پیام مازند

آخرين مطالب

زباله سوز نوشهر و عاقبت زباله ها در شهرهای غرب مازندران! مقالات

زباله سوز نوشهر و عاقبت زباله ها در شهرهای غرب مازندران!
  بزرگنمايي:

پیام مازند- پس از چند سال که از کلنگ نیروگاه زباله سوز نوشهر گذشت،  بالاخره در 27 آذرماه  1399رییس جمهور وقت نخستین نیروگاه زباله‌سوز مازندران در نوشهر را افتتاح کرد. نیروگاه زباله سوز شهرستان نوشهر که نخستین طرح زیست محیطی در نوع خود به شمار می‌رود  با دستور ویدئو کنفرانسی روحانی رییس جمهور به صورت رسمی بهره‌برداری شد.
ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر با هدف فرآوری 200 تن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در سال 1390 در زمینی به مساحت حدود 2 هکتار در منطقه "پلنگ چال" نوشهر کلنگ زنی شد و بنا به وعده مسئولان وقت، قرار بود حداکثر طی 2 سال به بهره برداری برسد.
اگرچه در این بازه زمانی برخی از مشکلات مانند محدودیت های زیست محیطی و کمبود زمین در دوره فعالیت دولت یازدهم تا حدودی حل شد، اما به خاطر تشدید تحریم های ظالمانه و نیز منع ورود تجهیزات تاحدودی روند اجرای این طرح را دچار وقفه کرد.
در سال 1393 به دنبال حساسیت مسئولان دستگاه های اجرایی از سطوح کشوری گرفته تا استانی نسبت به خسارت های فاجعه بار زباله در محیط ‌زیست مازندران اجرا و تکمیل نیروگاه زباله سوز نوشهر در اولویت کاری دولت تدبیر و امید قرار گرفت تا علاوه بر جلوگیری از خسارت به عرصه های جنگلی استان، از سرریز شیرابه  زباله های دپو شده در نقاط مختلف به رودخانه ها و دریای خزر نیز جلوگیری شود.
پس از روی کار آمدن دولت دوازدهم گره های کور و مشکلات اجرایی این طرح که عمده آن مربوط به ورود تجهیزات به خاطر تحریم ها بود یکی پس از دیگری باز شد  و با تزریق اعتبارات قابل توجه برای جلوگیری از آسیب بیشتر به محیط زیست و حفظ سلامت مردم، روند اجرای آن شتاب گرفت.
بهره برداری رسمی از این نیروگاه که گفته می شود از لحاظ برخورداری از آخرین استانداردهای زیست محیطی جهان دومین در نوع خود پس از نیروگاه تهران است زمینه اشتغال دستکم 60 نفر را فراهم کرد.
به اعتقاد کارشناسان این مجموعه و تکنولوژی به کار رفته در نیروگاه زباله سوز نوشهر می‌تواند گامی بزرگی برای پیشگیری از آلاینده‌های زیست‌محیطی و تضمین سلامت مردم منطقه باشد.
برای این نیروگاه که فعالیت آزمایشی آن در تیرماه 99 با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه آغاز و در 27 آذرماه نیز به صورت رسمی از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید حدود 112 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که حدود 26 میلیارد تومان آن از محل سفر مقام معظم رهبری و مابقی نیز از اعتبارات ملی تامین شده است .
در خطه شمال کشور، تنها شیوه ای که به حفظ محیط زیست در روش های مدیریت پسماند کمک می کند استفاده از تکنولوژی زباله سوز است، چرا که این مناطق به خاطر اقلیم حساس ، تراکم بالای جمعیت ، کمبود زمین و ارزش بالای آن ، محدودیت های فضا ، بالا بودن سطح آب های زیرزمینی ، حجم بالای مسافران و وجود جنگل های انبوه و شیب تند دامنه شمالی البرز  همواره در دفع زباله ها دچار مشکلات عدیده ای است.

 نیروگاه زباله سوز نوشهر از بخش های کوره ، دریافت و سوزاندن زباله ، تولید برق ژنراتور و نیز کنترل آلایندگی زیست محیطی تشکیل شده است و از آنجایی که تمامی فرآیند ها در ساخت و راه اندازی این نیروگاه زباله‌سوز تجربه متخصصان و کارشناسان متولی ساخت نیروگاه تهران استفاده شد، می توان ادعا کرد که این نیروگاه می تواند حجم عمده ای از زباله های غیرارزشمند را امحا کند ضمن اینکه کمترین آلودگی را نیز به همراه داشته باشد و علاوه برآن برق هم تولید کند.    
به دلیل حجم بالای مسافران و گردشگران و در پی آن تولید حجم بالای زباله روزانه این زباله ها می تواند آلودگی های جدی در بخش خاک مکان های دفن زباله ، هوا و نیز تهدید سلامت آبزیان در دریای خزر را به همراه داشته باشد، بنابراین راه اندازی نیروگاه های زباله سوز در این خطه یک امر ضروری است.
بهروز امامی بهره‌بردار نیروگاه زباله سوز نوشهر در گفت وگوی خود با یکی از خبرگزاری ها  در خصوص تکنولوژی به کار رفته این مجموعه گفته بود: زباله ها پس از فرآیند پردازش در سالن تفکیک، برای سوزاندن وارد کوره های اولیه و ثانویه به منظور تولید انرژی حرارتی می‌شوند و سپس با استفاده از تجهیزات ، انرژی حرارتی به انرژی الکتریسیته تبدیل می شود و گازهای حاصله با کمک "اسید اسکرایبر" با تزریق کربن فعال و فیلترهای مختصوص پاکسازی و در نهایت با استفاده از سنسورهای کنترل آلایندگی از طریق دودکش تخلیه می شود که با این روش هیچگونه آلودگی زیست محیطی به همراه نخواهد داشت.
وی یادآورشده بود: با استفاده از تجهیزات پیشرفته ، شیرابه های حاصل از زباله های شهری برابر استاندارد پس از طی مراحل مختلف به آب کشاورزی تبدیل می شود به همین خاطر هیچگونه آلودگی زیست محیطی نخواهد داشت.
به گفته امامی در گذشته حجم زیادی از شیرابه به خاطر دفن سنتی زباله در این منطقه راهی آبراه‌های رودخانه "ماشلک" شده و سپس به دریای خزر سرریز می شد و طبیعتاً این اتفاق اثرات مخرب فراوانی روی سلامتی آبزیان و حتی مردم به همراه داشت.
امامی در خصوص چگونگی امحای زباله های تلنبار شده در اطراف نیروگاه هم گفته بود: سعی می شود مقدار قابل توجهی از این زباله ها سوزانده شود و البته پیش از این اقدام باید با استفاده از فکر و اندیشه کارشناسان متخصص طرحی اجرا کرد تا بتوان گازهای متان نهفته این حجم زباله انباشته شده  را مهار کرد.
اما در جایی دیگر یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل کاربرد زباله سوزها را محدود دانسته و آن را راه حل اصلی برای مشکل زباله مازندران نمی داند.
عزیزعابسی دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران چندی قبل در گفت وگو با ایسنا اعلام کرده بود آلودگی دریا، وجود زباله در تمامی شهرهای مازندران و مشکلات زیست محیطی از موضوعاتی بوده که در چند سال اخیر به چالش اصلی برای مسئولان و مردم تبدیل شده  و بارش روی شیرابه ها در محل زباله ها باعث شده تا منابع آب های سطحی و زیرزمینی آلوده شوند و تاکنون نیزهیچ اقدامی برای رفع این معضل در استان انجام نگرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل درخصوص راهکارهای مفید برای عبور از چالش زباله گفت: دفن ایمن، بازیافت، کمپوست و زباله سوز از راهکارهای اساسی برای عبور از چالش زباله هستند که مدیران باید به ترتیب اولویت در پی آن ها باشند.
حال که نیروگاه زباله سوز نوشهر به بهره برداری رسید، زمزمه هایی مبنی بر ناکارآمدی این نیروگاه به گوش می رسد؛ اما به گفته کارشناسان محیط زیست نوشهر این نیروگاه توانسته است بر اساس آیتم های مشخص شده محیط زیست فعالیت نماید.
لیلا همتی کارشناس مسئول محیط زیست نوشهر در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه وضعیت زباله در این شهرستان نسبت به قبل از راه اندازی نیروگاه بهبود یافته است، اظهار کرد: این نیروگاه براساس چارچوب های محیط زیست مجوز خود را دریافت کرده و طی این مدت نیز در همین قالب در حال فعالیت است.
وی شیرابه را یکی از مهم ترین مشکلات زباله دانست و گفت: با توجه به اینکه این نیروگاه به صورت متناوب مورد بازدید کارشناسان محیط زیست قرار می گیرد مشاهده شد که سیستم تصفیه شیرابه توسط شرکت تی تی اس در حال اجرا است و مشکل خاصی وجود ندارد.
همتی در خصوص شیرابه زباله های دپو شده قبلی نیز ابراز کرد: شهرداری نوشهر در حال ساماندهی پساب و شیرابه زباله های قبلی که چند دهه دپو شده است می باشد تا خاک و محیط اطراف بیش از این آلوده نشود.
این کارشناس محیط زیست اذعان کرد: با راه اندازی نیروگاه زباله سوز نوشهر که ظرفیت 200 تن زباله در روز را دارد مشکل انباشت زباله در حوزه شهری و مرکزی نوشهر تا حد زیادی برطرف شده است اما نیازمند این بوده تا زباله های دپو شده قبلی نیز ساماندهی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/211971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت