پیام مازند

آخرين مطالب

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران :

مناظره‌ها مردم را به تصمیم نرساند سياسي

مناظره‌ها مردم را به تصمیم نرساند
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - استاد پیشین اقتصاد دانشگاه مازندران و تحلیل‌گر ارشد مسائل اقتصادی دو مناظره برگزار شده میان نامزدهای ریاست جمهوری را ضعیف و اظهاراتشان را فاقد پشتوانه علمی و برنامه‌ای توصیف کرد و گفت : متاسفانه مناظره‌ها مردم را به تصمیم نرساند و کمکی نکرد تا آنان بتوانند نامزد مناسب را پیدا کنند.

دکتر سید حسین حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هدف اصلی مناظره در هر سطح و پیرامون هر موضوعی این است که مسایل و مشکلات کالبدشکافی شده و دیدگاه ها در مقابل یکدیگر قرار بگیرد تا مردم بتوانند قضاوت کنند و صاحب دیدگاهی را که احساس می کنند بهتر می تواند مشکلات را حل کند ، انتخاب نمایند ولی در دو مناظره برگزار شده ما شاهد چنین وضعیتی نبودیم.
وی با اعلام این که جای خالی ارائه برنامه های اقتصادی قابل اجرا و علمی در مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری کاملا مشهود بود و بزرگ ترین ضعف محسوب می شود ، افزود : آنچه در این دو مناظره گفته شد ، طرح مسائل کلی بود که ارتباطی با نیازهای اولویت دار مردم نداشت در حالی که مردم به دنبال این هستند که نامزدها بر اساس اولویت نیازهایشان برنامه ارائه دهند و تا زمانی که احساس نکنند انتخاب شدن یا نشدن یک فرد تاثیری بر زندگی و رفع نیازهایشان دارد ، به تصمیم نخواهند رسید .
دکتر حسینی توضیح داد : یکی از ضعف های اساسی مناظره ها ، روند برگزاری آن از جمله طرح پرسش ها بود که واقعا وضعیت مناسبی نداشت و مجری پرسش های مورد انتظار مردم را نپرسید و با طرح سئوال کلی این راه را باز کرد تا نامزدها هم به مسیر کلی گویی روی آورند. 
وی افزود : اینگونه پرسش های نامرتبط و کلی و همچنین پاسخ های کلی تر نامزدها ، شیوه ای منسوخ شده است که متاسفانه در انتخابات قبلی هم در مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری وجود داشت و در همان زمان مورد نقد مردم و کارشناسان قرار گرفت ولی متاسفانه بدون توجه به آن نقدها باز هم همان مسیر ادامه یافت.
استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه مازندران با بیان اینکه همه نامزدها بر وجود مشکلات متعدد اقتصادی در کشور و ضرورت رفع موانع پیش روی این حوزه تاکید دارند، گفت : متاسفانه آنها فقط به ذکر مشکلات بسنده کردند و حاضر به ارائه برنامه های عملیاتی و قابل اجرا نشدند و یا به شیوه پاسخ های کلی و شعاری روی آوردند در حالی که ارائه برنامه و تبیین راه رفع مشکلات اقتصادی فارغ از این که نیاز کنونی رای دهندگان است ، به آنها کمک می کرد تا فرد اصلح و کارگشا را انتخاب کنند.
حسینی افزود : بارها رهبری انقلاب نیز در سخنرانی های متعدد از نامزدها خواست برنامه محور عمل کنند و مردم را از برنامه های عملیاتی و غیر شعاری خود آگاه سازند ، اما نامزدها تا به اینجای کار به فرمایشات ایشان عمل نکردند و همواره به طرح شعارهای کلی بسنده نمودند.
وی ادامه داد : آنچه که می بایست تمایز بین نامزدها را رقم می زد ، لزوم توجه به مشکلات اصلی مردم و اولویت دادن به حوزه های مختلف بخش اقتصادی بود. انتظار بود نامزدها در مناظره نه تنها مشکلات اقتصادی را دسته بندی و اولویت بندی و ریشه های آن را تبیین کنند ، بلکه باید برای هر مشکلی هم راه حل ارائه می کردند و شیوه اجرایی را راه حلشان را هم توضیح می دادند ولی این اتفاق نیفتاد.

پیام مازند


نادیده گرفتن روش‌های علمی اقتصادی
تحلیلگر ارشد مسایل اقتصادی نتیجه گیری کرد : در باره مسائل و مشکلات اقتصادی ، کیفیت مناظره ها چه در طرح سئوالات و چه در پاسخ بسیار ضعیف و سطح پایین بود. نامزدها بیشتر سعی کردند محدودیت ها و مشکلات دولت فعلی اعم از رشد سرمایه گذاری ، فساد ، بیکاری و دیگر مشکلات را برجسته کنند ، موضوعاتی که خود مردم از تمامی آنها آگاهی دارند و حتی از طریق کارشناسان از ریشه های برخی از این مشکلات هم مطلع هستند در نتیجه اظهارات نامزدها در این مناظره ها تبدیل به تکرار ادعاهای فاید سند و مدرک و دور از نگاه علمی شد.
استاد پیشین اقتصاد دانشگاه مازندران توضیح داد : یکی از موارد قابل توجه در مناظره اقتصادی نامزدها این بود که وعده و وعیدهای غیرعلمی و عملی به مردم می دادند بدون این که به مردم بگویند مثلا برای وعده ای که می دهند قرار است از کجا و چگونه منابع مالی تامین نمایند .
وی افزود : واقعیت این است که این گونه وعده و وعید دادن بدون پشتوانه علمی و عملی به مردم قاطبه کارشناسان اقتصادی را هم نگران کرده است چون به طور قطع اگر بخواهند در صورت رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری آن را عملی کنند ، باز هم معیشت مردم را دچار بحران خواهند کرد.
دکتر حسینی مثال زد : یکی از وعده هایی که داده شد ، افزایش یارانه یا ساخت میلیون ها مسکن برای جلب رای مردم بوده است در حالی که اینگونه وعده ها اگر به مرحله عمل برسد همچنان که قبلا تجربه کردیم تبعات سنگینی دارد و متاسفانه بزرگ ترین قربانیان اینگونه وعده ها هم قشر ضعیف جامعه هستند چون به عنوان مثال یکی از مشکلات اقتصادی که اکنون دامنگیر کشور شده است ریشه در پرداخت یارانه نقدی دارد که ثابت مانده است ولی تبعات آن یعنی تورم و ایجاد پول بی پشتوانه معیشت اقشار آسیب پذیر را بشدت تحت تاثیر قرار داده و زندگی طبقه متوسط و حقوق بگیران ثابت را بشدت زیر و رو کرده است. با این وجود ما در مناظره ها شاهد این بودیم که برخی از این نامزدها وعده چندین برابر کردن میزان یارانه را بدون مشخص کردن محل تامین و تبعات آن مطرح کرده اند.
وی گفت : نامزدها بارها در مناظره از رشد تولید و رشد اقتصادی صحبت کردند ، بدون اینکه به مهم ترین پیش نیازهای آن یعنی جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی اشاره داشته باشند یا حداقل روش علمی در جهت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ارائه دهند.

پیام مازند


دولت قربانی اصلی FATF
استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه مازندران یکی از ضعف های دیگر مناظره نامزدها را حمله به دولت بر سر موضوع پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی موسوم به « اف ای تی اف FATF » برشمرد و گفت : متاسفانه برخی از نامزدها در این موضوع جای شاکی و متهم را عوض کردند و اینگونه جلوه دادند که گویی این دولت بود که با پیوستن ایران به این گروه مالی بین المللی مخالفت کرده است و این کار قطعا اخلاقی نبوده است.
وی افزود : این در حالی است که دولت وظیفه اش را در تهیه لایحه پیوستن به این گروه تهیه کرد و تحویل مجلس شورای اسلامی داد و از آنجا در نهایت به خاطر به سرانجام نرسیدن به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و با گذشت حدود دو سال همچنان در مجمع معطل نگه داشته شده است و تکلیف آن مشخص نشده است حال آن که دولت و کارشناسان اقتصادی بارها نسبت به عواقب تصویب نشدن آن هشدار دادند..
دکتر حسینی گفت : برخی از همین نامزدها می توانستند در منصب هایی که در اختیار داشتند برای تصویب لایحه دولت پیرامون پیوستن ایران به این گروه کمک کنند و کشور را از بسیاری از مشکلات نجات دهند ولی این کار را نکردند.
وی افزود : دولت آقای روحانی با وجود این که در مدیریت اجرایی تا حدودی ضعیف عمل کرد و جای نقد دارد، اما عامل اصلی عدم اجرای برنامه های اقتصادی از جمله معطل نگه داشتن پیوستن ایران به اف ای تی اف FATF کاسبان تحریم و کارشکنی های دولت در سایه بوده است.
استاد پیشین دانشگاه مازندران تاکید کرد : گذشته از این ، متاسفانه نامزدها نه تنها در باره تبعات نپوستن به اف ای تی اف FATF ، بلکه در باره اثرگذاری های تحریم آمریکا بر مشکلات اقتصادی کشور سکوت کردند در حالی که مردم انتظار داشتند این موضوع واکاوی شود تا کسی که بهترین راهکار را برای برون رفت از وضعیت کنونی دارد ، بشناسند.
وی نادیده گرفتن اثرگذاری شیوع کرونا بر اقتصاد کشور را هم از دیگر نقایص مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری برشمرد و گفت : متاسفانه صحبت جدی در خصوص شرایط فعلی پاندمی کرونا که درحال حاضر نخستین اولویت کشور است نشد و به مطالبه جامعه یعنی واکسیناسیون عمومی هم هیچ اشاره ای صورت نگرفته است.

پیام مازند


مسئولیت گریزی
دکتر حسینی همچنین به وجه دیگری از مناظره های اخیر اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه تمامی نامزدها در بالاترین جایگاه تصمیم سازی ، اجرایی و قانون گذاری بودند و برخی از مشکلات حال حاضر اقتصادی ناشی از عملکرد آنها است، اما به گونه ای رفتار می کنند که گویی اصلا در کشور نبودند. 
وی افزود : باید همه نامزدها بپذیرند در دستاوردها ، محدودیت ها و ناکارامدی ها سهیم بوده اند و نقش داشته اند و نباید خود را بی تقصیر جلوه دهند. 
این استاد بازنشسته دانشگاه تاکید کرد : مردم هوشیارتر از هر زمان دیگری اولویت ها، مشکلات، آسیب ها و موانع کشور را می شناسند و لمس می کنند و نیازی نیست کسی برای آنها اولویت تعیین کند ، بلکه مردم نیازمند شخصی اصلح و با برنامه های عملیاتی برای حل مشکلات کشور هستند.
ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری جمعه 28 خرداد برگزار می‌شود.
برچسب‌ها
انتخابات 1400 ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مناظره مشارکت انتخاباتی مازندران انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دانشگاه مازندران
پروندهٔ خبری
تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات 1400

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/212181/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

9 دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا

لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات

لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

قدردانی بانوان کیش از پلیس در اجرای طرح نور

پیام تقدیر استاندار سابق از مردم مازندران

پلیس در «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود

پول موسسه رائفی پور از کجا می‌آید؟

(ویدئو) صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی

فحش‌های پول‌ساز؛ درآمد باورنکردنی فدراسیون فوتبال از 3 پرونده!

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

فحش‌های پول‌ساز! 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز 60 میلیون تومان / فیلم

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد + فیلم

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد / دادستان آمل تشریح کرد

فحش های پول ساز / 450 میلیون درآمد فدراسیون از 3 پرونده

راننده ضارب دانش‌آموزان آملی دستگیر شد

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

مصدومیت 3 دانش آموز آملی براثر تصادف

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

دستگیری ضارب دانش‌آموزان آملی

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بارانی که بوی شکوفه‌های بهار نارنج می‌دهد

سیلاب در دلیجان

نخستین روز کاری استاندار جدید مازندران

واریز پول؛ دقیقا یک روز پس از فروش پرسپولیس

اجرای سند تحول قضایی در مازندران

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است

وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است

مرزن آباد لرزید

ضارب دانش آموزان آملی دستگیر شد

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد