 6 درصد جریمه هم به آن اضافه شد که بعد از چند سال مصوبه هیات وزیران جریمه 6 درصد را بخشیدند ولی حتی 15 درصد بدون جریمه برای تولیدکننده خیلی رقم بالایی است درخواستم از دولت و رئیس جمهور جدید این است که به داد تولیدکنندگان برسند؛ در واقع باید سود تسهیلات به زیر 10 درصد برسد تا تولیدکننده بتواند رمقی برای فعالیت داشته باشد.
*دردسر پرداخت بالای سود تسهیلات
باید گفت تسهیلاتی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد با سود بالایی بوده و اگر اقساط به تعویق بیفتد جریمه این اقساط مبلغ بالایی خواهد شد که مطمئنا پرداخت آن برای تولیدکنندگانی که در این مسیر با مشکلات بسیاری مواجه هستند خارج از تصور است که درخواست ما از دولت جدید این است در این مسیر به کمک تولید بیایند تا تولید بتواند سرپا بایستد.

پیام مازند

*کارآفرینی از بازار تا تولید
وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه از بازار وارد تولید شدم شاید دلیل دلگرمی خودم به تولید است؛ یک دوره‌ای تولید خیلی جذاب بود که بسیاری از بازاریان به سمت تولید گرایش پیدا می‌کردند ولی بعدها افول پیدا کرد و دلالی و واردات برای بسیاری کاسب‌کاران جذاب‌تر است.
اگر قرار است خریدار یا فروشنده باشند پس چه کسی باید به تولید بپردازند؟! وقتی هیچ کسی تولید نکند و هر کس به دریافت سود اکتفا کند به هیچ عنوان ارتقای اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد؛ این تولید است که می‌تواند کشور را در مسیر پیشرفت واقعی قرار دهد.
این تولیدکننده ادامه می‌دهد: طی سال‌های گذشته در بحث تولید حرف زیادی برای گفتن داشتیم و رقابت‌ها به سمت بازارهای جهانی کشیده شد ولی دوباره چرخه تولید متوقف شد، با توجه به مشکلات اقتصادی، ما تولیدکنندگان دل‌مان را به کور سوی تولید خوش کردیم ولی علاقه‌مند هستم تولید به همان روزهای رونق خود بازگردد و شاهد جهش تولید در این زمینه باشیم.
اصحابی اظهار می‌کند: ما تولیدکنندگان وقتی محصولی تولید می‌کنیم این محصول حکم فرزندمان را دارد و تمام مراحل برای‌مان لذت‌بخش است و تک‌تک مراحل تولید را فراموش نمی‌کنیم، خاطره جذابی که از تولید دارم و هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم به روزهای نخست بهره‌برداری از کارخانه می‌رسد که قبل از استارت کارخانه محصولات‌مان به فروش رفت و هفته بعد از فروش و دریافت وجه محصول را تحویل دادیم؛ یک زمانی تولید در کشور چنان رونقی داشت که محصولات قبل از تولید به فروش می‌رفت آرزو داریم باز هم همان روزها تکرار شود البته ناامید نیستم.

پیام مازند

اصحابی یادآور می‌شود: مهم‌ترین مشکل ما ناملایماتی از سمت ارگان‌ها است و حتی این سوال را در ذهن به وجود می‌آورد مگر می‌شود به راحتی چوب لای چرخ تولیدکننده‌ای بگذارند که تمام دلش با تولید است.
*این رشته سردراز دارد/ دردسر الزام واحدهای تولید برای دریافت مجوز
وی می‌گوید؛ یکی از مهم‌ترین مشکلی که مصوبه هیأت وزیران برای ما ایجاد کرده الزام واحدهای تولید کود برای دریافت مجوز از سازمان دامپزشکی است که البته مشکلی با این مبحث نداریم ولی بحث بر این است که دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به‌صورت جداگانه واحدهای تولید کود مجوز یا پروانه بهره‌برداری می‌دهند ولی مشکل اینجاست زمانی‌که ابتدا جواز تاسیس می‌گیریم و واحدمان را احداث می‌کنیم و بعد برای دریافت پروانه‌ بهره‌برداری می‌رویم هیچ الزامی برای دریافت مجوز و استعلام از سازمان دامپزشکی وجود ندارد.
این تولیدکننده بیان می‌کند: اخیرا مصوبه هیأت وزیران مبنی بر اینکه حتما از سازمان دامپزشکی باید پروانه بهداشتی دریافت شود حرف ما این است که اگر الزامی بر گرفتن پروانه باشد در همان مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت این اقدام صورت گیرد نه اینکه با گذشت 5ـ 6 سال بعد از شروع تولید سازمان دامپزشکی سردرمی‌آورد اینکه واحد غیرمجاز هستید و باید پلمب شود.
اگر صدای ما به مسؤولان می‌رسد اخذ پروانه از دامپزشکی قبل از صدور مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت باشد که این موضوع نیز یکی از مطالبات ما از دولت و رئیس‌جمهور جدید است؛ کاش صدای‌مان به گوش دولت جدید برسد!
*اختصاص یارانه به کودهای آلی؛ آرزوهایی که واقعیت تبدیل نشد
اصحابی می‌گوید: براساس برنامه پنجم توسعه تا سال 95 قرار شد 20 درصد از یارانه متعلق به کودهای شیمیایی به کودهای آلی اختصاص یابد ولی متاسفانه این مهم هیچ‌گاه محقق نشد این موضوع جز آرزوهای ما تولیدکنندگان کودهای آلی است که در کنار حمایت از رونق تولید سلامت محور به کمتر آلوده شدن آب و خاک نیز کمک خواهد کرد، این موضوع از آرزوهای مهم ما تولیدکنندگان کودهای آلی است که اگر رئیس‌جمهور جدید به تحقق آن کمک کند کمک بزرگی به تولید این بخش خواهد کرد در واقع گره اصلی تولید کودهای آلی است و با باز شدن ما تولیدکنندگان این بخش قادر به رونق در این مسیر خواهیم بود.
بحث یارانه‌ای بودن کودهای شیمیایی مسئله‌ای برای ما تولیدکنندگان کودهای ارگانیک شده ما تولیدکنندگان کودهای آلی از گردونه رقابت عقب بیفتیم، البته اتفاقی که در سال گذشته افتاد و قسمت عمده کودهای پتاسه و فسفاته به قیمت آزاد شدند باعث شد ما توان رقابت با کودهای یارانه‌ای پیدا کنیم.
وی ادامه داد: خواسته ما حذف یارانه کودها نیست؛ چرا که این کار اجحاف به کشاورز است ولی خواسته ما تولیدکنندگان کودهای آلی این است بعد از حمایت بیش از سه دهه از کودهای شیمیایی و در اختیار قرار دادن آن به‌صورت یارانه‌ای برای کشاورزان برای نهادینه کردن استفاده از کودهای آلی از تولیدکنندگان حمایت کنند که در واقع این کار به نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کودهای آلی نیز کمک خواهد کرد.
با توجه به تاثیرات ناگوار و مخرب کودهای شیمیایی بر آب و خاک مازندران، رغبت کشاورزان به استفاده از کودهای ارگانیک بیشتر شده البته با توجه به برداشته شدن یارانه کودهای شیمیایی و افزایش چندبرابری قیمت‌ این محصولات رغبت به این سمت بیشتر شده و با حساب سرانگشتی دو دو تا چهار تا می‌بیند که خرید کودهای ارگانیک در کنار اینکه سلامت آنان و مصرف‌کنندگان را رقم خواهد زد ازلحاظ اقتصادی به نفع آنان است.
*شیوع بالای سرطان دستگاه گوارش در مازندران
فاکتورهای مختلفی در شیوع بیماری سرطان نقش دارند که یکی از مسائل مصرف بالای کودهای شیمیایی است و همین موضوع موجب شده شاهد افزایش شیوع سرطان به‌ویژه سرطان گوارش در استان مازندران باشیم در این زمینه مجید یعقوبی اشرفی مسوول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در هرسال حدود 155 نفر مبتلای جدید به سرطان در استان ما به‌ازای هر 100هزار نفر جمعیت به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در میان این مبتلایان، سرطان معده رتبه‌ی دوم و سرطان‌های روده بزرگ رتبه‌ی سوم را دارا است، افزود: شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش در مجموع نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.
*اثرات ناگوار مصرف کودهای شیمیایی
هادی ایزدی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: کودهای ارگانیک و آلی از فعالیت‌های موجودات زنده و بقایای و فضولات گیاهان و جانوران تولید می‌شوند.
وی با بیان اینکه کودهای شیمیایی، غالبا از معادن استخراج می شوند، اضافه می‌کند:کودهای ارگانیک و آلی، باعث حاصلخیزی خاک و آزادسازی عناصر معدنی و جذب بهتر توسط ریشه می‌شوند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه کودهای شیمیایی هم، عناصر غذایی را برای گیاه و سپس گیاه‌خواران و جانوران و انسان، فراهم می‌کنند، بیان می‌کند: مصرف هر دو کود برای تولید غذای کافی، لازم و ضروری است؛ اما زیاده‌روی در مصرف کودهای شیمیایی، خسارت‌های به بار می‌آورد.
ایزدی تصریح می‌کند: مسمومیت خاک و آب‌های زیرزمینی و مسمومیت در محصول از اثرات ناگوار مصرف کودهای شیمیایی است.
وی با اعلام اینکه در مازندران، چندین کارخانه کودهای ارگانیک و آلی و شیمیایی وجود دارد، می‌گوید: این کارخانه‌ها حدود 10 درصد نیاز استان را تامین می‌کنند.
*تصویب طرح 14 ماده‌ای در رفع مانع‌زدایی مشکلات بخش کشاورزی
در پیگیری خبرگزاری فارس در ارتباط با دردسر مصوبه الزام واحدهای تولید برای دریافت مجوزها، منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در راستای این مشکل طرحی مربوط به رفع مانع‌زدایی در بخش کشاورزی به مجلس ارائه شده است.
وی با بیان اینکه کلیات این طرح در 14 ماده به تصویب رسیده است، افزود: از صفر تا صد مشکلات بخش کشاورزی در این طرح دیده شده که باید در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی شود امیدواریم طی یک ماه آینده این طرح به تصویب برسد.
انتهای پیام/86034/ج

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/211705/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور

فریدونکنار؛ میزبان مرحله استانی جام شهید عجمیان

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

ساخت 11هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران

30 دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در این محور شمالی

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول

حکم شرعی امتیاز خودروی واگذار شده چیست؟

حمایت مردم شهرستان نور از عملیات سپاه و فراجا

هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

6 مدال بانوان مازندرانی در مسابقات کوراش قهرمانی کشور

پایان جولان سارق سیم کابل برق در ساری