پیام مازند

آخرين مطالب

راه میان‌بر حل مشکلات مزمن شهرستان میاندرود اقتصادي

راه میان‌بر حل مشکلات مزمن شهرستان میاندرود
  بزرگنمايي:

پیام مازند- میاندرود زمستان سال 89 به شهرستان ارتقاء یافت و ساری جدا شد ، ولی مسیر توسعه آن به عنوان قلب تولید محصولات کشاورزی در منطقه مرکزی استان و پیوند دهنده استراتژیک میان شرق و مرکز مازندران در دولت یازدهم و دوازدهم رقم خورد و در این مدت چنان شاهد تحولات بزرگی بود که هم توانست جایگاهش را به عنوان یک شهرستان مستقل در همجواری با مرکز استان تثبت کند و هم نشان دهد با ظرفیت های بی نظیرش لایق هرگونه سرمایه گذاری و برنامه ریزی های بلندمدت است.

نگاه به پشت سر و مسیر توسعه ای که میاندرود در این مدت طی کرد ، نشان می دهد که در دولت تدبیر و امید نگاه عدالت محور به شهرستان ها مازندران وجود داشت و شهرستان تازه تاسیسی مانند میاندرود توانسته است طی هشت سال با فراهم شدن زیرساخت ها افق روشنی را پیش روی خود ببیند. شاهد این مدعا هم واقع شدن تنها فرودگاه بین المللی مازندران در این شهرستان پس از جدایی از ساری بوده است که در این مدت نه تنها کوچکترین مشکلی متوجه آن نشده ، بلکه با سرمایه گذاری های سنگین ، تحولات زیرساختی اساسی را پشت سر گذاشته است.

شهرستان میاندرود ، به مرکزیت شهر سورک حدود 60 هزار نفر جمعیت دارد ولی با این وصف نقش اقتصادی و اهمیت راهبردی آن برای مازندران قابل قیاس با اندازه جغرافیایی و جمعیتی آن نیست.

شهرستان میاندرود دارای دو بخش مرکزی و گهرباران است. بخش مرکزی به مرکزیت شهر سورک سه دهستان به نام های کوهدشت شرقی، میاندرود بزرگ و کوهدشت غربی و بخش گهرباران به مرکزیت طبقده هم دو دهستان به نام های گهرباران شمالی و گهرباران جنوبی دارد.
 


طلسم شکنی تعریض جاده گهرباران 

جاده گهرباران به بندر امیرآباد یکی از پرحادثه ترین محورها  در شهرستان میاندرود در شرق استان مازندران به شمار می رفت که علاوه بر جمعیت  بیش از 40 هزار نفری 30 روستای منطقه،این محور محل تردد خودروهای سنگین واحدهای بزرگ صنعتی چون نیروگاه، بنادر و دریانوردی امیرآباد و سایرواحدهای صنعتی و مسافرانی است که قصد بهره مندی از ساحل گهرباران را دارند.

تردد بیش از ظرفیت خودرویی در این محور روستایی باعث می شد تا هر ساله تعداد زیادی از روستاییان منطقه و مسافران براثر حادثه رانندگی جان خود را از دست بدهند و چندین بار این محور از سوی اهالی منطقه به دلیل حادثه خیز بودن مسدود شد.
پیگیری های برای چهارخطه کردن این محور و ایمن سازی آن بعد از سال ها در دولت تدبیر و امید به ثمر رسید و عملیات اجرایی تعریض آن در سال 1396 آغاز شد .

بنا به گفته فرماندار شهرستان میاندرود ، نبود کمربندی و مسیر ترانزیتی برای عبور خودروهای سنگین به بندر امیرآباد اهالی این منطقه را با مشکلاتی جدی مواجه کرده بود و برای رفع این مشکل تلاش ها و پیگیری ها به ثمر رسید و پروژه تعریض این مسیر آغاز شده است .

حسین منفردی گفت : تعریض این مسیر در قالب پروژه ای به طول 30 کیلومتر می باشد که در حال حاضر فاز نخست آن به طول 18 کیلومتر انجام شده است . 

وی افزود : برای اجرای این پروژه 540 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون با اعتباراتی که تخصیص یافته است علاوه بر اتمام فاز نخست مسیر ، فاز دوم تعریض نیز در حال اجرا است . 
مازندران 10 هزار و 400 کیلومتر محور اصلی و فرعی دارد که سه هزار و 600 کیلومتر آن را محور اصلی و مابقی محورهای روستایی تشکیل می دهند.


رونق بخش کشاورزی 

شهرستان میاندرود 11 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه 11 هزار تن محصولات کشاورزی همچون مرکبات و میوه های درختان سیاه ریشه از قبیل هلو و شلیل در آن تولید می شود . 

این شهرستان که از نگاه کارشناسان کشاورزی به عنوان منطقه مساعد برای تولید و تبدیل محصولات کشاورزی به شمار می رود ، با اقداماتی که ر دولت تدبیر و امید صورت گرفته است ، به زیر ساخت های مورد نیاز برای تبدیل و عرضه این محصولات در بازار دست یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندرود از اختصاص زمین 38 هکتاری برای راه اندازی شهرک صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت که زمین امسال تملیک شده است.

سید اسماعیل علوی افزود : در حال حاضر محصولات کشاورزی شهرستان به صورت خام فروخته و روانه بازار می شود ولی راه اندازی و فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند در رونق بخشیدن به این حوزه و افزایش درآمد کشاورزان نقش مهمی داشته باشد.

وی ادامه داد : از این پس هر یک از واحدهای تبدیلی و تکمیلی کشاورزی برای انجام فعالیت می توانند با ارائه درخواست به شرکت شهرک های صنعتی زمین مورد نیاز برای راه اندازی واحد خود را اخذ کنند . 

علوی یکی دیگر از دستاوردهای دولت در زمینه کشاورزی این شهرستان را افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر عنوان کرد و گفت که میزان صادرات محصولات کشاورزی این شهرستان در حالی که سال 1398 10 هزار تن بود ، در سال گذشته به رقم 25 هزار تن افزایش یافت .

مدیر جهاد کشاورزی میاندرود این رشد قابل ملاحظه صادرات محصولات کشاورزی را حاصل برنامه های مسئولان استانی و کشوری برای افزایش ارتباط و تبادل فعالیت های تجاری و اقتصادی میان ایران و دیگر کشورها و بالتبع استان ها دانست . 


پایان بی‌خانمانی هنر

در میان اقدامات عمرانی صورت گرفته برای تامین فضای فعالیت های فرهنگی و هنری در مازندران ، نگاه مسئولان تنها به یکسری شهرستان‌ها معطوف نشد و شهرستان های تازه تاسیس و نوپا از گردونه این ساخت و سازها جا نماندند. به همین منظور در دولت تدبیر و امید ساخت مجتمع فرهنگی هنری در شهرستان  میاندرود آغاز شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تمرکز زدایی و گسترش فضای فرهنگی در سراسر استان را از اولویت های دولت برشمرد و گفت : به همین منظور تاکنون 18 مجتمع فرهنگی هنری در شهرستان های استان فعال شده است. 

عباس زارع زمان آغاز ساخت مجتمع فرهنگی هنری میاندرود را 1393 عنوان کرد و افزود : با اهدای زمین 2 هزار متر مربعی از سوی خیر میاندرودی عملیات اجرایی این طرح آغاز و میزان اعتبار مورد نیاز هم 30 میلیارد ریال در آن زمان برآورد شده بود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح در ابتدا با مشکل کاربری زمین مواجه شد، ادامه داد : به همین دلیل این پروژه تا سال 1396 راکد ماند و با پیگیری های صورت گرفته تغییر کاربری زمین انجام و سند نیز اخذ شده است.

به گفته مدیر کل ارشاد مازندران ، با احذ سند این امکان فراهم شد تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اجرای آن اعتبار اختصاص بدهد و این پروژه نیز از گره مشکلات پیش رو رهایی یابد.

وی درباره پیشرفت فیزیکی و مراحل ساخت مجتمع فرهنگی میاندرود نیز گفت : این طرح در مرحله نازک کاری قرار دارد و پیشرفت فیزیکی آن 50 درصد است و تاکنون 19 میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.

زارع  هزینه مورد نیاز برای تکمیل این طرح را در شرایط فعلی حدود 40 میلیارد ریال پیش بینی و تاکید کرد که با تکمیل آن شهرستان بیش از 50 هزار نفری میاندرود نیز از فضای فرهنگی و هنری برخوردار خواهند شد. 


فرودگاه بین المللی  بر باند توسعه  

مازندران سه فرودگاه دارد ، ولی تنها فرودگاه بین المللی آن در جغرافیای شهرستان میاندرود قرار داد ، فرودگاهی که سالانه با جا به جایی مسافران به اقصی نقاط کشور و کشورهای دیگر نقش مهمی را در حمل و نقل استان ایفا می کند .

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران با اشاره به انجام اقدامات زیرساختی در سه فرودگاه استان گفت : این اقدامات بستری را فراهم کرده که جوابگوی نیاز 10 ساله آینده حمل و نقل هوایی استان است.

سعدالله وطن خواه با اشاره به اینکه مازندران تنها یک فرودگاه بین المللی دارد ، افزود : پس از ارتقای میاندرود به شهرستان ، فرودگاه دشت ناز در حوزه تقسیمات این شهرستان قرار گرفته است و  به عنوان تنها فرودگاه بین المللی مازندران به شمار می رود .

وی ادامه داد : برای توسعه و ایجاد فضاهای لازم ایمن سازی این فرودگاه برای خرید و تملک اراضی در این فرودگاه با مخالفت برخی از مالکان مواجه بودیم ، اما با تلاش ها و حمایت های صورت گرفته از سوی دستگاه های مربوطه همچون دستگاه قضایی و صدور حکم این کار انجام شده است .

وطن خواه گفت : با اقدامات توسعه ای انجام شده در این فرودگاه  ، بیش از 35 درصد به فضای این فرودگاه اضافه شده و مساحت آن اکنون به 150 هکتار افزایش یافته است  .

مدیرکل فرودگاه های مازندران میزان اعتبار صرف شده برای خرید 40 هکتار اراضی مورد نیاز برای این منظور را 700 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : با خرید این اراضی توسعه باند فرود هواپیماها فراهم شده است و ایمنی فرود ارتقا یافت.

وی در این باره به اجرای طرح توسعه اپرون یا همان ترمینال فرودگاه اشاره کرد و افزود : با اختصاص زمین 14 هزار متر مربعی 2 ایستگاه (استند) جدید به پارکینگ هواپیمای فرودگاه افزوده و برای این طرح بیش از 70 میلیارد ریال هزینه شد .

وطن خواه توضیح داد : با اضافه شدن این میزان فضا به ترمینال فرودگاه امکان پارک هواپیماها از سه هواپیما به صورت همزمان به پنج هواپیما افزایش یافته است به این معنی که در زمان اوج مسافر و حضور هواپیماها ، این فضا و امکان برای حضور و استقرار همزمان چند هواپیما در این فرودگاه فراهم شده است .

مدیرکل فرودگاه های مازندران با اشاره به اجرای برخی طرح های ضروری در این فرودگاه  گفت : این فرودگاه بعد از بیش از 2 دهه فعالیت در حالی نام فرودگاه بین المللی را داشت که دیواره امنیتی مناسب نداشت. دیوار موجود نیز در شکل فنس حائل میان باند و فضای فرودگاه و محیط پیرامونش بود که از نظر استانداردهای هواپیمایی این نوع حفاظ نامناسب ارزیابی می‌شد.

وی اعلام کرد : در این دولت با اختصاص یکصد میلیارد ریال اعتبار عملیات ساخت 9 کیلومتر دیوار بتنی اطراف این فرودگاه، از سوی فرودگاه‌های کشور اختصاص یافته است و این دیوار در حال ساخت است.

وطن خواه از وجود دکل های برق در باند فرود هواپیما در فرودگاه به عنوان مانع 50 ساله در این مجموعه نام برد و گفت : با صرف اعتبار 150 میلیارد ریالی و با جا به جایی دکل ها، یک‌هزار و 400 متر باند فرودگاه از بلااستفاده بودن خارج شد.به دلیل بلندی دکل های برق ، این بخش از باند بدون استفاده مانده بود و بناچار پروازها از باندهای مقابل انجام می شد و همچنین  در زمان وزش باد نشست و برخاست هواپیما به اجبار باید در این باند انجام می شد که مشکلاتی را به همراه داشت و با خطر همراه بود.

وی در باره تامین تجهیزات کمک ناوبری در فرودگاه بین المللی مازندران نیز گفت: با توجه به بارش های متناوب باران در این استان و نیاز به فرود دقیق هواپیماها در فرودگاه درخواست تامین تجهیزات سامانه فرود دقیق هواپیما ( آی ال اس ILS) به شرکت فرودگاه ها و ناوبری کشور اعلام شد که با موافقت این شرکت و تامین اعتبار یکصد میلیارد ریالی این تجهیزات خریداری و در فرودگاه نصب شد .

به گفته مدیر کل فرودگاه های مازندران اما بخش اعظمی از مشکلات برای راه اندازی و فعال شدن این تجهیزات به مسائل فراسازمانی مرتبط بود چرا که برای نصب این سامانه به گستره و عرصه حدود 20 هکتاری نیاز بود.

وی با اشاره به اینکه در اطراف این فرودگاه اراضی کشاورزی و مسکونی و جاده های روستاییان قرار داشت گفت : برای تامین رضایت صاحبان و خرید این املاک زمان زیادی صرف شد که در برخی موارد از طریق صدور رای از مراجع قضایی پیگیری شد تا این مهم محقق شود .

وطن خواه افزود : با اقدامات و تدابیر اندیشیده شده تاکنون گستره مورد نظر برای ایجاد سایت مورد نظر تامین و آماده سازی و احداث زهکشی فاضلاب برای این منظور در فرودگاه ساری انجام شد.


افق گشایی 

فرماندار شهرستان میاندرود با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید اقدامات خوب زیرساختی در این شهرستان انجام داده است ، گفت : وجود تنها فرودگاه بین المللی مازندران  و راه ترانزیتی بندر امیرآباد ، این شهرستان را به یک منطقه مهم در استان مبدل کرده است که می طلبید تا اقدامات زیر ساختی متناسب با وجود این فضاها در شهرستان ایجاد شود . 

حسین منفردی افزود : در این دولت به شهرستان هایی همچون میاندورود که در مقیاس کوچک هستند بی توجهی صورت نگرفته است و خدماتی که به دیگر شهرستان ها اختصاص داده می شد این شهرستان نیز بی بهره نماند . 

وی گفت : با شهرستان شدن میاندرود به نوعی می توان گفت این شهرستان خدمات استانی و حتی کشوری را با امکاناتی که دارد ، ارائه می کند و در راستای مطلوب سازی و بهنیه سازی این خدمات نیز دولت با اجرای طرح هایی هزینه کرده است تا این مهم محقق شود . 

منفردی از اقداماتی نظیر توسعه و تجهیز فرودگاه به امکانات مناسب و ایمن سازی پروازها و همچنین تعریض جاده ترانزیتی گهرباران به بندر امیرآباد به عنوان بخشی از زیرساخت ها در این زمینه اشاره کرد . 

وی بیشترین و شاخص ترین عملکرد دولت تدبیر و امید در میاندرود را رفع مشکلات کارخانه های شهرستان عنوان کرد و گفت : کارخانه پارس کروم خزر که مواد اولیه مورد نیاز شرکت های چرم سازی ایران را تامین می کرد از سال 95 به دلیل مشکلات نقدینگی و کارگری ناشی از ضعف مدیریتی دچار بحران  و سپس فعالیتش متوقف شد، ولی با واگذاری به سرمایه گذار جدید، فعالیتش را از سر گرفته است.

او افزود : با از سرگیری فعالیت این واحد صنعتی ، زمینه بازگشت یکصد نفر نیروی کار فراهم شده است . 

این کارخانه سالانه بیش از 2 هزار تن سولفات بازیک مواد اولیه و اصلی 500 کارگاه چرم سازی ایران را تامین می کنند و قادر است مواد اولیه چرم سازی را که پیش از این از کشورهای چین، روسیه، ترکیه و سنگاپور وارد می شد، تامین نماید.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/211831/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد

نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد

90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

طرح نور در کنار ماموریت‌های دیگر پلیس ادامه خواهد داشت/ پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

پایان فراق پدر کوچکترین سرباز ولایت از خطه علویان

اعلام حمایت جمعی از بانوان رشتی در اجرای طرح نور فراجا

افشای هویت شرکای رائفی‌پور؛ پول موسسه او از کجا تامین می‌شود؟

دفاع تمام قد معاون امنیتی وزیر کشور از اجرای طرح نور/استانداران موظف به حمایت از پلیس هستند

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری