پیام مازند

آخرين مطالب

توجه به کشاورزی و گردشگری؛ مطالبه مازندرانی‌ها از رییس جمهور آینده سياسي

توجه به کشاورزی و گردشگری؛ مطالبه مازندرانی‌ها از رییس جمهور آینده
  بزرگنمايي:

پیام مازند- نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره اقتصادیشان به جای اعلام برنامه و تبیین و تشریح آنها ، عمدتا به عملکرد دولت مستقر تاختند ، اقدامی که اگر چه با واکنش منفی کارشناسان و صاحب نظران حوزه اقتصادی مواجه شده است ولی حالا برای شهروندان مازندران هم این پرسش مطرح شده است که چرا مهم ترین محورهای اقتصادی و زمینه های درآمدزایی آنها مورد بی توجهی قرار گرفته است.

کشاورزان مازندران طی هشت سال گذشته تجربه خوشایندی را پشت سر گذاشتند. اگر از تورم و گرانی ناشی از کاهش ارزش پول ملی به خاطر از دست رفتن درآمدهای کشور بر اثر تحریم های ظالمانه بگذریم ، پای دلالان از بازار برنج و مرکبات استان بریده شد ، زیرساخت های عظیمی برای صادرات و ذخیره سازی محصولات کشاورزی به وجود آمد ، بیشترین میزان اشتغالزایی استان در حوزه کشاورزی بود چون با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ظرفیت های جدیدی در این حوزه ایجاد شد مانند گلخانه ها و برای نخستین بار در طول تاریخ ، سال 95 به باغداران مازندران بابت یخبندان پاییزی و از بین رفتن بخشی از محصول مرکبات خسارت و تسهیلات پرداخت شد و مورد حمایت دولت قرار گرفتند.

اقدامات صورت گرفته در این بخش بسیار گسترده و اساسی بوده است که البته موضوع این گزارش نیست ولی این توقع را در کشاورزان مازندران ایجاد کرده است که حالا دولت بعدی قرار است چه برنامه ای را برای حمایت از آنان به اجرا بگذارد ؟ آیا این برنامه وجود دارد که از زیرساخت های ایجاد شده حمایت و دوباره بازار محصولات باغی و کشاورزیشان به دست دلالان نیفتد ؟ آیا برنامه ای برای صادرات محصولات کشاورزی دارند حتی در حدی که دولت تدبیر و امید با مشکلات تحریم های همه جانبه توانسته به ثمر برساند ؟

داشتن برنامه توسط نامزدهای ریاست جمهوری برای استانی مانند مازندران از آن جهت مهم است که این بخش مهم اقتصادی با کوچکترین بی اعتنایی بشدت آسیب می بیند و کشاورزان مجبور می شوند با توجه به ارزشمند بودن زمین و تقاضای فراوان برای در اختیار گرفتن آن جهت ساخت ویلا توسط غیربومیان و سودجویان ، عطای تولید را به لقای مشکلاتش ببخشند. البته این وضعیت پیش از این طی دهه 80 تجربه شده بود و کم توجهی به بخش کشاورزی سبب شده بود تا بخشی از حاصلخیزترین زمین های کشاورزی مازندران به خاطر به صرفه نبودن تولید فروخته شده و به صورت مجاز یا غیرمجاز تغییر کاربری یابد. به همین دلیل هم بود که صدای همه از جمله مسئولان کشوری بابت بلایی که بر سر زمین های کشاورزی مازندران نازل شده بود در بیاید. مراجعه به رسانه های رسمی و غیررسمی در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 در بر دارنده گزارش های فراوانی از چگونگی به تاراج رفتن زمین های کشاورزی مازندران است.

فعالان حوزه گردشگری مازندران هم چشم به برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای این حوزه در چهار سال آینده دوخته اند ، اگر چه تاکنون برنامه ای ندیده و نشنیده اند. کالبد گردشگری مازندران در یک سال و نیم گذشته با شیوع کرونا چنان نحیف شده است که دیگر توان بی برنامگی پس از کرونا را ندارد بویژه این که سرمایه گذاری های زیادی طی هشت سال گذشته در این بخش صورت گرفته و زیرساخت های عظیمی مهیا شده است تا استان بتواند قطب بودن خودش را در بخش گردشگری تفریحی بیش از پیش نمایان کند.

توجه به دو مقوله مهم و اساسی بخش کشاورزی و صنعت گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار توسعه، در افزایش بهره وری و ارزآوری مناسب نیز نقش بسزایی دارد. مازندران با در اختیار داشتن بیش از 200 هزار هکتار اراضی شالیزای و تولید سالیانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید و همچنین وجود 160 هزار هکتار باغ و تولید سالیانه حدود سه میلیون تن انواع مرکبات،علاوه بر اینکه در تامین میوه مورد نیاز کشور نقش مهم و اساسی دارد ، در ارزآوری حاصل از صادرات این محصول نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وجود حدود 400 هتل و متل با ظرفیت 10 هزار تخت، ظرفیت بسیار عظیمی را برای توسعه صنعت گردشگری در مازندران ایجاد کرده است که در صورت توحه دولت آینده، علاوه بر ایجاد اشتغال، می‌تواند ارزآوری مناسبی را نیز نصیب کشورمان کند.

تنها همین دو هفته پیش با سفر وزیر میراث فرهنگی به مازندران 78 پروژه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان با بیش از 9 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری رسید که نتیجه آن اشتغال‌زایی حدود 2 هزار نفر و اضافه شدن بیش از یکهزار تخت گردشگری به ظرفیت استان بوده است.

 طبق اعلام وزیر میراث فرهنگی در همین سفر ، گذشته  از تمامی طرح هایی که طی هشت سال گذشته در مازندران در حوزه گردشگری به بهره برداری رسید ، 75 هتل و هتل آپارتمان دیگر هم در استان در دست ساخت است که از این تعداد 10 هتل چهار تا پنج ستاره است. به عبارتی طبق اظهار علی اصغر مونسان 16 هزار تخت گردشگری در مازندران در دست ساخت است که بهره برداری از آنها بسیاری از مشکلات قدیمی و مزمن استان مانند مدرسه خوابی و پارک خوابی را حل خواهد کرد.

مطالبه حل مشکلات باقی‌مانده 

با وجود همه کارهای انجام شده طی هشت سال گذشته و سال های قبل از آن در دو حوزه کشاورزی و گردشگری مازندران ، کم توجهی تاریخی به این بخش ها سبب شده است تا همچنان مشکلات ریز و درشت دیگری باقی بماند ، مشکلاتی که حالا کشاورزان و فعالان صنعت گردشگری مازندران حل آنها را مطالبه خود از رییس جمهوری آینده می دانند.

تداوم برخورد جدی با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی ، ادامه حمایت از مکانیزاسیون و نوسازی ماشین‌آلات ، نوسازی و بهسازی اراضی ، مقاومت در برابر واردات بی رویه و بی ظابطه محصولات بویژه در هنگام برداشت تولید داخلی مانند آنچه که دولت تدبیر و امید طی پنج سال گذشته در ارتباط با برنج انجام داد ، شکستن سد تحریم ها به منظور افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم ، حمایت بیشتر از بیمه محصولات کشاورزی ، داشتن برنامه مدون و همه جانبه برای صادرات محصولات با توجه به ثمر نشستن تلاش های دولت یازدهم و دوازدهم در ایجاد زیرساخت های مناسب صادراتی و ذخیره سازی محصولات و مهم تر از همه تداوم برخورد جدی با دلال بازی و واسطه گری در بازار محصولات کشاورزی از طریق بهره گیری از تجربه موفق دولت کنونی از جمله خواسته هایی است که کشاورزان مازندران از رییس جمهوری آینده مطالبه می کنند.

با توجه به سرمایه‌گذاری زیاد صورت گرفته در صنعت گردشگری مازندران طی سالهای اخیر، فعالان این عرصه نیز به خاطر گرفتار شدن در چنگال سیاه کرونا طی یک سال و نیم گذشته با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. با توجه به زیرساخت های اساسی و مهمی که طی هشت سال گذشته فراهم شده ، فعالان این حوزه هم توجه رییس جمهوری آینده به این صنعت را می طلبند.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، مازندران با داشتن 24 هزار کیلومتروسعت و سه میلیون نفر جمعیت ،حدود 3.6 درصد از سهم تولید تاخالص ملی کشور را برعهده دارد و بیشترین سهم در تولید ناخالص ملی و ارزش افزوده در استان نیز بر عهده صنعت گردشگری و کشاورزی است.

بزرگی حوزه گردشگری مازندران و ظرفیت آن بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل هم عبارت « مازندران ، استان ملی » طی سال های اخیر متداول شده است. این استان سالانه میزبان بیش از 30 میلیون مسافر است و حدود 200 هزار نفر نیروی انسانی در این بخش به صورت مستقیم مشغول کارند و یا به نوعی به آن وابسته هستند. 


حمایت جامع از کشاورزی 

یک شهروند چالوسی، مهم ترین مطالبه از رییس جموری آینده را توجه به بخش کشاورزی دانست و با عنوان اینکه یکی از مهم ترین موانع بر سر راه توسعه بخش کشاورزی در مازندران، نبود حمایت جامع از کشاورزان است ، گفت : تا زمانی که به کشاورزان به عنوان تامین کنندگان امنیت غذایی کشور نگاه نشود ، مشکلات این بخش به صورت کامل رفع نمی شود و هر دولتی بدون پیوستگی به قبل برنامه ارائه می دهد.

جلال حسن نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : باید برای توسعه بخش کشاورزی و رفع تمام چالش رییس جمهور آینده دارای برنامه مدون، منسجم و اصولی باشد و با تدبیر و در نظر گرفتن تمامی جوانب، نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.

وی ادامه داد : در حال حاضر مهم ترین نیاز جامعه، بحث تامین نیازهای غذایی و امنیت در این بخش است. وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می شود ، یعنی باید به بخش کشاورزی با اولویت نگاه شود و انتظار ما این است که رییس جمهوری آینده هم دارای برنامه برای کشاورزی باشد و آن را ارائه دهد تا کارشناسان نقدش کنند و هم حل مشکلات این بخش را کارشناسی کرده و در اولویت قرار دهد.

این کشاورز مازندرانی بر ضرورت تداوم برخورد با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در استان همانند سال های اخیر تاکید کرد و گفت : نباید اجازه داد خاک حاصلخیز مازندران که می توان سالانه چند بار محصول از آن برداشت کرد تبدیل به ویلا و سازه های مسکونی و غیرمسکونی شود. دولت آینده باید اعلام کند که برای تقویت بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان چه برنامه ای دارد که آنها مجبور نشوند مانند دهه 80 زمین هایشان را بفروشند.

حسن نژاد گفت : آلودگی هوا، افزیش جمعیت در پایتخت و نزدیکی آن به مازندران سبب شده است تا زمین های استان برای تبدیل شدن به خانه دوم پایتخت نشینان و دیگر هموطنان از استان های دیگر مورد پسند و تقاضا قرار گیرد و با هم رقابت کنند. طبیعی است که در چنین وضعیتی هرگونه بی برنامگی برای کشاورزی و حمایت نکردن از کشاورزان سبب می شود تا آنها بار دیگر به زمین فروشی روی بیاورند.

وی یکی از مشکلات کنونی کشاورزان را گرانی نهاده ها دانست و تاکید کرد : رییس جمهوری آینده باید در برنامه اش مشخص کند که چگونه قرار است از کشاورز حمایت کند که این گرانی ها جبران شود و چه برنامه ای دارد که بتواند جلوی واردات بی رویه هنگام برداشت محصول داخلی را مانند سال های اخیر بگیرد تا کشاورزان ضرر نکنند و پای دلالان هم به بار دیگر به بازار باز نشود؟

این کشاورز چالوسی گفت : ما هنوز تجربه تلخ دهه قبل را داریم که برخی از کشاورزان مجبور شدند تمام یا بخشی از زمین هایشان را بفروشند به امید این که برای فرزندانشان شغلی در  زمینه دیگر مهیا کنند و معیشت خودشان هم تامین شود. رییس جمهوری آینده باید برنامه داشته باشد تا آن تجربه تلخ دوباره تکرار نشود.

حسن نژاد افزود : کشاورزی مازندران به خاطر خرده مالکی بودن بشدت آسیب پذیر است. نوسان قیمت ها چه برای نهاده های کشاورزی و چه برای محصول تولیدی می تواند معیشت کشاورزان را بشدت تحت تاثیر قرار دهد. رییس جمهوری آینده باید برنامه داشته باشد تا اجازه ندهد خللی در حمایت از این بخش ایجاد شود.

وی با اشاره به شتاب مکانیزاسیون کشاورزی استان طی سال های اخیر از طریق پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ، تاکید کرد : رییس جمهوری آینده باید این برنامه را با قوت بیشتری ادامه دهد چون مکانیزه کردن کشاورزی نه تنها هزینه تولید را کاهش می دهد بلکه سبب افزایش میزان تولید ، کاهش ضایعات و در نهایت افزایش درآمد کشاورز می شود.


یک شهروند دیگر مازندرانی نیز با اظهار این که مطالبه اش از رییس جمهوری آینده تداوم مقابله جدی با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در استان است ، گفت : تغییر غیرمجاز اراضی کشاورزی و تبدیل آن به ویلاسازی به معنای ضربه زدن به امنیت غذایی کشور است. اگر کشاورز حمایت شود ، قطعا زمینش را نمی فروشد ولی وقتی حمایت نشود ، مجبور به این کار می شود چون تقاضا برای خرید زمین زیاد و پیشنهادها وسوسه برانگیز است.

رضا خرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگر چه در سال های اخیر هم قوه مجریه و قضاییه در برخورد با تغییر اراضی زراعی و باغی در مازندران قاطعیت خوبی به خرج دادند ، ولی لازمه موفقیت در این راه ، ادامه مسیر با قدرت بیتشر است و مطالبه ما از رییس جمهوری آینده این است که مسیر را ادامه دهد.

وی تصریح کرد: دولت و رییس جمور آینده باید مانند سال های اخیر از طریق سیاستگذاری های درست و بموقع حذف واسطه گری و دلال بازی در بازار برنج و مرکبات و دیگر محصولات کشاورزی استان را ادامه دهد چون اگر تعللی در ادامه این مسیر ایجاد شود ، دلالان و واسطه ها بار دیگر بر  می گردند و قطعا این بار دیگر زمینی برای کشاورزی در مازندران باقی نخواهد ماند.

افزایش سرمایه‌گذاری

علی عسگری یک دانش آموخته بخش کشاورزی مازندران هم گفت : بدون شک یکی از عوامل اصلی و اساسی در توسعه کشاورزی ، ترویج و آموزش کشاورزی است به طوری که از ترویج کشاورزی به عنوان زیربنای توسعه کشاورزی یاد می شود  و به دلیل اهمیت ترویج کشاورزی یکی از بخش های اصلی تشکیلات مرتبط با سیاستگذاری ، هدایت ، نظارت و حمایت از کشاورزی امور مرتبط با ترویج و آموزش کشاورزی است و هرچه بخش ترویج و آموزش و انتقال نوآوری ها و یافته های جدید به کشاورزان استمرار و تداوم بیشتری داشته باشد به همان میزان نیز بهره وری در این بخش افزایش چشمگیری خواهد داشت و هر چه این ارتباط ضعیف تر باشد بخش کشاورزی به سوی رکود پیش خواهد رفت.
وی افزود : کار و فعالیت در بخش کشاورزی به دلیل اینکه کشاورز و فعالیت هایش در تماس مستقیم با حوادث غیرمترقبه از جمله سیل ، خشکسالی ، کم آبی ، بی آبی ، سرما و گرما و دهها اتفاق غیرقابل پیش بینی دیگر قرار دارد ، از خطر پذیری بالایی برخوردار است و لازم است رییس جمهوری آینده برای این بخش برنامه مدون داشته باشد.

او ادامه داد : مهم ترین عاملی که در حال حاضر می تواند در مواقع حوادث غیر مترقبه ، غیر قابل پیش بینی به نجات کشاورزان بیاید همان بیمه است و کشاورزانی که محصول خود و یا واحد تولیدی خود را بیمه کرده اند تنها کسانی هستند که کمترین آسیب را در این مواقع متحمل می شوند به شرط اینکه یک سامانه بیمه جامع برای بخش کشاورزی وجود داشته باشد و در زمان بروز حوادث و خسارات بتوانند به تعهدات خود پای بند باشد و به آن عمل کنند.

این دانش آموخته رشته کشاورزی از دانشگاه ها ، آموزشکده ها و مراکز آموزش عالی و موسسات تحقیقاتی و علمی به عنوان مراکز و هسته های تولید علم که محل زایش و تولید انواع فناوری ،‌ نوآوری و یافته های نوین محسوب می شوند نام برد و گفت : در بخش کشاورزی هم آنچه بیش از پیش قادر خواهد بود تا زمینه ساز افزایش تولید در مزارع و واحدهای تولید در زیر بخش های مرتبط با بخش کشاورزی شود همان نوآوری هایی است که از دانشگاه ها و مراکز علمی باید به مزارع راه یابد.


عسگری یکی دیگر از معضلات مزمن بخش کشاورزی را فقدان نظام منسجم بازاریابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی دانست به توضیح داد : کشاورز بعد از تولید انبوه در یک فصل زراعی یا باغی تازه با مشکلات مواجه می شود و این امر از آنجا نشات می گیرد که کار بازاریابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی در سطح کشور بسیار ضعیف است.

وی افزود : یک کشاورز باغدار مرکبات در طول یک فصل کشاورزی با انواع و اقسام مشکلات و صرف هزینه های هنگفت موفق می شود محصول تولیدی خود را آماده عرضه به بازار کند ، اما در همان زمان به دلیل عرضه یکباره محصول مرکبات و فقدان سیستم جامع توزیع در سطح کشور و واردات بی رویه محصول مشابه خارجی، قیمت محصول تولیدی به یکباره افت می‌کند و این آشفته بازار به وجود آمده ، دلالان و واسطه ها شروع به خرید محصول باغداران به بهای ناچیز و انبار کردن و یا عرضه آن در استان های دیگر با چندین برابر قیمت می‌کنند.

وی ادامه داد: این دور باطلی است که سال ها تکرار شد ، اگر چه طی دو سال گذشته با سیاستگذاری های مناسب و هوشمندی باغداران تا حدود زیادی این چرخه در حال اصلاح است ولی لازمه اش این است که رییس جمهوری آینده با درس گرفتن از تجارب محک خورده ، راه را ادامه دهد .

عسگری گفت : وقتی باغدار و کشاورز حمایت دولت را پشت سر خودش ببیند ، دلگرم می شود تا میزان تولیداتش را چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی افزایش دهد. در این مرحله لازم است دولت سرمایه مناسب را هم با قیمت ارزان تر برای آنها فراهم کند چون در هر فعالیتی سرمایه گذاری به عنوان موتور محرکه آن فعالیت محسوب می شود که می تواند باعث تداوم ، استمرار و پویایی آن شود.


گردشگری چشم انتظار برنامه جدید 

یک فعال حوزه گردشگری مازندران هم توجه به صنعت گردشگری را تنها راه برون رفت این استان از مشکلات مختلف ازجمله ایجاد اشتغال و پایدار و توسعه دانست و گفت : دولت و رییس جمهوری آینده برای رونق و توسعه صنعت گردشگری در این خطه شمالی کشور باید برنامه داشته باشد. باید ظرفیت های این بخش را بخوبی بشناسد. باید از داشته های آن مطلع باشد.

امید فقیه اقدامات صورت گرفته برای آوردن گردشگری مازندران روی ریل درست را طی سال های ستودنی دانست و افزود : یکی از اقدامات خوبی که طی چند سال گذشته انجام شد ، آزاد سازی سواحل دریای خزر بوده است .

وی  توضیح داد : قاطبه گردشگرانی که به مازندران سفر می کنند ، هدفشان تفریح است در نتیجه سواحل دریای مازندران مهم ترین ظرفیت در این زمینه محسوب می شود. بخش زیادی از این سواحل طی چند دهه به تصرف دستگاه های دولتی ، عمومی ، نهادها و ارگان ها و بخش خصوصی درآمده بود ولی اکنون طبق آنچه که مسئولان استان اعلام کرده اند بیش از 80 درصد سواحل آزاد شده است و این گام بزرگی بوده است که باید برای بهره برداری عمومی از آن برنامه ریزی شود.

این کارشناس حوزه گردشگری گفت : یکی از اقدامات خوب دیگر تعریف اسلکه های گردشگری بوده است که یک مطالبه دیرینه در مازندران بود و در دولت دوازدهم به ثمر نشست و حتی دربرخی از نقاط استان به مرحله بهره برداری رسید. رییس جمهوری آینده باید با برنامه ساخت اسکله های گردشگری را دنبال کند چون هم برای استان اشتغال زا است و هم برای گردشگران زمینه تفریح سالم را فراهم می کند.

فقیه با اشاره به فراهم آوردن زیرساخت های مناسب دیگر برای بخش گردشگری از جمله تعریض جاده ها ، ساخت هتل های مختلف ، تقویت بومگردی و غیره در هشت سال گذشته ، افزود: باید این مسیر با قدرت بیشتری طی شود. نباید بهره گیری از ظرفیت گردشگری مازندران به هر بهانه ای متوقف بماند. استانی که سالانه میزبان دهها میلیون گردشگر است ، باید برایش برنامه داشته باشد و این مطالبه جدی مازندرانی ها از رییس جمهوری آینده است که به سرمایه گذاری و گره گشایی ها در این بخش ادامه دهد.

وی گفت : هر چند در سال های اخیر نسبت به احداث، بهسازی و تعریض جاده های ارتباطی مازندران در چند سال اخیر اقدام های موثری صورت گرفته است اما با توجه به ورود سالیانه 30 میلیون مسافر از اقصی نقاط کشور، لازم است دولت و رییس جمهور آینده نسبت ایجاد زیرساخت های توسعه به ویژه بهسازی راههای ارتباطی، گام های موثری تری برای رونق صنعت گردشگری در این خطه شمالی کشور بردارد.


فقیه، اقامامت موقت مسافران در حاشیه خیابان‌ها بوستان‌ها را از مشکلات مزمن گردشگری مازندران برشمرد و گفت : بخش زیادی از مسافران به علت نداشتن دسترسی به اماکن مناسب و ارزان در حاشیه خیابان‌ها، پیاده روها و بوستان‌ها و میادین یا قبل از کرونا در مدرسه بیتوته می کردند. اگر چه ساخت هتل و متل طی چند سال گذشتته شدت گرفت و کاری ارزنده بوده است ، ولی مطالبه از رییس جمهوری آینده این است که برای فراهم آوری زیرساخت های اقامتی ارزان قیمت برنامه داشته باشد.

وی افزود : واقعیت این است که توجه جدی به بخش گردشگری می تواند مشکل بیکاری در مازندران را تا حد زیادی حل کند در حالی که داده‌های آماری نشان می‌دهد مشکلات صنعت گردگشری باعث شده که ایران در بین 200 کشور جهان مقام هفتادم را در صنعت گردشگری در اختیار داشته باشد و این در حالی است که جایگاه واقعی کشورمان در این بخش مقام دهم است.

330 کیلومتر نوار ساحلی در استان مازندران وجود دارد که با همت دولت تدبیر و امید بخش زیادی از آن آزاد سازی شد و تنها 18 درصد از سواحل آزادسازی نشده است. طبق داده‌های آماری ، 6 درصد از 18 درصد نوار ساحلی آزاد نشده مربوط به مراکز اقامتی دستگاه های مختلف و بقیه مربوط به بخش خصوصی است که دارای سند مالکیت هستند و برای آزادسازی این عرصه ها، باید اعتباراتی درنظر گرفته شود.

با آزادسازی بخش قابل توجهی از سواحل ، فرصتی برای رونق گردشگری دریایی ایجاد شد و متولی گردشگری مازندران نیز از این فرصت استفاده کرد و اقدام به شناسایی نقاط مستعد برای احداث اسکله نمود تا با به آب انداختن قایق های تفریحی در دریای خزر طلسم چندین ساله این نوع از گردشگری که درآمد قابل توجهی هم دارد شکسته شود.


توجه به گردشگری دریایی 

یک شهروند مازندرانی نیز رونق و توسعه صنعت گردشگری در این استان را ایجاد و راه اندازی گردشگری دریایی در دریای خزر دانست و گفت که امکانات گردشگری دریایی استان های شمالی بویژه در مازندران نسبت به استان های جنوبی بسیار ضعیف است و با توجه به گردشگر پذیربودن این استان، دولت و رییس جمهوری آینده باید نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم برای رونق گردشگری دریایی درر دریای خزر اهتمام ویژه ای داشته باشد.

احسان نوروزی افزود : فعالیت های تفریحی آبی مانند غواصی، سفرهای دریایی، اسکی روی آب، جت اسکی، آکواریوم دریایی و ماهیگیری از مهم ترین جذابیت های گردشگری دریایی محسوب می شوند. در حالی که در سواحل جنونی کشور همه تفریحات گردشگری چه در ساحل و چه در دریا وجود دارد ، اما در استان های شمالی مسافران همچنان با امکانات اولیه از دریا استفاده می کنند و هیچگونه امکانات دیگری برای استفاده بهینه از دریای خزر ندارند.

وی گفت : رییس جمهور آینده می‌تواند با ایجاد سرمایه گذاری اصولی از جمله خرید و به آب انداختن کشتی و یا قایق های بزرگ تفریحی، امکان استفاده بیشتر مسافران از دریای خزر را فراهم کند چون گام نخست در این زمینه در دولت کنونی برداشته شده و زمینه مساعد وجود دارد..

طبق اظهارات مسوولان گردشگری مازندران، 134 نقطه در استان برای ساخت اسکله در دریای خزر تعریف و برای تمامی آنها به صورت متمرکز مجوز صادر شده است. هدف از احداث این اسکله ها فعال کردن قایق های تفریحی ، جت اسکی ، پاراسل و راه اندازی واحد های پذیرایی و ورزشی در ساحل عنوان شده است. تعدادی از مجوزهای صادر شده نیز تاکنون در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است که یکی از آنها در رامسر اردیبهشت امسال به بهره برداری رسید.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/212164/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع